Тренінг Успішне командотворення (тімбілдинг)

Про матеріал
Тренінг для лідерів учнівського самоврядування дозволить налагодити теплі стосунки в колективі, дізнатися більше один про одного та успішно здобути навички ефективної взаємодії в команді.
Перегляд файлу

Тренінг «Побудова вдалої команди – запорука успіху»

Мета: ознайомити учасників з темою і метою роботи, знайомство з складовою корпоративної культури - тімбілдингом. Тімбілдинг (англ. Team building - побудова команди), або командоутворення. У наш час тимбілдінг є однією з перспективних моделей корпоративного управління, забезпечує повноцінний розвиток колективу, і є одним з найбільш ефективних інструментів управління персоналом. Метою нашого заняття є створення моделі ефективної команди, формування і посилення командного духу, прийняття особливостей один одного, отримання навичок спільної роботи і навчання прийомам вироблення загальної стратегії!

 

Організатор: Пропоную розпочати нашу зустріч з чогось теплого, доброго і легкого. Але тепле і світле саме по собі не з'являється, його роблять люди. І якщо ви хочете привнести це в своє життя, то вам потрібно хоч що-небудь для цього зробити. На цей рахунок існує одна притча.

«Жив-був один Чернець. І протягом більшої частини свого життя він намагався з'ясувати, чим відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він розмірковував днями і ночами. І в одну ніч, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому наснилося, що він потрапив в Пекло. Він озирнувся і побачив: перед казанами сиділи люди з продуктами. Але якісь виснажені і голодні. Придивився він краще - у кожного в руках ложка з довгою ручкою. Черпати з котла вони можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом до нього підбігає місцевий службовець (судячи з усього, Чорт) і кричить: - Швидше, а то ти запізнишся на поїзд, що йде в Рай. Приїхав Чернець в Рай. І що ж він бачить ?! Та ж картина, що й в Аду. Котли з їжею, люди з ложками з довгими ручками. Але всі веселі і ситі. Придивився чоловік - а тут люди цими ж ложками годують один одного».

Всім нам хочеться, що б у нас в житті було більше світлого, теплого, доброго. Але для того, що б це з'явилося, потрібно щось зробити. Тобто зараз, у вас є чудова можливість поділитися чимось теплим, світлим і радісним. Це означає, що ви маєте повне право підійти до будь-якого, і не тільки одного, і сказати і зробити так, щоб у нього в душі з'явилися ці тепло і світло. А він вам може на це відповісти. І я сподіваюся, що таких зустрічей буде якомога більше.

 

Для того, щоб сьогодні ефективно попрацювати, потрібно дотримуватися певних правил, які ми сьогодні з вами приймемо:

 

Вправа «Прийняття правил роботи в групі

 

Мета: ознайомити педагогів з правилами роботи в групі, емоційно налаштувати їх на співпрацю та створити сприятливий психологічний клімат.

Хід: ведучий пропонує учасникам розглянути та узгодити правила роботи в групі.

  • Бути уважним і присутнім  «тут і тепер».
  • Цінувати час
  • Позитивно мислити
  • Персоніфікувати висловлювання «А я думаю так…»
  • Не перебивати партнера.
  • Не давати порад, якщо про це не просять.
  • Дослідницька позиція
  • Правило «закритого кола» — конфіденційність.

 

Вправа « Моя буква»

Мета: розтопити лід, налаштуватися, краще пізнати один одного

Вправа проходить в два етапи:

1.Учасники обирають собі будь- яку літеру алфавіту і називають її всім.

2. Протягом 1 хвилини учасники підбирають слова на цю літеру, які їх характеризують.

 

Гра «Обійми мене той, хто…»

Пропонуються твердження, наприклад : «Обійми мене той, хто вважає, що я творча особистість», «Обійми мене той, хто вважає, що в мене гарне почуття гумору…» і тп. Гра допомагає учасникам дізнатися більше один про одного, створює позитивну атмосферу і сприяє зближенню. Учні стають у коло або просто розміщуються у просторі. По черзі дістають листочки і ті, хто вважає, що це твердження підходить для учня, який зачитав - обіймають його/її.

 

Вправа «Асоціації»

Мета: допомогти кожному учаснику тренінгу прояснити для себе поняття «команда».

Матеріал: підготовлений плакат

Інструкція: пропоную кожному прояснити для себе значення поняття «команда». Вправа, яку ми зараз з вами проведемо, начебто проста, але це не зовсім так. Ви в цьому переконаєтеся, коли побачите, якими цікавими і несподіваними можуть бути погляди наших колег на багато питань.

Ваше завдання - прослухавши моє запитання сказати перші ж образи, які виникають у вас пов'язані з цим:

- Якщо команда - це споруда, то вона ...

- Якщо команда - це колір, то вона ...

- Якщо команда - це музика, то вона ...

- Якщо команда - це геометрична фігура, то вона ...

- Якщо команда - це назва фільму, то вона ...

- Якщо команда - це настрій, то вона ...

( Вибрати відповідального і всі відповіді записати на плакат)

Міні - лекція « Тімбілдинг – інноваційний погляд на стандартні завдання»

Мабуть, ніхто не заперечуватиме необхідності формування командного духу й укріплення колективу. У таких ситуаціях фахівці радять вдатися до тімбілдингу.

Що таке тімбілдинг? Це робота, спрямована на об’єднання і заохочення членів групи до спільної результативної діяльності.

Тімбілдинг( від анг. teambilding - командностворення ) - термін, зазвичай використовується в контексті бізнесу, який діє для створення і підвищення ефективності роботи в команді. Простіше кажучи , тімбілдинг - це набір активних заходів, направлених на згуртування колективу та формування дієвих рішень загальних завдань, націлених на досягнення єдиного результату спільноти, що працює злагоджено, як єдиний організм.

Керівник, як будівельник команди, повинен враховувати можливості і потенціал кожного, і для того, щоб знайти індивідуальний підхід і з'ясувати, хто є хто, існує тімбілдинг.

Для співробітників же - це спосіб визначити своє місце в колективі, проявити особисті якості і краще пізнати своїх колег. Звернутися з питанням завжди простіше до Маші, яка пече смачні торти, ніж до Марії Іванівні, начальниці відділу кадрів.

Одна з перспектив тімбілдингу - розвиток у співробітників теплого почуття прихильності до роботи. Співробітник, який вірний своїй справі і йому приходити на роботу не в тягар, якому подобається те, що він робить, подобається колектив, в якому він працює, - ось той напрямок, якого варто дотримуватися.

Перші згадки знаходимо у літописах Стародавнього Риму, які використовували спеціальні заходи та ігри для підтримки бойового духу солдатів. В США пропагують і зараз « Мотузковий курс», програма психологічної та фізичної реабілітації. Надалі ідея командних методів роботи використовувалась в спорті та стала активно впроваджуватися в практику менеджменту.

Складовою частиною тімбілдингу є тімспіріт. Тімспіріт (від анг. «teamspirit» - командний дух) - різноманітні засоби і форми роботи: ігри, тренінги та інші заходи, спрямовані на зростання довіри, покращення психологічного клімату, формування командного духу.

Найпопулярніші види тімбілдингу:

Спортивний ( спортивні ігри, квести, естафети);

Історичний (рольові ігри, в яких відтворюються події минулого);

Творчий (виконуються креативні завдання, які відкривають в співробітниках творчі резерви);

Психологічний (гри на розуміння один одного, виявлення лідера, техніки на об'єднання).

 

 

 

Вправа «Візьми серветку»

Мета: навчати учасників тренінгу самопрезентувати себе.

Хід: учасники сидять в колі на стільцях обличчям одне до одного. Ведучий  передає по черзі пачку серветок і говорить: «Візьміть, будь ласка, стільки серветок, скільки вам потрібно». Після того, як всі учасники взяли серветки, ведучий просить кожного представитися і повідомити про себе стільки цікавих фактів, скільки серветок той узяв.

 

 Вправа «Компліменти»

Мета: створити позитивну емоційну атмосферу в групі, згуртувати учасників.

Хід:ведучий  пропонує учасникам сформувати два кола — внутрішнє і зовнішнє. При цьому всі мають стояти обличчям одне до одного. Відтак за сигналом практичного психолога учасники внутрішнього кола мають повільно рухатися в один бік, а учасники зовнішнього кола — у протилежний. Кожен учасник має обмінюватися компліментами з тим, хто опиняється навпроти.

 

Вправа «Малюємо один одного»

Кожному учаснику роздається листок А4 та простий олівець.Кожен підписує свій листок та малює овал свого обличчя. Потім аркуші передаються по колу та кожен з учасників домальовує один з елементів обличчя: очі, ніс, губи і т.д. Діємо доти, поки аркуш з готовим портретом не дістанеться власнику.

 

 

 

ГРА-РУХАНКА «ПОДОРОЖ»

Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників тренінгу

Час: 5 хв.

Хід вправи

 (Під музичний супровід. Учасники рухаються в довільних напрямках, уявляють і відтворюють почуте.)

 Отже уявіть, що ви:

  •   йдете босоніж по гарячому піску;
  •   гуляєте з повітряною кулькою, коли дме сильний вітер;
  •   переходите через бурхливий гірський струмок, перескакуючи з камінчика на камінчик;
  •   йдете крізь густий ліс вночі, обминаючи дерева;
  •   ступаєте  вузькою стежкою з височенною кропивою з двох сторін;
  •   прогулюєтесь  осіннім парком, розгортаючи ногами листя;
  •   ступаєте по снігу, провалюючись по коліна;
  •   йдете гірським хребтом, коли дме сильний вітер;
  •   пірнаєте крізь фантастичні образи своїх снів;
  •   ковзаєте по льоду в слизькому взутті;
  •   летите у космосі;
  •   перетворюєтесь у повітряні кульки, які вітер підносить високо в небо.

(Учасники рухаються в довільних напрямках, уявляють і відтворюють почуте.)

 

Вправа «Зберіть емблему»

Мета: сприяти згуртуваню та відкритому спілкуванні у групах

Матеріал: конверти з «пазлами»

Інструкція: Завдання команд скласти пазл. Відгадати в чому маленький секрет або хитринка цього завдання.

(Роздрукуйте на звичайному аркуші логотип вашого закладу, тільки в кольоровому зображенні. Потім розріжте його на кілька частин. Один пазл буде зайвим – це і буде « секретиком» завдання . Кожна команда повинна зібрати свій логотип швидше, ніж інша. Та зрозуміти де ж хитринка цього завдання)

 

Вправа «Будинок».

Розділіться на 2 команди. «Кожна команда повинна стати повноцінним будинком. Кожна людина повинна вибрати, ким він буде в цьому будинку - дверима, стіною, а може бути шпалерами або предметом меблів, квіткою або телевізором? Вибір за вами. Але не забувайте, що Ви повинні бути повноцінним і функціональним будинком. Протягом декількох хвилин побудуйте свій будинок! Можна спілкуватися між собою».

Обговорення: Як проходило обговорення в командах? Відразу Ви змогли визначити свою роль в «будинку»? Чому Ви вибрали саме цю роль? Я думаю, Ви все зрозуміли, що кожна частина Вашого «дому» важлива і потребує його, кожна несе свою певну функцію, без якої будинок не може бути повноцінним.

 

  Точно так само як предмети в будинку, кожен є важливою ланкою в команді. Давайте поговоримо про те, що таке команда.

 

Вправа «Безлюдний острів».

Мета: вміння домовлятися один з одним та знаходити компроміси

«Ваша група летіла на килимі-літаку і випадково потрапила невідомо куди. Виявилося, що це безлюдний острів, який представляє собою високо підняте над морем плато, що має обривчасті скелясті береги і вузьку смужку землі внизу, на узбережжі. На плато є дерева, тварини, прісна вода, тобто умови для життя. На узбережжі немає нічого. Тому на острові можна проіснувати лише кілька днів. Досліджуючи острів, ви виявляєте в скелі печеру, і від випадково вимовлених слів, яких ніхто не запам'ятав, вона несподівано відкрилася. У ній є будь-які предмети. Кожен з вас може взяти по 10 предметів. Радитися з іншими не можна. Поділитися, обмінятися предметами з іншими учасниками потім теж буде не можна. Складіть список тих предметів, які ви хотіли б взяти з печери.

Після виконання цієї частини завдання завдання буде наступне: «У кожного з вас є по 10 предметів, проте ситуація така, що вся група може винести з печери тільки 10 предметів. Протягом декількох хвилин ви повинні порадитися між собою і скласти єдиний, загально груповий список.

Обговорення: Чи вдалося учасникам групи домовиться? Якщо ні, то чому? Які форми взаємодії в групі сприяли досягненню результату, а які перешкоджали? Чи був у дискусії лідер? Призначили його свідомо або він проявив себе сам? В процесі обговорення можна вийти на алгоритм прийняття рішення.

 

Вправа «Сполучна нитка».

Матеріали: моток міцних товстих ниток. Встаньте в коло на відстані витягнутих рук і закрийте очі. Зараз я розкажу вам історію.

«Багато років тому на землі жив мудрець, який довгі роки провів спочатку в подорожах по всіх дивним містах, а потім присвятив роки роздумам про сутність людини. І сплів мудрець довгу тонку нитку. Задумав він обійти добрих серцем людей і зв'язати їх цієї чудової найтоншої ниткою».

Ведучий розповідає історію і обходить учасників, вкладаючи кожному в руки нитку. На останньому учаснику відрізає нитку і зав'язує кінці.Таким чином, нитка утворює замкнуте коло. Воістину, нитка була унікальна. Гладка, тонка, вона була зовсім непомітна для людини, але, незважаючи на це, впливала на його взаємини з іншими людьми. Ті, кому мудрець передав чудову нитку, стали добрішими, спокійнішими, терплячішими. Вони стали більш уважно ставитися один до одного, прагнули зрозуміти думки і почуття ближнього. Іноді вони сперечалися, але, о диво, нитка розтягувалася, але не рвалася. Іноді вони сварилися, і нитка розривалася, але при примиренні обірвані кінці нитки зв'язувалися знову. Тільки вузлик нагадував про минулі сварки. Що зробили люди з подарунком мудреця? Хтось дбайливо беріг, передаючи її таємницю з покоління в покоління. Хтось, не відчуваючи присутності нитки, залишав на ній безліч вузликів, та й характер його поступово ставав «вузлуватим». Але, головне, у кожного з'явилася здатність простягати нитки до тих, кого він вважав близькими і друзями, соратниками та партнерами.

Зараз ви відчуваєте в своїх руках чудову нитку, подарунок мудреця. Давайте перевіримо, що може статися, якщо кожен потягне її на себе. Вона натягнеться, і буде різати руки. Такі відносини називаються натягнутими. А якщо хтось потягне нитку на себе, а хтось не стане це робити. Рівновага кола порушиться. Хтось буде відчувати себе більш стійко. Про такі ситуації кажуть: «Він тягне ковдру він себе».

Деякі люди вважають за краще надягати цю нитку собі на шию. Хочете спробувати? Відчули, як боляче нитка ріже шию? У подібних ситуаціях кажуть: «Посадив собі на шию». Різні експерименти можна проводити з цією ниткою. Багато людей навіть присвячують цьому ціле життя.

Давайте зараз знайдемо такий стан і натяг нитки, який для всіх нас буде найбільш зручним. І запам'ятаємо цей стан кожною клітинкою свого тіла.

 Обговорення: Які були ваші враження від зіткнення з чудовою ниткою, подарунком мудреця? Що було легко, що важко в цій грі? Чому ця гра може навчити команду? Відчуття невидимою зв'язку допомагає встановити довірчі відносини в команді, комфортність взаємин залежить від того, в якому стані знаходиться нитка: натягнутому або вільному. Експериментуючи з натягом нитки, ми символічно проживали різні типи взаємин один з одним. Головне, не дивлячись ні на що, вміти відновлювати комфортний стан нитки.

 

Рефлексія: Обговорення між учасниками : що сподобалося та не дуже? Що нового дізналися й отримали від цього тренінгу

 

Завершення тренінгу.

Ну, що ж, наш тренінг підійшов до кінця. Мені хочеться подякувати кожному з вас за активну участь і бажання взаємодіяти. Бажаю кожному з вас принести навички ефективної взаємодії у свої колективи!

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
28 жовтня
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку