Тренувальні вправи з теми «Іменник»

Про матеріал
Дані завдання призначені для роботи над темою «Іменник» у 3 класі. Вони активізують пізнавальну і творчу діяльність учнів, викликають інтерес од мови, збагачують активний словник школярів, створюють сприятливі умови для формування мовленнєвої компетентності учнів. Дидактичний матеріал складається із карток із завданнями для самостійної роботи різного ступеня складності. Це дає можливість використовувати їх диференційовано
Перегляд файлу

Тренувальні вправи з теми «Іменник» 3 клас

Картка 1

  1. Спиши вірш. Підкресли іменники.

На траві роси немає,

дим прослався над селом,

землю ластівка черкає

розтривоженим крилом.

М.Рильський

 

Картка 2

  1. Подані словосполучення заміни близькими за значеннями іменниками.

Велике нещастя –

Дощ з блискавкою –

Буря на морі –

Суха трава –

  1. З одним словом або словосполученням (на вибір) склади речення.

 

Картка 3

  1. Прочитай. Спиши. Підкресли слова, вжиті у переносному значенні.

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завіва,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилі підійма.

Т. Шевченко

2.  До слова «вітер» добери споріднені слова.

 

Картка 4

  1. Спиши текст, виправляючи допущені помилки.

Павлик і олег полюбили село вишневе. Часто купалися в річці расаві. Пасли гусей і козу зірку. Збирали траву і сушили її на зиму. А ще любили гратися з котом пушком і собакою дружком.

Так за турботами і забавами минуло літо. А першого вересня на павлика і олега чекала школа.

 

Картка 5

  1. Добери до слів, що відповідають на питання хто?, слова, що відповідають на питання що?

Хто?                         Що?

Садівник

Тракторист

Лікар

Моряк

Двірник

  1. Скласти і записати речення за моделлю

  …………………..    .

    

Картка 6

  1. Спиши твір. Підкресли іменники і визнач їх число.

Ми знаєм – ці пахучі ниви,

і річка, і ставок, і гай,

і ті міста, і тихі села –

це все, це все наш рідний край.

Р.Завадович

 

Картка 7

  1. Запиши іменники у три групи за родами

Чол.р.              Жін.р.               Середн.р.

Ткаля, будинок, піч, здоров’я, їжачок, береза, сонце, щастя, край, квартира, країна, море, велосипед, пшениця, апельсин, директор, добро, місто.

 

Картка 8

  1. Подані іменники згрупуй за назвами істот і назвами неістот. Запиши.

Космос, небо, зірки, літак, льотчик, космонавт, велосипедист, велосипед, комбайн, блискавка, вантажівка, орел.

 

Картка 9

  1. До поданих загальних назв допиши власні.

Річка

собака

планета

хлопчик

країна

місто

  1. З одним словом (на вибір) склади розповідне речення.

 

Картка 10

  1. Прочитай. Спиши, визнач рід іменників.

Послухай, як води шумить –

Дніпро до моря лине, -

З тобою всюди кожну мить

Говорить Україна.

П.Осадчук

 

Картка 11

  1. Випиши з вірша іменники у множині, постав їх в однині.

Потемніли крони сосон,

тихо сіються дощі.

Оголила тепла осінь

і дерева, і кущі.

І тепер здаля помітні

гнізд воронячих шапки.

Зникли птахи перелітні –

гуси, іволги, шпаки.

  В. Скомаровський

 

Картка 12

  1. Прочитай. Випиши з вірша іменники у дві колонки:   у першу  – слова, що означають один предмет,  а в другу – слова, що означають багато предметів.

Як то гарно, любі діти,

У вікно вам виглядати.

В ньому все – тополі, квіти,

Сонце й поле біля хати.

На оте вікно райкове,

Що голівки ваші гріє,

Схожа ваша рідна мова –

Цілий світ вона відкриє.

  В. Терех

 

Картка 13

  1. Прочитай. Допиши загальну назву до кожної групи іменників.

Вітер, грім, хуртовина, гроза – це…

Потяг, автомобіль, пароплав, велосипед – це…

Пшениця, кукурудза, овес, горох – це…

Стіл, шафа, стілець, ліжко – це…

 

Картка 14

  1. Добери спільнокореневі іменники до поданих слів. Що означають ознаки предметів  (прикметники).

Який? Що?

Веселий   веселощі

Глибокий –

Зелений –

Добрий –

Смішний –

Мирний –

Злий –

Холодний –

Картка 15

  1. Добери спільнокореневі іменники до поданих слів, що означають дію предметів (дієслів).

Що робити?      Хто?       Що?

Лікувати               -                -

Читати                  -               -

Співати                 -                -

Малювати            -                -

Літати                    -                -

 

Картка 16

  1. Оживи іменники за зразком.

Що?                        Хто?

Трактор      -      тракторист

Україна       -

Спорт          -

Школа        -

Дитинство  -

Космос       -

Дружба      -

Футбол       -

Скрипка      -

 

Картка 17

  1. Почитай і спиши текст. Підкресли іменники – власні назви.

Столиця України – Київ. Це дуже велике і красиве місто. Воно розкинулося на березі Дніпра.

У місті є пам’ятники Тарасу Григоровичу Шевченку, Лесі Українці, Івану Яковичу Франку.

 

Картка 18

  1. До поданих іменників добери протилежні за значенням і запиши.

Небо – земля,

вечір –

світло –

радість –

холод –

багатство –

здоров’я –

  1. Із парою слів склади і запиши речення.

 

Картка 19

  1. Запиши іменники у три колонки, розподіливши їх за родами.

Малюнок, лялька, небо, пенал, книжка, вікно, море, вовк, парта, тато. Веселка, школа, Миколка, рушник, сонце, край, пальто, джміль, весна, життя, пшениця, бабуся, літо, грім.

  1. Позначити закінчення в іменниках.

 

Картка 20

  1. Прочитай прислів’я. як ти їх розумієш? Спиши. Підкресли іменники, визнач їх рід.

Біда розум родить і на розум наводить.

Посій труд, а слова вродять.

З маленького насіннячка виростає велике дерево.

Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

 

Картка 21

Прочитай. Добери пропущені закінчення іменників і спиши текст. Назви їх число.

Зим… морозяна надворі,

Замет… білі на земл…  .

Зоріють в неб… ясні зор.. .

Заснули зайчик.. малі.

 Н. Забіла

 

Картка 22

  1. Прочитай і відгадай загадки. Спиши їх. Підкресли іменники.

-  Не кущ, а з листочками,

Не сорочка, а зшита,

Не людина, а навчає.

-  У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Заглядається у воду

На свою чарівну вроду.

 

Картка 23

  1. Прочитай. Спиши. Підкресли головні члени речення.

Тихо осінь ходить гаєм.

Ліс довкола аж горить.

Ясен листя осипає.

Дуб нахмурений стоїть.

 Н.Приходько

 

Картка 24

  1. Зміни іменник білка за питаннями і запиши словосполучення за зразком.  Познач закінчення.

Стрибала (хто?) білка, спостерігав (за ким?), допоміг (кому?), виднілася (на кому?), не було (у кого?).

 

Картка 25

  1. Склади і запиши розповідні речення з іменниками за моделлю Хто? Що робить? Що?

Футболіст, футбол;

лікар, лікарня;

моряк, море;

комбайнер, комбайн.

 

Картка 26

  1. Допиши потрібні за змістом іменники, користуючись довідкою. Визнач число і рід цих слів.

Калина – символ  … . Навесні милує вона око білим   … ,  а восени – червоними   … .   Про неї люди склали багато   … .   Із цією       порівнюють не тільки    …,   але й нашу рідну Україну!

Слова для довідки:  дівчину, Україну, пісень, рослиною, цвітом, ягідками.

 

Картка 27

  1. Прочитай. Випиши слова – назви істот.

Ліс, ходити, зелений, лісник, парта, море, плакати, дерево, синичка, трактор, тракторист, заєць.

  1. З одним словом (на вибір) склади речення.

 

Картка 28

  1. Прочитай. Випиши слова – назви неістот.

Окунь, Львів, дім, козеня, морський, щастя, відповідаю, вулиця, комбайнер, розмальований, морський, день.

  1. З одним словом (на вибір) склади речення.

 

Картка 29

  1. Прочитай. Випиши з тексту іменники в однині, постав їх у множині.

Учитель, лікар чи геолог,

Письменник, слюсар чи шахтар –

Всі називають головною:

Одну професію – школяр.

 

Картка 30

  1. Прочитай. Спиши прислів’я. Поясни,  як ти їх розумієш.

Книга вчить, як на світі жить.

Землю поважай – вона дасть урожай.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

  1. Підкресли іменники.

 

docx
Додано
15 березня
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку