Мета: активізувати дітей до роботи, стимулювати бажання до співпраці, ознайомити із поняттями «конфлікт», «булінг», «емпатія». Сприяти розвитку емпатії, покращити вміння розуміти та чути своїх однокласників.
Завдання: допомогти дітям навчитися розрізняти поняття, краще розуміти один одного та будувати гарні стосунки з оточуючими.
Обладнання та матеріали: робочі картки, фломастери та маркери, листи А3, паперові стаканчики, гаджети з встановленим додатком для сканування QR- кодів, бланки з Хмарами слів, мультимедійна дошка, проектор.
Час проведення: 45 хв
Хід заняття
ВПРАВА «ЗНАЙОМСТВО»
Необхідно продовжити речення за зразком
«Мене звати…»
«Я люблю…»
«Я пишаюсь …»
ВПРАВА «Правила роботи в групі»
Конфіденційність
Критикувати вчинок, а не людину
Відвертість
Відкритість
Взаємна підтримка
Активність
Бути позитивним
Правило піднесеної руки
Толерантність
Принцип «тут і тепер»
ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ»
На ватмані зображено рибу. В учасників є лусочки, на яких вони пишуть власні очікування (дізнатися щось нове, поспілкуватися, розважитися, краще зрозуміти один одного ін.) і по черзі прикріпляють до рибини, пояснюючи свої очікування.
МОЗКОВИЙ ШТУРМ
« Що для вас означає Конфлікт - ..?»
« Що для вас означає Булінг - ..?»
Чим відрізняється конфлікт від булінгу? (Порівняння – презентація).
ВПРАВА «МАПА СЕРЦЯ»
Виконуючи вправу, діти розмірковують над тим, що їм важливо в житті і що приносить радість. Фіксують на аркуші А4 на якому зображено серце, яке діти ділять на сектори в довільному порядку та прописують. Наприклад – життя, віра, сім’я, батьки, гроші…
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
Конфлікт (від лат. Сonflictus – зіткнення ) - Зіткнення протилежно спрямованих, несумісних одна з одною тенденцій у свідомості окремого індивіда, у міжособистісних стосунках індивідів чи груп людей, яке супроводжується негативними емоційними переживаннями.
Види конфлікту:
Внутрішньоособистісні
Міжособистісні
Міжгрупові
Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Види булінгу:
Психологічний
Економічний
Фізичний
Кібербулінг
Сексуальний
ВПРАВА – РУХАНКА «ІПОДРОМ».
Діти зручно сидять. Оголошуються правила:
коні біжать – тупаємо ногами;
коні біжать по іподрому – ляскаємо долонями по колінах;
по камінню – б'ємо кулаками по грудях,
по болоту – чвакаємо долонями;
Галопом по воді - ляскаємо по щоках
скачуть через бар'єр – підскакуємо;
З'являються індіанці - голосно імітуємо індіанців
Перейти на рись – б’ємо повільно по колінах
два бар'єри – два підскоки;
пробігають повз трибуну джентльменів – чоловіки кричать,
повз трибуну леді – жінки верещать.
Глядачі здивовано спостерігають - Руки над очима
Після того, як ведучий розповів правила і показав рухи, починає давати команди, інші діють (швидко).
ВПРАВА «Хмара слів» (Робота в групах)
Дітям роздають заздалегідь підготовлені Хмари слів, вони їх аналізують і записують на аркушах А4 та презентують, обирають спікера від групи.
І група – Знайти види конфліктів.
ІІ група – Відчуття та почуття людини в конфлікті.
ІІІ група – Шляхи виходу з конфлікту.
Вправа на згуртованість «Передай іншому або ритмічний стакан»
Діти повторюють за ведучим ритмічні рухи зі стаканом під енергійну мелодію.
Вправа Кінотренінг
Діти сканують заздалегідь заготовлені QR-коди та виконують завдання.
Аналіз трейлерів до фільмів( групова робота)
Завдання: перегляньте, та проаналізуйте відео, визначте – це конфлікт чи булінг? Обгрунтуйте.
Відповіді фіксують на аркушах А4 та презентують. Психолог виводе відео на спільний екран для перегляду.
Знайомство з терміном Емпатія
Поняття «емпатія» у 1909 році ввів у психологію англо-американський психолог-експериментатор Едвард Тітченер, позначаючи ним розглядання ситуації з погляду співрозмовника, розуміння його емоційного стану. Людину, здатну до емпатії, називають емпатом.
Емпатія – це здатність розуміти емоційний стан іншої людини та співпереживати їй.Нам часто помилково здається, що людина, яка відчуває емпатію, має допомагати іншим. Але емпатія – це просто розуміння стану іншої людини, її емоцій і зменшене почуття того самого. Емпатія не дорівнює дії. На цьому емпатія може закінчуватися.
Емпатія необхідна для:
- успішного розв’язання конфліктів;
- ефективної командної роботи;
- уміння слухати та приймати рішення в ситуації невизначеності;
- впровадження інновацій та позитивних соціальних змін.
ВАЖЛИВО! Інформація надається під час перегляду відео СОЦІАЛЬНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ.ЕМПАТІЯ.
Аналіз відео : що Ви відчували коли приймали участь у експерименті?
Які відчуття сьогодні?
Притча про братки або Як прийняти і полюбити себе
Якось король пішов в свій сад і виявив зів'ялі і вмираючі дерева, кущі і квіти. Дуб сказав, що він помирає тому, що не такий високий, як сосна. Обернувшись до сосни, король виявив, що вона гине від того, що не може давати виноград. А виноградник вмирає тому, що не може квітнути так прекрасно, як троянда.
І король знайшов лише одну квітку, братки, які як і раніше були свіжими і продовжували квітнути. Він вирішив дізнатися, що відбувається. Ось що квітка відповіла: «Я прийняла як само собою зрозуміле, що коли ти посадив мене, то хотів саме братки. Якби ти захотів бачити в саду дуб, виноградник або троянду, ти б посадив їх. А я, якщо я не можу бути нічим іншим, крім того, чим є, я буду намагатися бути цим якнайкраще.
Ви тут тому, що світ потребує саме вас. Інакше на вашому місці був би хтось інший.
Кожний з нас особливий. І тому як би не складалося життя, просто згадайте свою родину, цінуйте кожну мить. Любіть себе, тільки тим що є в нас в надлишку, ми можемо поділитися з оточуючими.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Чи здійснилися Ваші очікування?Діти проговорюють свої відчуття, але за бажанням.
Прощання
Продовжити речення: « Я бажаю собі та всім…..»
1