Тренінг
з профілактики психічного здоров’я педагогів:
«Розвиток рефлексії, самоусвідомлення засобами арт-технологій»
Дата:
Практичний психолог: Гелета Жанна Євгенівна
Місце проведення:
Присутні:
Мета: розвиток навичок психологічно правильного цілеспрямованого самоусвідомлення, рефлексії засобами арт-технологій. Допомогти усвідомити важливість прийняття свого «Я». Розвинути в особистості свідоме ставлення до свого життя, до своєї долі, до себе, відчути себе творцем свого життя.
Прийняття правил роботи в групі (3 хв)
Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат.
Аби досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила роботи, якими будуть керуватися учасники.
Група методом «мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота групи була ефективна?», і записують на плакаті «Правила».
Наприклад: відкритість, принцип «тут і зараз», конфіденційність, не критикувати, активність, повага, довіра, регламент, правило піднятої руки, обговорення не людини, а проблеми, слухати й чути, почуття гумору тощо.
1. Вправа «Мої очікування» (5 хв)
Мета: визначити очікування й одержати зворотний зв'язок.
Учасникам пропонується на стікерах кількома словами написати свої очікування від тренінгу. Потім по черзі наклеїти їх на плакат при цьому озвучуючи свої думки.
— Я сподіваюся, що ваші очікування виправдаються!
Обговорення
— Що дала нам ця вправа?
Висновок: ми краще пізнали один одного й розрядили атмосферу в групі.
2. Вправа «Якби я був…»
Мета: візуалізація себе в певний предмет, рослину, тварину або явище; самопізнання стану емоційної сфери; створення гарного настрою.
Інструкція. Зараз кожен з вас обере один стікер, на якому написано: «Якби я був…». Спробуйте уявити, ким би ви були та доповніть речення за власним бажанням.
3. Інформаційне повідомлення «Наше Я. Яке воно?»
Наше «Я» — це одна з найскладніших загадок. Іноді «Я» має здоровий глузд, іноді — це голос творчої фантазії. Деякі дії ми виконуємо взагалі всупереч своїй волі. Гармонійна людина, людина успіху завжди повинна уникати будь-яких крайнощів, її золота середина: «Я люблю себе, я люблю весь світ. За законами природи, якщо людина любить світ, то і світ любить її, тобто добре співвідносяться інтереси особистості, суспільства, природи».
Сприйняття людиною себе залежить від того, наскільки вона вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони потрібні, до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно. Ви зможете почуватися щасливішими, налагоджувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчитеся поважати себе. Ті, хто навчився поважати себе, як правило, приймають і інших. Тобто, якщо ви позитивної думки про себе, то добре думатимете й про інших, і навпаки. Ми знаємо, що «Я» утворюється пластами, як земна кора—чим глибше, тим давніші пласти власного усвідомлення. Давайте здійснимо екскурсію, занурюючись у власне «Я».
4. Вправа «Людина під дощем»
Мета: самопізнання стану емоційної сфери (у спокійному стані, в стресовій ситуації та після неї)
Дослідження складається з трьох малюнків:
1 - намалюйте людину у повний зріст;
2 – намалюйте людину під дощем;
3 – дощ закінчився.
Малювання і обговорення малюнків.
5. Вправа «Моє минуле, теперішнє, майбутнє» (робота з асоціативними картами)
Мета: самопізнання свого емоційного стану у минулому, теперішньому, майбутньому.
Інструкція. Зараз кожен з Вас обере по три картки, які відповідають Вашому минулому, теперішньому та майбутньому – як ви його бачите (емоційний стан, головні події у житті, цілі (мрії) на майбутнє).
Обговорення виборів учасників тренінгу.
6. Вправа «П'ять добрих слів»
Мета: отримання зворотного зв'язку від групи, підвищення самооцінки, самопізнання.
Інструкція. (Учасники діляться на підгрупи (по шість осіб). Кожен з вас має обвести свою руку на аркуші і на долоньці написати своє ім'я. Потім ви передаєте свій аркуш сусідові праворуч, а самі одержуєте малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальчиків» отриманого чужого малюнка ви пишете якусь привабливу, на ваш погляд, рису її власника. Інша людина робить запис на іншому пальчику тощо, поки аркуш не повернеться до власника.
Рефлексія: які почуття у вас виникли, коли ви читали написи на своїй «руці»? Чи всі ваші переваги, про які написали інші, вам відомі?
7. Вправа-релаксація «Світ тиші»
Мета: розслаблення.
Інструкція. Прийміть зручну для вас позу, заплющте очі і спокійно дихайте.
Аудіо-запис «Світ тиші»
Ви повертаєтесь до кімнати в гарному настрої: все в цьому світі створене для краси і ви — також.
8. Підбиття підсумків
Психолог запитує учасників, чи справдилися їхні очікування, і як вони почуваються наприкінці заняття.
1