Розробка нестандартного уроку у формі КВК з української мови для учнів 5 класу на тему «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографії. Узагальнення та систематизація знань»
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу з теми
«Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»
В гостях у Володарки Орфографії
Мета: Узагальнити та систематизувати знання з вивченої теми; вдосконалювати вміння учнів робити звуковий аналіз слів, правильно вживати вивчені буквені орфограми; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до краси рідної мови, її багатства, почуття добра і справедливості.
Тип уроку: Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Форма проведення: Урок-КВК.
Обладнання: додатковий дидактичний матеріал з теми уроку.
В рідній мові своїй мусиш
вивчити кожне слівце,
доглядати його, як старий
садівник деревце.
Щоб ніякий хробак не точив
його ніжні листки,
щоб у чисті слова
не в'їдалися зла остюки.
Б. Чалий
Хід уроку
І.Організація уроку.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Повторіть хором афірмації «Я уважний», «Я все зможу», «Я успішний».
Учитель.Не за горами високими, не за степами широкими, не за морями глибокими, а в царстві її Величності Мови є незвичайна країна Орфографія. Живуть там слова. Вони такі різні: великі й маленькі, голосні й тихенькі ласкаві й сердиті.Та й пишуться вони по-різному.Сьогодні ви побуваєте в гостях у Володарки Орфографії. А щоб ближче познайомитись з її мешканцями, треба подолати перешкоди, розкрити таємниці – і ви ввійдете у храм Володарки Орфографії. Для того, щоб відкрити браму треба знайти ключ, який здобути нелегко. Для цього слід виконати багато завдань.
Вчитель повідомляє тему і мету уроку. Для проведення КВК клас поділено на команди, обрано капітанів команд. Гра йтиме під девізом "Швидко і правильно!". Тобто, перемога залежатиме відшвидкості і правильності виконаних завдань. Завдання виконуються за окремими картками .
ІІ.Актуалізація опорних знань і умінь.
Таємниця перша-мудра.
Прочитайте запис.
Якось прийшов до Сократа один чоловік, який був дуже схвильований:
Робота з текстом.
1.Цей запис є текстом чи окремими реченнями?
2.Визначте тему та головну думку тексту.
3.До якого стилю і типу мовлення належить.
4.Доберіть до тексту заголовок, який передає його тему.
Учитель. - Любі діти, все, що ми робитимемо на уроці, буде необхідним, добрим, правдивим. І три сита,мені, здається, нам не будуть потрібні. Проте ви повинні пам’ятати сократівську мудрість.
1.Написання, в яких можна припуститися помилки, називають...(орфограми).
2.Випадання одного із звуків називається...( спрощенням).
3.Одним із засобів уникнення збігу голосних і приголосних є...(чергування у-в, і- й).
4.За допомогою яких букв передається м’якість приголосних на письмі?(я, ю,є,і,ь).
5.Він не буква,
він не слово, він не звук.
Та випадково коли хто забуде,
Тому зразу горе буде, бо без нього
Ні читати, ані правильно
Писати. Що це?(Апостроф)
6.Перед якими літрами ставиться апостроф?
7.Чому слово святковий пишемо без апострофа?
8.Після яких літер ставиться знак м’якшення?
Учитель. Хто ж здобув право відкрити браму? Підрахуйте краплинки - мудринки.
ІІІ.Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь і навичок.
Виконання конкурсних завдань.
Перший конкурс називається: «Віднови слова». Слова іншомовного походження, подані в звуковому записі, написати буквами. Підкреслити орфограми.
Другий конкурс «Відремонтуй слова!»Вставити у записані нижче слова пропущені букви. Орфограми підкреслити.
Третій конкурс«Чарівний пензлик» Намалюйте яблуню,
виростіть на ній чарівні слова – яблука з ненаголошеними е,и. Доберіть перевірні слова. Переможцем стає той, хто найбільше добере слів з ненаголошеними голосними.
Четвертий конкурс «Вибери мене».Вибрати і підкреслити потрібну літеру в дужках. Записати слова для перевірки, якщо їх можна підібрати.
4. Га (т, д) ка, ши (б, п) ка, ко (з, с) ьба, бе (з, с) пека, дефі (з, с).
5 конкурс - диктант з таємницею. Записати слова у дві колонки; І - з апострофом, II - без апострофа, якщо слова правильно записані, то за першими літерами прочитаємо латинську назву повісті М. Коцюбинського, що перекладається як "Марево”.
Муляж, орючи, фельд'єгер, ад’ютант, гарячий, авантюра, тім'я, Ньютон, авіаз'єднання, алюр.
Шостий конкурс «Чудодійний».
Учитель.
Козак Мамай до нас у клас прийшов,
Для всіх задачу він знайшов.
Ось подивись на ці дива:
З трьох слів зробити треба два.
Запишіть утворені словосполучення та поясніть правопис прикметників:
Сік із моркви, молоко із корови, шия в жирафи, покрівля з соломи, одяг для свята, клітка для мавп, будинок із каменю.
Сьомий конкурс - кросворд "Слово з апострофом?"
Восьмий конкурс «Пошук»
Спрощення відбувається в усіх словах рядка:
а) радіс....ний, шіс...надцять, корис...ний
б)віс...ник, захис...ний, чес...ний
в) пес...ливий, ненавис...ний,облас...ний
г)кіс...лявий, щас...ливий, тиж...невий.
Дев’ятий конкурс «Упізнай слово»
Записати слова винятки, упізнавши за їх лексичним значенням.
1.Розмінна монета Великобританії.
2.Чоловіче ім’я, що починається на букву І.
3.Велика довгаста посудина для купання.
4. Вага товару без упаковки.
5.Вага товару з упаковкою.
6.Різко протилежний у чомусь.
Довідка.Пенні, Ілля, ванна, нетто, брутто, контрастний.
Десятий конкурс.«Мить творчості».
Замінити запозичені слова українськими відповідниками, користуючись довідкою.
Цікава афіша
Бурхливі аплодисменти
Відомий бард
Шевченкова автобіографія
Сучасний сервіс
Науковий експеримент
Довідка:дослідження, поет, обслуговування, оголошення, життєпис, оплески.
Одинадцятий конкурс «Світлофор»
Над словами, де допущені помилки, "засвіти" червону зірочку. Перепиши слово правильно. Підкресли орфограму.
Дванадцятий конкурс.Диктант-переклад
Голландия – Голландія, иллюзия – ілюзія, физика - фізика ванна – ванна, пюре – пюре, институт – інститут, коллега – колега, директор - директор
Створи собі настрій! (Конкурс капітанів).
Прочитай текст. На місці крапок, де потрібно, встав пропущені букви.
Недаремно говорять, до люди - ніби дзеркало. Ус...міхайся, і с...вітв...ртатиме тобі ус...мішку. Якщо хмур...тимишся на людей, вони хмур...тимут...ся на тебе. Це одна з мудростей, яка має в...лике значення у спілкуванні з люд...ми. Дружня ус...мішка усуває насторожен...ість або агр...сивніст...ь, долає всілякі перешкоди у спілкуван...і.
Зрозуміло, що все своє життя ми не мож...моходити усміхненими. Тут, звичайно, багато залежит... ві... ситуації або обставин, але не слід забувати, що людина - господар... свого настрою: вона може створити його. (Іржі Томан.)
IV. Підсумок уроку. Дається короткий аналіз участі кожного учасника КВК, визначається переможець (команда), виставляється і коментується оцінка, дається оцінка уроку, характеризуються його позитивні сторони і недоліки.
-Ось і відкрили ми таємниці храму Володарки Орфографії . Побувавши в неї у гостях, згадали,що вивчає орфографія, повторили основні орфограми з цього розділу.
Хай у ваших серцях, діти, буде тільки радість, тепло, щастя. Йдіть по життю з гордо піднятою головою.
Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «У гостях у Володарки Орфографії», використовуючи слова з повтореними орфограмами.