Я за щастя, добро, справедливість
Година психолога
Мета: сприяти усвідомленню учнями проблеми насилля, сформувати уявлення про різні форми насилля. Розвивати знання про відповідальність своїх дій, спонукаючи підлітків до пошуків позитивних чи негативних сторін певних обмежень. Надати інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права.
Обладнання та матеріали: макет сонячного кола, стікери, фломастери, бланки з завданнями.
Учасники: 9-10 клас
Хід заняття
1. Інформаційне повідомлення « Що відбувається сьогодні» Притча про жорстокість
В одному з монастирів Шаоліня майстер навчав своїх учнів. І якось учень поставив майстрові запитання :
Українське суспільство переживає не найкращі часи : насильство в родині, в суспільстві, нерівність, підвищена агресивність. Усе це знаходить своє вираження в поведінці та в стосунках між дітьми та між дітьми та дорослими.
Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як захистити себе. Сьогодні ми розглянемо проблему яким чином насилля порушує права людини, чи завжди обмеження це порушення ваших прав, чи може кожен з нас протистояти даній проблемі.
2.Вправа « Знайомство» ( 5 хв)
Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність.
Продовжить фразу: « Я… і у мене є право ...»
3.Вправа-гра « Мух краще ловити на мед».
Мета: показати, що підхід із позиції сили не завжди є найефективнішим засобом спілкування та спонукання людей до зміни поведінки.
Кожен з вас вирішує питання які перед ними стоять різними шляхами. Я вам пропоную спробувати вирішити одне завдання.
Розділитися на пари, поверніться обличчям один до одного, один з учнів пари затискає руку в кулак і тримає його перед напарником.
Завдання: розтулити кулак партнера за 10 секунд.
Висновок: Ми пересвідчилися, що спонукати людину до зміни поведінки можна різними шляхами. Підхід із позиції сили не завжди є найефективнішим засобом спілкування та спонукання людей до зміни поведінки.
4.Вправа «Асоціації»
Завдання: Назвати, які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство».
Висновок.Що ж таке насильство? Це дії, які робить одна або кілька осіб і які:
5.Вправа «Яке бува насильство?» Робота в групах
Мета: сформувати уявлення про різні форми насилля
Психолог: Але як розпізнати, що є насиллям, а що ні? Це запитання не безпідставне. Іноді підлітки спілкуючись між собою, навіть не підозрюють як часто самі демонструють насильство або стають його жертвами.
Завдання по групам: Виберіть із запропонованих дій, дії, які б відповідали певному виду насилля: фізичному, психологічному, економічному. (Додаток 1)
Чи важко було виконувати дану вправу?
7.Вправа Комендантська година
Мета : спонукаючи підлітків до пошуків позитивних чи негативних сторін „комендантської години”, підвести їх до думки про те, що певні обмеження , які батьки та педагоги застосовують щодо дітей , є не Обмеженням їхніх прав, а скоріш піклуванням про їхню безпеку й здоров’я, і що такі дії можуть бути корисними саме для підлітків.
Психолог:Однією з потреб людини є потреба в безпеці. Безпечно людина відчуває себе тоді коли не порушуються її права. Будь-яке насильство є порушенням прав людини. Обмеження людини в чомусь є насильство. Але чи всі обмеження щодо дітей є порушенням їх прав, проявом насильства.
Я вам пропоную ситуацію для обговорення:
В багатьох країнах світу (наприклад, у Великій Британії, США, ) для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантську годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 років на вулиці у вечірній і нічний час без дорослих обмежувалося. Найчастіше це обмеження починалось з 23 години у весняно-літній період та 22-ї год. в осінньо-зимовий період і тривало до 6 год. ранку.
Запитання для обговорення:
Які негативні наслідки мають дані обмеження?
Чи бачите ви позитивні сторони даного явища?
Чи застосовують ваші батьки щодо вас „комендантську годину”?
Як ви вважаєте, чи доцільно обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути більшої шкоди для її здоров’я?
Висновок: Дані дії з боку держави, не є обмеженням прав дитини, а скоріш піклуванням про їхню безпеку й здоров’я. Деякі обмеження прав дитини можуть принести більше користі, ніж шкоди. В цілому комендантська година дещо схожа з тими обмеженнями, які застосовують батьки.
Вправа 8 „Не нашкодь собі”
Мета: показати підліткам, які їхні дії несуть потенційну небезпеку для них; навчати уникати небезпечних ситуацій у житті.
Іноді самі підлітки провокують насильницькі дії. Я вам пропоную таку ситуацію, яка, я сподіваюсь навчить уникати небезпечних ситуацій у житті.
У місті „Н” з’явився злочинець, який нападає на підлітків з метою грабежу та насильства. Потрібно виробити рекомендації для підлітків , які б давали можливість уникнути небезпечних ситуацій і звести ризик нападу до мінімуму.
Я пропоную всім об’єднатись у три групи. Перша група виступатиме в ролі співробітників правоохоронних органів міста, друга –учні школи, третя - вчителі. Нашим гостям ми пропонуємо виступити в ролі батьків.
Завдання для груп. Підготувати свої рекомендації – пам’ятку для дітей міста „Як не стати жертвою злочинця”. Свої рекомендації ви можете записати на листах які ми вам запропонуємо. (Додаток 2). Час обмежений 3 хвилинами.
Психолог. Обмеження деяких наших прав інколи є корисними для нас самих. Наприклад, заборона батьків не носити певного одягу, чи не ходити ввечері вулицями міста принесе нам більше користі ніж шкоди.
Мабуть ви чули такі вислови, як «кров притягує кров», «насильство породжує насильство.Цікаво, що б ви самі відповіли, на цю народну мудрість?
Висновок: якщо відповідати злом на зло, проблема не вирішиться, а навпаки зла стане ще більше. Навчіться розрізняти поняття « Добро» і « Зло». Все, що принижує людську гідність – є зло, все, що звеличує гідність людини – Добро.
Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболить голова або зненацька почнеться приступ апендициту.
А як бути, коли порушуються права підлітків, коли проти тебе чинять насильницькі дії?
До кого звертатися, кому довірятися, кого запитати?
А як ви гадаєте чому підлітки іноді не звертаються за допомогою?
Іноді підлітки не знають, до кого звертатися, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу, отже, залишаються наодинці зі своїми проблемами.
А дарма. В кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб, здатних кинути «рятівний круг» тим, хто цього потребує.
Вправа 9 «Чому я заслуговую на повагу?»
Мета: показати цінність людського життя, потребу в самоповазі.
Ми всі інтуїтивно тягнемось до світлого в цьому світі. Тож нехай наш улюблений світ буде яскравим, світлим.
Давайте поглянемо на дошку. У нас є сонячне коло, але без променів. У кожного на парті є стікер. Напишіть на ньому,що людина може протиставити жорстокості, насиллю, агресії.
І я вам про пропоную за допомогою стікерів з вашими надписами утворити сонячні промінчики.
Ви майбутнє своєї держави і від вас залежить якою вона буде. Тому якщо ви сьогодні виховаєте в собі повагу до себе, до прав інших людей ви гарантовано будете комфортно почувати себе в суспільстві.
Я хочу розповісти вам історію про те, як один мудрий цар, помираючи , покликав своїх дітей і запитав: „Що кожний із вас думає про світ?” – „Нічого гарного в ньому немає, - відповіли царевичі, - в ньому зло, жорстокість, образи, несправедливість, обман...”- „Гірко мені від цих слів, діти мої. Бо, як можна жити і правити світом, якщо ваш розум отруєний думками про помсту за образи, а ваше серце несе тягар смутку. Благословляючи вас на царство, я хочу, щоб ви пам’ятали: що ви принесете у цей світ, таким він і буде. Хай один із вас принесе в нього – щастя, другий – добро, третій мудрість, четвертий – справедливість. Я вам бажаю, щоб ви несли у цей світі мудрість, і справедливість, і добро, і щастя.
10.Рефлексія.
Що вам сподобалося на занятті?
Що вам не сподобалося?
Я дякую всім учасникам за активність, за уміння працювати. Ви сьогодні довели, що кожен із вас – відкрите серце, розум, честь і совість нашого часу. Успішного сходження вам на вершину успіх
Виберіть дії психологічного насилля
Додаток 2
Як не стати жертвою злочинця
Рекомендації від учнів
Як не стати жертвою злочинця
Рекомендації від батьків
Як не стати жертвою злочинця
Рекомендації від правоохоронців
Як не стати жертвою злочинця
Рекомендації від вчителів