Година екологічної грамотності
«Збережемо первоцвіти»
І |
Організаційна частина
|
25 хв. 5 хв. 5 хв. 5 хв. 5 хв. 5 хв. |
ІІ |
Основна частина
|
1 год. 10 хв. 5 хв. 5 хв. 10 хв. 15 хв. 15 хв. 30 хв. |
ІІІ |
Заключна частина 1. Вправа «Екологічна доріжка». 2. Вправа «Рефлексія». |
15 хв. 5 хв. 10 хв. |
Мета: спрямовувати вихованців на вивчення навколишнього світу; заохочувати до збереження первоцвітів, до природоохоронної роботи; виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до рідкісних рослин.
Обладнання: дошка, стільці – 20 шт., столи – 4 шт., плакат «Очікування», плакат «Весняний букет».
Демонстраційний матеріал: ілюстративний матеріал «Ранньоквітучі рослини»; малюнки дітей за темою «Первоцвіти»; Червона книга України».
Матеріальні ресурси: маркери, стікери, ножиці, клей, різнокольоровий папір.
Хід заняття:
І. Організаційна частина (25 хв.)
Меблі в аудиторії мають бути розставлені таким чином, щоб сприяти спілкуванню між тренером і учасниками. Іноді тренер може сідати разом із групою. Чим більш продуманим у плані рівності учасників буде розміщення, тим успішніше відбувається обговорення.
1. Представлення тренера (5 хв.)
2. Оголошення теми та мети тренінгу (5 хв.)
Тренер. Щойно пригріє перше весняне сонечко, у наших лісах з'являються перші вісники весни – тендітні первоцвіти. Ми мало знаємо про них. Дивно, але ці квіти не страшаться раптового снігу, морозу. Вони є немов символом пробудження природи від зимового сну.
Первоцвіти дуже швидко зацвітають, перетворюючи нашу Землю на яскравий килим, але зовсім на короткий час. Наче сама весна нам посміхається й ховається за обрієм. Чи не диво це! Як радісно помилуватися неповторною красою природи – первоцвітами! Перші ніжні, білі й тендітні, чарівні й неповторні...
3. Вправа «Знайомство» (5 хв.)
Мета: знайомство з учасниками, налагодження контакту між учасниками та формування згрунтованості.
Хід вправи: учасники сідають в коло, кожен по черзі говорить своє ім’я, потім пише його на стікер і кладе до корзинки. Стікери перемішуються, діти по черзі обирають випадковий папірець з ім’ям і мають вручити його власнику.
4. Вправа «Очікування» (5 хв.)
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від тренінгового заняття.
Хід вправи: учасники пишуть свої очікування на стікерах у формі квіточок, промовляють їх та прикріплюють на плакаті з зображенням вази.
5. Вироблення правил роботи групи (5 хв.)
Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія учасників групи; прийняти правила для продуктивної роботи групи під час тренінгу.
Орієнтовні правила:
ІІ. Основна частина (1 год. 25 хв.)
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (5 хв.)
Мета: подолати бар'єри у спілкуванні між учасниками для їх розкріпачення, перевірити знання про природу, виховувати любов до природи.
Хід вправи: тренер зачитує речення, завдання учасників закінчити їх.
Орієнтовний перелік завдань:
2. Гра - опитування «Що ти знаєш про первоцвіти?» (5 хв.)
Мета: перевірити знання учасників про природу та ранньоквітучі рослини, первоцвіти. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Хід гри: тренер зачитує запитання, учасники дають відповідь.
Рекомендований перелік запитань:
3. Вправа «Загадки природи» (10 хв.)
Мета: познайомити учасників з різновидами первоцвітів, розширювати кругозір, розвивати мислення, уяву, прищеплювати любов до природи.
Хід вправи: тренер зачитує загадки, учасники відгадавши їх, отримують картинку із зображенням первоцвітів та прикріплюють її на дошку.
Рекомендований перелік загадок:
1.Я з найперших розцвітаю там,
Де сонце пригріває
Цвіт жовтенький мій збирайте,
При застуді споживайте.
Лікувальну силу маю,
Жовтим цвітом розцвітаю.
Називають – ключ весни!
Як я звуся? Ти скажи! (Первоцвіт)
2. Перша квіточка весняна
Тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
І з'явився цвіт біленький. (Підсніжник)
3. За підсніжником у квітні
Голубим намистом квітну.
Не одну вже квітку маю –
Сім до неба піднімаю. (Проліски)
4. Квітка я ніжна, низенька, дрібна.
Коли розцвітаю, приходить весна.
Мій цвіт фіолетовий, п'ять пелюсток.
І довго я квітну між інших квіток. (Фіалка)
5. Із малої цибулини
Виріс весняної днини.
До нарциса привітався
Та на грядці залишався. (Тюльпан)
6. Я на інших геть не схожий –
Кучерявий та пригожий.
Постелю під голе віття
Фіолетове суцвіття. (Ряст)
7. Дзвіночки в лісі ніжні – ніжні,
Немов сніжинки білосніжні.
В зеленім листі спочивають,
П'янкий запах мають. (Конвалія)
8. Цвіте синьо, лист зелений.
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив –
Його не займає. (Барвінок)
9. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле – біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
10. На стеблинці волохатій
Шість пелюсток лілуватих
Гарна квітка – навіть в сні
усміхається мені. (Сон-трава)
4. Вправа «Я – первоцвіт» (15 хв.)
Мета: навчити учасників виступати перед аудиторією, виховувати вміння висловлювати свою думку, любов та бережливе ставлення до природи.
Хід вправи: до слова запрошується три учасника за бажанням, кожен має зачитати уривок розповіді про правила збереження первоцвітів та їх користь.
Учасник 1: Первоцвіти – безцінний дар природи, перша посмішка весни, прикраса лісів. Як мало ми знаємо про ці дивні рослини – первоцвіти. Їм не страшні ні раптовий сніг, ні люті морози – до примх погоди вони прекрасно пристосувались. Головна функція квітки – це утворення насіння. Тому збір квітів дуже шкідливий для природи тим, що не дає можливості рослинам утворити насіння. І як наслідок – відсутність нових рослин. Для того, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина необхідно 7-8 років. Сам процес проростання насіння тривалий і складний.
Учасник 2: Поступово наші ліси збіднюються на ці чудові створіння природи (первоцвіт, підсніжник, пролісок, мати-й-мачуха, сон-трава, конвалія, медунка, горицвіт весняний, білоцвіт). Більша частина первоцвітів належить до категорії рідкісних і зникаючих рослин і занесені до Червоної книги: всі види сон-трави, тюльпан дібровний, проліска сибірська, горицвіт весняний, первоцвіт дрібний, шафран сітчастий.
Учасник 3: Ці рослини підлягають суворій охороні згідно Положення про Червону книгу України. Їх не можна зривати, викопувати чи в інший спосіб використовувати частини цих рослин. Продавати дикоростучі рослини забороняється. Перші весняні квіти мають й практичне значення. Як ранні медоноси, декоративні та лікарські рослини (первоцвіт, горицвіт, мати-й-мачуха, конвалія, медунка та інші). Всі вони потребують нашого захисту. Пам’ятайте, що первоцвіти занесені до Червоної книги України та те, що кожен покупець букетику стимулює браконьєрів знищувати квіти і в наступному році. Адже відомо, що попит народжує пропозицію. Легше відмовитися від букету первоцвітів, та замість цього подарувати троянди, чим знищити ті квіти, які давно вже потребують нашого збереження. Продавці первоцвітів порушують закони України «Про Червону книгу України», «Про охорону навколишнього середовища України». Порушників карають штрафами. Але Закон оберігатиме природу тоді, коли кожна людина шануватиме його, цінуватиме кожну рослину, занесену до Червоної книги. Отже, рідкісні квіти можуть зникнути зовсім, якщо ми не оберігатимемо їх. Тільки від нас самих залежить, чи будуть навесні квітнути першоцвіти в наших лісах.
5. Вправа «Виріши проблему» (15 хв.)
Мета: розвиток мислення, вміння аналізувати, перевірка ступеня засвоєння матеріалу, виховання бережливого ставлення до природи.
Хід вправи: за допомогою гри компот «яблуко, вишня, груша», поділити учасників на три групи. Тренер пропонує на розгляд учасників проблемні ситуації, що пов’язані зі збереженням природи та навколишнього середовища. Групи по черзі висловити свою думку з приводу даних ситуацій та пропонують конкретні кроки для вирішення даної проблеми.
Перелік проблемних ситуацій:
Ситуація 1. Що ти робитимеш, коли на твоїх очах ламатимуть гілки дерева? Бігатимуть по клумбах?
Ситуація 2. Твої дії, коли стежиною, якою йдеш, біжить їжачок? Повзе вуж? Стрибає жаба? Повзе равлик?
Ситуація 3. Іноді можна почути: «Квітку зривай ту, що біля дороги, вона нічия». Чи бувають нічиї квіти? Дерева? Кущі? Звірі? Птиці?
6. Творча вправа «Гіацинт – король первоцвітів» (30 хв.)
Мета: розвиток творчих здібностей та практичних навичок роботи з папером, , виховання бережливого ставлення до природи.
Хід вправи: тренер роздає кожному з учасників заготівки паперу для об’ємної аплікації, також ножиці та клей. За зразком учасники виготовляють аплікації різних кольорів. На виконання 30 хв.
1.Повторення правил техніки безпеки:
2. Розповідь керівника гуртка з демонстрацією техніки виготовлення аплікації (діти стежать за послідовністю виконання)
3. Самостійна діяльність (керівник у разі потреби надає індивідуальну допомогу дітям).
4. Презентація готових робіт.
ІІІ. Заключна частина (15 хв.)
1. Вправа «Екологічна доріжка» (5 хв.)
Мета: закріпити отримані знання про первоцвіти та необхідність їхнього захисту.
Хід вправи: учасники стають у шеренгу та за допомогою паперових слідів «ніжок», утворюють доріжку, пропонуючи реальні кроки щодо захисту первоцвітів. По закінченню вправи учасники отримують пам’ятку «Увага! Первоцвіти!» (додаток 1).
2. Вправа «Рефлексія» (10 хв.)
Мета: перевірити знання вихованців отримані на занятті, вчити примножувати красу рідної природи, виховувати бережливе ставлення до неї.
Хід вправи: тренер роздає учасникам підготовлені стікери-квіточки, на яких діти мають написати декілька слів про враження від заняття. Кожен по черзі зачитує написане та приклеює стікери на ватман, утворюючи букет. (наприклад: Я дізнався…Я навчився…Я зможу…дякую…за… .).
Додаток 1
Пам’ятка «Увага! Первоцвіти!»