Тренінгові вправи на уроках української літератури

Про матеріал
Матеріал до уроків української літератури з теми "Фольклор" містить інноваційні прийоми роботи над текстом художнього твору, зокрема тренінгові вправи, які дозволяють сформувати критичне мислення, комунікативну компетентність, ціннісні орієнтації здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Слов’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №8

Слов’янської міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

Використання інноваційних технологій

(тренінгових вправ)

на уроках української літератури

 

 

 

Дидактична розробка

учителя української мови та літератури

Дєлєскє С.В.

 

 

 

 

 

 

Слов’янськ

2020

 

Тема: «Фольклор.  Історична пісня «Чи не той то хміль»

Дидактичні завдання: ознайомити з текстом пісні, з’ясувати жанрові              особливості твору, дати оцінку героя як лідера.

Тренінгова вправа – «Кольорове копіювання»

Мета вправи: практикувати керування та слідування, підвищувати рівень концентрації уваги, розвивати навички співробітництва.

Навчальна складова : розвиток моторики, прийняття та виконання рішень.

Емоційна особистісна складова: лідерство та підпорядкування.

Інструкція: Крок 1: попросіть дітей розбитися на пари (групи з 2 чол.)

Крок 2: дайте кожній парі 1 аркуш білого паперу;  дайте  вибрати 2 кольорові олівці різних кольорів.

Крок 3: одна дитина почне як лідер, а інша - як послідовник. Лідер малює безперервну лінію на папері (у будь-яких формі або напрямі) одним олівцем, а послідовник проводить по ній або поруч з лінією лідера. Це продовжується до тих пір, поки папір майже повністю заповнено. Учитель може дати інструкції (наприклад, йти швидко/повільно), щоб допомогти.

Крок 4: після того, як діти заповнили папір, вони зупиняються і міняються ролями (лідер і послідовник) і повторюють дію на протилежному боці паперу (або на новому аркуші паперу).

Крок 5: коли закінчили, діти можуть сісти в коло, і вчитель може запропонувати їм поділитися своїми проектами і обговорити, як вони себе відчували, виконуючи цю діяльність.

Питання для обговорення тренінгової вправи:

Як ти себе почував, коли був лідером?

Як ти себе почував, коли був послідовником ?

Яка роль була складнішою?

Що найбільше сподобалося в цьому виді діяльності?

Що ви думаєте про ваш витвір?

Основні дидактичні завдання /питання:

  • Які риси воїна-лідера мав Б. Хмельницький?
  • Чи важливими були його вміння керувати людьми, вести за собою ?
  • Чи мав довіру мас славний гетьман?
  • Завдяки яким рисам вдачі, вчинкам Б.Хмельницький заслуговує на пошану й народну пам’ять?

Додаткові вказівки /примітки

Учитель може зазначити, що всі створені «кольорові копії» прекрасні й неповторні завдяки тому, що в парі був упевнений і уважний лідер і довірливий та сумлінний послідовник.

 

Тема: «Фольклор. Дума «Маруся Богуславка»

 

Дидактичні завдання: ознайомити зі змістом твору,  показати кращі риси українців, що дозволяють долати труднощі, гніт, приниження.

Тренінгова вправа: «Емоції на карті тіла»

Мета вправи: допомогти зрозуміти причини виникнення емоцій, показати способи керування емоціями.

Навчальна складова: розвиток навичок емоційного сприйняття твору, візуальних просторових уявлень, зв’язного мовлення.

Емоційна особистісна складова: самовираження, самоконтроль, способи вирішення проблем.

Інструкція : Крок 1: попросити дітей розбитися на пари .

Крок 2: дати папір і кольорові олівці.

Крок 3: попросити намалювати контур тіла людини.

Крок 4: попросити дітей поміркувати, які вони відчуття (емоції) мають зараз (пережили в останні дні/ місяці) (можна провести коротку медитацію, щоб учні сконцентрувалися).

Крок 5: попросити дітей позначити відчуття, вибравши будь-який колір (не існує правильного/ неправильного кольору, можна обрати будь-який), форму/образ, місце на тілі.

Крок 6: за бажанням поділитися тим, як виглядають їхні емоції, як/де діти їх відчувають.

Крок 7: (після читання думи) зобразити почуття героїні.

Питання для обговорення тренінгової вправи:

  • Які кольори мають емоції та відчуття ? Чому?
  • Де знаходиться кожне відчуття? Чи змінює воно своє положення в тілі?
  • Як можна висловити почуття й потреби, щоб почуватися краще та безпечніше?
  • Чи є у вас однакові емоції? Чи мають вони той самий колір?
  • Чи однакове їх місце на карті тіла?

Основні дидактичні завдання/питання:

  • Які переживання (емоції) героїні твору?
  • Які з них мали зовнішній вияв? У яких вчинках? Якій поведінці?
  • Які почуття (відчуття) залишилися прихованими?
  • Що рухало вчинками Марусі? Чи можна вважати її благородною?

Додаткові вказівки/примітки

Учитель може зазначити, що кожна особистість  має власні емоції, відчуття, що є різні причини їх виникнення. Варто вміти керувати своїм емоційним станом. Можна зазначити, що час від часу в нас виникають такі почуття, які вже переживали інші. Добре вміти розуміти оточуючих.

 

Тема: «Виразне читання фольклорних творів»

 

Дидактичні завдання:  удосконалювати вміння емоційно-образного сприйняття  та виразного читання (переказу) творів.

Тренінгова вправа: «Колективний сюжет»

Мета вправи: надати учнями можливість отримати досвід виступу перед аудиторією; формувати почуття взаємної відповідальності,підтримки.

Навчальна складова: формування навичок правильного, виразного читання, слухання/розуміння. Розвиток мовлення, формування вмінь публічного виступу.

Емоційна особистісна складова: самовираження, упевненість у собі, само- та взаємоконтроль.

Інструкція: - поставте 4-5 дітей у ряд спинами до аудиторії (інших дітей);

- перша дитина у ланці повертається обличчям до аудиторії й починає читати історію із книжки;

-наступна дитина у черзі вирішує, коли перебити першу дитину, повернувшись обличчям до аудиторії, починає читати там, де зупинилася перша дитина, у цей момент перша дитина повертається таким чином, що він (вона) не стоїть обличчям до аудиторії;

-коли друга дитина читає, третя дитина у черзі вирішує, коли перебити, повернувшись до аудиторії, у цей час друга дитина припиняє говорити і повертається спиною до аудиторії;

-читання продовжується саме таким чином, діти у черзі змінюють одне одного, читаючи історію, доки їхній сусід не вирішить перебити та продовжити з того місця, де попередня дитина закінчила.

-вони продовжують читати, доки історія не закінчиться.

Питання для обговорення тренінгової вправи:

  • Що для вас був цей досвід?
  • Що тобі сподобалось в цій грі?
  • Що було для тебе викликом?
  • Поділіться досвідом як слухання, так і виступу.

Основні дидактичні завдання/питання:

  • Як читці висловили особисте ставлення?
  • Як передано зміст і настрій слухачам?
  • Чи вдалося відтворити емоційну насиченість твору?
  • Проаналізуйте темп, інтонацію, силу голосу читців.

Додаткові вказівки/примітки:

Варіанти застосування вправи:

  • читання підготовленого тексту;
  • читання нового тексту;
  • переказ змісту твору;  аналіз образу.

 

docx
Додано
11 серпня 2020
Переглядів
1147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку