Тренінгове заняття. Тема:«Формування позитивної Я концепції. Я – в минулому. Я - тепер»

Про матеріал
Тренінгове заняття для старшокласників по формуванню позитивної Я-концепції та по сприянню усвідомлення старшокласником в окремих ситуаціях залежності та впливу інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість та формуванню впевненої поведінки. В занятті представлені різноманітні вправи з докладним описом та діагностикою. Заняття можна проводити практичному психологу як корекційно-розвиткове, так і класному керівникові в спільній позакласній діяльності з класним колективом..
Перегляд файлу

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ

Тема: «Формування позитивної Я концепції. Я – в минулому. Я - тепер»

 

Мета сприяти усвідомленню залежності та впливу інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість та формувати впевнену поведінку.

 

Очікування від заняття.

Прийняття правил роботи в групі.

Вступ. Протягом багатьох занять ти вчився розуміти себе, а також інших людей. Ти відкривав, що кожна людина вирізняється особливими ознаками і тим вона цікава. Ти був змушений підлаштовуватися під обставини і в той же час залишався самим собою.   

Протягом багатьох занять ти знайомився з характером, визначав свій темперамент, розвивав пам'ять, мислення, почуття, інтелектуальні здібності. Навчався працювати в команді і презентувати себе.

Практична частина. Самодіагностика «Оцініть свої знання про себе»

Хід вправи

Перевірте, наскільки добре ви знаєте себе, і оцініть свої знання за принципом диференціалу: твердження, розташовані зліва, оцініть у діапазоні від +3 до +1, твердження, розташовані справа, - у діапазоні від -1 до -3.

Якщо ви проставили оцінку зліва, то справа її ставити не треба, і навпаки – проставлена оцінка справа передбачає відсутність оцінки твердження, розташованого зліва.               Підрахуйте кількість балів, сумуючи «+» і «-». Чим вищим буде отриманий кінцевий бал, тим краще ви себе знаєте.

 

пп

Твердження

+3 +2 +1 0

-1 -2 -3

Твердження

1

Я вивчаю свої можливості

 

Я не вивчаю своїх можливостей

2

Я знаю риси свого характера

 

Я не знаю рис свого характера

3

Я знаю свої фізичні дані

 

Я не знаю своїх фізичних даних

4

Я знаю свій тип темпераменту

 

Я не знаю свого типу темпераменту

5

Я можу впоратися зі своїми емоціями

 

Я не можу впоратися зі своїми емоціями

6

Я хочу пізнавати себе, свої можливості

 

Я не хочу пізнавати себе, свої можливості

7

Я хочу, щоб мене вчили користуватися своїми позитивними якостями

 

Я не хочу, щоб мене вчили користуватися своїми позитивними якостями

 

Психолог може провести вправу, де учасники по колу можуть висловитися «А який я?». Що ви можете сказати самі про себе? або ж запропонувати учасникам заповнити таблицю.

 

Що я думав про себе до…

Що я думаю про себе після…

Що в мені подобалося до…

Що в мені подобається після…

Я себе пова-жав за…

Я себе не пова-жав за…

Мене поважали за…

Мене не поважали за…

Що зміни-лося зараз ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Після виконання вправи акцентується увага учасників на те, чи відрізняються записи в колонках при їх заповненні (до і після), чи відбулися зміни? Обговорення результатів по колу.

 

Гра «У світі мистецтв»

Мета: висвітлення й розповсюдження позитивних якостей особистості, критика недоліків, залежності та впливу інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість .

Хід вправи

Учасники поділяються на групи. Кожній групі дається завдання уявити себе великими режисерами чи поетами і створити ноу-хау. 1-й групі дається завдання написати на новий лад казку про успішну людину; 2-й групі – придумати частівки про негативні якості (образливість, байдужість, звеличення себе…); 3-й групі – створити рекламний ролик про одну або декілька позитивних якостей особистості.  (Під час створення роботи спробувати показати залежність та вплив інших людей, обставин, способу життя на Я-особистість).

По закінченню йде презентація й обговорення групових робіт:

Чи вдалося досягти мети?

Чи виникали труднощі?

Що вдалося найкраще?

Чи завжди оцінка інших є об’єктивною? Як має поступати особистість, коли відчуває, що це не так ? (залишатися собою, не підлаштовуватися)

Які враження від участі в грі?

Що можете взяти із собою в подальше життя?

 

Вправа «Валіза»

Мета: усвідомлення досвіду, здобутого під час занять.

Хід вправи

Один з учасників виходить із кімнати, решта починають збирати йому в далеку дорогу «валізу» (незабаром ми попрощаємося, тому слід допомогти людині в її подальшій долі). До цієї «валізи» складається те, що, на думку решти учасників групи, допоможе цій людині в спілкуванні з людьми, тобто ті позитивні якості, яка група особливо цінує в ній. Поряд з цим необхідно нагадати про те, що заважатиме їй  у дорозі, тобто про негативні якості, з якими необхідно працювати, щоб життя стало більш приємним і продуктивним. Потім «від’їжджаючому» зачитується та передається весь список. «Від’їжджаючий» має право запитати в учасників групи про будь-що зі списку. (Потім виходить наступний учасник і процедура повторюється доти, поки кожен з учасників не отримає по «валізі»).

Обговорення:

Що ти відчував, коли тобі зачитували список твоїх позитивних рис і якостей?

Чи погоджуєшся ти з цим списком?

Що, на твою думку, знадобиться тобі в подальшому житті?

 

Гра «Лист з майбутнього»

Мета: усвідомлення досвіду, здобутого під час занять.

Хід гри

Гра проводиться під тиху і спокійну музику, що сприяє розслабленню. Кожен учасник пише собі лист із майбутнього: «Уяви собі, що в тебе є можливість поспілкуватися із «собою майбутнім». Ти, двадцятирічний, зустрів себе «в минулому» - учня N-го класу. Ви присіли на лавочку в парку і почали спілкуватися. Що б ти, дорослий, хотів сказати, побажати, порадити собі – школяреві сьогоднішньому ? Чого слід уникати, на що звертати увагу, як поводитися?

Обговорення:

Які емоції викликала ця гра?

Над чим ти замислився?

Притча «Три мудреці» 

Три мудреці посперечалися про те, що важливіше для людини - її минуле, сьогодення чи майбутнє.

Один из них сказал:Один з них сказав: - «Моё прошлое делает меня тем, кто я есть. «Моє минуле робить мене тим, хто я є. Я умею то, чему я научился в прошлом.Я вмію те, чому я навчився в минулому.Я верю в себя, по тому, что мне хорошо удавались те дела, за которые я раньше брался. Я вірю в себе, по тому, що мені добре вдавалися ті справи, за які я раніше брався. Мне нравятся люди, с которыми мне прежде было хорошо, или похожие на них.Мені подобаються люди, з якими мені раніше було добре, або схожі на них. Я гляжу на вас сейчас, вижу ваши улыбки и жду ваших возражений, потому что мы уже не один раз спорили, и я уже знаю, что вы не привыкли соглашаться с чем-либо без возражений».

Я дивлюся на вас зараз, бачу ваші посмішки і чекаю ваших заперечень, тому що ми вже не один раз сперечалися, і я вже знаю, що ви не звикли погоджуватися з чим-небудь без заперечень».

«А с этим невозможно согласиться, - сказал другой, - если бы ты был прав, человек был бы обречён, как паук, сидеть день за днём в паутине своих привычек. «А з цим неможливо погодитися, - каже другий, - якби ти був правий, людина була б приречена, як павук, сидіти день за днем в павутині своїх звичок. Человека делает его будущее.Людину робить його майбутнє. Не важно, что я знаю и умею сейчас – я буду учиться тому, что потребуется мне в будущем. Не важливо, що я знаю і вмію зараз - я буду вчитися тому, що буде потрібно мені в майбутньому. Моё представление о том, каким я хочу стать через два года, куда более реально, чем мои воспоминания о том, каким я был два года тому назад, потому что мои действия зависят сейчас не от того, каким я был, а от того, каким я собираюсь стать. Моє уявлення про те, яким я хочу стати через два роки, куди більш реальніше,  ніж мої спогади про те, яким я був два роки тому, тому що мої дії залежать зараз не від того, яким я був, а від того, яким я збираюся стати. Мне нравятся люди, непохожие на тех, кого я знал раньше. Мені подобаються люди, несхожі на тих, кого я знав раніше. А разговор с вами интересен мне потому, что я предвкушаю здесь увлекательную борьбу и неожиданные повороты мысли». А розмова з вами цікава мені тому, що я передчував тут захоплюючу боротьбу і несподівані повороти думки».
«Вы совсем упустили из виду, - вмешался третий, - что прошлое и будущее существуют только в наших мыслях.               «Ви зовсім випустили з уваги, - втрутився третій, - що минуле і майбутнє існують лише в наших думках. Прошлого уже нет.Минулого вже немає. Будущего ещё нет. Майбутнього ще немає. И не зависимо от того, вспоминаете вы о прошлом или мечтаете о будущем, действуете вы только в настоящем. І не залежно від того, згадуєте ви про минуле або мрієте про майбутнє, дієте ви тільки в сьогоденні.

Только в настоящем можно что-то менять в своей жизни – ни прошлое, ни будущее нам не подвластно.Тільки в цьому можна щось змінювати у своєму житті - ні минуле, ні майбутнє нам не підвладно. Только в настоящем можно быть счастливым: воспоминания о прошлом счастье – грустны, ожидание будущего счастья – тревожно! Тільки в цьому можна бути щасливим: спогади про минуле щастя - сумні, очікування майбутнього щастя - тривожне!
А когда я вступаю в спор, я должен учитывать то соотношение сил и тот узор аргументов, которые сложились в настоящий момент».               А коли я вступаю в суперечку, я повинен враховувати те співвідношення сил і той візерунок аргументів, які склалися на даний момент».
И мудрецы долго ещё спорили, наслаждаясь неспешной беседой.  І мудреці довго ще сперечалися, насолоджуючись неквапливою бесідою. И я не знаю, кто из них победил в споре. І я не знаю, хто з них переміг у суперечці. (Ведучий просить висловити власні думки з приводу почутого)

 

Руханка «Атоми-молекули»

  Мета: підтримання сприятливої атмосфери в групі

Хід гри

 Учасникам пропонується уявити себе атомами. Всі рухаються по кімнаті, поки ведучий не назве будь-яке число. Тоді учасники швидко об’єднуються в групи-молекули з названого числа, тримаючись за руки. В кінці заняття ведучий називає число, рівне кількості учасників групи.

 

Рефлексія заняття

Як ти почувався протягом заняття?

Що найбільше запам’яталося?

Що нового дізнався про себе? Про учасників групи?

Які висновки для себе зробив?

 

Заняття підготувала

Костецька Ніла Миколаївна, заступник директора, практичний психолог Фастівського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 - Гімназія»

 

docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
876
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку