Тренувальні вправи та тестові завдання з теми "М'який знак"

Про матеріал
Тренувальні вправи та тестові завдання з мети "М'який знак". Можна використовувати як під час урок, так і при підготовці до ЗНО.
Перегляд файлу

Вправа 1. Перепишіть речення; на місці крапок, де треба, вставте пропущені букви.

1. Новий директор пос..лився при школі у двох маленьких кімнатах. Сухомлинс..кий вставав рано і, щоб не розбудити дружину й малих дітей, навшпин..ках виходив з квартири. 2. З багат..ма вчителями він був знайомий, та за д..ні спіл..ної роботи вони ще біл..ше здружили.. . 3. Слухаєш.. Василя Ол..ксандровича на педраді і дивуєш..ся: н..вже у н..го вистачит.. терпцю? 4. Відчу..я краси слова облагороджує духовний с..віт людини ще в ран..ому дитинстві. У ц..ому відчут..і — одно з дж..рел людс..кої культури. 5. Питан..я, що стояло с..огод..ні на повістці 2 ден..ій, було дуже важливе. 6. Сухомлинс..кий знав педагогічні праці Комен..с..кого так само, як мат..рин..с..кі пiс..ні. (З тв. І. Цюпи)

Вправа 2. Перепишіть, замість крапок поставте, де потрібно.

 Тон..ший, мен..ший, молот..ба, с..огодні, бо­рот..ба, сіл..с..кий, п’ят..десят.., вісім..десят.., лі­кар.., батал..йон, Хар..ків, кріз.., Гор..кий, тр..ох, п’ят..ох, піс..ня, т..мяний, чебрец.., на таріл..ці, Натал..ці.

Вправа 3. Запишіть, розподіляючи слова на два стовпчики (з м’яким знаком і без нього).

Барабан..щик, дон..ці, сопіл..ці, рибал..ці, гал..мувати, корін..ці, ц..вірі..кати, мен..ше, т..мяний, біл..ше, змагают..ся, дон..чин, сіл..с..кий, облич.., річ.., Гадяч.., піч.., різ..бяр, камін..чик, стан..те, шіст..ма, Хар..ків, Ведмед..чук, Ковал..чук, Уман..щина.

Вправа 4. Замість крапок поставте, де треба, м’який знак, поясніть правила його вживання.

Низ…ко, пал…ма, Ірпін…ський, різ…блений, пот...мянілий, бояз…ко, близ...кий, ковз...кий, напал...м, Гор...кий, слиз…ко, власниц...кий, колодяз…ні, їдален.., Уман…щина, діл…ниц.., в’яз…кий, спіл…ні, низ…ка, камін...чик, мен…ший, біл…ший, тон…ший, шіст…надцять, п’ят…десят, близ...кіс…ть, таріл…ці, бур.., Хар…ків, буквар.., близ..ко, Об.., бунтар.., хар...ківс...кий, в’яз…кий, виноградар.., низ…кий, токар..., долен…ці, сухар.., Натал…чин, поліс…кий, тюр...ма, вишен...ці, відмір...те, узбец..кий, казан..с..кий, календар.., нян..чить, гір…кий, п’ят...десят, бас...кий, лицар.., удар…те, плос…кінь, кут…ній, лікар.., чес…тю, хорол…с…кий, у спіл…ці, віз...му, в’яз...кіс..т.., промін...чик, тітон...ці, селян…с…кий, Перм.., нен...ці.

Вправа 5. Постате іменники у давальному відмінку. В одній колонці подайте слова з м’яким знаком, а в іншій – без м’якого знака.

Кістка, тітонька, люлька, доленька, полька, вчителька, валер’янка, сторінка, долинка, ліщинка, тарілка, веселка, нічка, кулька, булка, жменька, ненька, вишенька, хвилинка, хатинка.

Вправа 6. Перекладіть слова українською мовою і запишіть їх, зіставте правопис. Поясніть, чим зумовлені різні написання в обох мовах.

Харьковский, узбекский, степь, вратарь, Новосибирск, вязкий, турецкий, криворожский, Братск, пишешь, узко, разбираешься, семьдесят, шестьдесят, девятьсот, семьянин, семнадцать, восемьсот, повестью, медью, листья, зорька, спишь, ешьте, режьте, пятьдесят, пятьсот, палац, ранец, венец, токарь, пекарь, плащ, пробужденье, печь, библиотекарь, дрожь, плачь, зябь, букварь, знакомься, тоньше, меньше, лишь, тушь, туш, накинь, севастопольский, товарищ, проверьте.

Вправа 7. Спишіть слова, поставте, де потрібно, м'який знак, поділіть на групи ідповідно до правил уживання і невживання м'якого знака:

Молот..ба, різ...ба, майбут...нє, повір...те, ковал...с...кий, домен...щик, тр...ох, т...ма, гарнен...кий, скрин...ка, усміхаєт...ся, учител.-.ка, т...охкают...,л...одовик, Хар...ків, Натал...чин,пул...с, князівс.кий, стріл...ці, ласун...ці, сіл...с...кий, с.вятиня, роз .кіш, степ..., камін...чик, їхн...ого, стат...тя, сторон...ка

 

Вправа 8. Перепишіть слова, замість крапок поставте, де треба, м’який знак. Поясніть правила вживання м’якого знака.

Дяд..ко, пис..мо, емал.., памороз.., мороз.., постат.., близький, бояз..кий, тон..кий, вуз..ко, тон..ко, пол...с..кий, в’юн..кий, держал..це, кружал..це, ціпил..но, Ковал..чук, Медвед..чук, палац.., палец.., бац.., Хар..ків, шир..ма, сімдесят.., сім..сот, с..огодні, утр..ох, купец..кий, одес..кий, кавказ..кий, бас..ко, різ..ко, брин..чати, різ..бяр, дон..ці, стан..те, сип..те, ріж..те, сон..кові, млин..кові, вір..те, удар..мо, комір..чику, тр..ома, шіст..ма, шіст..ома, с..ома, віс..ма, снит..ся, сниш..ся, доч..ці, сваш..ці, лял..ці, лл..ю, віз..му, гір..ку, гал..ці, Гал..ці, пол…ку (танок), пол…ку (віськова одиниця), тіл..ки, (з) тол..ку, міл..ка (риба), міл..кий.

Вправа 9. Запишіть подані слова, вставивши, де потрібно, пропущений м'який знак.

Ослін...чик, приголуб...те, каган...чик, бан...щик, братн...ого, мен...ший, Уман...щина, крайн...ого, вожд..., перев’яз... , сім..., ц...ого, Гор...кий, секретар..., чотир...ох, комар..., камін...чик, ден...щик, барабан...щик, дев’ят...сот, на калинон...ці, на підстил...ці, сім...сот, на лял...ці, дон...чин, нен...чин, котит...ся, у люл...ці, просит...ся, гойдаєт...ся, п’ят...сот, сім...сот, вдивляєт...ся, студентс...кий, кінс...кий, різ...кий, стрілец...кий, л...єш, радіст...ю, димар..., милуйтес..., познач...те, у лун...ці, парасол…чин, роздоріж…жя, козац…кий, русал…чин, різ…кий, Луган…щина.

Вправа 10. Від поданих іменників утворіть форми давального відмінка. Поясніть орфограми.

Ковзанка, жменька, моталка, проводка, поразка, кулька, смуглявка, книжечка, стежечка, смужечка, приятелька, донька, дочка, машинка, друкарка, долька, долонька, колонка, серветка, вишиванка, вишенька.

Вправа 11. Перепишіть, вставляючи, де треба, м'який знак.

1. Кружал…цем ядровитої цитрини з блакиті сонце скочується вниз. (Д.Павличко.) 2. Розт…охкався соловейко на калинон…ці, щос… не спит…ся серед ночі сиротинон…ці. (П.Грабовський.) 3. Зліва, при мокрій долин…ці, кін…чалис… жита і починалас… лука. (М.Коцюбинський.) 4. Озеро схоже на велетен…с…ку плас…ку чашу. (Є.Гуцало.) 5. Учора у лузі пас…ся білий кінь – поміж проміння, ластівок і квітів. (Є.Гуцало.) 6. Під вікном билис… і ц…вірін…кали горобці. (М.Коцюбинський.) 7. На тину ц…вірін…чат.. веселі горобці. (О.Підсуха.) 8. Ми в ірпін…с…кій заплаві з вудками по росистій стежині йдемо. (П.Воронько.) 9. В просторій кімнаті з чотир…ма вікнами стояв посередині стіл, застелений червоним сукном. (М.Коцюбинський.) 10. Нема ц…віту на всім с..віту, лиш на ягідон…ці, нема мені ніде ліпше, як при матінон…ці. (Народна творчість.)

Вправа 12. Запишіть подані слова, вставивши, де треба, м’який знак.

Учител...с...кий, кіл...це, пал...ка, спіл...ний, любов..., їдал...ня, скрин...ка, шіст...десят, вуз...кий, блакит...ний, снігур..., гончар..., повір...те, Хар...ків, піклуєш...ся, ріж...те, летиш..., добуваєш..., якір..., молодец...кий, тонюсін...кий, ніжен...ка, чес...ний, бас...кий, жен...шен..., вітерец..., на сопіл...ці, дощ..., київс...кий, піч..., у бал...ці, рибал...чин, зозул...чин, у мис...ці, майбут...нє, по-француз...ки, підніс...ся, Вас..чин, на вишен..ці, вчотир..ох, брин..чати, щаст..я, секретар..., дон...чин, тюр..ма, різ…кий, мен…ше, таріл..ці, роздоріж…жя, кал…ці, Натал…чин.

Вправа 13. Поставте на місці крапок, де треба, знак м’якшення і запишіть слова у два стовпчики: 1) зі знаком м’якшення; 2) без знака м’якшення. Поясніть орфограми.

Стілець.., малесен..кий, узліс..я, промін..чик, вмебл..ований, монгол..ці (д.в.), всесвіт..ній, здаєт..ся, держал..це, сторін..ці (д.в.), галуз..я, трат..те (наказ.сп.), кавказ..кий, глазур.., майбут..нє, знан.. (р.в.), ковз..кий, вздовж.., різ..блення, ін..ший, ушіст..ох, вел..можніст.., жас..кий, Уман..щина, дізнаєш..ся, сопіл..ці, неміч.., знахар.., стан..те (наказ.сп.).

Вправа 14. Поставте, де треба, м’який знак. Складіть 2 речення, увівши 2-3 слова з м’яким знаком.

І. Черкас..кий, близ..ко, київс..кий, прикарпатс..кий, тіс..ніший, с..вятковий, ткац..кий, Гор..кий, гір..кий, бур..як, ручен..ка, тонюсін..кий, бал..ці, тон..ший, бажан.., напишіт.., буд..те, смієт..ся, Хар..ків, селян..с..кий, Уман..щина, брин..чати, нян..чити, Ман..чжурія, жен..шен.., щас..тя, Пан..ченко, ніч…

ІІ. Парас..ка, Пас..чин, брат..с..кий, свіжісін..кий, в’яз..кий, вуз..кий, будуєт..ся, знан.., ґедз.., кос..ба, бажан.., перевір..те, Хмел..ниц..кий, цегел..ник, т..мяно, Сибір.., суміш.., іспан..с..кий, тон..шати, Фед..чишин.., матін..ці, вісім..сот, ніж.., поштар.., бас..кий, вишен..ці, сопіл..ці, брен..кати, міл..йонер, рел..єф, Натал..чин, перевір..те, облич…

Вправа 15. Запишіть слова, вставляючи, де треба, знак м'якшення. Поясніть його вживання.

Колодяз…, варяз..кий, в'яз..кий, волин..с..кий, тр..охсотліт..ній, л..одовик, фортец.., вчотир..ох, кавун..чик, с..орбати, Фед..чук, молодец..кий, держал..но, чотир..ма, іран..с..кий, календар.., християн..с..кий, Степан..ченко, корін..чик, велетен..с..кий, врізнобіч.., різ..бяр, т..мяний, кут..ній, Уман..щина, д..огот.., мен..ше, бас..кий, хорол..с..кий, повір..те, насип.., постав..те, Михал..чук, вітаєш..ся, неміч.., сопіл..ці, рибалон..ці, сіл..лю, учител..ці, Наталон..ці, заход..мо, куз..ня, чес..тю, калинон..ці, бояз..кий, Марин..ці, гуцул..с..кий, зріліс..тю, дев'ят..сот, шкатул..ці, колодяз..ні.

Тести

 1. М'який знак на місці пропуску треба писати в слові
А стежин..ці
Б вишен..ці
В сніжин..ці
Г Оксан..ці

2. М'який знак на місці пропуску треба писати в слові
А оболон..ський
Б посол..ський
В ірпін..ський
Г уман..ський

3. М'який знак на місці пропуску НЕ ТРЕБА писати в слові
А селянс..кий
Б братс..кий
В туристс..кий
Г бояз..кий

4. М'який знак на місці пропуску треба писати в обох словах рядка
А забр..оханий, лял..чин
Б змагаєш..ся, кін..чик
В вуз..кий, красун..чик
Г взірец.., завзятіс..ть

5. М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А царс..кий, радомишл..ський, корін..чик
Б мистец..кий, голубон..ці, майбут..нє
В лл..ється, Хмельниц..кий, чотир..ма
Г помешкан.., кишен..ці, перенос..те

6. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А крад..кома, залаз..те, таріл..ці
Б трудівниц.. , мас..ть, колодяз..ний
В брун..ці, чекістс..кий, плас..кий
Г брин..чати, річен..ці, дон..чин

7. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А пот..мянілий, кізон..ці, спілкуют..ся
Б поділ..ський, повод..ся, розріс..ся
В посол..ський, тр..ох, барабан..щик
Г слиз..кий, Гуцул..щина, тюр..ма

8. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А милесен..кий, рибал.ство, ковз..кий
Б дрогобиц..кий, рад..те, цвірін..кати
В сміют..ся, Галинон..ці, дирин..чати
Г матусен..ці, нен..ці, оболон..ський

9. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А жмен..ці, близ..кий, тон..ший
Б лл..яний, їдал..ня, Рівнен..щина
В дон..чин, волос..кий, чотир..ох
Г пот..мяніти, кан..ський, віз..ми

10. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А міл..йон, голубон..ці, бул..йон
Б кавказ..кий, долон..ці, миєш..ся
В Гор..кий, ремін..чик, павіл..йон
Г погод..ся, стеблин..ці, п’ят..сот

11. Прочитайте рядки.
І я ще, як малесен(1)ке дівчатко,
щоранку починаюся спочатку.
Солодка мліс(2)ть... блідесен(3)кий промін(4)чик...
як добре жити... думати про ін(5)іие...

М’який знак НЕ ТРЕБА писати на місці цифр
А 1, 2, 5
Б 2, 3, 4
В 3, 4, 5
Г 2, 4, 5

12.  У реченні 

Все мен(1)ше рук, що в(2)міють сіять хліб, все біл(3)ше рук, що тягнуть все у пел(4)ку 

М'який знак НЕ ТРЕБА писати на місці цифр
А 1, 2
Б 1, 4
В 2, 3
Г 2, 4

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
5 вересня 2021
Переглядів
22523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку