Тренувальні вправи( Активні та пасивні дієприкметники)

Про матеріал
Конспект уроку з української мови, 7 клас.ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ (Активні і пасивні дієприкметники)
Перегляд файлу

Тема: ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ (Активні і пасивні дієприкметники)

Мета: поглибити вивчене про творення активних і пасивних дієприкметників; розвивати вміння грамотно їх уживати й писати; виховувати прагнення досконало володіти мовними нормами.

Тип уроку: поглиблення вивченого

Обладнання: підручник, картки, відео урок

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

Гра „Ти – мені, я – тобі ( на основі складених запитань учні проводять взаємо-опитування).

 Що називаємо дієприкметником?

 Назвіть морфологічні ознаки дієприкметника.

 Яку синтаксичну роль у реченні виконує дієприкметник?

 Якого стану бувають дієприкметники?

 Як утворюються дієприкметники активного стану?

 Як утворюються дієприкметники пасивного стану?

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

III. Поглиблення вивченого.

Перегляд відео уроку

https://www.youtube.com/watch?v=iQqIpaSQqUg

Творча робота „Сховані слова”

 Утворіть від поданих словосполучень дієприкметники:

1 варіант – перший стовпчик, 2 варіант – другий стовпчик.       

          - Який літає – літаючий.                      - Яке розсипали – розсипаний.

  - Які крокують –крокуючі.                  – Який виконали – виконаний.

 - Який розтав – розталий.                    -  Яку занесли – занесений.

 - Які посивіли – посивілі.                    – Який перемили – перемитий.

 - Яка співає – співаюча.                      -  Який згадують – згаданий.

 - Який заснув – заснулий.                   – Яку відігнули – відігнута.

 - Який радіє – радіючий.                      -  Який нагріли – нагрітий.

Ключ. Підкресливши четверту букву      Ключ. Підкресливши четверту  букву від

          від початку в кожному слові,                    кінця в кожному слові, ви прочитаєте                

          ви прочитаєте назву їх стану.                    Назву їх стану.

Розподільний диктант.

Запишіть у дві колонки активні дієприкметники теперішнього і минулого часу. Які суфікси характерні для активних дієприкметників?

Сяючий, змарнілий, стоячий, палаючий, змерзлий, спітнілий, завмираючий, застиглий, даленіючий, скислий, перемагаючий.

Гра „Сигнальні картки”.

 Якщо прочитаний учителем дієприкметник активного стану, піднімають червону картку, якщо пасивного – синю.

Ріжучий, прикипілий, колотий, бачений, одягнутий, пожовклий, засохлий, печений, митий, лежачий, працюючий, стоячий.

Робота в парах.

1. Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники теперішнього часу. Виділіть суфікси. 2. Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники минулого часу. Виділіть суфікси.

1. Червоніти, сидіти, читати, допомагати, скніти, бовваніти, скиглити, мерзнути.

2. Побіліти, зжовкнути, засохнути, дозріти, постаріти, загуснути.

Картка1

Спишіть, утворюючи від поданих у дужках дієслів активні дієприкметники. Визначте відмінки дієприкметників.

I. В моїм саду кружляє лист (опадати). Багряний лист, (пожовкнути) трави — мелодій осені краса. Дощ одшумів, пройшов... Мовчать листки (промокнути). Ой ви, квіти, осіннії квіти, (запізнитися) щастя краса! І сніг припав обличчям (посиніти) до грудочок (замерзнути) землі (Із те. В. Сосюри).

II. Полісся встає в (чарувати) красі. Колись давно я щастя стрів в простенькій (вицвісти) хустині. Виорює плуг (поржавіти) набої. Ти піднімайся у світання, як (проростати) зерно (Із те. М. Стельмаха).

Для довідок. І. Опалий. Пожовклі. Промоклі. Запізнілого. Посинілим, замерзлої. II. Чаруючій. Вицвілій. Поржавілі. Проростаюче.

Картка 2

Спишіть, утворюючи від поданих у дужках дієслів пасивні дієприкметники.

На мить з’явився пісні (загубити) мотив (Л. Дмитерко). Гримлять пісні, (виспівувати) різно (М. Бажай). Дивлюсь на (оголити) віти. Спить малий, і (дописати) зошит біля нього (розкрити) лежить. Люблю я, коли пил спадає на копитами (збити) жито (В. Сосюра).

Для довідок. Загублений. Оголені. Дописаний, розкритий. Збитий.

ІV. Підсумок уроку

Гра «Ти — редактор». Проаналізуйте подані речення. Назвіть помилки, яких припустилися учні, і зробіть висновки про особливості творення та вживання дієприкметників.

1) Забувши ключі в їдальні гімназії просимо звернутися до учительської.

2) Хлопчик розповів про своїх родичів, мешкаючих на Сумщині.

3) Мій брат, закінчивший цього року одинадцятий клас, готується до вступу в університет.

4) Усі вітали усміхаючогося переможця.

Бесіда за питаннями

1. Які дієприкметники називають активними?

2. Які дієприкметники є пасивними?

3. Доведіть, що слова працюючий і опрацьований — дієприкметники.

4. Поясніть, за якими ознаками ви розрізняєте активні й пасивні дієприкметники.

5. З’ясуйте способи творення активних і пасивних дієприкметників. Наведіть приклади.

6. Які зміни відбуваються у словах при творенні дієприкметників?

7. Які дієприкметники та в якому часі вживаються дуже рідко? Наведіть приклади.

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Домашнє завдання

Параграф 8, картка 3

Картка 3

Відгадати загадки. Вказати активні й пасивні дієприкметники та їх суфікси.

1) Чого не було й не буде, а назване людьми.

2) Зимою біле, весною чорне, літом зелене, осінню стрижене.

3) У лісі рощене, з лісом рівняється, а лісу не бачить.

4) Чорне сукно залізло у вікно.

5) Повернуте до сонця золоте донце.

6) Скручена, зв’язана, на кілок посаджена, по подвір’ю гуляє (Нар. тв.).

Ключ: 1) Пташине молоко. 2) Поле. 3) Серцевина в дереві. 4) Ніч. 5) Соняшник. 6) Мітла.

 

 

docx
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
15022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку