Тренінгове заняття «Учителі та учні: суперники чи партнери?»

Про матеріал
Мета: - визначити причини суперництва між вчителями та учнями: чому іноді між ними виникають конфлікти, проблеми; - знайти шляхи рішення цієї проблеми: що треба зробити, щоб стосунки стали дружніми, партнерськими, більш демократичними; - удосконалення умінь і навичок спілкування; - виховання почуття дружби, відповідальності, толерантного ставлення.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття

«Учителі та учні: суперники чи партнери?»

Мета: - визначити причини суперництва між вчителями та учнями: чому іноді

між ними виникають конфлікти, проблеми;

  • знайти шляхи рішення цієї проблеми: що треба зробити, щоб стосунки стали дружніми, партнерськими, більш демократичними;
  • удосконалення умінь і навичок спілкування;
  • виховання почуття дружби, відповідальності, толерантного ставлення.

 

Матеріали та обладнання: кольорові стікери, фломастери, олівці, ручки,

кольоровий папір; ватман із зображенням крони дерева, чистий ватман.

 

                                                              Хід заняття

 

1. Вступне слово тренера.

    Однією з найважливіших проблем у сучасній школі є демократизація стосунків між учителями та учнями. Саме ці стосунки визначають, чи  можливо створити сприятливу, як для учнів, так і для вчителів атмосферу в школі. Адже це дуже важливо для того, щоб виконувати ці завдання, які стоять перед сучасною школою, де панує доброзичлива атмосфера, учні набагато швидше оволодівають знаннями і вміннями, вартий того, щоб змінити  відношення між педагогами і школярами на краще.

2. Оголошення теми та мети заняття.

3. Повторення правил спілкування:

-  правило піднятої руки;

-  правило   толерантності;

-  уміння вислухати;

-  правило коректного доповнення;

-  бути активним;

-  бути доброзичливим;

-  говорити по черзі;

-  не критикувати.

 

4. Словникова робота.

Визначаємо, що таке демократія

Демократія – форма керівництва будь-яким колективом, яка забезпечує активну участь його членів у здійсненні   всіх заходів, можливість вільно висловлювати думку.

5. Об’єднання в групи.

        Скажіть різними мовами, чи важливо, щоб між учителями та учнями були дружні, партнерські, демократичні стосунки?

   ( Учні стають в коло і говорять різними мовами по черзі)

        1 група                             2 група

     Укр. –  « так»                 Франц. – « we»

     Англ. – « yes»                 Нім.     - «ja – ja»

 

6. Вправа визначення позитивних і негативних сторін у стосунках учня і вчителя.

    ( Робота в групах)

 1 група                                                      +

  •   учні не відносяться до вчителів с пересторогою;
  •   діалог з учителем; більш відкриті стосунки;
  •   вчитель стає першим серед рівних;
  •   вчителі все більше прислуховуються до думки учня;
  •   толерантні  стосунки;
  •   компроміс;
  •   при дружніх стосунках вчителів і учнів, останні і навчаються краще, і мають позитивне ставлення

2 група                                                         -

- учень лише виконавець волі вчителя;

- учень не має права на самостійну ініціативу;

- учні та вчителі ідуть назустріч один одному дуже повільно;

- стиль взаємин потребує змін;

- неготовність деяких вчителів і учнів до зміни форми і захисту їх стосунків;

- дискомфорт у відносинах;

- авторитарний стиль роботи вчителів;

- взаємна недовіра і підозра

 ( Після виконання завдання кожна група презентує свої варіанти відповідей).

7. Вправа на визначення причин конфліктів між вчителями та учнями.

- Як, на вашу думку, складаються відносини між учнями та вчителями у вашому класі? Які причини конфліктів.

 ( Робота  в групах. Кожна група визначає причини  конфліктів).

Причини конфліктів?

1.     Нерозуміння світоглядних позицій;

2.     небажання йти назустріч один одному;

3.     відсутність демократичних принципів (авторитарні методи керівництва);

4.     агресивні, диктаторські методи роботи вчителя, що сприяє ще більшій протидії з боку учнів;

5.     взаємна недовіра і підозра;

6.     байдужість, напруженість у стосунках;

7.     інертність учнів;

8.     батьки, недовіра вчителям, непорозуміння батьками законів школи.

8. Вправа «Якби вчителем був я…»

         Кожен з учасників ставить себе на місце вчителя і визначає, як би він будував свої стосунки з учнем (що робив би, що не дозволив би собі у стосунках з учнями).

         Більшість учнів хочуть бачити у своєму вчителеві спочатку людину, а потім уже професіонала предметника. Вчителі, навпаки на перше місце  ставлять  професійний рівень, а вже потім цінять загальнолюдські якості. Саме повага до учня зобов’язує вчителя підтримувати його. А байдужість, у стосунках призводять до роз’єднаності, взаємної ворожості між ними.

9. Шляхи попередження конфліктів та їх розв’язання.

     Більшість спірних питань, які виникають у навчальному закладі і викликають конфлікт, лежать у площині:

- навчання (діяльність учнів і вчителя на уроці, поведінка під час занять);

- стосунки учнів і вчителів, які не стосуються навчання;

- взаємовідносини між учнями.

Запитання: Які ж шляхи подолання конфліктів ви вбачаєте?  (Учасники засідання висловлюють свої думки.   Тренер на ватмані їх записує).

Шляхи подолання конфліктів:

  •  гумор;
  • пошук компромісу;
  •  звернення за порадою до іншої людини;
  •  аналіз ситуації;
  •  підтримання дисципліни;
  • свобода і відповідальність особистості у колективі;
  • демократичний шлях вирішення конфлікту;
  • розумна відповідальність передбачає виконання тих вимог і обов’язків, що необхідні для життєдіяльності як учня, так і колективу.

10. Вправа «Показники демократичного клімату школи для учнів».

Завдання групам: Назвіть найголовніші, на вашу думку, показники демократичного клімату, які б Ви хотіли бачити у своєму навчальному закладі.

 

Показники демократичного клімату школи для учнів:

§  Вчителі вважають учнів особистостями.

§  Учні довіряють свої таємниці учителям.

§  Вчителі вірять свідченням учнів.

§  До учнів, що не дуже добре вчаться, також ставляться з повагою.

§  Найважливіші рішення приймаються за участі учнів.

§  В школі панує дух товариськості.

§  Учні і вчителі знають про права дитини.

§  В школі підтримують творчі починання.

§  Вчителі демонструють ту поведінку, яку чекають від учнів.

11.Вправа «Дерево порозуміння»

Завдання: На кольорових стікерах напишіть, що необхідно зробити, щоб стосунки між учителями та учнями стали більш демократичними, відвертими, довірливими.

Стікери чіпляємо на «дерево порозуміння».

12. Підведення  підсумків заняття.

docx
Додано
2 травня 2019
Переглядів
1223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку