Тренінгове заняття «Лідер та лідерство»
Мета: розвивати громадську активність, самостійність, ініціативу, наполегливість, організованість, відповідальність; виховувати лідера в колективі, почуття обов’язку та толерантність, гуманізм, навчитися працювати в колективі.
Обладнання: ватман, маркери, папір, анкети, картки, журнали, ножиці, клей.
Зміст тренінгового заняття
І. Організаційна частина.
1. Представлення тренера.
2. Оголошення теми та мети тренінгу.
3. Вироблення правил роботи групи.
Орієнтовні правила:
4. Вправа «Очікування»
Учасникам роздаються клейкі стікери вирізані у формі смайлів. Тренер звертається з проханням написати свої очікування. Потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють на плакаті із зображенням великого смайла.
ІІ. Основна частина.
1. Знайомство.
Мета: запам'ятати імена, зменшити напругу, зняти напругу.
Гру в імена починає тренер, кажучи: «Мене звати...». Потім той, хто сидить біля тренера, каже: «Мене звати..., я можу навчити вас грати в теніс».
Той, хто сидить поруч, каже: «Мене звати Петро, я можу писати статті в газету, а це — Наталя, вона грає в теніс, ...» і т.д. Кожен наступний повинен запам'ятати на одне ім'я більше, поки десята людина, наприклад, уже мусить запам'ятати десять імен і те, що найкраще кожен із них уміє робити.
2. Вправа «Як вітатися і спілкуватися»
Мета: запам'ятати імена, установити контакт із кожною людиною у групі, дізнатися більше один про одного.
Учасники встають і ходять по класу, вітаючись одне з одним, як звично. Вони вибирають свій метод вітання, наприклад, обнімаються, тиснуть руку чи плескаються по спині.
Вони повинні привітатися з якомога більшою кількістю людей, обмінюючись лише іменами.
Приблизно через хвилину зупиніть їх і попросіть поговорити з тим, поруч з ким вони знаходяться, і розповідати йому/їй про себе протягом 1-2 хвилин. Далі продовжуйте вітання. Повторіть це три - чотири рази.
Попросіть учнів запропонувати декілька способів познайомитися: у транспорті, на роботі, у магазині на фірмі тощо.
3. Вправа «Риси лідера»
Мета: визначити риси характеру, якими повинен володіти лідер.
Учні отримують роздатковий матеріал і записують риси, якими повинні володіти лідери. Після завершення вправи проводиться обговорення і складається загальний список рис людини-лідера.
4. Анкета «Мої слабкі та сильні сторони»
У мене добре виходить_____________________________________________
У мене погано виходить____________________________________________
Мені не подобається________________________________________________
Мені цікаво_______________________________________________________
Мені нудно_______________________________________________________
Я горджуся_______________________________________________________
Я хотів би бути ще_________________________________________________
Я хотів би бути не таким____________________________________________
Я хотів би, щоб у мене краще виходило_______________________________
Люди вважають, що мої переваги – це_________________________________
Люди вважають, що мої недоліки – це_________________________________
Найбільшим стимулом для мене є____________________________________
Якщо подумати, я міг би працювати над такими своїми слабкими
якостями_________________________________________________________
Мої захоплення – це________________________________________________
Я маю досвід у виконанні таких видів роботи___________________________
5. Вправа на лідерство
Мета: дослідити і розвинути навички лідерства.
Тренер ділить учасників на групи по четверо. Завдання кожної групи - зробити плакат за 25 хв. Члени групи повинні вибрати Лідера. Тренер призначає спостерігача до кожної групи (його завдання надзвичайно важливе, тому призначати уважно).
Тематику плакатів запропонуйте учасникам вибрати самостійно.
Проінструктуйте лідерів груп. Найкраще, якщо ви під час вправи працюватимете разом зі спостерігачами, допомагаючи їм точно і об'єктивно слідкувати за діями лідера і його команди. Укінці вправи зведіть групу знову разом, щоб обговорити вправу.
Спостерігачі повинні прокоментувати поведінку лідера і його команди згідно зі своїм контрольним списком.
Контрольний список спостерігача
ЗАВДАННЯ
Наскільки лідер справився із завданням у призначений час, наскільки використано наявні ресурси?
ЛІДЕР
Як лідер пояснив завдання команді?...........................
Які ідеї пропонував лідер команді? Якою була реакція на ці ідеї?.......
Чи залучав лідер команду до роботи над завданням? Як він це робив?....
Як було поділено завдання? Чи це добре спрацювало?...............
ЧЛЕНИ КОМАНДИ
Чи всі члени команди залучалися до роботи, якою мірою?............
Як лідер виявляв і використовував здібності кожного члена команди?...
Чи лідер перевірив, аби кожен член групи знав своє завдання?.........
Як лідер заохочував членів команди, чи вони відчували похвалу і подяку за свої зусилля?
Примітки..............................................
Лідер також описує свою реакцію та почуття щодо групи і ролі лідера.
Наприкінці вправи розвішайте плакати по класу.
6. Вправа «Цеглина».
Для учасників тренінгу пропонується: «Подумайте і напишіть якомога більше різних способів використання цеглини. У вас є на це п'ять хвилин. Не списуйте і не обговорюйте ідеї з іншими !»
Скільки нестандартних способів використання маєте ви індивідуально?
Зберіться у групи по п'ятеро й обговоріть, скільки різних способів використання цеглини ви маєте у групі Ви можете додати деякі способи, якщо в когось виникнуть ще ідеї. Навіть якщо вони недоцільні, смішні, не сумнівайтеся і не бійтеся їх висловлювати. Ви проводите мозковий штурм.
Скільки способів використання ви маєте у групі?
До якого висновку ви приходите, порівнюючи ідеї: висловлені індивідуально, з ідеями, сформульованими у групі?
ІІІ. Заключна частина.
1. Вправа «Мені подобається/Мені не подобається»
Мета: дати можливість висловлювати думку, дати можливість висловити почуття, учити довіряти людям, дати оцінку тренінговому заняттю.
Кожний учасник висловлює твердження, починаючи з «Мені подобається...» Будь-хто може сказати «пропускаю», або «Мене ніщо не обурює і мені найбільше не подобається». Ніхто не має права коментувати висловлювання інших під час або після вправи. Як правило, висловлювання повинні пов'язуватися з недавньою роботою чи досвідом. Ця гра – корисний засіб оцінювання роботи групи.
3. Аукціон ідей.