ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ
Тема: «Формування позитивної Я концепції. Я – в минулому. Я - тепер»
Мета – сприяти усвідомленню залежності та впливу інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість та формувати впевнену поведінку.
Очікування від заняття.
Прийняття правил роботи в групі.
Вступ. Протягом багатьох занять ти вчився розуміти себе, а також інших людей. Ти відкривав, що кожна людина вирізняється особливими ознаками і тим вона цікава. Ти був змушений підлаштовуватися під обставини і в той же час залишався самим собою.
Протягом багатьох занять ти знайомився з характером, визначав свій темперамент, розвивав пам'ять, мислення, почуття, інтелектуальні здібності. Навчався працювати в команді і презентувати себе.
Практична частина. Самодіагностика «Оцініть свої знання про себе»
Хід вправи
Перевірте, наскільки добре ви знаєте себе, і оцініть свої знання за принципом диференціалу: твердження, розташовані зліва, оцініть у діапазоні від +3 до +1, твердження, розташовані справа, - у діапазоні від -1 до -3.
Якщо ви проставили оцінку зліва, то справа її ставити не треба, і навпаки – проставлена оцінка справа передбачає відсутність оцінки твердження, розташованого зліва. Підрахуйте кількість балів, сумуючи «+» і «-». Чим вищим буде отриманий кінцевий бал, тим краще ви себе знаєте.
№ пп |
Твердження |
+3 +2 +1 0 -1 -2 -3 |
Твердження |
1 |
Я вивчаю свої можливості |
|
Я не вивчаю своїх можливостей |
2 |
Я знаю риси свого характера |
|
Я не знаю рис свого характера |
3 |
Я знаю свої фізичні дані |
|
Я не знаю своїх фізичних даних |
4 |
Я знаю свій тип темпераменту |
|
Я не знаю свого типу темпераменту |
5 |
Я можу впоратися зі своїми емоціями |
|
Я не можу впоратися зі своїми емоціями |
6 |
Я хочу пізнавати себе, свої можливості |
|
Я не хочу пізнавати себе, свої можливості |
7 |
Я хочу, щоб мене вчили користуватися своїми позитивними якостями |
|
Я не хочу, щоб мене вчили користуватися своїми позитивними якостями |
Психолог може провести вправу, де учасники по колу можуть висловитися «А який я?». Що ви можете сказати самі про себе? або ж запропонувати учасникам заповнити таблицю.
Що я думав про себе до… |
Що я думаю про себе після… |
Що в мені подобалося до… |
Що в мені подобається після… |
Я себе пова-жав за… |
Я себе не пова-жав за… |
Мене поважали за… |
Мене не поважали за… |
Що зміни-лося зараз ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Після виконання вправи акцентується увага учасників на те, чи відрізняються записи в колонках при їх заповненні (до і після), чи відбулися зміни? Обговорення результатів по колу.
Гра «У світі мистецтв»
Мета: висвітлення й розповсюдження позитивних якостей особистості, критика недоліків, залежності та впливу інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість .
Хід вправи
Учасники поділяються на групи. Кожній групі дається завдання уявити себе великими режисерами чи поетами і створити ноу-хау. 1-й групі дається завдання написати на новий лад казку про успішну людину; 2-й групі – придумати частівки про негативні якості (образливість, байдужість, звеличення себе…); 3-й групі – створити рекламний ролик про одну або декілька позитивних якостей особистості. (Під час створення роботи спробувати показати залежність та вплив інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість).
По закінченню йде презентація й обговорення групових робіт:
Чи вдалося досягти мети?
Чи виникали труднощі?
Що вдалося найкраще?
Чи завжди оцінка інших є об’єктивною? Як має поступати особистість, коли відчуває, що це не так ? (залишатися собою, не підлаштовуватися)
Які враження від участі в грі?
Що можете взяти із собою в подальше життя?
Вправа «Валіза»
Мета: усвідомлення досвіду, здобутого під час занять.
Хід вправи
Один з учасників виходить із кімнати, решта починають збирати йому в далеку дорогу «валізу» (незабаром ми попрощаємося, тому слід допомогти людині в її подальшій долі). До цієї «валізи» складається те, що, на думку решти учасників групи, допоможе цій людині в спілкуванні з людьми, тобто ті позитивні якості, яка група особливо цінує в ній. Поряд з цим необхідно нагадати про те, що заважатиме їй у дорозі, тобто про негативні якості, з якими необхідно працювати, щоб життя стало більш приємним і продуктивним. Потім «від’їжджаючому» зачитується та передається весь список. «Від’їжджаючий» має право запитати в учасників групи про будь-що зі списку. (Потім виходить наступний учасник і процедура повторюється доти, поки кожен з учасників не отримає по «валізі»).
Обговорення:
Що ти відчував, коли тобі зачитували список твоїх позитивних рис і якостей?
Чи погоджуєшся ти з цим списком?
Що, на твою думку, знадобиться тобі в подальшому житті?
Гра «Лист з майбутнього»
Мета: усвідомлення досвіду, здобутого під час занять.
Хід гри
Гра проводиться під тиху і спокійну музику, що сприяє розслабленню. Кожен учасник пише собі лист із майбутнього: «Уяви собі, що в тебе є можливість поспілкуватися із «собою майбутнім». Ти, двадцятирічний, зустрів себе «в минулому» - учня N-го класу. Ви присіли на лавочку в парку і почали спілкуватися. Що б ти, дорослий, хотів сказати, побажати, порадити собі – школяреві сьогоднішньому ? Чого слід уникати, на що звертати увагу, як поводитися?
Обговорення:
Які емоції викликала ця гра?
Над чим ти замислився?
Притча «Три мудреці»
Три мудреці посперечалися про те, що важливіше для людини - її минуле, сьогодення чи майбутнє.
Один з них сказав: «Моє минуле робить мене тим, хто я є. Я вмію те, чому я навчився в минулому. Я вірю в себе, по тому, що мені добре вдавалися ті справи, за які я раніше брався. Мені подобаються люди, з якими мені раніше було добре, або схожі на них.
Я дивлюся на вас зараз, бачу ваші посмішки і чекаю ваших заперечень, тому що ми вже не один раз сперечалися, і я вже знаю, що ви не звикли погоджуватися з чим-небудь без заперечень».
«А з цим неможливо погодитися, - каже другий, - якби ти був правий, людина була б приречена, як павук, сидіти день за днем в павутині своїх звичок. Людину робить його майбутнє. Не важливо, що я знаю і вмію зараз - я буду вчитися тому, що буде потрібно мені в майбутньому. Моє уявлення про те, яким я хочу стати через два роки, куди більш реальніше, ніж мої спогади про те, яким я був два роки тому, тому що мої дії залежать зараз не від того, яким я був, а від того, яким я збираюся стати. Мені подобаються люди, несхожі на тих, кого я знав раніше. А розмова з вами цікава мені тому, що я передчував тут захоплюючу боротьбу і несподівані повороти думки».
«Ви зовсім випустили з уваги, - втрутився третій, - що минуле і майбутнє існують лише в наших думках. Минулого вже немає. Майбутнього ще немає. І не залежно від того, згадуєте ви про минуле або мрієте про майбутнє, дієте ви тільки в сьогоденні.
Тільки в цьому можна щось змінювати у своєму житті - ні минуле, ні майбутнє нам не підвладно. Тільки в цьому можна бути щасливим: спогади про минуле щастя - сумні, очікування майбутнього щастя - тривожне!
А коли я вступаю в суперечку, я повинен враховувати те співвідношення сил і той візерунок аргументів, які склалися на даний момент».
І мудреці довго ще сперечалися, насолоджуючись неквапливою бесідою. І я не знаю, хто з них переміг у суперечці. (Ведучий просить висловити власні думки з приводу почутого)
Руханка «Атоми-молекули»
Мета: підтримання сприятливої атмосфери в групі
Хід гри
Учасникам пропонується уявити себе атомами. Всі рухаються по кімнаті, поки ведучий не назве будь-яке число. Тоді учасники швидко об’єднуються в групи-молекули з названого числа, тримаючись за руки. В кінці заняття ведучий називає число, рівне кількості учасників групи.
Рефлексія заняття
Як ти почувався протягом заняття?
Що найбільше запам’яталося?
Що нового дізнався про себе? Про учасників групи?
Які висновки для себе зробив?
Заняття підготувала
Костецька Ніла Миколаївна, заступник директора, практичний психолог Фастівського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 - Гімназія»