Слов’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №8
Слов’янської міської ради Донецької області
Використання інноваційних технологій
(тренінгових вправ)
на уроках української літератури
Дидактична розробка
учителя української мови та літератури
Дєлєскє С.В.
Слов’янськ
2020
Тема: «Фольклор. Історична пісня «Чи не той то хміль»
Дидактичні завдання: ознайомити з текстом пісні, з’ясувати жанрові особливості твору, дати оцінку героя як лідера.
Тренінгова вправа – «Кольорове копіювання»
Мета вправи: практикувати керування та слідування, підвищувати рівень концентрації уваги, розвивати навички співробітництва.
Навчальна складова : розвиток моторики, прийняття та виконання рішень.
Емоційна особистісна складова: лідерство та підпорядкування.
Інструкція: Крок 1: попросіть дітей розбитися на пари (групи з 2 чол.)
Крок 2: дайте кожній парі 1 аркуш білого паперу; дайте вибрати 2 кольорові олівці різних кольорів.
Крок 3: одна дитина почне як лідер, а інша - як послідовник. Лідер малює безперервну лінію на папері (у будь-яких формі або напрямі) одним олівцем, а послідовник проводить по ній або поруч з лінією лідера. Це продовжується до тих пір, поки папір майже повністю заповнено. Учитель може дати інструкції (наприклад, йти швидко/повільно), щоб допомогти.
Крок 4: після того, як діти заповнили папір, вони зупиняються і міняються ролями (лідер і послідовник) і повторюють дію на протилежному боці паперу (або на новому аркуші паперу).
Крок 5: коли закінчили, діти можуть сісти в коло, і вчитель може запропонувати їм поділитися своїми проектами і обговорити, як вони себе відчували, виконуючи цю діяльність.
Питання для обговорення тренінгової вправи:
Як ти себе почував, коли був лідером?
Як ти себе почував, коли був послідовником ?
Яка роль була складнішою?
Що найбільше сподобалося в цьому виді діяльності?
Що ви думаєте про ваш витвір?
Основні дидактичні завдання /питання:
Додаткові вказівки /примітки
Учитель може зазначити, що всі створені «кольорові копії» прекрасні й неповторні завдяки тому, що в парі був упевнений і уважний лідер і довірливий та сумлінний послідовник.
Тема: «Фольклор. Дума «Маруся Богуславка»
Дидактичні завдання: ознайомити зі змістом твору, показати кращі риси українців, що дозволяють долати труднощі, гніт, приниження.
Тренінгова вправа: «Емоції на карті тіла»
Мета вправи: допомогти зрозуміти причини виникнення емоцій, показати способи керування емоціями.
Навчальна складова: розвиток навичок емоційного сприйняття твору, візуальних просторових уявлень, зв’язного мовлення.
Емоційна особистісна складова: самовираження, самоконтроль, способи вирішення проблем.
Інструкція : Крок 1: попросити дітей розбитися на пари .
Крок 2: дати папір і кольорові олівці.
Крок 3: попросити намалювати контур тіла людини.
Крок 4: попросити дітей поміркувати, які вони відчуття (емоції) мають зараз (пережили в останні дні/ місяці) (можна провести коротку медитацію, щоб учні сконцентрувалися).
Крок 5: попросити дітей позначити відчуття, вибравши будь-який колір (не існує правильного/ неправильного кольору, можна обрати будь-який), форму/образ, місце на тілі.
Крок 6: за бажанням поділитися тим, як виглядають їхні емоції, як/де діти їх відчувають.
Крок 7: (після читання думи) зобразити почуття героїні.
Питання для обговорення тренінгової вправи:
Основні дидактичні завдання/питання:
Додаткові вказівки/примітки
Учитель може зазначити, що кожна особистість має власні емоції, відчуття, що є різні причини їх виникнення. Варто вміти керувати своїм емоційним станом. Можна зазначити, що час від часу в нас виникають такі почуття, які вже переживали інші. Добре вміти розуміти оточуючих.
Тема: «Виразне читання фольклорних творів»
Дидактичні завдання: удосконалювати вміння емоційно-образного сприйняття та виразного читання (переказу) творів.
Тренінгова вправа: «Колективний сюжет»
Мета вправи: надати учнями можливість отримати досвід виступу перед аудиторією; формувати почуття взаємної відповідальності,підтримки.
Навчальна складова: формування навичок правильного, виразного читання, слухання/розуміння. Розвиток мовлення, формування вмінь публічного виступу.
Емоційна особистісна складова: самовираження, упевненість у собі, само- та взаємоконтроль.
Інструкція: - поставте 4-5 дітей у ряд спинами до аудиторії (інших дітей);
- перша дитина у ланці повертається обличчям до аудиторії й починає читати історію із книжки;
-наступна дитина у черзі вирішує, коли перебити першу дитину, повернувшись обличчям до аудиторії, починає читати там, де зупинилася перша дитина, у цей момент перша дитина повертається таким чином, що він (вона) не стоїть обличчям до аудиторії;
-коли друга дитина читає, третя дитина у черзі вирішує, коли перебити, повернувшись до аудиторії, у цей час друга дитина припиняє говорити і повертається спиною до аудиторії;
-читання продовжується саме таким чином, діти у черзі змінюють одне одного, читаючи історію, доки їхній сусід не вирішить перебити та продовжити з того місця, де попередня дитина закінчила.
-вони продовжують читати, доки історія не закінчиться.
Питання для обговорення тренінгової вправи:
Основні дидактичні завдання/питання:
Додаткові вказівки/примітки:
Варіанти застосування вправи: