30 березня о 15:00Вебінар: Онлайн-тести «На Урок» для дистанційної роботи

Тренінгове заняття "Шкідливі звички - шлях в безодню"

Про матеріал
Одвічна проблема шкідливих звичок та нездорового способу життя, особливо серед молоді, з кожним роком стає все актуальнішою. В Україні активно боряться з проблемою паління та вживання алкоголю: ціни на цигарки збільшуються, палити та вживати алкогольні напої дозволено лише у спеціально відведених місцях, реклама алкоголю та цигарок заборонена. Проте, незважаючи на все, курців та людей що вживають алкогольні напої у державі надзвичайно багато. Куріння, алкоголь, наркоманія настільки міцно увійшли в життя сучасних підлітків, що боротися з ними кожного року стає все важче і важче. Звісно, будь-яка молода людина намагається всіляко виділитися, аби самоствердитися, для одних важливо, що скажуть друзі, а зовсім поряд знаходяться й лідери, яких не хвилює думка суспільства. Хтось привертає увагу до себе за рахунок грошей, одягу, поведінки, інші - своїм способом життя – з цигаркою та пляшкою в руках. Безперечно, це дуже важлива проблема, яка потребує негайного та глибинного вивчення, усунення. Будь-яка звичка, як корисна, так і шкідлива, не з'являється випадково. Отримавши неодноразове підживлення, звичка закріплюється, позбавитись її дуже важко
Перегляд файлу

 

Тренінгове заняття

«Шкідливі звички – шлях в безодню»

 

Мета: інформувати учнів про поняття шкідливі звички; розвивати уявлення  про небезпечні наслідки паління, вживання  алкоголю та наркотичних речовин; доведення пріоритетів здоров’я серед інших цінностей та показати негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття людини.

 

                                     Структура тренінгового заняття

 

№ з/п

Вид роботи

Орієнтована тривалість          хв.

Ресурсне забезпечення

1.

Привітання.

5 хв.

 

2.

Вправа «Знайомство»

5 хв.

 

3.

Прийняття правил роботи в групі
 

5 хв.

Плакат «Правила роботи»

4.

Вправа «Мої очікування»

5 хв.

Плакат "Сонця", форми промінців,  маркери, ручки

5.

Інформаційне повідомлення "Що таке шкідлива звичка?"

10 хв.

 

6.

Вправа «Формування звичок»

10 хв.

 

7.

Підведення підсумків.

Вправа «Валіза»

5 хв.

Ілюстрації валізи, пральної машини, кошика для сміття, стікери

 

1. Привітання учасників.

     Тренер. Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему – тему здорового способу життя та негативного впливу шкідливих звичок. Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

 

2. Вправа "Знайомство" [9].

    Тренер пропонує:

  • назвати своє ім’я;
  • продовжити речення «Я маю корисні для здоров’я звички. Це – …»

     Психолог наводить приклад: «Мене звати …  Я маю корисну для здоров’я звичку. Це – раціональне харчування».

Підсумок: «Отже, ви дізналися, які корисні звички мають ваші товариші».

 

3.  Прийняття правил роботи в групі.

        ПРАВИЛА:

  • добровільність
  • щирість, відвертість
  • доброзичливість
  • активність
  • конфіденційність
  • взаємоповага                                                                
  • один говорить – всі слухають
  • говорити коротко, по черзі
  • правило піднятої  руки

     Обговорення правил роботи на тренінгу.

 

4. Вправа "Мої очікування"

        Тренер демонструє учасникам плакат «Промені сонця» у вигляді сонця, на якому немає променів. «Промені» – на них учасники записують свої очікування. Якщо очікування справдяться, сонце засіяє променями в кінці заняття. (Додаток 4).             

 

5.Інформаційне повідомлення "Що таке шкідлива звичка?" [20].

     Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема паління, вживання  алкоголю та наркотичних речовин. Це все шкідливі звички, які несуть негативний вплив на здоров’я. Що таке шкідливі звички? Шкідливі звички -  це не корисні або шкідливі дії, які люди повторюють знову і знову не зважаючи на те, що вони створюють загрозу для здоров’я. Шкідливі звички бувають не корисні або шкідливі. Такі автоматичні дії проявляються через слабкість волі. Звички  бувають корисні та погані, або шкідливі звички.  Корисними є такі звички: робити зарядку вранці, мити руки перед їжею, прибирати за собою всі речі на місце, чистити щодня зуби та ін. Шкідливу звичку можна розглядати як хворобу або патологічну залежність.

   Але поряд з шкідливими звичками існують некорисні дії, які не можна розглядати як хворобу, але які виникають через неврівноваженість нервової системи. Що можна назвати шкідливими звичками? До шкідливих звичок можна віднести наступні дії:  алкоголізм, наркоманія,  куріння, ігрова залежність або лудомания, шопінгоманія (шопоголізм) — «нав’язлива магазинна залежність» або оніоманія,   переїдання, телевізійна залежність, інтернет-залежність, звичка гризти нігті, колупання в носі або рінотілексоманія, клацання суглобами, техноманія, звичка гризти олівець чи ручку, звичка спльовувати на підлогу, вживання нецензурних виразів, зловживання «словами-паразитами».

Найбільш поширеними серед шкідливих звичок вважається:

       Алкоголізм — найпоширеніша шкідлива звичка, часто перетворюється на серйозне захворювання, що характеризується хворобливою пристрастю до алкоголю (етилового спирту), з психічною та фізичною залежністю від нього, що супроводжується систематичним споживанням алкогольних напоїв незважаючи на негативні наслідки.

     Наркоманія — хронічне (розвиток хвороби з наростанням симптоматики) захворювання, викликане вживанням речовин-наркотиків.   Різні наркотики викликають різну залежність. Одні наркотики викликають сильну психологічну залежність, але не викликають фізичної залежності. Інші ж, навпаки, викликають сильну фізичну залежність. Багато наркотики викликають і фізичну, і психологічну залежність.   Розрізняють позитивну прихильність — прийом наркотику для досягнення приємного ефекту (ейфорія, відчуття бадьорості, підвищений настрій) і негативну прихильність — прийом наркотику для того, щоб позбутися від напруги і поганого самопочуття. Фізична залежність означає тяжкі і навіть болісні відчуття, хворобливий стан при перерві в постійному прийомі наркотиків (абстинентний синдром, ломка). Від цих відчуттів тимчасово позбавляє відновлення прийому наркотиків.

   Куріння — вдихання диму препаратів, переважно рослинного походження, тліючих в потоці повітря, що приймаються з метою насичення організму активними речовинами для подальшого всмоктування в легенях і дихальних шляхах.

   Ігрова залежність — передбачувана форма психологічної залежності, що виявляється в нав’язливому захопленні відеоіграми і комп’ютерними іграми, а також лудомания — патологічна схильність до азартних ігор полягає в частих повторних епізодах участі в азартних іграх, які домінують у житті людини і ведуть до зниження соціальних, професійних, матеріальних і сімейних цінностей.

     Оніоманія (від грецьких onios — для продажу, mania — безумство) — непереборне бажання що-небудь купувати, не звертаючи уваги на необхідність і наслідки. Покупки стають і відпочинком, і розвагою, і самостійним сенсом. Цю манію часто називають шопінголізм або шопоголізм.

     Шопінг знімає у шопоголіка депресію і тривогу, підвищує самоповагу і впевненість у собі — він може собі дозволити купити те, що зараз захотілося, а не те, що рекомендували або що просто необхідно. І людина отримує відчуття свободи від покупок, навіть якщо речі її не потрібні. І якщо ви йдете в магазин без необхідності або потреби.

     Психогенне переїдання — розлад прийому їжі, що являє собою переїдання, що приводить до появи зайвої ваги, і що є реакцією на дистрес (негативна неспецифічна реакція організму людини на будь-який зовнішній вплив. Найбільш важкою формою дистресу є шок.). Може слідувати за втратою близьких, нещасними випадками, хірургічними операціями і емоційним дистресом, особливо у осіб, схильних до повноти.

      Телевізійна залежність. Телебачення стало найпоширенішим способом втечі від себе у світ ілюзій. Воно увійшло в життя практично кожної сучасної людини, стало звичним супутником його життя. За статистичними даними в середньому кожна людина приблизно по 3 години на день проводить перед телевізором. Це становить приблизно половину її вільного часу і близько 9 років з життя кожної. Люди регулярно віддають телебаченню час свого відпочинку. При тому, що нерідко глядачі негативно оцінюють якість передач, вважають себе здатними «прямо тут і зараз» вимкнути телевізор, ті ж люди продовжують годинами чекати біля телевізорів опиняючись нездатними «відірватися» від перегляду. Тобто йдеться вже про часткову втрату контролю над потягом до перегляду телепередач.

       Інтернет-залежність — психічний розлад, нав’язливе бажання підключитися до Інтернету і хвороблива нездатність вчасно відключитися від Інтернету. Інтернет-залежність є широко обговорюваним питанням, але її статус поки знаходиться на неофіційному рівні.

      Ті люди, які проводять багато часу в онлайні, схильні  до поганого настрою і частіше відчувають себе нещасними. Дослідження показало, що інтернет-залежністю страждає близько 10% користувачів у всьому світі. Деякі з них самостійно визнають свою хворобу і повідомляють, що вони багато часу проводять в чатах і соціальних мережах. Головна проблема багатьох користувачів — занадто багато часу, проведеного в онлайні. Багато людей не можуть контролювати, скільки часу вони просиділи в інтернеті. Це їм заважає вести повноцінне життя.

        Звичка гризти нігті. Науці досі невідомо, що змушує людей гризти нігті. Хоча теорій, які намагаються пояснити, чому люди гризуть нігті, чимало: від задуми до напруги.

        Техноманія. Бажання постійно оновлювати вже наявні телефони, комп’ютери, телевізори та побутову техніку, купувати все новіші і вдосконалені моделі.

 

6. Вправа «Формування звичок» [18].

      Формування звичок можна порівняти з роботою в садку або на городі. Існують три закони отримання врожаю:

  • Що людина сіє, те й пожинає. (Якщо ви посіяли моркву, то й зберете моркву).
  • Врожай отримують не одразу, а через деякий час. (Врожаю не буде  на наступний день, через декілька днів після того, як посіємо).
  • Пожинають більше, ніж сіють. (З декількох  зерен отримують кілограми врожаю).

Обговорення. Поясніть, як ви розумієте кожен із цих законів.

      Такі ж правила можна застосувати і до наших звичок.

      Якщо  хочете, щоб люди були з вами привітні, люб’язні, які звички мусимо розвивати в собі?

      Якщо почнемо насміхатися, або ображати людей, вони будуть деякий час терпіти таке відношення, а потім будуть відповідати так само.

      Посіявши трошки дружності, в кінці кінців ви отримаєте набагато більше.

      На щастя, ці ж правила діють і стосовно корисних звичок.

7. Підведення підсумків. Вправа «Валіза».

Перед вами ілюстрації валізи, пральної машини, кошика для сміття. (Додаток 4). Пропоную вам розподілити «знання і навички, що ви отримали на тренінгу», за принципом:

- якщо  не отримав ніякої цінної для себе інформації або вам було нецікаво – стікер прикріпіть до корзини для сміття;

- якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;

- якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та втілювати в життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Tarnavska Alla
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 лютого
Переглядів
120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку