Тренінгове заняття. Тема: "Сприяння особистісному зростанню сучасного педагога"

Про матеріал
Тренінгове заняття для педагогів по формуванню установки на значущість особистості учителя; створення умов для саморозкриття; навчання технікам ефективного спілкування та подолання конфліктних ситуацій; здійснення рефлексії власного Я. В занятті представлені різноманітні вправи з докладним описом та додатковим матеріалом для проведення вправ.
Перегляд файлу

1

 

 

Тренінгове заняття з педагогами по сприянню особистісного зростання

 

Мета:

Формування установки на значущість особистості учителя; створення умов для саморозкриття; навчання технікам ефективного спілкування та подолання конфліктних ситуацій; здійснення рефлексії власного Я.

Початок тренінгу.

Кожен учасник перед початком роботи отримав сніжинку з 4 кольорів.

Почнемо з невеликої гри-представлення.

Зараз кожному учаснику потрібно представитись і назвати 2 риси, які допомагають  в роботі педагога і 2 риси, які створюють певні труднощі. (5 хв.)

Відрефлексувати вправу. Чи легко було визначитись, що було легше?

Вправа „Дерево змін ”. (На дошці дерево без листя)

Психолог: Нашу роботу можна уявити, як мальовничий, різноманітний ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві галявини, щоб розпалити вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.

Тож уявімо, що ми вийшли на галявину, де на ґрунті наших завдань та очікувань виростають квіти нашого професійного досвіду. Адже вчитель – це насамперед той, хто завжди вчиться сам і вчить дітей. То чи змінюють нас діти? Попрошу відповісти.

 

 Учасники дають відповіді на питання: Чи змінюють нас діти? Поруч запропоновані варіанти відповідей на плакаті жовтого та зеленого кольорів. Учасники записують на стокерах відповідного кольору відповіді і вивішують на дерево.

Жовтий колір:

  •     Я розчарувався
  •     Я став дратівливим
  •     Я став гіршим
  •     Я з нетерпінням чекаю пенсії
  •     Я втомився

Зелений колір:

  •     Я став толерантним
  •     Я став розуміти проблеми підлітків
  •     Я став кращим
  •     Я тепер не можу без вихованців
  •     Я стаю молодшим

 

Підсумок. Ну, звичайно, не може в нашій роботі бути вчитель сам по собі, учень сам по собі. І це є основою. Тому і ми з вами  далі будемо працювати спільно в групах. А для цього попрошу сісти за столи у відповідності до кольору сніжинки. (Учасники об’єднані в  4 групи)

Працюючи в групах,  ми маємо дотримуватись певних правил. Учасники озвучують правила:

  •                  група вибирає свого лідера;
  •                  в групі обговорюємо питання разом;
  •                  не критикуємо, принцип довіри і щирості в спілкуванні;
  •                  правило „стоп ”;
  •                  лідер представляє напрацювання від імені групи.

Психолог запитує в учасників, чи вони приймають такі правила ?

 

Психолог: Отже, зараз спробуємо перше наше завдання виконати спільно.

Вправа «Слово» . Психолог читає легенду про слово (додаток 1).

 Завдання: знайти слово, спільне для групи. Обговорення (2-3 хв.), представити слово і те, що сприяло  пошуку слова.

Підсумок вправи.

Притча про рай та пекло  (додаток 2).

Психолог зачитує притчу.

Ця притча є доказом єднання, згуртованості в нашій роботі, взаємодії.

 

Наступне завдання у формуванні позитивного росту особистості педагога також виконаємо шляхом групової взаємодії.

 

Вправа „Особистісне зростання вчителя ” .

Групам на вибір роздаються бланки з назвою умовних сфер життєдіяльності людини: духовна, фізична, емоційна, інтелектуальна, соціальна. Кожна група має скласти невеличку програму особистісного зростання .

(Бланки мають підказку).

Розвиток інтелектуальної сфери (обізнаність, фаховість, розумова активність, пізнавальні здібності)

  1.              Найуразливіші місця в  інтелектуальній сфері життя вчителя.
  2.              Для чого вчителю постійно поглиблювати професійні знання та загальну обізнаність ?
  3.              Що це дає його особистості ?
  4.              Що вчителю бажано робити систематично для розвитку інтелектуальної сфери (крім ознайомлення з фаховою літературою) ?

Розвиток емоційної сфери .

  1.              Негативні емоції, які відчуває вчитель майже щодня
  2.              Що означає для вчителя бути „молодим душею ”?
  3.              Які емоції вчителя сприяють гармонійному сприйняттю світу ? Як учитель може допомогти собі частіше відчувати ці емоції ?

Розвиток фізичної сфери (здоров’я, фізична культура, нервова система).

  1.              Що з фізичної сфери зазнає найбільшого впливу, навантаження під час педагогічної діяльності ? Чому ?
  2.              Чим бажано займатися вчителю для покращення здоров’я ?
  3.              Чим корисний розвиток фізичної сфери для професійної та особистісної реалізації вчителя ?

Розвиток духовної сфери

  1. Внутрішні та зовнішні причини появи у вчителя станів апатії, тривожності, агресії
  2. Як духовність може допомогти вчителю в роботі, у ставленні до робочих ситуацій?
  3. Що бажано робити вчителю, щоб духовно розвиватися ?

Розвиток соціальної взаємодії (вміння конструктивно спілкуватися)

  1.              Як позначається робота у школі на спілкуванні з людьми  за її межами?
  2.              Найголовніші, на вашу думку, критерії ефективності взаємодії в системах:

„вчитель – вчитель ”;

„вчитель - учень ”;

„вчитель – керівник ”;

  1.              Які найважливіші риси необхідні вчителю для створення робочої атмосфери на уроці ?
  2.              Що позитивного в досвіді людського спілкування дає робота з дітьми ?

Лідери представляють свої програми.

 

Підсумок. Тільки гармонійний розвиток багатьох сфер життя може принести людині почуття впевненості в своїх силах у будь-якій професійній ситуації.

 

Говорячи про професію учителя, можемо  відзначити, що за умови конструктивної взаємодії з колегами, учнями можемо вирішити будь-яку проблемну ситуацію. Основою такої взаємодії є певні навички конструктивного спілкування. У рамках нашого семінару ми спробуємо розглянути дієвість такого прийому як „Я-висловлювання” у спілкуванні.

 

Вправа „Я-висловлювання

„Я-висловлювання” – це спосіб вербального вираження почуттів, що виникають в ситуаціях напруги.

 Психологи стверджують, що ефективний вчитель – це і афективний вчитель. Він не боїться різних почуттів, що виникають і не боїться їх виражати. Проте виражати власні почуття треба уміючи. Залишатися щирим і не ображати людей, з ким спілкуєшся, особливо, коли треба висловити негативне до них відношення.

 „Я-висловлювання” включає в себе не лише називання почуттів, а й вказує на ті умови, причини, які їх викликали. Схема „Я-висловлювання” виглядає так:

  1.        Точне називання свого почуття в цій ситуації:
  •     Я відчуваю … (роздратування, гіркоту, біль, безпорадність, здивування);
  •     Я не знаю, як реагувати…
  •     У мене виникає проблема…

 

  1.        Опис ситуації, що створила, спровокувала напругу:
  •     коли я бачу, що ти …
  •     коли це відбувається …
  •     коли я зіштовхуюсь з тим, що …

 

  1.        Називання причин:
  •     тому що …
  •     у  звязку з тим, що ...
  •      

Приклад шкільної ситуації. Ви – немолодий вчитель, що отримав традиційне виховання. Вам не дуже подобаються погляди теперішнього покоління вчителів, їх взаємовідносини з учнями та один з одним. В свою чергу, і молоді вчителі не зовсім  з повагою відносяться до Вас. Вам хочеться висловити їм свої почуття з цього приводу.

Завдання – по цій схемі спробуйте сформулювати  Я-висловлювання, зважаючи на цю ситуацію.

 

Далі групам роздаються картки з описом шкільних ситуацій. Групи моделюють ситуації з використанням Я-висловлювання.

 

Отже, таке вираження власних думок сприяє профілактиці конфліктів, що в свою чергу покращує взаємодію суб’єктів навчально-виховного процесу та сприяє формуванню позитивної Я-концепції як вчителя, так і учня.

 

Вправа „Реклама професії педагога”. Учасники кожної групи рекламують професію вчителя, психолога, вихователя. (10 хв.)

Мета – установка на позитивний зміст реалізації людини як педагога, сприяння створення доброзичливої, творчої атмосфери в педагогічному колективі.

 

Підсумки семінару.

Психолог: На основі плідної нашої взаємодії ми прагнули створити ситуації формування позитивної Я-концепції педагога, що могла б вплинути і на  формування позитивної установки на себе особистості учня.  (Психолог просить висловитися учасників щодо реалізації очікувань від семінару).

 

Завершальна вправа „Тепло наших рук”. Учасникам пропонується потиснути колегам руки і коротко висловити особисті побажання, які починатимуться з вислову: „Я вірю ...”

 

 

ЯК НАВЧИТИСЯ ЖИТИ В ГАРМОНІЇ З СОБОЮ

 

  • Навчіться любити себе!

Спробуйте помічати в собі найкраще!  Немає найстрашнішого ворога, ніж неповага  до самого себе. Спробуйте стати собі найкращим другом.

  • Забудьте про свої недоліки!

Вивчайте найкращі риси свого характеру, сильні сторони своєї натури. Користуйтеся ними, пишайтеся, але не зазнавайтеся.

  • Ставте реальну мету й домагайтеся її.

Успішних людей поважають і цінують їхню думку, але успіх – постійна праця.

  • Якщо ви поважатимете себе, то й оточуючі люди вас поважатимуть!

Не приховуйте свого захоплення або поваги до кого б то не було. Людям потрібно чути і знати, що їх цінують. Приносьте людям радість і це зробить Вас щасливим.

  • Будьте завжди собою !

Не наслідуйте інших. Ви індивідуальність – і це прекрасно.

  • Не приховуйте своїх здібностей і можливостей ! Демонструйте їх !
  • Будьте завжди ввічливим і приємним у спілкуванні.
  • Вам хочеться переробити кого-небудь зі своїх близьких ? Зупиніться. Обміркуйте це ще раз. Критикувати інших легко.
  • Опирайтеся сторонньому впливу! Будьте коректним у конфліктних ситуаціях.

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

 

  1. Битянова Р.Н. Психология личностного роста. – М.: Международная педагогическая академия, 1995.
  2. Большаков Б.Ю. Психотренинг. Социодинамика. Игры. Упражнения. – С.Пб., 1996.
  3.  Миронова М.И. Методика изучения смысловых уровней в структуре личности педагога. - Калуга: Принтер, 2000
  4. Миронова М., Варфоломеєв С. Психологічна підтримка становлення і розвитку особистості педагогів у системі професійної освіти. Методичні рекомендації педагогам-психологам // Психолог. – 2003. -№ 12.
  5. Самоукина Н.В. Игры, в которые играют. – Дубна: Издательский центр «ФЕНИКС», 1997.
  6. Т.Гончаренко.  Робота психолога з педколективом /Упорядник Т.Гончаренко. – К.: Видавничий дім «Шкільний світ»: Вид. Л.Галіцина, 2005.- 120 с.

 

 Тренінг підготувала

 практичний психолог Фастівського НВК « ЗОШ І-ІІІ ст.. № 10 – Гімназія»

Костецька Ніла Миколаївна

Додаток 1

 

                                          

Легенда про Слово

 Якось перський шах прочитав перші слова в Євангелії від Іоанна «Спочатку було слово…». Заінтригований цим виразом, він зажадав дізнатися, що це за Слово.

Шах зібрав усіх своїх мудреців, відправив їх в усі бібліотеки світу, щоб вони відшукали книгу, у які знаходиться це Слово.

Цілий рік трудилися дев’яносто придворних мудреців і, нарешті, з однієї з бібліотек була привезена потрібна книга. Шах дбайливо взяв її і сказав: «Мені цього недостатньо, мої мудреці. Знайдіть сторінку в цій книзі, на якій знаходиться це Слово». Дев’ятка мудрих чоловіків місяць трудилися вдень і вночі, і от, перед шахом була відкрита потрібна сторінка. З трепетом шах поглянув на текст і вимовив: «А тепер відшукайте те речення,  що містить це Слово.»

Через тиждень троє найбільш досвідчених мудреців стояли перед шахом. «Це воно! » - повідомили з радістю наймудріші. Шах миттю глянув на зазначене мудрецями місце на сторінці і зажадав знайти в цьому реченні те Слово, що інтригує.

Три дні насамоті наймудріший з мудрих шукав це Слово. Вранці третього дня він дав знак про те, що Слово знайдене. І в цей момент у Персії почався землетрус. Будинок разом з мудрецем пішов у безодню.

Через багато років археологи, ведучи розкопки поблизу цих місць, знайшли документ, у якому було написано: «Кожен повинен у своєму житті знайти це Слово!»

Додаток 2

Притча про рай та пекло

 

Одного разу іудейський мудрець попросив Господа показати йому рай та пекло. Господь підвів його до приміщення, де билися, плакали й страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан із смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руку й тому було неможливо потрапити ложкою до рота. «Так, це справжнє пекло!» - сказав мудрець.

Потім вони зайшли до наступного приміщення. Усі люди там були ситі і веселі. Та коли мудрець придивився, то побачив там такий самий казан й точнісінько такі самі ложки! Що ж робило їхнє життя райським?

Вони годували один одного! Тобто вміли взаємодіяти між собою.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку