Тема: Позитивне вирішення конфліктів
Мета: поглибити знання учнів про конфлікт , риси характеру, які призводять до конфліктної взаємодії та вплив конфлікту на самопочуття людини, навчити дітей аналізувати свій емоційний стан, оцінювати свої почуття та вчинки, запобігати конфліктних ситуацій, розвивати в учнів розуміння інтересів і потреб інших людей, виховувати толерантне ставлення до інших поглядів та переконань, усвідомити власні переваги та недоліки у спілкуванні; сформувати моральні цінності людини.
Психолог. Сьогоднішнє тренінгові заняття присвячене темі «Позитивне вирішення конфліктів».
Міні-лекція «Конфлікти»
Конфлікт- це зіткнення різноспрямованих сил- цінностей, інтересів, поглядів , позицій та сторін взаємодії.
Визначаємо позитивні та негативні сторони конфлікту
Позитивні сторони конфлікту:
-навчає ефективних форм спілкування, вмінню налагоджувати стосунки,
-розвиває вольову саморегуляцію,
-згуртовує колектив,
Негативні сторони конфлікту
-погіршує настрій та стан здоров я ,
-порушує міжособистісні стосунки.
Вправа «Позитивні риси характеру»
Мета: сприяти усвідомленню учнями власних цінностей, а також цінностей інших людей.
Учні на аркуші паперу великими літерами пишуть своє ім’я. Потім тренер пропонує написати на кожну літеру імені позитивну/ негативну риси.
Обговорення вправи
Мозковий штурм «Моральні цінності людини»
Вправа «Чарівний ярмарок»
Мета:сприяти усвідомленню учасниками своїх позитивних і негативних рис характеру.
Психолог розповідає учням, що вони на чарівному ярмарку, де можна продавати та купувати риси характеру. Після цього він роздає їм по два стікери. На першому стікері записують риси характеру, які б хотіли продати, на іншому — купити. Після зачитування, стікери наклеюють на дошку в хаотичному порядку. Потім кожен учасник, не дивлячись, забирає по два стікери.
Обговорення вправи
Вправа «Ваші цінності»
Мета: визначити основні цінност ігрупи.
Учасникам пропонують написати на аркушах 10 цінностей, які вони цінують найбільше в своєму житті. Потім із 10 цінностей необхідно вибрати три й кинути у коробку. Через негаразди і труднощ іпотрібно віддати одну цінність, потім ще одну і так далі.
Обговорення
— Чи задоволені ви цінностями, що залишилися?
— Чи важко було вибирати цінності й віддавати їх?
— Яке у вас було відчуття, коли залишилась одна цінність?
— Чому ви залишили сааме цю цінність?
Притча «Все залишає свій слід»
Обговорення притчі: нестриманість, негативні емоції призводять до конфліктної взаємодії, тому треба визначити правила безконфліктної поведінки.
Правила вирішення конфлікту
-конфліктуйте не поспішаючи;
-подумки«програйте» всі позитивні та негативні сторони та варіанти розвитку конфлікту;
-не конфліктуйте через дрібниці,
-менше ображайтеся,
-будьте гнучкими.
Мозковий штурм «Повага»
Психолог. Поняття «повага» нерозривно пов’язане з терміном «межі особистості». Людина, котра не шанує інших, буде робити невиважені, навіть небезпечні вчинки. Неповагу до себе особа виявляє тільки тоді, коли діє на шкоду собі. Часом у подібних ситуаціях вона іде на ризик, навіть не усвідомлюючи цього. Така поведінка може суперечити її переконанням і цінностям.
Отже, нам необхідні межі чи рамки поведінки, за які не слід виходити. Їх потрібно встановити ще до того, як потрапимо в ситуацію, яка може підштовхнути нас до конфліктної поведінки.
Вправа «Комплімент»
Учні по черзі промовляють комплімент сусіду по парті. Той каже: «Дякую, а ще я...» (і називаєсвою рису характеру або якесь уміння, за яке його можна похвалити).
Релаксаційна хвилинка.
Глибоке дихання допомагає позбутися негативних відчуттів:
вдихаємо позитивні емоції, видихаємо негативні почуття- наприклад, вдихаємо впевненість , видихаємо нестриманість…
Вправа «Пять способів розв’язання конфлікту»
1«Черепаха»(уникання)-відхід від конфлікту.
2 «Акула»(суперництво)-агресивні дії в конфлікті.
3 «Плюшевий ведмедик» (пристосування) до конфлікту.
4 «Лисиця»(компроміс) у конфлікті.
5 «Сова» (співпраця) у конфлікті.
Діагностична 5- хвилинка. Тест «Як би я поводився в конфліктній ситуації»
Рефлексія заняття.
-Що цікавого ви сьогодні дізналися?
-Чого навчилися?
-Що нам потрібно для того , щоб створювати якомога менше конфліктних ситуацій?
(Бути ввічливими, толерантними, доброзичливими).