Тренувальні вправи "Діалогічне мовлення"

Про матеріал
Тренувальні вправи для уроків з української мови під час вивчення теми:"Діалог. Діалогічне мовлення".
Перегляд файлу

Вправи для діалогічного мовлення

1. Прочитайте текст. Виділіть у ньому діалог і прочитайте його за особами. Поясніть, які дві протилежні життєві позиції висвітлено автором у цьому діалозі. Чи можна вважати прочитаний діалог дискусійним?


ПОСМІШКИ НІКОГО НЕ ОБРАЖАЮТЬ

Дерева цілий день вимітали небо своїми зеленими мітлами, і надвечір з-за хмар таки виглянуло сонце. Воно було велике і засоромлене. Гроза змила втому не лише з вродливої природи - я майже фізично відчував, як у грудях забрунькувала радість...
Я сів на лавку в скверику й усміхався деревам, сонцю, пошматованим хмарам і перехожим. Потім поруч зі мною сіла дівчина. Вона, теж радіючи всім єством, жадібно впивала очима красу надвечір'я...
- Чому ви посміхаєтесь?
Вона здивовано глянула на мене і відповіла:
- Хіба я знаю?
Ми сиділи і посміхалися всім і всьому, а я - трішечки - посміхався лише для неї, і вона - трішечки - посміхалася лише для мене. І нам було прекрасно і весело, і між нами не було нічого, крім німої щирості.
- Боже мій, до чого тепер безсоромна молодь! - зупинився біля нас перехожий, сповнений гніву. Це був такий диссонанс у надвечірній радості, що різонув навіть мої немузикальні вуха. Але я посміхнувся йому й мовив:
- Це ви, мабуть, не про нас кажете...
- Ні, я кажу про вас! - перехожий аж тупнув ногою.
- Даруйте, але ми нічого не робимо.
- Хіба можна так зухвало показувати всьому світу своє щастя?
- У нас немає ніякого щастя, - посміхнулася йому дівчина. - У нас є тільки радість.
- І до того ж, у кожного своя, - докинув я.
- Ви ображаєте людей, ви своєю поведінкою наводите тінь на теперішню молодь, - вичитував нас перехожий.
- Хіба посмішка може когось образити або накинути тінь? - допитувався я, хоч і не сподівався ніякої відповіді.
Я знав, що він повчатиме нас, доки не зіпсує настрою і мені, і дівчині, і вечорові. А потім піде, задоволений собою так, ніби й справді утнув щось дуже гарне.
- Ну, чого ви сидите перед очима у всіх і шкірите зуби? - дощуль-пувався він. - Хіба для вас мало закутків?
- Чого це посмішки треба ховати по закутках?
- Бо треба поводитись пристойно.
- Ви, певне, думаєте, що ми... закохані? - раптом запитала дівчина.
- У всякому разі, якісь там фиглі-миглі між вами є, і не треба ними муляти очі порядним людям.
- Та ми навіть не знайомі! - засміялася дівчина.
Від несподіванки він ледве не став кам'яним монументом.
- Як? Ви навіть не знайомі? І ви сидите поруч і посміхаєтесь одне одному перед очима цілого міста?
Мені здавалося, що він репне від гніву. Він так заходився шпарувати нас банальностями, що навіть сонце спіткнулося і нахромилося на вістря тополі. Я хотів уже заткнути вуха і сторчма кинутися, куди влучу...                                        

                                                                                                                        (За В. Симоненком).   
2. Складіть і запишіть діалог (10-12 реплік) дискусійного характеру на одну із запропонованих тем або власно дібраних. Пам'ятайте, що суть дискусії не в тому, щоб якомога голосніше висловити свою думку, а в тому, щоб навести переконливі аргументи на користь власної позиції.

Орієнтовні теми для діалогів:

 «Не можна бути щасливим наодинці»; «У всіх наших бідах винна держава»; «Найкраща пора року - осінь»; «Потрібно завжди говорити правду».

3.  Складіть і розіграйте діалог дискусійного характеру (10-12 реплік), у якому висловте різні точки зору щодо питання:

а) «Чи кожна людина здатна сприймати й розуміти музику?»;

б) «Яку музику можна назвати гарною?».

4. Використавши деякі з поданих у рамці  вислови (за власним вибором), скласти та попарно розіграти діалоги, можливі між десятикласником та його першою вчителькою (висловити вдячність за виховану нею любов до книжки, літератури або математики, за мудрі поради);

  • десятикласником та його матір’ю (батьком, сестрою) (висловити  вдячність  за подарунок, зроблений  до 1 вересня: книжку,  дискету,  компакт-диск  тощо);

 

  • десятикласницею, яка влітку тяжко перехворіла, та її однокласницею, яка прийшла  відвідати її після повернення з лікарні (дівчина дякує за увагу, підтримку, гостинці, однокласниця – пропонує  допомогу).

 

Етикетні формули подяки

Відповіді на подяку

 

Дякую за …  Дуже (щиро, сердечно, красно) дякую. Безмежно (щиро) Вам вдячний!  Щире (сердечне, велике) спасибі! Із серця дякую! Прийміть мою вдячність (подяку). Як мені віддячитись Вам… Я  вам  зобов’язаний. Я Ваш боржник. Я перед Вами у боргу.

 

Прошу. Будь ласка. Аби Вам на користь. Богу дякуйте. Нема за що (ні за що). Не переймайтесь. Не варт уваги. Пусте. Спасибі й Вам. На що Бог споміг. Спасибі в кишеню не покладеш (жарт.) Благодареники за вареники (жарт.)

 

 

 

5. Використовуючи деякі з поданих у рамках (або самостійно дібраних) етикетних формул та фразеологізмів, скласти та попарно розіграти  діалоги, можливі за таких обставин:

  • під час перерви учень  та вчитель ненавмисне зіштовхнулися  на сходах;
  • під час уроку вчитель випадково зачепив портфель одного з десятикласників (портфель стояв на парті), з нього висипались зошити, книжки,  касети, дискети і т.под.;
  • десятикласник спізнився на урок, а коли він увійшов до класу, з’ясувалося,  що його місце зайняв інший школяр, несподівано змінився розклад, тому  урок з іншого предмета веде інший учитель, а сам школяр, що запізнився, забув удома  портфель, зошити й ручку.

 

Етикетні формули вибачення

Фразеологізми

 

Вибачте (пробачте)! Даруйте! Простіть (будьте ласкаві, як  Ваша ласка)! Прийміть мої вибачення. Приношу свої вибачення. Дозвольте просити пробачення! Я хочу (мушу, маю, зобов’язаний) просити пробачення. Перепрошую! Винен! Мені шкода...  Мені (невимовно, безмежно) жаль. Я дуже жалкую... Не гнівайтесь (не сердьтеся) на мене!

 

Не спіши, середа, раніше четверга (з козами на торг, поперед батька в пекло). Обережніше на поворотах. Ніг під собою не чуєш. Обоє рябоє (одним миром мазані). Ні живий ні мертвий. Ні пари з уст. Поспішиш – людей насмішиш. Очам не вірю (обман зору)! Перед носом. Обличчя горить (пекти раки). Не тепер, так в четвер. Не увібгати в голову. Пахне смаленим.  Не хлібом єдиним. Ні сіло ні впало. Ніде правди діти. Одвічна історія.

 

6. Прочитати діалогічний текст за ролями. З’ясувати особливості його змісту. Визначити,яку мету переслідував перший співрозмовник. Висловити власну думку щодо його поведінки. Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті?      

- Добрий день!

- Вітаю.

- Ти десятки не позичиш?

- При собі не маю.

- А троячку?

- Теж немає.

- А гривню?

- Та йди ти!.

- То дай мені хоч цигарку.

- Я не курю.

- То сірник дай.

- Теж немає…

- Що ти за людина? « Нема, нема»… То скажи хоч, котра година?                                                                                                                                                     

7. Скласти  діалог  на  тему «Шкідливі  звички – шлях  у  безодню» (10-12 реплік).

Опорні  слова  і  вислови:

Серйозна  проблема  молоді.

Шкідливі  звички  і  їх  вплив  на  здоров’я.

Не  сформована  потреба  вести  здоровий  спосіб  життя.

Як  позбавитися  шкідливих  звичок?

Що  значить  вести  здоровий  спосіб  життя.

8. Скласти  діалог  на  тему «Здорові  звички – здоровий  спосіб  життя» (10-12 реплік).

Опорні  слова  і  вислови.

Здоров’я – це  багатство  людини.

Здоров’я  кожного – це  здобуток  країни.

Зберігати  здоров’я, вести  здоровий  спосіб  життя – громадянський  обов’язок                    кожного.

Режим  дня - це  розпорядок  праці, відпочинку  і  сну.

«Хто  день  починає  з  зарядки, у  того  справи  в  порядку».

Дотримання  особистої  гігієни.

Активний  відпочинок.

Здорове  харчування.

Спорт, загартування.

9. Скласти  діалог  на  тему «Поради, як  зберегти  здоров’я» (10-12 реплік).

Опорні  слова  і  вислови.

Здоров’я – найбільший  скарб.

Складники  здоров’я: здоровий спосіб життя, відсутність шкідливих  звичок, хвороб, загартування організму.

Шкідливі звички наносять невиправну шкоду здоров’ю.

Чого  треба  уникати, щоб  зберегти  здоров’я?

Що  значить  здоровий  спосіб  життя?

10. Використавши деякі з поданих у рамці  етикетних формул, скласти та попарно розіграти  діалоги, можливі між десятикласниками та їхньою вчителькою, яка стала лауреатом  районного (міського) конкурсу “Вчитель року”;

  • десятикласниками та їхнім товаришем, який став переможцем районної (міської, Всеукраїнської) предметної олімпіади;
  • десятикласником та його ровесницею, яка  вигала гран-прі на районному (міському, Всеукраїнському, Всесвітньому) конкурсі краси.

 

Компліментарна формула

Фомула відповіді на комплімент

 

Ви чудово виступали! Ви незрівнянний! Ваша унікальність (здібності, талант) безсумнівна. Ви (Ваші знання, вміння, реакція) неперевершені! Ваша (мудрість, ерудиція, дотепність, винахідливість) фантастична! Дорівнятись до Вас ніхто не зможе! Ви наймудріший і найвродливіший! У Вас безліч талантів! Бережіть в собі іскру Божу! Шануйте свій талант! Ви приречені на успіх (перемогу)! Спілкування з Вами – насолода!

 

Дякую (дуже вдячний) за комплімент! Спасибі на доброму слові! Усе завдяки Вашій підтримці (допомозі). Радий це чути. Те саме можу сказати про Вас. Безмежно Вам вдячний за добрі слова! Найдорожча нагорода – це ваше схвалення. Спасибі, ви перебільшуєте! Ваше схвалення сприймаю як аванс. Сподіваюся виправдати Вашу оцінку. На таку оцінку я, звісно, не заслуговую!

 

Фразеологізми

 

Це Вам до снаги (під силу, по плечу). Тиснути руку (схиляти голову). Затамувати дух. Спробувати щастя. Придбати (створити) ім’я. Видно сокола по льоту. Зеленої Вам  вулиці (попутного вітру; під усіма вітрилами). Не йти второваною стежкою (піти проти течії). Не плентатися в хвості. Внести лепту. Виросли крила. Вирости у власних очах. Полонити серце. Не підставляти ніжку. Піднести на п’єдестал. Кинути (підняти)  рукавичку. Не ховатися в кущі. Підписатися обома руками. Схиляти коліна. Поганий солдат, який не хоче бути генералом. По одежі стрічають. Прикінцевий акорд.

 

 

                         

doc
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
1122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку