Тренінгове заняття «Толерантність – запорука людяності»
Підготувала вчитель рос. мови та літератури, зар. літератури
КЗ «НСЗШ № 13»
місто Нікополь
Дніпропетровська область
Малиш Тетяна Вікторівна
Мета: формувати в учнів чітке уявлення про толерантність, риси толерантної людини; вчити проявляти толерантність по відношенню до себе та до інших, взаємодіяти з іншими людьми; формувати и розвивати навички самоаналізу, самопізнання.
Вікова категорія: середній шкільний вік, учні 7 кл.
Обладнання: картки 5х5 різного кольору для поділу дітей на групи (30шт.); кольорові олівці, маркери, фломастери; листі А3 (6шт.); велика квітка з пелюстками; макет дерева на ватмані; зелені стікери-листочки та стікери-квіточки; плакат з прописаними правилами тренінгу; клубок ниток; телевізор для перегляду відео-ролику
Тривалість: 70- 75 хв
План проведення
I.Вступна частина
Заходячи до аудиторії учні з капелюха достають картки різного кольору, тим самим об’єднуючись у групи по 5 осіб)
1. Привітання Тривалість 2 хв
2. Знайомство Тривалість 7 хв
Вправа «Представ іншого впродовж 30 секунд» (діти знають одне одного, бо навчаються разом з першого класу). Тривалість 6 хв
Вправа «Мій настрій» (дітям пропоную підняти руку настільки високо, наскільки гарний в них настрій) 1 хв
3. Оголошення теми Тривалість 2 хв
4. Правила проведення тренінгу (прописані на плакаті) Тривалість 2хв
Щирість і відвертість
Повага до іншого
Повага до того, хто говорить
Кожна думка має право на існування
Слухати один одного
Активна участь у роботі групи
Тут і зараз
Цінування часу
5. Очікування Тривалість 5 хв
На плакаті зображено дерево без листочків. На стікерах діти пишуть очікування від тренінгу і приклеюють стікери на гілки дерева.
II. Основна частина
1. Читання і аналіз притчі Тривалість 5 -7 хв
Ця притча - про взаємини між людьми, про повагу і вміння знайти спільну мову.
Жив-був юнак з поганим характером. Батько дав йому повний мішок цвяхів і сказав: «Забивай один цвях у ворота саду кожного разу, коли втратиш терпіння або посваришся з кимось».
У перший день він забив у ворота саду 37 цвяхів. У наступні тижні він навчився контролювати кількість забитих цвяхів, зменшуючи її день-у-день. Так він зрозумів, що легше контролювати себе, ніж забивати цвяхи.
Нарешті, настав той день, коли юнак не забив жодного цвяха у ворота саду. Тоді він прийшов до батька і радісно повідомив йому цю новину! Тоді батько сказав юнаку: «Виймай один цвях з воріт кожного дня, коли не втрачатимеш терпіння»
Нарешті, настав той день, коли юнак зміг сказати батькові, що витягнув всі цвяхи. Батько підвів сина до садових воріт і сказав: «Ти прекрасно поводився, але поглянь, скільки дірок залишилося в твоїх воротах! Ніколи вони не будуть такими як раніше!»
Тоді юнак зрозумів, якої шкоди завдавала його поведінка не тільки іншим, але і йому самому.
Нам іноді простіше руйнувати стосунки, але слід пам’ятати, що відбудовувати їх знову буде значно важче, ніж турбуватись про них весь час.
2. Вправи на розвиток життєвих компетенцій і конкретних навичок
1.Вправа «Коло асоціацій»
На пелюстках квітки діти, працюючи в малих групах, пишуть припущення про те, що ж таке толерантність
Тривалість 5 хв
2. Теорія. Ролик про толерантність
https://www.youtube.com/watch?v=rl8G0MbWNuI
Тривалість 2 хв
3. Вправа «Модель толерантної людини»
На аркушах паперу А3 діти в групах створюють модель толерантної людини. Кожна група повинна презентувати свою модель
Тривалість 20хв
4. Руханка «Зустріч поглядами»
Всі учасники стають у коло й опускають очі. За сигналом ведучого мовчки піднімають очі і кожний дивиться на одну людину в колі. Якщо двоє зустрінуться поглядами, вони простягають один одному руки і виходять із кола. Завдання групи: якнайшвидше об’єднатися у пари.
Тривалість 5 хв
5. Вправа «Клубок»
(діти, сидячи півколом, передають клубок один одному, називаючи якості толерантної людини, які б хотіли мати через 30 років )
Тривалість 5-7 хв
III. Заключна частина
1.Вправа на рефлексію «Квітуче дерево» Тривалість 5-7 хв
(Кожна дитина на стікері-квіточці пише свої враження від тренінгу, чи виправдалися її очікування і наклеює на дерево. Таким чином наприкінці тренінгу деревце ще й «розквітне» )
2. Вірш від тренера
Толерантність
Чи навчилися ми бути толерантними? Люди створені у світі різнобарвними, Білі, чорні, жовті і мулати, І для всіх одна Земля, як мати. Чи можемо бути ми терплячими, Коли в спорах буваємо гарячими, Коли зневажаємо невинну ми людину? Але ж ми із одного тіста, із одного млину. Люди! Схаменіться! Будьте добрими! Не личить вже бути нам погордими. Толерантність і терпіння до людей, - Це те, що нам треба на сьогоднішній день. |
автор: Вікторія Бондаренко |
Тривалість 2 хв
2. Вправа «До побачення»
Кожна дитина за допомогою м’яча (передаючи один одному) висловлює побажання, виходячи з туми тренінгу.
Тривалість 5 хв