Мета: дати знання про ВІЛ, СНІД, історію виникнення, шляхи передачі; формувати уявлення учнів про те, що від нашого розуміння ризику, від нашої поведінки залежить наше здоров'я; виробляти толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей, виховувати людяність, доброзичливість
Мета: дати знання про ВІЛ, СНІД, історію виникнення, шляхи передачі; формувати уявлення учнів про те, що від нашого розуміння ризику, від нашої поведінки залежить наше здоров’я; виробляти толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей, виховувати людяність, доброзичливість
Тема заняття „1 грудня - Всесвітній день боротьби зі СНІДом".
Наше заняття присвячене проблемі профілактики ВІЛ/СНІДу і не тільки. СНІД – одна з найважливіших і трагічних проблем, що виникли перед людством наприкінці XX сторіччя. Та головна проблема навіть не в тому, що Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) офіційно зареєструвала понад 40 мільйонів ВІЛ-інфікованих та 16 мільйонів померлих. Ми вже звикли, що 1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом. Проблема в тому, що ми, як і багато років тому, не хочемо всерйоз сприймати факт, що живемо в світі, в якому існує вірус імунодефіциту людини, і повірити, що проблема СНІДу і його наслідків безпосередньо стосується кожного.
Для я ефективної роботи в будь-якій групі людей приймаються проголошені або не проголошені правила. Ми також приймемо правила,щоб нам комфортно працювалося. Пропоную розглянути наступні правила:
(Правила зачитуються(з’ясовується розуміння кожного з них), погоджуються всіма учасниками. Якщо є необхідність, правила доповнюються за пропозицією учасників)
Вправа «Серце очікувань»
На дошці висить малюнок серця. Необхідно записати свої очікування і прикріпити стікери на малюнок.
Вправа «Чорна крапка» Якось один професор на досить великому білому аркуші намалював чорну крапку і показав учням.
-Що ви бачите?- запитав він.
- Чорну крапку!- відповіли всі разом.
- Так,ви всі бачите маленьку чорну крапку,-сказав професор.-Але ніхто не зауважив великого білого аркуша.
Життя-це серія хвилин: правдивий успіх приходить лише тоді,коли ми живемо усіма тими хвилинами сповна.
Не ризикуй,ідучи за маленькою чорною крапкою,пройти великий білий аркуш.
Вправа «Дерево життя»
На дошці плакат із зображенням дерева. На кольорових паперових листочках учасникам пропонують записати власне розуміння слова «життя» (листочки прикріплюють до дерева,учасники вголос дають визначення)
Вправа «Асоціації»
Сьогоднішнє заняття присвячене тому,що потрібно знати,щоб уникнути проблем ВІЛ/СНІД. Тому для початку пропоную назвати якомога більше асоціацій до слова «СНІД».(асоціації записуються на дошці).
Вправа «ВІЛ-позитивні сьогодення»
Люди по-різному ставляться до осіб,у яких виявлено ВІЛ-інфекцію. Але ВІЛ-інфікований чи хворий на СНІД-це,насамперед,людина,наділена такими самими почуттями,бажаннями,що й здорова людина.
Учасники діляться на команди.Кожна команда отримує картку з описом ситуації і повинна дати відповіді на запитання.
Ситуація1
Вадим після школи продає газети,він почув,що Олексій,який працює поруч з ним,хворіє на СНІД.Мати Вадима,дізнавшись про це,вимагає,щоб він покинув цю роботу.
-Чи повинен він залишити роботу?Якщо так,то чому?
-Який є ризик інфікування,працюючи разом?
Ситуація2
Андрієві 15років,він ВІЛ-інфікований.Зовнішній вигляд не свідчить про хворобу,але хлопець швидко втомлюється.Він продовжує ходити до школи,але не знає чи потрібно комусь розповідати про це.
-Чи повинен Андрій продовжувати відвідувати школу?Чому?
-Чи повинен він розповісти комусь про хворобу?Кому?Чому?
-Який ступінь ризику для вас,якщо Андрій сидітиме поруч у школі?
Після виконання завдання групи презентують результати своєї роботи і обговорюють відповіді.
Вправа «Обговорення листа»
Тренер об’єднує учасників у 3 групи за допомогою різних емблемок. Одній команді не вистачає.
Дійсно, дискримінація – несправедливе ставлення людини, порушення її прав через національність, релігію, колір шкіри або стан здоров’я.
(Тренер обов’язково віддає емблеми третій групі.)
Лист ВІЛ-інфікованого Олексія
«Боріться з інфекцією, а не з людьми»
«…Я працював кухарем, коли дізнався, що в мене виявлено ВІЛ. Узяв відпустку та поїхав світ за очі – побути наодинці із самим собою, подумати. Як жити далі. Коли повернувся, мій шеф якимось чином уже дізнався про те. Що я ВІЛ – інфікований, і показав мені на двері…
Деякі з моїх знайомих, які теж ВІЛ-інфіковані, розповідали, що коли про це ставало відомо, вони не тільки втрачали роботу, а й не могли ніде влаштуватися на інше робоче місце. Їм відмовляли в медичному обслуговуванні. А одного навіть вижили з селища.
І зараз мене та моїх ВІЛ-інфікованих друзів непокоїть питання: що нам треба зробити, аби суспільство зрозуміло, що потрібно боротися з вірусом, а не з людьми?
З повагою, Олексій»
Запитання для обговорення:
Вправа « Міфи та факти про ВІЛ\СНІД».
Тренер читає твердження, якщо твердження міф - учасники піднімають долоню, факт - кулак.
Гра « Квасоля»
Кожен з вас отримав кульочок, в якому знаходиться певний сорт квасолі. Ваше завдання – за 30 секунд виміняти якнайбільше різних сортів квасолі. І так час пішов. (Вимінюють)
- Діти ,підніміть руку в кого є квасолинки чорного кольору.(піднімають).
- Ці квасолинки були у мене і вони свідчать про те,що я мала вірус , наприклад, невгамовного сміху.30 секунд назад цей вірус мала тільки я,а тепер він присутній аж у …. дітей. А уявіть ,якби це був вірус ВІЛ-інфікування, то це було теж саме. Носіями також стали б …дітей. Отож так швидко може розповсюджуватися на планеті ВІЛ-інфекція. А зараз усі заспокойтеся – це була лише гра. А ви всі насправді здорові і щасливі.
Презентація «Що ми маємо знати про СНІД»
Складання пам’ятки безпеки «Шляхи передачі ВІЛ»
ВІЛ передається ВІЛ не передається
ІV. Підбиття підсумків
На щастя, є ряд факторів, усвідомлення яких допомагає планувати і впроваджувати заходи, спрямовані на призупинення не тільки епідемії ВІЛ/СНІДу, а й епідемії страхів і чуток, якими переповнена вся історія виявлення і розвитку пандемії. Зокрема:
Від страху і стигматизації, пов'язаної з ВІЛ/СНІДом, людство поступово переходить до усвідомлення того, що для призупинення епідемії потрібно не тільки говорити про ВІЛ-інфекцію та про те, яка вона небезпечна. Вочевидь, настає час вчитися жити в світі, де носієм інфекції може виявитись будь-хто, жити в світі, де є ВІЛ.