Тренінгове заняття "Професійна компетентність педагога"

Про матеріал
Тренінговеве заняття для молодого педагога, майстра виробничого навчання, викладача. На допомогу в роботі практичному психологу.
Перегляд файлу

 

 

МЕТА: ознайомити молодих педагогів з особливостями професійної

 компетентності;

виробити навички поведінки у ситуаціях стресу;

розвивати навички партнерських стосунків і рефлексії, уміння розкрити своє сприймання ситуації, запобігти професійним деформаціям.

 

ТРИВАЛІСТЬ: 1 год. 40 хв.

 

ОБЛАДНАННЯ: плакати «Берег очікувань», «Правила роботи групи», стікери у вигляді будиночків, корабликів, аркуші А4, скотч, фломастери, бейджики.

 

ХІД ТРЕНІНГУ

 

1. Вступ

 Шановні молоді педагоги! Ми зібралися аби поговорити про особливості професійної діяльності вчителів. Зараз у вас проходить період адаптації до свого фаху – відбувається «підлаштування» вимог педагогічної професії до ваших реальних сил. Від результативності адаптації  залежить зміцнення професійної мотивації, подальше професійне зростання й особистісне становлення й самоствердження.

 Допомогти успішно пройти період адаптації – мета нашого тренінгу-практикуму.

 

2. Знайомство «Карта»

Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи.

 Учасникам роздаються стікери у вигляді будиночків, на яких треба написати своє  П.І.Б., назву закладу, предмет, який викладаєте і почіпити їх на плакат «Дерево очікувань».

 Потім кожен учасник проводить презентацію свого будиночка й наклеює його на плакат.

 

3. Вправа «Берег очікувань»           

Мета: визначити очікування учасників й одержати зворотній зв’язок.

 Учасникам роздаються кораблики, на яких вони записують свої очікування від тренінгу. Потім кожен учасник зачитує свої очікування і прикріплює свій кораблик на плакаті із зображенням річки на березі «очікувань»

 

4. Правила роботи  групи.           

Мета: визначити правила, яких потрібно дотримуватися під час проведення тренінгу.

 Учасникам пропонується обговорити правила роботи групи під час тренінгу, які записні на плакаті. Якщо немає доповнень, запропоновані правила приймаються за основу.

 

5. Міні-лекція «Усі люди різні, і кожна людина унікальна»

Мета: ознайомити учасників із факторами, які впливають на сприйняття унікальності кожної людини.

 Тренер акцентує увагу на тому, що заважає сприймати унікальність кожної людини:

  • Стереотипи (з грецької – твердий відбиток) – спрощене, схематизоване, часто спотворене уявлення про групу, людину, яка належить до певної спільності тощо;
  • Упередження – несприятлива думка про людей або групу, яка склалася ще до того, як було розглянуто всі аспекти;
  • Дискримінація – неоднакова взаємодія з людьми за ознакою їхнього віку, релігії, походження, статті, національності, фізичних вад тощо; дискримінація завжди пов’язана з певними діями.

 

6. Робота в групах «Розв’язання ситуацій»

Мета: навчитися розв’язувати конкретні ситуації із проблеми взаємодії учителя з адміністрацією.

 Учасники об’єднуються в три групи (віра, надія, любов). Кожна група отримує завдання.

І група – придумати і показати ситуацію, пов’язану зі стереотипним ставленням адміністрації навчального закладу до молодих спеціалістів.

ІІ група – придумати і показати ситуацію, пов’язану з упередженим ставленням адміністрації навчального закладу до молодих спеціалістів.

ІІІ група  - придумати і показати ситуацію, пов’язану з дискримінацією звичайних членів колективу.

 Після презентацій ситуацій, потрібно обговорити їх та визначити оптимальні стратегії поведінки.

 

7. Мозковий штурм «Визначення власної темпераментної структури»

Мета: визначення власної темпераментної структури.

 Обговорення включає досвід попередньої вправи:

  • Як темперамент впливає на поведінку молодого  спеціаліста?
  • Чи необхідно «ламати» власний темперамент?
  • Як врахувати різницю в темпераментній структурі між різними людьми?
  • Які позитивні риси власної темпераментної структури ви можете використовувати?

 

8. Розминка «Асоціації» (10 хв.) 

 Ми гарно попрацювали і зараз трохи відпочинемо.

- Як ви бачите на дошці є вісім тарілок з фруктами і пуста корзина, підійдіть по черзі до дошки і оберіть собі фрукт з яким ви себе асоціюєте та покладіть його до корзини. Після чого я Вам зачитаю, що це означає.

Якщо ви обрали Яблуко

- то ви людина із вродженою стриманістю, у відносинах ви не часто довіряєте людям. Любите тактовних і послідовних співрозмовників.

Якщо ви обрали Полуницю

- то ви вмієте підлаштовуватися до будь-якого співрозмовника, у відносинах з людьми більш за все цінуєте щирість.

Якщо ви обрали Виноград

- то ви імпульсивна та вільна людина. Часто за цією певною розв'язністю криється страх, і невпевненість у собі.

Якщо ви обрали Сливу

- то ви стримані і обережні, часто чекаєте ініціативи з боку оточуючих. У спілкуванні для вас найважливіше вміння слухати.

Якщо ви обрали Грушу

- то ви людина, яка вміє зберігати спокій і необхідну дистанцію щодо людей і події вмієте з усіма товаришувати. Ви в розмові серед інших відрізняєтеся своєю делікатністю.

Якщо ви обрали Ківі

  •       то у спілкуванні з вами завжди легко і весело, У Вас прекрасне почуття гумору, єдине, що треба запам'ятати людям, які спілкуються з вами - вас дуже легко образити.

 Якщо ви обрали Банан

  •       то ви гарний і спокійний співрозмовник, у вас є друзі, але, як і більшість із нас, ви іноді не проявляєте у стосунках із ними належного розуміння. Спробуйте поставити себе на місце іншої людини.

Якщо ви обрали Апельсин

  •       то це свідчить про високий рівень самооцінки, при якому ви правильно реагуєте на зауваження інших і рідко сумніваєтеся у своїх діях.

 

Висновок: скажіть, будь ласка, або підніміть руки ті, у кого співпала ваша асоціація з рисами вашого характеру.

 

9. Вправа у парах «Умій вимагати і відмовляти»

Мета: навчитися відповідно до алгоритму досягти виконання своєї вимоги.

 Учасники об’єднуються у пари. Кожна пара виробляє ситуацію, в якій одна сторона домагається чогось, а інша – відмовляє. Один з учасників має відповідно до алгоритму досягти виконання своєї вимоги, а другий - відмовити.

Говорити потрібно від першої особи.

 Алгоритм 1 (щоб вимагати)

  • 1-й раз – м’яко: «Я прошу»;
  • 2й раз – жорстко: «Я дуже прошу»;
  • 3-й раз – ще жорсткіше: «Я наполягаю (зміст вимоги), тому що (аргументація)»

Алгоритм 2 (щоб відмовити)

Аналогічно до алгоритму 1 відмова йде від першої особи ( я, мені) з наростанням твердості та жорсткості відмови,  зміст відмови потрібно підкріпити аргументацією.

 

Обговорення

  • Наскільки складно було  вимагати і  відмовляти?
  • Що складніше?
  • Чому?
  • Чи допомогли алгоритми?
  • Коли ви почувалися впевненіше?

 

 

11. Вправа «Колесо життя»

 На ватмані намалюйте велике коло, у центрі поставте крапку. Поділіть коло на 8 рівних частин, кожен сектор підпишіть: екологічне, фізичне, емоційне, психологічне, соціальне, духовне, інтелектуальне, професійне.

 Поставте на кожному секторі точки, які відповідають вираженості вашого здоров’я таким чином, щоб біля центру розмістилася точка з найменшим ступенем вираженості, а біля великого кола – з найбільшим: духовне (неактивний - активний); інтелектуальне (самовдоволений - допитливий); емоційне (нестійкий - стійкий); фізичне (хворий - здоровий); психічне (не адаптивний - адаптивний); соціальне (самотній - товариський); професійне (незадоволений - задоволений); екологічне (марнотратний - ощадливий). З’єднайте ці точки.

 Кожна зі спиць утримує наше колесо в рівновазі, кожна вимагає уваги. Нам необхідно рівномірно розвивати ці спиці, щоб прожити життя гармонійно.

 

10. Підбиття підсумків

- Що для вас було найкориснішим?

- Що вам сподобалося, а що не сподобалося?

- Чому навчилися?

- Чи здійснилися ваші очікування?

 Ми надіємось, що ви сьогодні взяли багато інформації для себе. А зараз візьміть кожен свій кораблик надії і, якщо ваші очікування здійснилися, перепливіть через річку на берег «реалізованих сподівань», якщо очікування збулися частково, то пливіть річкою самостійного пошуку інформації, яка допоможе причалити до берега.

 

 

Бажаємо вам щастя і кохання,

Аби збулися мрії і надії!

І з гарним настроєм, з теплом

Аби трудились на своїй ви ниві!

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку