Тренінгове заняття з учнями 5-6 класу на тему "Корисні і шкідливі звички:зроби правильний вибір"

Про матеріал
Одним із напрямів роботи психолога є профілактика шкідливих звичок та орієнтація учнів на здоровий спосіб життя. Даний тренінг вчить дітей відповідально ставитися до свого здоров'я та здоров'я оточуючих людей. Завдяки практичним завданням, інформаційним матеріалам та прикладам, що представлені у даному занятті, діти можуть зробити правильний вибір на користь здорового способу життя.
Перегляд файлу

Юхно Наталія Володимирівна, практичний психолог КЗ «Золочівський ліцей №1» Золочівської селищної ради Харківської області

 Тренінгове заняття з учнями 5-6 класу

Тема :   Корисні і шкідливі звички:зроби правильний вибір.

Мета : 

  • ознайомити учнів із поняттям «звичка»; навчити розпізнавати різницю між корисними та шкідливими звичками; сприяти усвідомленню учнями необхідності формування корисних звичок; навчити школярів оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальні рішення; формувати вміння порівнювати і формулювати висновки;
  • розвивати логічне мислення на прикладах впливу корисних та шкідливих звичок на здоровя та спосіб життя людини;
  • виховувати силу волі для формування корисних звичок та подолання шкідливих; виховувати позитивне ставлення до здорового способу життя  та свідоме ставлення до власних вчинків, свого здоровя та здоровя інших людей як найвищої цінності.

 

Основні терміни: звичка, корисні та шкідливі звички,чинник ризику.

Обладнання: дошка, мультимедійна дошка, м’яка  іграшка «Здоровчик», прислів’я, кросворди, стікери 4 кольорів, презентація психолога,стікери «Ніжки» двох кольорів, «Скринька очікувань» для очікувань,мікрофон,плакати «Країна здоров’я», «Складові здоров’я», «Піраміда».

                                                Хід тренінгу:

І.  Організаційний момент. Привітання.

 Психолог: Добрий день! Я дуже рада бачити вас усіх красивими,бадьорими,здоровими.

ІІ. Знайомство: «Здоровя для мене – це....»(учні по колу,передаючи мяку іграшку « Здоровчика», продовжують речення).

ІІІ. Повідомлення теми : Корисні і шкідливі звички:зроби правильний вибір.

 ( Слайд 1).

IV. Очікування: учні на різнокольорових стікерах записують свої очікування від заняття,чого хотіли б навчитися, у чому розібратись, що нового дізнатись і прикріплюють їх по черзі до «Скриньки очікувань».

  Формулюємо мету :

Учні  формулюють,психолог  підсумовує ( Слайд 2).

V. Правила роботи. Учні визначають  правила,за якими працюємо на тренінгу (Слайд 3).

VІ. Основна частина.

 - Психолог: У кожного з вас багато мрій,бажань,планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте нове,цікаве, відкриваєте для себе світ. Як ви гадаєте без чого людина не може повноцінно розвиватись,  відчути красу життя? ( без здоровя).

-Робота в групах: розвязання кросворду(звучить тихо  музика).Презентація груп.Перевірка розв язання кросворду(Cлайд 4).

-Психолог:Як ви гадаєте, якій галузі життя людини були присвячені  ці питання? (спорту). А  яка це складова здоров’я?(фізична).

-Пригадайте, які  ще складові має здоров’я?(Плакат «Складові здоров’я»)

-Чи буде повноцінним здоров’я без будь-якої складової здоров’я?

-Яке місце посідає соціальна складова в житті людини?

-Відомий німецький філософ Шопенгауер ( 1788-1860) писав : «Здоров’я настільки переважає всі блага життя, що воістину здоровий злидар щасливіший за хворого короля»(Слайд 5).

-І дійсно,чим би ми не займалися у житті,а здоровя власне і здоровя близьких завжди буде на І місці.А щоб зберегти здоровя змолоду,треба виробити у себе звичку до здорового способу життя.

-Мозковий штурм  « Звички –це....»

-Психолог підсумовує відповіді учнів: Звички- це дії і вчинки, виконання яких стало потребою людини.Це дії, які закріпилися в нашій поведінці внаслідок багаторазового повторення. (Слайд 6).

 

- Психолог: А які бувають звички? ( корисні та шкідливі).

-Поясніть прислівя: « Посієш вчинок – пожнеш звичку,посієш звичку – пожнеш характер,посієш характер – пожнеш долю»( Слайд 7).

 - Робота в парах: Які  ви знаєте корисні звички? (на клейких стікерах «Ніжках» рожевого кольору учні пишуть корисні звички,які знають,тихо звучить музика. Потім оголошуючи відповідь,клеють на стежку плакату «Країна здоров’я» ).

    -Психолог підсумовує:  Корисних звичок багато. Важливими звичками, які сприяють зміцненню здоров’я дівчат і хлопців, є пунктуальність,охайність, ввічливість, заняття спортом,виконання ранкової гімнастики, дотримання правил особистої гігієни,складання речей,допомога батькам,говорити правду, гуляти на свіжому повітрі.

   Вичищені звечора черевики, вчасний телефонний дзвінок,ранкова зарядка,виконане прохання батька чи матері – теж початок формування корисних звичок. Вони допомагають дотримуватися розпорядку дня, не втомлюватися,  не дратуватися через прикрі дрібниці,радувати рідних і друзів,добре вчитися, зберігати здоров’я. Корисні звички саме тому так і називаються,бо приносять людині користь.

   Важливо набувати корисних звичок з дитинства. Тоді шкідливі звички просто не сформуються. Ті, хто досягли успіху в житті,цілеспрямовано виробляли  свої корисні навички з дитинства.

   Знаменитий український футболіст Олег Блохін спочатку з допомогою батьків, а потім і самостійно регулярно робив ранкову гімнастику, загартовувався, виробляв у собі організованість,відповідальність. Його було визнано кращим футболістом Європи, він отримав у 1975році нагороду- «Золотий м’яч».Тепер Олег Володимирович – відомий тренер.

 -Психолог: А які вам відомі шкідливі звички? (робота в парах)На стіках «Ніжках» блакитного кольору учні  пишуть і клеють на стежку,оголошуючи відповідь.

-Психолог підсумовує: Шкідливими звичками є гризти ногті,сьорбати,розкидати речі,сидіти довго за телевізором та комп’ютером, неорганізованість, брехливість,  переїдання,недотримання режиму дня та правил харчування, куріння, вживання алкоголю,наркотиків .

   Навіть міцна від народження людина під впливом шкідливих звичок поступово втрачає здоров’я. Шкідливі звички поволі знищують захисні сили організму й навіть можуть призвести до серйозних захворювань.

    Здавалось б, дрібниця – викинута порожня пляшка біля урни,вчасно не повернута другові книжка,маленька брехня батькам. Та непомітно такі вчинки стають звичками. На жаль, шкідливими. Адже неохайність, безвідповідальність, нечесність характеризують людину, на яку не можна покластися в житті. Ніхто не хоче мати безвідповідального,нечесного, неохайного друга.

    -Психолог:Давайте подивимося, яка стежка приведе нас до здорового способу життя у Країні здоровя. Тож , давайте зробимо висновок (учні дають відповідь).

 -Психолог підводить підсумок: Так, треба боротися зі шкідливими звичками.

         Є звички – квіти,звички – як дуби,є гарні звички,звички є погані. Вони сильніші за людей,а люди їх раби схиляють голови,наче каторжани.

 - Проблемне питання:Що ж робити, щоб не бути рабом своїх звичок?  А чи можна подолати шкідливу звичку і виробити навички здорового способу життя? Що для цього треба робити?  (учні дають відповідь).

-Психолог підсумовує: виховувати силу волі; формувати в собі корисні звички; дбати про своє здоровя ; боротися зі шкідливими звичками(Слайд 8).

   Руханка «Полювання на лева»

 Учасники стають в коло один за одним. Психолог промовляє слова, які супроводжуються певними рухами,а всі повторюють за ним.

« Ми йдемо полювати на лева!(впевнений хід по колу).

Не боїмося ми нікого!(заперечувальні рухи руками).

Ой, а що це? Це болото! Чав! Чав! Чав!(хід,високо піднімаючи коліна).

Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль!(імітація плавання).

Ой, а це що? Це поле! Туп! Туп! Туп!(гучне тупотіння)

Ой, а це що? Такий великий! (показують, який)

Такий пухнастий! (показують,ніби погладжуючи)

Ой, так це ж лев!(показують,як злякалися.Далі рухи повторюються у швидкому темпі)

Побігли додому! Через поле! Туп! Туп! Туп!

Через море! Буль! Буль! Буль!

Через болото! Чав! Чав! Чав!

Прибігли додому!(присіли) Двері  зачинили!(обхопили себе руками) Які ми молодці! (Показують мімікою)

Ой, які ми сміливі, ми не злякалися лева»

- Психолог: Що це ми робили в кінці руханки? (хвалилися).

  • А чи гарна це звичка – хвалитися завжди, вихваляти себе?

 

-Психолог: А чи любите ви читати? Наведіть будь-ласка приклади з казок, творів, які ви читали, де б герої мали шкідливі звички і які саме
(Буратіно – брудні руки за столом. Пеппі – Довга Панчоха – неохайна).

  • Назвіть приклади, де б герої мали корисні звички і які саме .

 

-Гра «Шкідливо – корисно» (колективна гра : якщо корисна звичка – аплодуємо,якщо шкідлива – не аплодуємо)

 - Вітатися під час зустрічі з людьми;

 - допомагати меншим та слабшим;

 - перебігати дорогу на червоне світло пішохідного світлофора;

 - виконувати ранкову зарядку;

 - говорити неправду;

- дотримуватися режиму дня;

- доглядати за своїми речами;

- палити цигарки;

- вживати алкоголь;

 - правильно харчуватись;

- гризти ручки,олівці;

- складати портфель поспіхом вранці;

- бути пунктуальним;

- гуляти на свіжому повітрі;

- вживати свіжі фрукти й овочі;

- робити компліменти іншим людям;

- посміхатись.

  -Психолог: Діти,а як ви вважаєте, соціальне оточення, умови,в яких живе людина впливають на формування звичок? Як саме?(сімейні традиції, виховання, приклад батьків,підтримка друзів,гігієна і затишок оселі,реклама )

  -Але головним чином ,все ж таки від кого залежить формування звичок у людини ? (від неї самої,  наскільки вона сама хоче подолати шкідливу звичку).

 -Психолог: Діти,зараз я вам пропоную переглянути притчу «Все в твоїх руках» ( Відео).(Якщо нема відео, то може бути текстовий варіант).

Притча

      Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний,але дуже пихатий мандарин (знатний вельможа).

     Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум...Так минали дні за днями, роки за роками...Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець,розумніший за всіх на світі.Дійшов той поголос і до нашого мандарина.Дуже розлютився він : хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця : «Я візьму в руки метелика,сховаю його за спиною і запитаю, що в мене руках – живе чи мертве.І якщо ченець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його...»

     І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралось багато людей, всім хотілось послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі.Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця.Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік.Він підійшов до мандарина, привітався і сказав,що готовий відповісти на будь – яке його запитання.І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені,що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю,радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

- Психолог : - Що ви зрозуміли? 

                    - Який висновок ви можете зробити, переглянувши  цей сюжет?

                    - Отже, тільки від нас самих залежить наше життя :як ми піклуватимемось про своє здоров’я, які звички формуватимемо в собі , як спілкуватимемося з іншими людьми і т. д. Наше життя в наших руках.)

  -Робота в групах: скласти з частин прислівя та вислови (Аристотеля,Конфуція)

  - Звичка – друга натура.

  - Побороти дурні звички легше сьогодні, ніж завтра.

  - Не кажи не вмію, а кажи навчуся.

  - Хто стримує свій язичок, в того голова не болить(Слайд 9).

   -Гра «Піраміда способу життя».

       Завдання : розставте імена людей,спосіб життя яких описаний, по місцях  (від1до4) на плакаті «Піраміда» за мірою збільшення ризику захворювань. Обгрунтуйте свою відповідь.

 Опис (Слайд 10):

     Андрій: учень 9-го класу,тренується у футбольній команді,відвідує тренажерний зал, не курить, інколи вживає алкоголь,харчується різноманітно,хоча перевагу віддає  м’ясним продуктам.

     Іван: працює на заводі, багато курить,зловживає алкоголем,не має сили волі,улюблений відпочинок – дивитися телевізор,харчується нерегулярно, його мати  часто вживає алкоголь.

     Сергій : студент, займається кікбоксінгом, не курить, не вживає алкоголь, має гарну фігуру, грає на гітарі,має багато друзів,харчується регулярно, склад їжі збалансований.

     Світлана: має надлишок ваги; рідко вживає алкоголь; вважає себе некрасивою, тому комплексує; любить побути на самоті; до їжі невибаглива.

 VII. Рефлексія.

-Вправа «Відкритий мікрофон».Учні висловлюють свою думку,передаючи один одному мікрофон : «Цей тренінг навчив мене..», «Найбільше мені сподобалось..», «На занятті я...», «Сьогодні я зрозумів..», « З цього тренінгу я можу зробити висновок...» ( Слайд11).

 - Психолог: Бути здоровим – значить бути веселим, життєрадісним, щасливим. І вам,діти, необхідно зробити правильний вибір, щоб жити цікаво,активно,вміти правильно організувати своє дозвілля,відмовитись від шкідливих звичок.

   Китайський філософ Лао – цзи сказав: «Той, хто може подолати іншого, - сильний, а той, хто може подолати себе,- могутній».(Слайд 12)

   Тож, почніть долати вже сьогодні свої шкідливі звички, а набувайте і виховуйте в собі все більше корисних звичок.І незабаром ви побачите,що у вас з’явилося більше друзів, успішнішим стало навчання, з’явилися нові корисні справи, життя стало яскравішим і цікавішим.

VIIІ.Прощання. Оплесками подякуємо один одному за урок. Подаруйте один одному посмішку.(Слайд 13)

 

                                         

pierres

 

Література

   1.Безпалько О.,Савич Ж. Спілкуємось та діємо: Навч.- метод. Посіб.- К.:Навч.книга, 2002, – с.49.

2.Бойченко Т. Валеологія – мистецтво бути здоровим // Здоровя та фізична культура.- 2005.- №2.- с.1-4.

   3.Волкова І.В. Становлення шкіл сприяння здоров’ю / І.В.Волкоіва,        О.Є.Марінушкіна, Л.Д.Покроєва,З.В.Рябова.- Х.: ХОНМІБО,2007.-40 с.

4.Воронцова Т.В.,Пономаренко В.С. Основи здоровя. 5 клас: Посібник для вчителя. -К. : Алатон, 2005,- с.74, 81.

5.Інтерактивні технології навчання : Теорія,практика, досвід :метод.посіб./

Авт.-укл. О.Пометун, Л.Пироженко.- К.: А.П.Н., 2002.-136 с.

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1873
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку