Профілактичне заняття
«Скажи «Ні» хімічним залежностям!»
Мета: ознайомити підлітків з особливостями здорового способу життя, сприяти формуванню розуміння того, що в разі вибору будь-якої хімічної залежності втрати є набагато більшими, ніж надбання доведення пріоритетів здоров’я серед інших цінностей та показати негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття людини.
Структура заняття
№ |
Види роботи |
Орієнтована тривалість хв. |
Необхідний матеріал |
1. |
Привітання. Вправа «Знайомство»
|
10 |
Аркуші паперу, маркери, ручки |
2. |
Вправа «Правила роботи» |
5 |
Плакат «Правила роботи» |
3. |
Гра «Мозковий штурм» |
5 |
Ватмани, маркери, ручки |
4. |
Вправа «Людина завжди має робити вибір...» |
10 |
аркуші паперу; ножиці; ручки (за кількістю учасників).
|
5. |
Вправа «Мікрофон» |
10 |
|
6. |
Рефлексія. Прощання. |
5 |
|
1. Привітання. Вправа «Знайомство».
Мета: сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери.
Вправа «Хто я?»
На аркушах паперу напишіть цифри від 1 до 5 і п'ять разів дайте відповіді на запитання: «Хто я?». Візьміть до уваги риси характеру, почуття, інтереси. Наприклад: «1. Я веселий; 2. Я люблю читати...». Відтак пришпиліть аркуші собі на груди і починайте ходити і читати, що написали інші учасники тренінгу. На великому аркуші паперу запишіть свої імена і розкажіть, чому вас так назвали (або чому воно вам подобається).
2. Правила роботи. Повторювання правил, які зображені на плакаті «Правила нашої групи».
3. Гра «Мозковий штурм». [2].
Ватман розділений навпіл. Учні об`єднаються в дві команди і записують свої міркування.
Команда жовтих |
Команда червоних |
Чому починають палити, вживати алкоголь та наркотики? |
Чому відмовляються від шкідливих звичок? |
1.Щоб виглядати дорослими. 2. За компанію. 3. Бачать з дитинства як палять батьки і вважають це за норму. 4. Наслідують «авторитета» 5. На «слабо» 6. Від цікавості, нудьги. 7. Не можуть сказати «ні» 8. Не можуть знайти переконливі докази. |
1. Щоб зберегти здоров`я. 2. Знають про шкоду для організму. 3. Прагнуть не мати шкідливих звичок. 4. Мають сильний характер і волю. 5. Не дозволяють маніпулювати собою. 6. Щоб зупинити погіршення здоров`я. 7. Вміють сказати «ні». |
Висновок: якщо вчасно зрозуміти чому молодь потрапляє в залежність від шкідливих звичок,то не доведеться потім відмовитися від них.
4.Вправа "Людина завжди має робити вибір..." [18].
Хід вправи: тренер пропонує учасникам розділити аркуш паперу на 4 частини, в кожну з яких вписати по:
Далі хід вправи проходить під такого змісту коментар тренера.
Тренер: Кажуть, що кожен вибір — це і надбання, і втрата. Дійсно, за все в житті потрібно платити. В випадку, коли ви вибираєте якесь задоволення, воно теж потребує плати. Коли ж це хімічні узалежнення — плата особливо велика.
Зараз я візьму на себе роль хімічного задоволення. Ви маєте знати, що ви вільні вибрати будь-яке задоволення, в тому числі й хімічне, алкогольне та нікотинове але в такому випадку взамін мусите віддати мені якусь із ваших карток. Всього по одному найменуванню. Причому на ваш вибір. З чим ви найлегше розлучитесь? Подумали? Назад не повернеш, думайте добре. Вибрали? Ну от і добре. Все, віддали. Давайте подивимось, хто що віддав насамперед.
(Коротеньке обговорення).
Але ви все ще хочете задоволення, і чим раз, то більшого. Це потребує додаткової плати. Я мушу взяти у вас ще по одній вашій мрії, а ще по одній улюбленій справі, або ж ви повинні розлучитися з кимось зі своїх близьких і чимось зі своїх речей. Вибирайте.
(Коротеньке обговорення).
А чи чули ви про те, що з залежностями справи складаються таким чином, що з часом ви прагнете все більших задоволень за рахунок наркотичних речовин? Потрібна більша доза, а для цього потрібно більше коштів, більше часу і, зрештою, потрібні більші жертви. Ви залежні від хімічної речовини, ви вже не є господарями своєї долі, тому я (бо я граю роль хімічної залежності) на свій вибір беру у вас по одному найменуванню з усіх ваших чотирьох карток. І це вже як кому випало і як у кого склалося. Подивіться. З чим ви залишились?
(Коротеньке обговорення).
А ви не зупиняєтесь. Ви вже раби вашої залежності. І то завше таке буває, якщо людина хоче мати від життя тільки втіху. І якщо й досі ви прагнете хімічних задоволень, я маю відібрати у вас те, що ви ще тримаєте в руках...
Обговорення:
Примітка для тренера. Обов'язковий вихід з ролей.
5. Вправа «Мікрофон».
Що вам сподобалося?
Що нового дізналися?
Що було цікавого?
Що не сподобалося?
Що з того що ви дізналися, зможете застосувати у у житті?
6. Рефлексія
Що сподобалось на тренінгу?
Чи справдилися ваші очікування?