Тренінгове заняття з профілактики стресових станів (для учнів 5 класу)

Про матеріал
Мета тренінгового : пошук внутрішніх ресурсів учнів, які сприятимуть позитивному виходу із складних життєвих ситуацій; ознайомлення учнів з алгоритмом вирішення проблемних ситуацій.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття з профілактики стресових станів (для учнів 5 класу)

I. Організаційний момент

Психолог: «Доброго дня! Сьогодні у нас буде цікаве заняття, тема якого: «Наші ресурси». В житті кожної людини бувають ситуації які викликають занепокоєння, переживання, стреси. Часом нам здається, що нічого зробити не можна. Але це не так. У нагоді нам можуть знадобиться ресурси».

  1. Очікування. «Айсберг» (учні пишуть свої очікування щодо заявленої теми заняття на стікерах і по черзі зачитують і прикріплюють їх на нижній частині айсбергу).
  2. Правила роботи у групі.

Screenshot_11

ІІ. Основна частина.

Вправа «Привітання»:

       Дерево привітань

На великому аркуші паперу намальовано дерево. На дереві висять листочки (кількість листочків відповідає кількості учасників у групі), зі зворотної сторони яких записані різні завдання.

- Привітайся зі всіма, подаючи руку.

- Скажи іншим щось приємне.

- Скажи комусь з учасників, що він чудовий.

- Посміхайся іншим.

- Привітайся з іншими поглядом.

- Обійми когось з учасників у знак дружби.

- Затанцюй з кимсь привітальний танець.

- Скажи іншим учасникам, що ти радий їх бачити і т.д.

Учасники беруть листочки і всі одночасно виконують свої завдання, вільно рухаючись по кімнаті.

 

Вправа «Що таке ресурси»?

Мета: розкрити поняття «ресурси»

Які асоціації у вас викликає поняття «ресурси»?

Психолог: «Ресурси – це те, що допомагає людині в складних ситуаціях, її можливості.

Зазвичай ресурси можна розділити на дві групи: внутрішні та зовнішні.

Внутрішні ресурси – це здібності людини, а зовнішні – це можливості, які ми можемо  черпати від інших людей, обставин».

Вправа «Внутрішні і зовнішні ресурси»

Мета: розширити знання учнів про зовнішні і внутрішні ресурси, про їх складові.

Учасники  об’єднуються  у 2 групи «День» та «Ніч».

Завдання для 1 групи: скласти список «Внутрішні ресурси людини».

Завдання для 2 групи  скласти список «Зовнішні ресурси людини».

(Учні презентують відповіді).

Вправа «Оголошення»

Мета:  пошук внутрішніх ресурсів учнів, які сприятимуть  позитивному виходу із складних життєвих ситуацій.

Психолог: «Складіть, будь ласка, текст-оголошення для пошуку друзів. У ньому необхідно вказати свої переваги, сильні сторони. Який у вас характер, звички, улюблені види заняття, особливості спілкування з людьми і ставлення до них».

Учні виконують завдання,  представляють свої оголошення.

Психолог: «В оголошенні ви описали свої сильні сторони, сформулюйте їх більш чіткіше. Ще раз зверніть увагу на ті риси, які дають вам внутрішню  свободу, впевненість у власних силах, що допомагає вистояти у складних життєвих ситуаціях. Додайте 2-3 характеристики, які б ви хотіли розвити у себе».

(Учні зачитують «списки»).

Обговорення:

  •   Яким чином все те, що ви написали і те, як використовувати свої сильні сторони, може вплинути на  вирішення складних  життєвих ситуацій?

Психолог: «Памятайте і про зовнішні ресурси.  Важливо знати, що допомого може прийти і від близьких і від тих людей, від яких ми її зовсім не чекаємо. Тому ніколи не бійтеся звертатися зо допомогою».

Руханка «Молекули» (Уявіть себе атомами, які хаотично рухаються у просторі. За командою «Вільний рух», ви вільно рухаєтеся, по команді «Обєнайтеся у молекули по 2, 3, 5», утворюєте групку із такою кількістю атомів.

«Погляд на проблему»

Мета:  формувати в учнів уміння цілісного бачення проблеми.

Психолог «Іноді, ми стикаємося із ситуаціями, які сприймаємо негативно, і, на наш погляд, можуть привести до поганих наслідків. Наведіть приклади подібних ситуацій. (Відповіді учнів).  Якщо вивчити проблему з усіх боків, то можна побачити  позитив. Послухайте коротеньку притчу.

ПРИТЧА «ЗЕРНА КАВИ»

Приходить до батька молода дівчина і каже:

 Батьку, я так втомилася. У мене дуже важке життя. Я весь час в напрузі, знервована сама, всі навколо мене. Що мені робити?

Батько, замість довгих розповідей, поставив на вогонь три каструлі з водою. Коли вода закипіла, в одну старий вкинув моркву, в іншу – яйце, а в третю – каву.

 Що змінилося? – запитав батько в доньки. – Яйце і морква зварилися, а кава розчинилася, – відповіла здивована донька.

 Це лише на перший погляд, – мовив тато. – Поглянь, раніше тверда морква стала м’якою. Рідке яйце – затверділо в окропі, хоч ззовні залишилося таким самим. Так і з людьми. У важких обставинах одні з них стають м’якими і вразливими, як морква. Інші – можуть ззовні не змінитися, зате з середини затвердіють, озлоблюються, втрачають себе.

 А кава? – запитала донька.

 О! То найцікавіше. Зерна кави в новому загрозливому для них середовищі розчинилися, змінили окріп на ароматних напій. Є особливі люди, яких не змінюють обставини та стреси. Вони самі змінюють їх на щось нове, прекрасне та корисне для себе.

Мораль. Важливо у нових для себе обставинах змінювали їх на свою користь. Щоб стрес вас мобілізував, додавав енергії, допомагав осилити те нове, що з’явилося і так злякало. Щоб стрес ставав ресурсом для руху вперед.

 

Ведучий роздає учасникам на згадку закладки для книг із зернятком кави із записаним висловом Ліни Костенко: «І треба жити, просто треба жити. І кожен фініш – це по суті старт…»

Вправа «Аналіз проблеми»

Мета: ознайомити учнів з алгоритмом вирішення проблемної ситуації.

Психолог: «Ось декілька порад: для того, щоб краще зрозуміти сутність проблеми, опишіть її за такими  характеристиками: «хто, що, чому, де і як». Вивчіть фактори та обставини, котрі створюють проблемну ситуацію (перепони і конфлікти). Не критикуючи і не оцінюючи, пропонуйте як можна більше варіантів рішення проблеми.  Оцініть можливі варіанти рішення та наслідки.  Внутрішні наслідки – це час, зусилля, емоційні затрати та виграші, які повинні відповідати морально-етичним цінностям та  нормальному фізичному стану

Зовнішні наслідки – це  ставлення до цього родини та друзів. Короткотривалі та довготривалі наслідки – це, як може вплинути  рішення на мене зараз? У майбутньому? Виберіть найбільш ефективні альтернативи  і прийміть оптимальне рішення».

(Учні отримують алгоритм, що є ще одним ресурсом (Додаток 1).

ІІІ. Заключна частина

  1. Психолог: «Все, що з нами відбувається – це той досвід, який робить нас мудрішими, сильнішими, розвиває нові риси, і в результаті розвиває нашу особистість.  Труднощі розвивають нові здібності і наші ресурси зростають».
  2. Очікування (Якщо справдилися ваші очікування, то перенесіть стікер на верхню частину айсбергу).
  3. Вправа «Мильні бульбашки»

Психолог: «В кінці заняття я хочу вам запропонувати ще один ресурс у  вирішенні складних життєвих ситуаціях. Це – створення позитивного настрою та життєвого тонусу за допомогою мильних бульбашок. Давайте подивимося у кого вона найбільша».

  1. Зворотній зв’язок (учні діляться враженнями від заняття).

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 травня 2023
Переглядів
1020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку