1
Тренінгове заняття з педагогами по сприянню особистісного зростання
Мета:
Формування установки на значущість особистості учителя; створення умов для саморозкриття; навчання технікам ефективного спілкування та подолання конфліктних ситуацій; здійснення рефлексії власного Я.
Початок тренінгу.
Кожен учасник перед початком роботи отримав сніжинку з 4 кольорів.
Почнемо з невеликої гри-представлення.
Зараз кожному учаснику потрібно представитись і назвати 2 риси, які допомагають в роботі педагога і 2 риси, які створюють певні труднощі. (5 хв.)
Відрефлексувати вправу. Чи легко було визначитись, що було легше?
Вправа „Дерево змін ”. (На дошці дерево без листя)
Психолог: Нашу роботу можна уявити, як мальовничий, різноманітний ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві галявини, щоб розпалити вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.
Тож уявімо, що ми вийшли на галявину, де на ґрунті наших завдань та очікувань виростають квіти нашого професійного досвіду. Адже вчитель – це насамперед той, хто завжди вчиться сам і вчить дітей. То чи змінюють нас діти? Попрошу відповісти.
Учасники дають відповіді на питання: Чи змінюють нас діти? Поруч запропоновані варіанти відповідей на плакаті жовтого та зеленого кольорів. Учасники записують на стокерах відповідного кольору відповіді і вивішують на дерево.
Жовтий колір:
Зелений колір:
Підсумок. Ну, звичайно, не може в нашій роботі бути вчитель сам по собі, учень сам по собі. І це є основою. Тому і ми з вами далі будемо працювати спільно в групах. А для цього попрошу сісти за столи у відповідності до кольору сніжинки. (Учасники об’єднані в 4 групи)
Працюючи в групах, ми маємо дотримуватись певних правил. Учасники озвучують правила:
Психолог запитує в учасників, чи вони приймають такі правила ?
Психолог: Отже, зараз спробуємо перше наше завдання виконати спільно.
Вправа «Слово» . Психолог читає легенду про слово (додаток 1).
Завдання: знайти слово, спільне для групи. Обговорення (2-3 хв.), представити слово і те, що сприяло пошуку слова.
Підсумок вправи.
Притча про рай та пекло (додаток 2).
Психолог зачитує притчу.
Ця притча є доказом єднання, згуртованості в нашій роботі, взаємодії.
Наступне завдання у формуванні позитивного росту особистості педагога також виконаємо шляхом групової взаємодії.
Вправа „Особистісне зростання вчителя ” .
Групам на вибір роздаються бланки з назвою умовних сфер життєдіяльності людини: духовна, фізична, емоційна, інтелектуальна, соціальна. Кожна група має скласти невеличку програму особистісного зростання .
(Бланки мають підказку).
Розвиток інтелектуальної сфери (обізнаність, фаховість, розумова активність, пізнавальні здібності)
Розвиток емоційної сфери .
Розвиток фізичної сфери (здоров’я, фізична культура, нервова система).
Розвиток духовної сфери
Розвиток соціальної взаємодії (вміння конструктивно спілкуватися)
„вчитель – вчитель ”;
„вчитель - учень ”;
„вчитель – керівник ”;
Лідери представляють свої програми.
Підсумок. Тільки гармонійний розвиток багатьох сфер життя може принести людині почуття впевненості в своїх силах у будь-якій професійній ситуації.
Говорячи про професію учителя, можемо відзначити, що за умови конструктивної взаємодії з колегами, учнями можемо вирішити будь-яку проблемну ситуацію. Основою такої взаємодії є певні навички конструктивного спілкування. У рамках нашого семінару ми спробуємо розглянути дієвість такого прийому як „Я-висловлювання” у спілкуванні.
Вправа „Я-висловлювання”
„Я-висловлювання” – це спосіб вербального вираження почуттів, що виникають в ситуаціях напруги.
Психологи стверджують, що ефективний вчитель – це і афективний вчитель. Він не боїться різних почуттів, що виникають і не боїться їх виражати. Проте виражати власні почуття треба уміючи. Залишатися щирим і не ображати людей, з ким спілкуєшся, особливо, коли треба висловити негативне до них відношення.
„Я-висловлювання” включає в себе не лише називання почуттів, а й вказує на ті умови, причини, які їх викликали. Схема „Я-висловлювання” виглядає так:
Приклад шкільної ситуації. Ви – немолодий вчитель, що отримав традиційне виховання. Вам не дуже подобаються погляди теперішнього покоління вчителів, їх взаємовідносини з учнями та один з одним. В свою чергу, і молоді вчителі не зовсім з повагою відносяться до Вас. Вам хочеться висловити їм свої почуття з цього приводу.
Завдання – по цій схемі спробуйте сформулювати Я-висловлювання, зважаючи на цю ситуацію.
Далі групам роздаються картки з описом шкільних ситуацій. Групи моделюють ситуації з використанням Я-висловлювання.
Отже, таке вираження власних думок сприяє профілактиці конфліктів, що в свою чергу покращує взаємодію суб’єктів навчально-виховного процесу та сприяє формуванню позитивної Я-концепції як вчителя, так і учня.
Вправа „Реклама професії педагога”. Учасники кожної групи рекламують професію вчителя, психолога, вихователя. (10 хв.)
Мета – установка на позитивний зміст реалізації людини як педагога, сприяння створення доброзичливої, творчої атмосфери в педагогічному колективі.
Підсумки семінару.
Психолог: На основі плідної нашої взаємодії ми прагнули створити ситуації формування позитивної Я-концепції педагога, що могла б вплинути і на формування позитивної установки на себе особистості учня. (Психолог просить висловитися учасників щодо реалізації очікувань від семінару).
Завершальна вправа „Тепло наших рук”. Учасникам пропонується потиснути колегам руки і коротко висловити особисті побажання, які починатимуться з вислову: „Я вірю ...”
ЯК НАВЧИТИСЯ ЖИТИ В ГАРМОНІЇ З СОБОЮ
Спробуйте помічати в собі найкраще! Немає найстрашнішого ворога, ніж неповага до самого себе. Спробуйте стати собі найкращим другом.
Вивчайте найкращі риси свого характеру, сильні сторони своєї натури. Користуйтеся ними, пишайтеся, але не зазнавайтеся.
Успішних людей поважають і цінують їхню думку, але успіх – постійна праця.
Не приховуйте свого захоплення або поваги до кого б то не було. Людям потрібно чути і знати, що їх цінують. Приносьте людям радість і це зробить Вас щасливим.
Не наслідуйте інших. Ви індивідуальність – і це прекрасно.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:
Тренінг підготувала
практичний психолог Фастівського НВК « ЗОШ І-ІІІ ст.. № 10 – Гімназія»
Костецька Ніла Миколаївна
Додаток 1
Легенда про Слово
Якось перський шах прочитав перші слова в Євангелії від Іоанна «Спочатку було слово…». Заінтригований цим виразом, він зажадав дізнатися, що це за Слово.
Шах зібрав усіх своїх мудреців, відправив їх в усі бібліотеки світу, щоб вони відшукали книгу, у які знаходиться це Слово.
Цілий рік трудилися дев’яносто придворних мудреців і, нарешті, з однієї з бібліотек була привезена потрібна книга. Шах дбайливо взяв її і сказав: «Мені цього недостатньо, мої мудреці. Знайдіть сторінку в цій книзі, на якій знаходиться це Слово». Дев’ятка мудрих чоловіків місяць трудилися вдень і вночі, і от, перед шахом була відкрита потрібна сторінка. З трепетом шах поглянув на текст і вимовив: «А тепер відшукайте те речення, що містить це Слово.»
Через тиждень троє найбільш досвідчених мудреців стояли перед шахом. «Це воно! » - повідомили з радістю наймудріші. Шах миттю глянув на зазначене мудрецями місце на сторінці і зажадав знайти в цьому реченні те Слово, що інтригує.
Три дні насамоті наймудріший з мудрих шукав це Слово. Вранці третього дня він дав знак про те, що Слово знайдене. І в цей момент у Персії почався землетрус. Будинок разом з мудрецем пішов у безодню.
Через багато років археологи, ведучи розкопки поблизу цих місць, знайшли документ, у якому було написано: «Кожен повинен у своєму житті знайти це Слово!»
Додаток 2
Притча про рай та пекло
Одного разу іудейський мудрець попросив Господа показати йому рай та пекло. Господь підвів його до приміщення, де билися, плакали й страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан із смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руку й тому було неможливо потрапити ложкою до рота. «Так, це справжнє пекло!» - сказав мудрець.
Потім вони зайшли до наступного приміщення. Усі люди там були ситі і веселі. Та коли мудрець придивився, то побачив там такий самий казан й точнісінько такі самі ложки! Що ж робило їхнє життя райським?
Вони годували один одного! Тобто вміли взаємодіяти між собою.