Тренувальні вправи Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова Пряме і переносне значення слова.Текст.Текст- опис

Про матеріал
Закріплення лексичного значення слова.Повторення про текст.Складання тексту-опису.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тренувальні вправи Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова Пряме і переносне значення слова.

Номер слайду 2

Ранкове коло— Як ви вважаєте, навіщо діти йдуть до школи?— Чого б ви хотіли навчитися в школі? Вправа «Обери позицію» Оплесками. Я хочу ходити до школи, де:ffмалюють;ffграються;ffчитають і пишуть;ffрахують і розв’язують задачі;ffу мене своя думка. Гра «Хто чого хоче навчитися у школі»Мета: підвищувати мотиваційну готовність дітей до школи, розвивати довільну сферу, вербальне мислення.— Зараз ми вивчимо три жести. Утворіть коло. Вказівний палець будь-якої руки витягнути (справа наліво або навпаки): «І я теж так уважаю. Згоден». Вказівні пальчики схрестити: «Я іншої думки. Не згоден». Вказівний пальчик — до чола або скроні: «Я подумаю. Я ще не знаю». Ведучий починає гру: «Я — маленьке кошеня. Я прийшло до школи, щоб навчитися кусатися (писати, танцювати, дряпатися, читати, в’язати, бігати і стрибати, як спортсмен, навчитися битися, дружити). А ви?». (Діти відповідають одним із трьох жестів. «Кошеням» діти стають по черзі).

Номер слайду 3

Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови…Лексикологія. Словниковий склад мови…Лексика. Те, що слово означає…Лексичне значення слова. Слова, які мають одне лексичне значення. Однозначні Слова, які мають кілька лексичних значень…Багатозначне. Словник, що пояснює лексичне значення слова…Тлумачний Приєднай пелюстку до правила

Номер слайду 4

Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови…Лексикологія. Словниковий склад мови…Лексика. Те, що слово означає…Лексичне значення слова. Слова, які мають одне лексичне значення. Однозначні Слова, які мають кілька лексичних значень…Багатозначне. Словник, що пояснює лексичне значення слова…Тлумачний Приєднай пелюстку до правила

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Замість крапок дібрати відповідні слова. Міцний як сталь; гострий як …; твердий як …; солодкий як …; хитрий як …; чистий як …; темний як …; світлий як ясний як …; гіркий як …; кислий як …; м’який як …; здоровий як …; білий як …; пухкий як …; красива як …; чорний як …; гарна як …; голубий як …; чистий як …; тяжкий як …; червоний як …Довідка: бритва, камінь, мед, лисиця, сльоза, ніч, день, місяць, полин, лимон, подушка, дуб, молоко, сніг, береза, земля, троянда, небо, повітря, камінь, перець.

Номер слайду 9

Розберіть словосполучення за групами: М’який хліб, м’який характер, кам’яне обличчя, холодний погляд, дикий виноград, шовкові кучері, кам’яна хата, золотий промінь, золоті руки.пряме значенняпереносне значення

Номер слайду 10

Упізнайте слова з прямим і переносним значенням Тепла праска, тепле проміння, теплий одяг, тепле вітання, тепла зустріч, теплий день, тепле слово, теплий колір, теплі думки. Рідкі сходи, рідка сметана, рідкий випадок, рідкі зустрічі, рідкий ліс, рідке волосся, рідкий дощ, рідка суміш, рідкий збіг обставин, горіли зорі, горить-тремтить ріка, нам не горить, обличчя горіло, у неї в руках все горить, на тобі взуття горить, жито у полі горіло.

Номер слайду 11

Прочитайте текст. Визначте, у якому значенні (прямому чи переносному) вживається в ньому прикметник золотий. Поміркуйте, як виникають переносні значення слів. На селі в нас казали, що в Івашка Манжули золоті руки. Коли я вперше про те почув, то став приглядатися до Івашка:які вони, золоті руки?.. Зроблені із золота і блищать, як у діда Тимофія зуби або в моєї мами сережки?.. Аж ні!.. Звичайнісінькі, такі, як у всіх. Тоді тато пояснив: золотими їх тільки звуть, тому що вони дуже вмілі. І справді, Івашко – мастак!.. За що б не взявся – одразу зробить! (За О. Пархоменком)

Номер слайду 12

Про текст — Що таке текст? — Які є типи текстів? — Які питання можна поставити до тексту-опису? — З яких частин складається текст-опис?

Номер слайду 13

Що таке текст? Поставте речення у певному порядку, щоб утворився текст. Текст — це група речень, які зв'язані між собою за змістом. На околиці села стояла одинока сосна. Вона була дуже-дуже стара. У будень і свята тут завше юрбилася дітлашня. Біля сосни була велика поляна.

Номер слайду 14

Типи мовлення. Опис. Розповідь. Роздум

Номер слайду 15

ТЕКСТ-ОПИСЧастина, в якій передається загальне враження про предмет. (Зачин) 2. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета. (Основна частина) 3. Висновок. (Кінцівка)

Номер слайду 16

Для тексту-опису необхідні прикметники, порівняння. З цією метою використовують слова: ніби, мов, чи, як, схожий на, тощо. У описі немає дії. Текст-опис складається з трьох частин.1. Зачин – речення, у яких висловлюється загальне враження про предмет чи явище.2. Основна частина – речення, у яких називаються ознаки предмета чи явища.3. Кінцівка – речення, у яких робиться висновок до всього сказаного; висловлюється ставлення автора до описуваного предмета чи явища.

Номер слайду 17

Верба навесні Верба зацвітає з приходом весни. Вона перша пробуджується після довгої суворої зими. Вже наприкінці березня — на початку квітня на вербі з’являються великі квіткові бруньки, які виглядають дуже гарно. Коли плівочка, що покриває їх, лопається, з’являється сірувато-білий пухнастий клубочок, схожий на маленького котика. Верба має тонкі й гнучкі гілки, темну кору. Листя довге, загострене, світло-зелене, злегка сріблясте, внизу темного, сизуватого кольору. Верба — символ весни, родючості, радості та життя. Її шанували в нашій країні з давніх часів.

Номер слайду 18

Верба над ставком. Оксанка гуляла біля ставка. Знайшла вербовий прутик та й увіткнула в сиру землю. А сама пішла додому. Потім Оксанчині батьки переїхали до міста. Там Оксанка й училася в школі. Минуло десять років. Навідалась Оксанка до рідного села. Була вона вже дівчиною, високою, з чорною косою. Ось прийшла якось до ставка. Побачила високу гіллясту Вербу, що схилилася над водою. Здивувалася Оксана й питає:— Вербо, де ти взялася?А Верба й каже:— Ти мене посадила маленьким прутиком.— Яка ж ти велика стала,— тішиться Оксана. — Я тебе й не впізнала.— А я тебе впізнала,— тихо мовила Верба. В. Сухомлинський

Номер слайду 19

Чому верба —особливе дерево для українців? Верба вважається особливим деревом у культурі, ментальності нашого народу. Здавна супроводжує вона людські поселення й оселі. Вербою обсаджували ставки й річки, щоб укріпити береги. В усіх місцевостях України колись поширеними були тини з верболозу. Здавна криниці переважно копали під вербою, бо вона — природний фільтр усіляких домішок. У річці воду для пиття також брали під цим диво-деревом, а у відро клали вербову дощечку. Квітуча верба — віщунка скорої весни. «Зацвіла верба – весна прийшла», – кажуть у народі. Саме тому верба посідає почесне місце у духовній спадщині українців.

Номер слайду 20

Щоб легше було описувати соняшник, розгляньте його малюнок.

Номер слайду 21

Яка тема тексту? Коли починає цвісти соняшник? Коли дозріває? Яке стебло рослини? Які листки в соняшника? Як він цвіте? Що нагадує квітка рослини? Яка особливість квітки? Яке насіння соняшника? Що виготовляють із насіння соняшника?Змістовий аналіз тексту за питаннями:

Номер слайду 22

1. Назва квітки. 2. Зовнішній вигляд соняшника. 3. Моє враження від рослини. План. На високому стеблі схиливши жовті пелюстки; схожа на до сонця, радіє; соняшник повертає сонце; усміхається соняшник золоту голівку-брилика; спить уночі, велика квітка із золотими пелюстками

Номер слайду 23

Написання твору –опису однокласника

Номер слайду 24

Поради для ефективного читання Концентруватися тільки на читанні. Вправи для швидкого читання. Cкоромовки – це відомі всім вірші, які покликані покращити не тільки техніку швидкого читання, а й дикцію;Читання хором – діти читають із певною швидкістю, щоби не відставати один від одного;Читання в парах – одна дитина читає, а інша слухає й аналізує помилки товариша;Читання з нарощуванням темпу – текст спочатку прочитується з помірною швидкістю і з кожним наступним разом темп нарощується;Читання «Диктор» – одна дитина читає текст вголос, а інші промовляють пошепки, копіюють темп і правильність промовляння.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Українська мова, 4 клас, Презентації
НУШ
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
3848
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку