Тренінгове заняття з учнями 10-11 класів «Моя майбутня сім’я»

Про матеріал
Дослідження сучасної сім’ї свідчать про недостатній рівень готовності подружжя до шлюбу. Дві третини розлучень припадають на перші п’ять років шлюбу, причому половина з них — на перший рік. Це спричинюється багатьма факторами: завищеними очікуваннями від шлюбу, особистісною незрілістю подружжя, комунікативною некомпетентністю та ін.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття з учнями 10-11 класів

«Моя майбутня сім’я»

 

Актуальність: дослідження сучасної сім’ї свідчать про недостатній рівень готовності подружжя до шлюбу. Дві третини розлучень припадають на перші п’ять років шлюбу, причому половина з них — на перший рік. Це спричинюється багатьма факторами: завищеними очікуваннями від шлюбу, особистісною незрілістю подружжя, комунікативною некомпетентністю та ін. Крім стихійного формування готовності до шлюбу і сімейного життя як складової загального процесу становлення особистості, як і раніше, актуальною є спеціальна підготовка молоді до шлюбу і сімейного життя, що передбачає підвищення відповідальності молоді у шлюбно-сімейних стосунках, а також щодо батьківства;  формування здорового способу життя через роз’яснення залежності сексуальності, можливості батьківства від наявності шкідливих звичок (куріння, алкоголізму, вживання наркотиків);  формування психологічної компетентності щодо особливостей взаємин у сім’ї, дитячої психології;· висвітлення питань раціонального ведення господарства, ефективної організації бюджету сім’ї.

Мета: сприяти подальшому формуванню уявлень про сімейно-шлюбні стосунки;  продемонструвати процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї,  допомогти  замислитись над тим, від чого необхідно відмовитися заради досягнення цієї життєвої мети; створити дружню атмосферу в групі; сформувати в учасників усвідомлення того, що всі люди різні і важливо позитивно оцінювати відмінності.

Обладнання:  аркуші А4 за кількістю учасників, фломастери, кольорові олівці, ватман, дошка, крейда.

 

Хід заняття

 

Для створення сім’ї досить полюбити.

 А для збереження – потрібно навчитися терпіти і прощати.

Мати Тереза

 

Замість епілогу

Бажаючи звести будинок, ми спочатку йдемо до архітекторів, дивимося проект і потім починаємо будувати. Так ось. Сімейні стосунки – це найважливіший проект у житті людини. Треба зрозуміти себе, усвідомити яку сім'ю ти хочеш побудувати. Важливо знайти другого партнера для втілення цього проекту у життя. Він має хотіти того ж, що й ти. Бажаю вам щастя та кохання, які обов'язково прийдуть у сім'ю, яка працює над стосунками.

Ще в дитинстві кожен мріяв створити сім’ю, уявляв, якою вона буде. У батьківській оселі кожен з вас отримав образ родини і вже визначився що залишить родинною традицією, а що започаткує своє. Бути подружжям та батьками непросто. Сімейне щастя не дається в готовому вигляді. Воно є результатом того, наскільки добре знають молоді люди закони сімейного будівництва. На жаль, родина не завжди має надійний арсенал знань із виховання щасливої людини. Якщо батьки самі вірять у добро, любов, справедливість, у них виростуть хороші діти, а якщо ні – результат виховання непередбачуваний.

 

Вправа на знайомство «Це Я»

Мета: познайомити учасників один з одним, створити дружню атмосферу, сформувати в учасників усвідомлення того, що всі люди різні і важливо позитивно оцінювати відмінності.

Обладнання: аркуші А4 за кількістю учасників, олівці, фломастери.

Тренер звертається до учасників: «Оскільки ми вчимося разом на цьому тренінгу, ділимося власним досвідом і думками».

Тренер просить учасників скористатися приладдям для малювання та написати своє ім’я на аркуші А4. Вони мають оформити своє ім’я як малюнок (можуть розмальовувати самі літери, малювати довкола них свої улюблені предмети тощо). На виконання завдання дається 5-7 хв.

Потім учасники по колу показують свій малюнок і пояснюють його, розповідаючи про свої улюблені предмети тощо та загалом про те, чому малюнок виглядає саме так.

Після презентації робіт тренер ініціює обговорення.

Обговорення:

-Чи дізналися ви щось нове про себе, коли малювали?

-Що ви дізналися один про одного?

-Які ви бачите відмінності між собою?

 

Вправа «Правила роботи в групі»

Тренер пропонує перелік правил поводження в групі :

  • активність;
  • щирість;
  • говорити коротко і по черзі;
  • слухати і чути;
  • говорити від свого імені і не перебивати;
  • правило «вимкненого мобільника».

Учасники можуть додати свої правила.

 

Притча «Сімʼя»

У давні часи жила одна сімʼя і в ній панували любов та злагода. Чутка про це долетіла до правителя тих місць і він запитав у глави сімʼї: «Як вам вдається жити, ніколи не сварячись, не ображаючи один одного?». Глава  сімʼї узяв папір і написав на ньому щось. Правитель подивився і здивувався, в папірці було написано   тільки одне слово? Отож, яке це слово? (взаєморозуміння).

 

Мозковий штурм

 На яких «цеглинках» окрім взаєморозуміння, може будуватися сім’я? Тренер записує на ватмані висловлювання учнів.

До уваги тренера!

Бажано підвести дітей до поняття «соціальна зрілість», оскільки зрілої особистості формується вміння розуміти інших людей, їхні стосунки, брати на себе відповідальність за свої вчинки.

 

Вправа «Будуємо майбутнє»

Мета: продемонструвати процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї, допомогти  замислитись над тим, від чого необхідно відмовитися заради досягнення цієї життєвої мети.

Тренер просить трьох бажаючих вийти до дошки та намалювати декілька будиночків. Потім починає бесіду, побудовану на запитаннях:

Що спільне у всіх трьох будиночках? (певна послідовність побудови будь – якої будівлі -  фундамент, стіни, дах).

Чому фундамент закладається у першу чергу? (тому що це основа дому).

Що буде з будинком, якщо дах побудувати в першу чергу, а потім закласти фундамент, або побудувати будинок без фундаменту? (будинок почне руйнуватися, або його споруда взагалі стане неможливою).

Процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї  можна порівняти з процесом будівництва дому.

(На ватмані тренер  малює основу-фундамент дому.)

Що служить фундаментом для побудови стосунків між людьми? Довіра, повага, прихильність, любов, дружба.

Яка частина дому зводиться після закладки фундаменту?

Звичайно, стіни.

Яку функцію виконують стіни в будинку?

Стіни підтримують, захищають, забезпечують безпеку та відмежовують.

Яку роль стіни відіграють у взаєминах?

Підтримка = опора, допомога, сприяння.

  1.                    Захист = безпека й упевненість в тому, що ваш партнер ніколи навмисно не за­вдасть вам шкоди.
  2.                    Безпека = у ваших стосунках присутні повага та довіра одне до одного, ви впевне­ні в тому, що вас кохають і ніколи не зрадять.

Справжнім зобов'язанням у стосунках хлопця і дівчини, які кохають одне одно­го, є шлюб.

Який остаточний крок у процесі спорудження дому?

Дах.

Що являє собою дах у взаєминах?

Це, наповнені любов'ю,  інтимні стосунки, вінець яких - діти.

 

А що станеться, якщо ви вирішите будувати стосунки, відразу почавши з інтимних сексуальних відносин? Як буде виглядати ваш дім?

Малюють перевернутий дім.

Перевернутий дім - дім зруйнований, бо дах не спроможний утримати споруду: фундамент розвалюється, стосунки розриваються.

Від того, яким чином ви будуєте взаємини тепер, залежить у майбутньому, наскільки успішним буде ваш шлюбний союз і сімейне життя.

 

Мозковий штурм  «Якості особистості»

Завдання кожному учаснику, пропонується відповісти на запитання: «Які  якості повинні бути присутні у людини, яка збирається вступати до шлюбу?». Тренер записує запропановані якості на ватмані.  

До уваги тренера!

Ви назвали багато пунктів того, що повинна мати людина,  яка вступає у шлюб. Та найголовніше це етичні якості та життєві навички, без яких, людина вважається незрілою до такого серйозного кроку. 

 

Вправа «Асоціація» 

Мета: розвиток соціальної перцепції, спостережли­вості.
Кожний із учасників отримує бланк на якому треба продовжити речення:

                      Якщо сім’я -  це споруда, то яка…..

                      Якщо сім’я -  це колір, то який….

                      Якщо сім’я -  це музика, то яка…..

                      Якщо сім’я -  це геометрична фігура, то яка….

                      Якщо сім’я -  це настрій, то який…..

Обговорення
Чи були такі асоціації, які стали для вас несподіва­ними?

 

Вправа  «Сліпий і поводир» 

  Ця гра дозволяє учаснику відчути, наскільки він може довіряти іншій людині і наскільки він може брати відповідальність на себе. В учасників, які грають у парі, можуть змінитися колишні враження один від одного і покращитися відносини. Учням дається така інструкція: 

 «Розбийтеся по двоє. Один з вас двох надягає пов'язку на очі так, щоб нічого не бачити. Другий буде поводирем. Коли ти поводир, ти повинен провести «сліпого» по приміщенню так, щоб він відчував себе спокійно і впевнено. Ця вправа виконується мовчки, без слів ». 

  Після виконання вправи учасники міняються ролями. 

 «Як ти почувався, коли був« сліпим »? Чи вів тебе твій поводир дбайливо і упевнено? Чи знав ти весь час, де ти? Як ти себе відчував у ролі поводиря? Що ти робив, аби викликати і зміцнити довіру свого партнера? Коли тобі було краще: коли ти вів або коли тебе вели?» 

 

Руханка «Оплески»

Мета: дати можливість учасникам розім’яти м’язи та відпочити.

Тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. Наприклад,

«Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах».

«Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали».

«Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати».

«Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс».

«Підведіться з місць усі ті, хто вище мене зростом».

«Підведіться з місць усі ті, хто має світле волосся».

«Підведіться з місць усі ті, хто любить поезію Ліни Костенко».

«Підведіться з місць усі ті, хто має блакитні очі».

«Підведіться з місць усі ті, в кого імʼя починається з літери О».

«Підведіться з місць усі ті, кому подобаються мʼясні страви».

«Підведіться з місць усі ті, хто вважає, що настрій залежить від самого себе».

 

Вправа «Міф чи реальність»

Учням пропонується обгрунтувати свої відповіді.

Перший міф – у шлюбі усі наші потреби, і духовні і фізичні будуть задоволені і тому подружжя чекає сімейне щастя та гармонію в сім’ї.

Але правда про шлюб у тому, що щастя і гармонія не даються просто так, на кшталт, одружився і отримай, розпишись, ось тобі гармонія, а ось щастя. Їх потрібно заслужити, заробити. Тут порада подружжям може бути такою: щастя стане вашою особистою нагородою за те, що ви, у свою чергу, обдарували щастям вашу другу половинку. Тому що не можна створити щасливу сім’ю, якщо один з подружжя нещасний.

Другий міф про шлюб – ми завжди можемо розраховувати на розуміння, любов і підтримку нашої другої половинки.

Але правда про шлюб у тому, що ставлення нашого супутника життя до нас – це віддзеркалення нашого ставлення до нього. Тому, якщо ми постійно дискредитуємо себе в очах нашої половинки, то наївно вважати, що він/вона сліпо любитиме нас до гробу. Тому, не варто вважати, що наш супутник – наш вічний боржник. З таким переконанням ми легко можемо перетворити його з нашого друга і соратника у ворога. У цьому випадку порада подружжям наступна: ваш супутник винен вам рівно стільки ж, скільки і ви винні йому. Тому, не вимагайте від нього більше, ніж самі йому даєте.

Третій міф – у шлюбі завжди можна піти від суперечок.

Правда в шлюбі полягає в тому, що сварки і розбіжності неминучі в сімейному житті. І важливо навчитися не відкладати їх, а долати. Важливо зрозуміти, з якого приводу вони виникли та на якому етапі життя. Адже самі по собі конфлікти в сім’ї не віддаляють подружжя один від одного, не розвивають відчуження. Навпаки, вони можуть зіграти позитивну роль, завдяки ним ви можете розставити усі крапки над i, зрозуміти власні бажання і цілі. Головне – це не сварки і суперечки, головне – наше ставлення до них. Порада подружжям на такі випадки: якщо ви не бачите у сварках нічого позитивного, то постарайтеся, хоч би, ставитися нейтрально до подібних подій, і не дозволяйте сваркам і образам посіяти зерна невдоволення у вас.

Четвертий міф про шлюб – наша половинка належить нам так само, як і всі інші наші речі.

Але правда в шлюбі полягає в тому, що навіть речі іноді відмовляються служити нам, якщо ми неправильно експлуатуємо їх і не піклуємося про них. А вже людина – це набагато складніша істота, зі своєю думкою і поглядами і помиляється той, хто сподівається прирівняти її до своєї особистої речі. Навіть найпокірливіша жінка в сім’ї і найпоступливіший чоловік у сім’ї чинитимуть опір такому ставленню. Порада подружжям: подумайте самі, якщо ми ставимося до іншої людини, як до своєї особистої речі, то і самі стаємо в положення речі, з якою не слід церемонитися, яку можна використовувати за своїм бажанням і навіть замінити на іншу річ.

П'ятий міф про шлюб – любов і ревнощі в сім’ї повинні йти нога в ногу. Тобто, хто любить, той має і ревнувати.

Але правда в шлюбі полягає в тому, що ревнощі часто виявляються причиною розлучення в сім’ї. Давайте тепер подумаємо, якщо ревнощі – друга сторона любові, то чому люди розлучаються? Хіба може бути любов причиною суперечок? Ні, не може. А ревнощі – можуть. Виходить, любов і ревнощі в сім’ї – це різні речі. У любові і ревнощів абсолютно різні прояви. Ревнуючи, людина нескінченно підозрює свою половинку в чомусь, мучить її постійними допитами і недовірою. А чи може любляча людина так чинити? Ні, не може. Яку можна тут дати пораду подружжям? Чітко відділяти любов і ревнощі та пам’ятати, що ревнощі можуть зруйнувати любов.

Шостий міф про шлюб – при гармонії в інтимних стосунках у сім’ї успіх шлюбу гарантований.

Однак правда в шлюбі в тому, що сексуальна обізнаність – лише частина сімейної гармонії. Звичайно, дуже багато розлучень відбувається на цьому ґрунті, але також багато розлучень і серед тих пар, у кого з сексуальними стосунками все гаразд. Тобто сексуальне задоволення – це необхідна, але ще недостатня умова для щасливого шлюбу. Спочатку воно і зовсім може бути відсутнім, але зі збільшенням стажу спільного життя росте і сексуальна гармонія. Тому порада подружжям така: обов’язково налагоджуйте гармонію в сексуальних стосунках у сім’ї, але не вважайте її панацеєю від розпаду сім’ї. Сконцентруйте увагу і на інших сторонах сімейної гармонії.

Сьомий міф – головна мета і сенс шлюбу – виховання дітей у сім’ї і народження першої дитини в сім’ї врятує невдалий шлюб.

 Та правда в шлюбі на сьогодні така, що багато чоловіків і жінок не хочуть одружуватися і, при цьому, хочуть, щоб у них були діти. І багато хто виховує дітей самостійно після розлучення. І невдалий шлюб буде удвічі невдалим, якщо в ньому є діти, що живуть з людьми, які вже не вважають себе подружжям.

Діти не врятують невдалий шлюб. Як вони це можуть зробити? Тільки самі батьки можуть врятувати або зруйнувати свій шлюб, але ніяк не діти. Дітей же, навпаки, самих потрібно рятувати від батьків, які ненавидять один одного. Порада подружжям: не використовуйте дітей як прикриття від розпаду сім’ї. Діти тут не допоможуть. Потрібно не намагатися усіма силами зберегти сім’ю, потрібно усунути проблеми в сім’ї, які привели її до межі розпаду і це стосується обох з подружжя. Якщо не буде причин для розпаду сім’ї, тоді і розлучення ніякого не буде.

 

Вправа «Малюємо сімейне життя»

Учасники об’єднуються у чотири міні-групи. Кожній з груп пропонується намалювати одну із ситуацій життя сім’ї:

        приготування їжі;

        прибирання квартири;

        відпочинок а природі;

        ремонт квартири.

Основні правила проведення вправи: малювати на аркушах формату А1 кольоровими олівцями, фломастерами. На малюнку мають бути присутніми усі члени сім’ї.

Групи розміщуються у чотирьох рівновіддалених місцях.

Після того, як групи завершили малювати, тренер пропонує їм перейти по часовій стрілці до інших малюнків, і так продовжувати доти, доки кожна група не побуває біля усіх чотирьох малюнків і не домалює щось своє. Таким чином в студентів буде можливість побачити різноманітність сімейних стосунків. Тренер слід стежити за дисципліною і дотриманням усіх правил вправи.

 

Притча «Щаслива сім’я»

Прийшов чоловік до мудреця питати пораду.

- Скажи, яка таємниця твоїх знань? Ти щасливий. До тебе ідуть люди, щоб дізнатися як поліпшити своє життя. Я багато вчуся, але незгоди сипляться на мене.

Мудрець лише усміхнувся і покликав свою дружину, і через кілька хвилин увійшла вродлива жінка, її очі сяяли і тоді мудрець попросив:

- Кохана, сьогодні ми маємо гостя, іди заміси тісто на пиріг.

Жінка пішла на кухню, незабаром вона повернулася до кімнати і сказала чоловікові:

- Тісто готове, мій любий.

На що мудрець відповів:

- А тепер додай у тісто горіхи, сушені фрукти і мед.

Жінка запитала:

- Ті що я залишала для пирога на річницю нашого весілля?

- Саме ті, - відповів мудрець. І жінка згодилася не промовивши ні слова.

Невдовзі вона принесла тацю з духмяним пирогом. Але мудрець не спішив пригощати гостя. Він сказав:

- Люба, ти дуже старалася, але віднеси цей пиріг жебракам.

Жінка усміхнулася і вийшла з кімнати. Вражений гість вигукнув:

- Шкода пирога.

На що мудрець відповів:

- Ти питав як стати мудрим. Попроси свою жінку спекти пиріг.

До дому летів чоловік як на крилах. Але там його спіткало розчарування. Молода жінка балакала з приятельками. Та чоловік вирішив виконати пораду мудреця.

- Люба, - почав ласкаво він, - я хочу, щоб Ти замісила тісто.

Жінка невдоволено горкнула:

- Не маю я часу в домі є що їсти.

Та чоловік не вгавав. Буркочучи, жінка провела подруг і пішла готувати. Невдовзі вона повернулася і сказала:

- Тісто готове, але я вирішила приготувати печиво а не пиріг.

За годину, жінка принесла тацю з печивом. І тоді. набравши в груди якомога більше повітря чоловік випалив:

- Люба, я ціную твою працю, та чи не могла б ти віддати це печиво жебракам.

- Отакої, - вигукнула жінка, - бач який співчутливий, тільки би харча переводити.

Щодня вона гризла його, згадуючи той випадок. Тоді він побіг у дім мудреця.

- Ти обдурив мене. Я виконав твою пораду, але тепер стало тільки гірше.

Мудрець посадив гостя і сказав:

- Ти питав мене як я досяг такої мудрості та успіху. Тепер ти бачиш, що моя улюблена жінка джерело радості. Ти більше часу марнуєш на сварки з любою дружиною, ніж на навчання.

- То мені кинути жінку і знайти іншу?

Мудрець насупився:

- Це легкий спосіб і хибний. Тобі і жінці треба навчитися любити і поважати одне одного. Іди і зроби свою жінку щасливою. а доти про книги і не думай.

- Я і так все роблю для неї, - не вгавав чоловік.

- А чи вона щаслива? – спитав мудрець. – Ви обрали одне одного, щоб навчитися любити. А ти замість того читаєш книги і зовсім занедбав свою дружину.

Засмучений і розчарований пішов чоловік до дому. По дорозі трапився йому продавець винограду. Чоловікові сяйнула думка, такий виноград він носив своїй жінці коли вони тільки но познайомилися, а він вже і не пам’ятав коли востаннє пригощав її. Однак, втішити жінку він не зміг, вона спала, на її обличчі блищали сліди від сліз, він вирішив не будити її, а тільки поставив на столик чашу з виноградом.

Прокинувся він від ніжних поцілунків, жінка обіймала його. Тепер вони навчилися піклуватися одне про одного. Чоловік не брав у руки книг. він пам’ятав, що треба відновити мир в оселі. Жінка також змінилася, стала доглядати себе, була ласкава і ніжна. і не висиджувалася у приятельок. І от, одного разу, хтось постукав у двері, коли господар відчинив, перед ним стояв молодик: очі тужливі, плечі згорблені. під пахвою він тримав книги.

- Допоможи мені, мудрий чоловіче, - попросив він, - приятель порадив мені піти до тебе, він сказав, що ти знаєш таємницю щастя. Я вивчаю праці великих мудреців, життя моє не міняється і жінка все сердитіша та сердитіша.

Вислухавши молодика, господар усміхнувся:

- Заходь, бажаний гостю, жінка моя саме готуватиме вечерю.

 

Релаксаційна вправа «Водоспад»

Мета: зняття психоемоційної напруги.

Сідайте зручно, закрийте очі. Зробіть глибокий вдих і видих. Уявіть, що ви стоїте біля водоспаду, але це незвичайний водоспад. Замість води у ньому падає вниз м'яке біле світло. Тепер уявіть, що ви стоїте над цим водоспадом і відчуваєте, як цей ласкаво- вий білий світло повільно струмує по вашій голові… Ви відчуваєте, як розслаблюються м'язи особи, шиї. Біле світло струмує по вашому плечам, спині і допомагає їм стати м'якими і роз- ослабленими. Біле світло ллється на вашу думку тілу, по руках, по долонях, і ви відчуваєте, що ви розслабилися, що вам приємно. Світло тече по ногах і спускається до ступнів. Ви відчуваєте, як ноги стають м'якими. ми і розслабленими. Цей чарівний водоспад білого ніжного світла стосується всього вашого тіла, ви відчуваєте себе абсолютно спокійно і безтурботно, і після кожного нового вдиху та видиху ви все сильніше розслаблюєтеся і наповнюєтеся новіми свіжими силами. Повільно розплющте очі

 

Тренер підсумовує, що готовність до сімейного життя – внутрішнє відчуття дорослості, уміння відповідати за свої вчинки та брати відповідальність за інших. Цей стан залежить не від біологічного віку людини, а від соціальної зрілості, здатності приймати життєво важливі рішення, матеріально утримувати сім’ю та виховувати дітей.

Побудова сім’ї – найважча справа у світі. Вона передбачає сумісні зусилля двох індивідуальностей. Щаслива сім’я підтверджує думку про те, що людські почуття – найважливіша цінність. У сім’ї люди отримують можливість з готовністю ділитися один з одним своїми думками, горем та радістю. Сутність створення життєздатної сім’ї – дати можливість всім членам зайняти індивідуальне місце, насолоджуватися життям, і результатом такої взаємодії є особистісне зростання всіх членів сім’ї.

 

Рефлексія

 Тепер я знаю…

 Найбільше мені сподобалось…

 Мені зрозуміло…

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 вересня 2023
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку