Тренінгове заняття для учнів 5-8 класів " Булінг в учнівському середовищі

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини,.
Перегляд файлу

Хід заняття:

 

 Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

1. Привітання учасників.

       Соціальний педагог. Доброго дня, шановні учні . Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.

 Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

Соціальний педагог: Діти сьогодні на наше заняття я купила у магазині  оці 2 гарних червоних яблука, вони майже однакові за  коліром і розміром .

Скажіть мені будь ласка чим вони "Чим відрізняються ці яблука?"

Вчитель  бере яблуко і звертаючись до нього каже: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кине його на підлогу.

 Підняти  яблуко і запропонувати  одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". 

 Запропонувала зробити те саме іншим дітям.

( "Мені не подобається цей  хвостик! У тебе противна шкірка!")

 Фрукт має повернутись до учителя і ще раз запитати,  чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі.

Тоді учитель розріже обидва   яблука.   Те, що лежало на столі, всередині буде  білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу.

Соціальний педагог : "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!

Соціальний педагог : "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Запитання для обговорення:

  Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображени  ми, пригніченими,  вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)

  Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, про- пускають заняття.)

  Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)

  Чому деякі люди ображають інших?  (Хочуть ствердитися за рахунок іншо-го; можливо,  їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за компанію з друзями.)

Соціальний педагог : Іноді нам здається, що наші дії не наносять шкоди людині, але це лише ззовні, психологічно людина дуже страждає. І навіть, якщо ми вибачимося перед людиною, неприємні відчуття залишаються на довго.

 От і ми підійшли до назви нашої виховної години яка звучить « Булінг в учнівському середовищі»

5. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.

 Соціальний педагог .

Отже, що це таке: Булінг – достатньо нове поняття в нашому житті, але з цим явищем можемо зіткнутися   в шкільному середовищі. Отже, що ж таке булінг? Булінг (від « bully» - хуліган, забіяка, кривдник) – це  систематичне насильство , словесні образи та залякування дітей з боку однокласників.

 

 Форми шкільного булінгу:

  • фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);
  • психологічний (насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість)

 Як показує практика,найпоширеніші   форми шкільного булінгу

.      систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зо в   нішнього вигляду дитини);

  •                   задирство;
  •                   фізичні і психічні приниження;
  •                   різного виду знущання;
  •                   бойкот та ігнорування;
  •                   псування особистих речей та ін.

Найчастіше жертвами шкільного
булінгу стають діти, які мають:

   Фізичні недоліки: носять окуляри,  діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату (наприклад ДЦП), тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків.

Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку.

Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі).

Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію.

Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти).

Хвороби

Низький інтелект і труднощі в навчанні.

Діти ми усі різні , чимось відрізняємось один від одного, але ми всі рівні у своїх правах, ми всі маємо право  на гідне ставлення до себе  та   на повагу до своєї особистості.

 

Соціальний педагог: «Розглянемо, як це буває в реальному житті серед ваших однолітків».

Фільм про булінг.

 Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, підвищення  тривожність, а ще гірше  це  вживання алкоголю, чи  паління.

Зробивши висновок можемо сказати,  що наслідки булінгу дуже страшні, але в наших силах його зкпинити і не поширювати

Отже як ми повинні учинити якщо стали свідком булінгу, коли над кимось насміхаються , з когось кепкують, знущаються.

Ннаписавши на кожному пальці, які способи боротьби з булінгом вони можуть запропонувати

 Скласти  пам'ятку « Стоп боулінгу»

  1. Не підтримувати тих хто знущається,
  2. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації ( покажи свою підтримку,)
  3. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні».
  4.   Не поширювати плітки.  а почувши плітку, не переказуй її іншим. 
  5. Відстоюй свою думку, не дозволяй принижувати себе.
  6. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть із агресивно налаштованими до тебе членами колективу.
  7. Не принижуй інших: не обзивайся, не дерись, не погрожуй.
  8. Якщо виникають проблеми у стосунках з однолітками або вчителями, звернися до дорослих яким ти довіряєш.

 

Соціальний педагог: «Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?»

Запропонуйте учням за правилом піднятої руки назвати, до кого можна

звернутися, якщо ви стали свідком або жертвою булінгу. Запишіть на дошці

всі ідеї

  • Батьки;
  • Старший брат або сестра;
  • Друзі;
  • Класний керівник;
  • Директор школи;
  • Заступнкик директора .
  • Соціальний педагог ,
  • Шкільний психолог;
  • Поліція;
  • «гаряча лінія» телефону довіри.

Вчитель: Не слід соромитися зізнатися іншим, що ви стали жертвою або свідком булінгу. Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте.

Пам'ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть  постраждати інші діти.

 

 

 

 

 

Вправа»  Булінг чи подразнення»

Діти ми повинні з вами визначити коли вчинки дітей є боулінгом,  а коли відбувається подразнення серед однокласників, адже ми не можено кожен неприємний для нас вчинок віднести до булінгу.

Зараз ми з вами попробуємо визначити. Я Вам називатиму ситуації а ви будете вибирати смайлики і показувати мені.

 

1.Ти кумедно танцюєш, щоб розсмішити друзів. Вони сміються. Тобі також смішно.

2. Ти виграв у свого брата гру. І він каже: "Не можу повірити... Я тебе вб'ю!"

3. Однокласник, дивлячись на твої нові штани, каже з посмішкою: "Де ти їх узяв? На звалищі?"

4. Ти в друга у гостях. На обід подають шоколадний пудинг. Друг знає, що ти обожнюєш шоколад, і

каже: "Треба швидко їсти, бо з нами сьогодні шоколадний монстр!"

5. Ти почав носити окуляри.  Однокласник постійно говорить: “ Ти такий дурний ,що таке носиш, ти чотириокий!” Тобі стало сумно

6. Ти обідаєш у шкільній їдальні. До тебе завжди  підходить один і тойж же  однокласник, якого

ти не любиш, і   завжди каже одне і теж : "Тобі краще відмовитися від  обіду, жиртрест"

7.  Один  однокласник постійно   малює твій портрет зі смішними вусами  і вішає його на  видноті. Всі сміються, але тобі зовсім не смішно

 

Підсумуйте: «Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками.  Діти булінг це якщо: така поведінка повторюється весь час ,  може статися не один раз; якщо з тебе завжди  кепкують , дражнять.

 Якщо людині завдають  болю, безперервно  постійно принижують  фізично або словесно;

 

Відеофільм про їжака

Вправа « Серця доброти».

Соціальний педагог: «Було б набагато ліпше, би люди замість булінгу робили щось добре один для одного».

Запропонуйте учням написати на серці те, що може допомогти іншій людині,   написати якусь добру  справу , яку ми могли б виконати для когось. Якийся добрий вчинок і   зігріти людині душу цим вчинком.

 (поділитися парасолькою під час дощу, притримати для когось двері). Зберіть усі «серця», перемішайте їх, відтак запропонуйте кожному витягнути навмання одне серце

та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці добро-

ти, для когось іншого.

На завершення нашої виховної години , я хочу Вам зачитати притчу.

Притча

Один дуже старий мудрець навчав групу учнів і наставляв на шлях істинний. Він навчав їх мудрості і бойового мистецтва. Якось на заняття прийшов жорстокий і невихований воїн. Він полюбляв провокувати людей на сварки і бійки. Ось і цього разу він вигукнув кілька образливих фраз на адресу вчителя. І застиг у чеканні відповіді.

Та мудрець продовжив урок, не звернувши жодної уваги на ці фрази. Ще раз кинув слова образи воїн. Але вчитель був незворушний і нічого не відповів.  Це повторювалося ще двічі. Боєць розлютився і вийшов із залу. Учні, які весь цей час зацікавлено спостерігали за подіями, запитали:  – Учителю, чому ви не викликали його на бій? Як ви могли терпіти його образи? Мудрець мовив: – Уявіть, що вам дарують подарунок, а ви не приймаєте його. Скажіть, кому він у результаті залишиться ? – Тій людині, котра хотіла його подарувати, – не замислюючись відповіли учні. – Точнісінько так само і в цій ситуації зі злістю й образами. Доки ви їх не приймете, вони належать тому, хто їх приніс.

 Тож шановні учні бажаю вам щоб вам до ваших сердець ішли тільки подарунки  добра , щастя, любові.  Що б вам ніколи не дарували зло ні ненависть.  І тоді в нашу класі у наші школі бути панувати мир та любов.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дорошева Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
3476
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку