«Формування гармонійних, дружніх стосунків в учнівському колективі»
Підготувала
Волосова К.О.
Мета: прищеплювати учням високі моральні цінності людини, розвивати етичні та естетичні смаки і вподобання дітей; розширювати духовний світ дитини; вміння швидко і правильно приймати відповідальні життєві рішення.
розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватись і товаришувати; сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Цілі:
• Виявити особливості розвитку психологічного клімату.
• Визначити фактори , що впливають на клімат у колективі .
• Визначити шляхи формування сприятливого психологічного клімату в учнівському колективі .
• Сприяти згуртуванню колективу .
Учасники: учні 6 - 7 класів.
Час проведення: 1:00 год.
Обладнання: вислови
Один за всіх і всі за одного –
Команди дружної ось правило найперше.
Товаришів підтримуй ти будь-що,
Адже в команді все робити легше!
«Особистість, зливаючись з колективом, не втрачає себе. Навпаки, вона досягає в колективі вищого ступеня свідомості і вдосконалення.» Барбюс А; «Людина створена для суспільства. Вона не здатна і не має мужності жити одна.» Блекстоун У.; 2 аркуша ватману , фігурки з кольорового картону
( трикутники, кола , прямокутники , квадрати) за кольором карток тесту
М. Люшера ; вирізані з паперу долоньки та цеглинки; клубок з нитками.
Вислови про дружбу
Бути другом – це означає підставити плече тому,
хто втратив надію і дарувати йому любов.
(С. Бронзино)
Хто не шукає дружби з ближнім,
той сам собі заклятий ворог.
Шота Руставелі
Прислів’я
Людина з друзями — степ із квітами,
а людина без друзів — жменя попелу.
Хід тренінгу
І. Організація класу.
1. Вправа – вітання «Мій настрій»
Щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, атмосфера співпраці, пропоную кожному учаснику назвати своє ім’я – позитивні риси, які починаються з першої літери вашого ім’я та улюблену тваринку , яка асоціюється з вашими рисами.
Вчитель починає з себе: Катерина – надійна, лисичка
2. Вправа «Очікування»
Сьогодні заняття присвячене нам, єдиному колективу.
Результатом повинен стати будинок, який ми зведемо разом. І назвемо його будинком розуміння і дружби.
З чого починається будівництво?
(Будівництво розпочинається із закладання фундаменту. Бо від нього залежить міцність будови).
А з чого ще складається будинок? (з каміння або цеглинок) Так для нашого будинку розуміння й дружби ми будемо використовувати каміння.
Подивіться на ваших столах знаходяться паперові цеглини для нашого будинку.
Візьміть будь ласка по одній і напишіть на ній, що ви очікуєте від нашого заняття. Тепер по черзі виходьте та озвучуйте свої очікування і наклеюйте цеглинки на основу нашого будинку.
Будинок – наш внутрішній світ. Це - наш затишок, комфорт, інтереси й захоплення, звички й смаки. Будинок – не тільки місце, де людина живе, працює й відпочиває, але й місце спілкування та взаємодії.
Тому наше завдання створити такий будинок, де буде панувати гармонія, взаєморозуміння, повага, взаємодопомога, підтримка та дружба.
3. Правила роботи групи
А для того, що наша робота була продуктивною і злагодженою нам з вами треба згадати правила роботи в групі:
- говорити від свого імені.
- обговорювати дію, а не особу.
- бути активними.
- слухати і чути
- бути толерантними
- не перебивати того, хто говорить.
4. Гра - згуртування
Мета гри : згуртування колективу .
Я вам розповім одну історію, а ви уважно послухайте, а потім ми з’ясуємо, чи є головні герої товаришами.
Два товариші
Ішли лісом два товариші і зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, вліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю і прикинувся мертвим.
Ведмідь підійшов до нього, обнюхав його лице та й пішов собі.
Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева і сміється:
Ну, що, - каже, - ведмідь тобі на вухо шептав?
А він сказав мені, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.
Л. Толстой
- Отже, чи можна цих хлопчиків назвати товаришами? (Чому?)
Технологія «Мозкова атака».
— Поясніть зміст слова дружити. (Це означає товаришувати, приятелювати, брататися, особливо приязно ставитися один до одного.)
- Дружба – це найбільший скарб, який має людина в своєму житті.
- А як ви розумієте поняття «друг», «товариш», «дружба».
«Друг» - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім.
«Товариш» - людина з якою можна порадитися, з якою можемо займатися спільною працею.
«Дружба» - це такі відносини між людьми, коли вони поважають один одного.
Дружба – це правда і чесність кожного.
- Які якості повинен мати справжній друг?
Зараз за початковими літерами слова дружба назвати якості свого товариша.
Робота в групах.
Д (добрий, дотепний, дбайливий).
Р (розумний, радісний).
У (уважний, урівноважений).
Ж (життєрадісний, жвавий).
Б (бадьорий, балакучий).
А (акуратний, активний).
Один із групи називає якості характеру справжнього друга.
Слово вчителя.
Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, що люди пробачили один одному. Іноді у стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом.
Усе з чогось починається:
Школа – з порога
Урок – із дзвінка,
А з чого ж починається дружба?
Слухання пісні «Усмішка».
- То з чого починається дружба? Правильно з усмішки.
- Тож продовжуючи нашу роботу, подаруємо один одному посмішку, хороший настрій і будемо дарувати його завжди.
5 . Вправа «Асоціації до слова колектив» , «Що означає для мене колектив» (по одній фразі від кожного учасника)
6. Вправа «Колектив»
Давайте з вами з’ясуємо головні ознаки колективу. Зараз по черзі скажемо і запишемо, який повинен бути дружній колектив..
На дошці записано слово колектив і до кожної літери цього слова треба дібрати ознаки дружньої, згуртованої команди
К – комунікативний
О – оригінальний, оптимістичний
Л – лояльний
Е – емоційний
К - креативний
Т - толерантний, тактовний
И- добрий,
В- веселий
Ось ми і визначили основні ознаки дружніх відносин колективу
Отже, колектив є однією з форм взаємовідносин між людьми
А дитячий колектив - об'єднання дітей, згуртованих спільною корисною діяльністю (навчанням, працею, спортом, громадською роботою).
7 . Вправа « пов'язані руки»
Учасники діляться на пари. Кожній парі стрічкою пов'язують праві руки. Завдання учасників - мовчки намалювати Спільний Малюнок .
Ця вправа спрямована на розвиток вміння взаємодіяти у парі , розвиток невербальних навичок спілкування , встановлення особистісних контактів , підвищення довіри один до одного .
8. Бесіда з учнями.
- Чи можна сказати, що наш клас – дружний?
- Так.
- Які вчинки доводять, що це так?
Можливі відповіді дітей:
- Разом проводимо свята.
- Разом вітаємо іменинників.
- Допомагаємо один одному одягатися швидко.
- Допомагаємо у навчанні.
- Разом граємося та відпочиваємо.
- Все це хороші вчинки.
- Чим ви можете допомогти другу, коли у нього поганий настрій?
9. Робота в парах.
- А зараз, давайте спробуємо зробити приємне для свого сусіда по парті.
- У вас на партах лежать долоньки. Це долоньки – дружби. Напишіть ім’я свого сусіда по парті і з усіх слів, яким повинен бути друг , виберіть ту ознаку, те слово, що найбільше йому підходить.
Перевірка роботи в парах.
- Подаруйте свої долоньки один одному. Хто хоче прочитати, що про вас думає ваш сусід по парті?( одна пара стає і називає слово, яке написали ).
Обмін долоньками.
- Люди один одному в тяжку хвилину подають руку – підтримки, щоб людина не відчувала себе самотньою.
- А зараз доторкніться своїми долоньками. Хоч, ваша долонька ще маленька, та ви також можете бути підтримкою один одного. Посміхніться один одному. Що ви відчуваєте? Відпустіть долоньки.
- Що подарували ви своєму сусідові? ( Частинку сердечка, свою радість, своє тепло…).
Вчитель: Дякую діти, ви мене переконали, що вмієте дружити, що вам відомі правила дружби і ви знаєте найголовніший закон дружби: цінуй своїх друзів
10. Вправа «Здійснення очікувань»
А тепер діти згадаємо свої очікування на початку заняття, чи здійснилися вони, якщо ні то скажіть чому.
11. Рефлексія.
Притча про майстра
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка: хто найкраще грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати власну майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І що більше кожен старався, то незрозумілішою і потворнішою ставала мелодія. Ось з’явилася людина й помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія — це одне ціле. Нехай кожен прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде ». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще зазвучала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, унікальність сопілки, величність контрабаса. Інструменти грали, із замилуванням стежили за чарівними помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у одне ціле. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував!
Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою і спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
12.Прощання