Тренінгове заняття «Я - лідер»

Про матеріал
Мета: розвивати громадську активність, самостійність, ініціативу, наполегливість, організованість, відповідальність; виховувати лідера в колективі, почуття обов’язку та толерантність, гуманізм, навчитися працювати в колективі.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Я - лідер»

 

Мета: розвивати громадську активність, самостійність, ініціативу, наполегливість, організованість, відповідальність; виховувати лідера в колективі, почуття обов’язку та толерантність, гуманізм, навчитися працювати в колективі.

Зміст тренінгового заняття

 І. Організаційна частина.

1. Представлення тренера.

2. Оголошення теми та мети тренінгу.

3. Вироблення правил роботи групи.

Орієнтовні правила:

  • дотримуватись регламенту (пунктуальність);
  • слухати і чути;
  • бути активним;
  • говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
  • не критикувати: кожен має право на власну думку;
  • конфіденційність;
  • взаємоповага;
  • говорити коротко, по черзі;
  • правило піднятої руки;
  • право ведучого тощо.

4. Вправа «Очікування»

Учасникам роздаються клейкі стікери  вирізані у формі штахет. Тренер звертається з проханням написати свої очікування. Потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють на плакаті із зображенням великого лідера.

ІІ. Основна частина.

1. Знайомство.

Мета: налаштувати  на роботу, створити сприятливий емоційний настрій.

Тренер пропонує учасникам назвати своє ім’я та закінчити речення (бажано, щоб початок речень учасники отримали ще на початку заняття):

Я – мов пташка, тому що я ...

Я стаю тигром, коли…

Я можу бути вітерцем, тому що...

Я – мов мурашка, коли...

Я – склянка води...

Я відчуваю, що я шматочок льоду, який тане, коли...

Я – прекрасна квітка...

Я зараз – лампочка...

Я відчуваю, що я скеля...

Я – стежка...

Я – мов рибка...

Я – цікава книжка...

Я – пісенька...

Я відчуваю, що я смачний сніданок...

Я – як світлячок...

Я – як макаронина...

Я – як буква О...

Я – маленька миша...

Я – як лисичка…

Я – як ромашка…

Я – як кіт…

Я – як песик…

Я – як поле…

Я – як ліс…

Я – як поезія….

Я – як водопад…

Я – як м’ячик….

Я – мов глечик…

Я – ніби хмаринка…

Я – як сонце….

Я – як дощик…

Я – як град коли…

Я – як море…

 

2. Перевір свої можливості бути лідером за допомогою тесту на лідерські якості.

  1. Що для вас важливіше у грі?

а) перемога,

б) розвага.

2. Що ви віддаєте перевагу в загальній розмові?

а) виявляти ініціативу, пропонувати що-небудь;

б) слухати і критикувати те, що пропонують інші.

3.Чи здатні ви витримувати критику, не вплутуватися в приватні суперечки, не виправдовуватися?

а) так,

б) немає.

4. Чи подобається вам, коли вас хвалять прилюдно?

а) так,

б) немає.

5. Чи відстоюєте ви свою думку, якщо обставини (думка більшості) проти вас?

а) так,

б) немає.

6. У компанії, у спільній справі ви завжди виступаєте заводієм, придумуєте щось таке, що цікаво іншим?

а) так,

б) немає.

7. Чи вмієте ви приховувати свій настрій від оточуючих?

а) так,

б) немає.

8. Чи завжди ви негайно і покірно робите те, що вам говорять старші?

а) так,

б) немає.

9. Чи вдається вам у розмові, в дискусії переконати, залучити на свій бік тих, хто раніше був з вами не згоден?

а) так,

б) немає.

10. Чи подобається вам вчити (повчати, виховувати, давати поради) інших?

а) так,

б) немає.

Висновки

Якщо на всі питання ви відзначаєте пункт «а», то ви чинний лідер. Відповіді «б» свідчать про наявність якостей, що перешкоджають лідерської позиції; їх необхідно коригувати.

Схильність до лідерства проявляється у більшості людей як потреба і як якість, що є засобом самоствердження особистості.

Далі «Ти любиш життя? Тоді не тринькати даремно час, оскільки це той самий матеріал, з якого зроблена життя». (Бенжамін Франклін) «Ми всі володіємо достатнім часом, якщо тільки вміємо його правильно використовувати». (Гете) «Світ належить оптимістам, песимісти - всього лише глядачі». (Франсуа Гізо)

 

 3. «Плюси» і «мінуси» Лідера»

 Ведучий: На фліпчарті зображений айсберг, розділений хвилею океану. На верхній частині айсберга «плюси» лідера, а на нижній частині (підводного ) «мінуси».

 Потім ми можемо перевернути лист, айсберг не змінюється, а чи змінюються «плюси» і «мінуси » лідера? ( Обговорення)

 Ведучий задає капітанам але членам команд  запитання:

«Чи добре бути Лідером?»

«Що дає тобі бути Лідером?»

«Чи брав ти на себе коли-небудь рішення за команду?»

«Чи отримував ти догану за неправильні дії і вчинки своєї команди?»

Обговорення.

4. Методика «Дерево» використовується, як своєрідний проективний тест самооцінки. Суть методики полягає у тому, що учаснику дослідження пропонується зображення дерева та чоловічків, які розташовані на ньому та під ним (але без нумерації) (див. рис).

 

Інструкція: «Уважно подивись на це дерево. Ти бачиш на ньому та поряд з ним кілька чоловічків. У кожного з них — свій настрій, і вони займають різні позиції. Візьми червоний олівець і обведи ту фігурку, яка схожа на тебе... Тепер візьми зелений олівець і обведи того чоловічка, яким би ти хотів бути і на чиєму місці ти хотів би знаходитись».

Вибір позицій інтерпретувався за такими критеріями:

  •    № 1, 3, 6, 7 характеризує установку на подолання перешкод;
  •    № 2, 19, 18, 11, 12, 16 – комунікабельність, дружня підтримка;
  •    № 4 – стійкість позиції (бажання домагатися успіху без подолання перешкод);
  •    № 5 – втомлюваність, загальна слабкість, невеликий запас сил, астенічність;
  •    №9 – мотивація на розваги;
  •    № 13, 21 – замкнутість, тривожність, відчуженість;
  •    № 8 – характеризує  усування від навчального процесу, відхід у себе:
  •    № 10, 15 – комфортний  стан, нормальна адаптація;
  •    № 14 – кризовий  стан, «падіння у прірву»;
  •    № 20 – часто вибирають, як перспективу, діти із завищеною самооцінкою і установкою на лідерство;
  •    № 17 – позиція  споживача, «сів на шию і ноги звісив».

5. Складання програми.

І етап. Індивідуальна робота. Учасники на картках пишуть проблему, яку вони вважають найважливішою для України, району, свого села, школи, класу чи громади та хочуть взяти участь в її вирішенні. Як ти можеш вирішити її сам? Обираємо декілька найважливіших проблем.

ІІ етап. Ділимося на мікрогрупи по 4-5 чоловік. Кожна група працює над вирішенням однієї проблеми, розробляє заходи та пропонує конкретні КТС, каже хто в них організатор, та хто за що відповідатиме.

ІІІ етап виступ команди. Як легше вирішувати проблеми та проводити заходи самому, чи колективом?

6. Вправа «Паркан ідей»

Призначена для розробки пропозицій щодо можливих сфер застосування лідерських здібностей у повсякденному житті та навчанні. 

Інструкція. Вам пропонуються кольорові папірці, на яких треба написати де можна застосувати ваші лідерські здібності. У яких сферах ви хотіли б їх проявити. Наприклад, це може бути організація якогось свята, акції, проведення виховної години замість класного керівника чи разом із ним, видання інформаційного бюлетеня на актуальну тематику в гімназії тощо. Пропозиції клеяться на «Паркан ідей», озвучуються і передаються в Раду гімназистів. 

7. Вправа «Баласт»

По колу пускається аркуш паперу з назвою «Баласт». Кожен учасник має можливість записати по одній рисі особистості, що є неприйнятними для лідера. Наприкінці «Баласт» урочисто викидається у смітник.

8. Вправа «Як правильно?» (15 хв)

Мета: відпрацювати з учасниками навички групової взаємодії.

Хід вправи 

Тренер роздає кожному учаснику аркуш, на якому в довільному порядку перераховано десять основних етапів будь-якої роботи.

Етап І. Протягом 3 хв кожному учаснику необхідно самостійно, ні з ким не радячись, пронумерувати етапи у тій послідовності, яку вважає правильною, поставивши перед першим № 1, перед другим – № 2 і так до № 10.

Етап І. На наступному етапі група повинна виробити спільне рішення та представити його на окремому аркуші. На виконання завдання – 5 хв.

Після цього представник групи презентує спільне рішення, а тренеру необхідно оцінити його правильність. Одна правильна відповідь – 1 бал.

Результат менше 5 балів вважається незадовільним, 5 – 7середнім, 8 – 10високим.

 

Довільний порядок

Знайди тих, хто буде виконувати цю роботу.

Поясни виконавцям, що від них вимагається.

Порадься з досвідченими людьми.

Розподіли обов'язки.

Контролюй хід роботи.

Постав ціль.

Подумай, якими шляхами можна її досягти.

Розбий всю роботу на частини.

Склади план работи.

Підведи підсумки.

 

Правильний порядок

1. Постав ціль.

2. Подумай, якими шляхами можна її досягти.

3. Розбий всю роботу на частини.

4. Склади план работи.

5. Порадься з досвідченими людьми.

6. Знайди тих, хто буде виконувати цю роботу.

7. Розподіли обов'язки.

8. Поясни виконавцям, що від них вимагається.

9. Контролюй хід роботи.

10. Підведи підсумки.

 

Далі тренер проводить обговорення за питаннями:

 -задоволені ви результатами обговорення?

 -чий індивідуальний результат був вище, ніж груповий? Чий нижче?

 -які методи використовувалися при виробленні групового рішення?

 -чи всі учасники обговорення були почуті?

 -хто був лідером? Якого стилю дотримувався лідер?

 -як стиль керівництва вплинув на результативність обговорення?

 -що дає нам ця вправа?

Висновок: ви вчилися керувати і підкорятися, брати відповідальність за свої дії, підлаштовуватися під інших людей, розуміти і враховувати їх стан. Ці якості необхідні кожному для успішної роботи в групі. Я бажаю вам успіху і терпіння в найцікавішою і важкій роботі - спілкуванні з людьми.

 

9. Вправа «Портрет справжнього лідера»

Хід вправи

Тренер об'єднує учасників у підгрупи по чотири - п'ять чоловік і пропонує кожній створити колаж на тему: «Справжній лідер - це ...». Для цього кожна підгрупа отримує всі необхідні матеріали: старі журнали; маркери, фарби, фломастери, ножиці, скотч, клей, папір А1, А3. Час на створення Колаж - 15 хв.

Після цього кожна підгрупа представляє свій «портрет справжнього лідера». Час для презентацій - 3 хв кожній підгрупі.

Після цього тренер ставить запитання для обговорення:

  • які почуття, емоції у вас виникали при виконанні вправи?
  • що було складно зробити? А що – ні?
  • чи схожі портрети лідерів? У чому саме? Чим вони відрізняються?
  • які якості й уміння з відображених у «портретах» притаманні саме вам?

ІІІ. Заключна частина.

1. Вправа «Мені подобається/Мені не подобається»

Мета: дати можливість висловлювати думку, дати можливість висловити почуття, учити довіряти людям, дати оцінку тренінговому заняттю.

Кожний учасник висловлює твердження, починаючи з «Мені подобається...» Будь-хто може сказати «пропускаю», або «Мене ніщо не обурює і мені найбільше не подобається». Ніхто не має права коментувати висловлювання інших під час або після вправи. Як правило, висловлювання повинні пов'язуватися з недавньою роботою чи досвідом. Ця гра – корисний засіб оцінювання роботи групи.

3. Аукціон ідей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Додаток 2

Я – мов пташка, тому що я ...

Я стаю тигром, коли…

Я можу бути вітерцем, тому що...

Я – мов мурашка, коли...

Я – склянка води...

Я відчуваю, що я шматочок льоду, який тане, коли...

Я – прекрасна квітка...

Я зараз – лампочка...

Я відчуваю, що я скеля...

Я – стежка...

Я – мов рибка...

Я – цікава книжка...

Я – пісенька...

Я відчуваю, що я смачний сніданок...

Я – як світлячок...

Я – як макаронина...

Я – як буква О...

Я – маленька миша...

Я – як лисичка…

Я – як ромашка…

Я – як кіт…

Я – як песик…

Я – як поле…

Я – як ліс…

Я – як поезія….

Я – як водопад…

Я – як м’ячик….

Я – мов глечик…

Я – ніби хмаринка…

Я – як сонце….

Я – як дощик…

Я – як град коли…

Я – як море…

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку