Тренувальні вправи з теми «Речення. Головні члени речення» 5 клас
Пісню калинову я складаю знову. Мелодійна пісня. Лист каштана. Лист відшумів.
На те й голова… Намолов сім… Живе слово дорожче…Щоб у ній розум був…
Мішків гречаної вовни…З великої хмари … Коли люди до тебе добрі… Ніж мертва літера…
Малий дощ…Ти будь ще добріший.
Повела житами стежка неширока. Я іду у полі стежкою вузькою. Мрійно і далеко простяглась вона.
Весна…на квіти, а хліба в осені…
Що …, те й … . Літо на зиму… . Восени й горобець.... . Зима …, де літував.
Слова з довідок: посіє, спитає , багата, пожнеш, робить, позичає, багатий.
5.Записати речення , вставивши пропущені букви. Вказати вид речення за метою висловлювання.
В…вчайте , любіть рідну мову. О слово рідне, що без тебе я? Будьте вдячні народу, бер..жіть рідне слово. Розв…вайся й далі , мово наша рідна , і про нас нащадкам вістку дон…си. Слово шукатиму ночі і дні в полі, у морі, на купині.
Вечірнє сонце наближалося до заходу навколо лежав широкий степ своїми квітучими берегами він зливався з велетенським шатром неба який простір чи є десь у світі така краса сріблястою змійкою звивалася по степу річка і губилася за обрієм повівало вечірньою прохолодою.
Завдання: визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки.
Р – розповідне; Р! – розповідне окличне; П? – питальне неокличне; П?! – питальне окличне; С – спонукальне неокличне; С! – спонукальне окличне.
1.Яка ж ти гарна й пишна , земле наша! 6.Памятайте свій родовід!
2 Посадим, друзі, в школі сад! 7.Чи готовий ти відповідати за свої вчинки?
3. Ти знаєш , як пахне материнка?
4. А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної мови не цурайтесь!
5. Як далека , як простора наша Україна – в ній мені всі серцю рідні, всі – одна родина.
Тренувальні вправи з теми «Словосполучення» 5 клас
1.Виписати словосполучення в ліву колонку, а інші поєднання слів – в праву.
Прийшла весна, калиновий кущ, на землі; батьківська земля; плавати в морі; навколо будинку; подарувати синові; перед тобою; весело жартувати; учорашнє свято; гірко плаче; над морем;
чарівна сопілка; зустрівся з друзями; кожен з нас; на уроках ; міста і села; березовий гай; біля річки; гори і долини; проти бурі; ні вдень ні вночі; степ квітував; мати з батьком; дід і баба.
2. Записати словосполучення, додавши до поданих слів залежні слова.
Перемагати…, вивчати…, …день, попрощатися з …, шість… , працювати…мова…, говорити….
3. Утворити з поданих слів словосполучення, визначити головні і залежні слова.
(Хороший) результати; не знати (втома); турбуватися про (себе); (цікавий) пригода; подумати над (завдання); збігти з (гора); на (наш) землі; у (чарівна) пісні; під (червоний) калиною.
4.Відгадати загадки. Розбити речення на словосполучення і записати їх, ставлячи за наведеним зразком питання від головного слова до залежного.
Взимку спить, а влітку шумить. Без сокири, без долота, а мости будує. Чорна корова усіх людей поколола. В землі спала, влітку встала. В міху одпочивала, в млині танцювала – людей годувала.
5.Вибірковий диктант.
Завдання: записати по два словосполучення , до складу яких входили б :
А прикметник та іменник; б два іменника; в дієслово та іменник.
Про червону калину народ створив безліч легенд, переказів, пісень. У калині він втілив насамперед образ вродливої , ніжної, щедрої душею і вірною серцем дівчини-українки.
Червона калина асоціюється також з отчим краєм, Батьківщиною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм, давала на дорогу хліб з калиною. Дівчина-наречена прикріплювала до коня гілочку калини , що символізувала для козака домівку, матір і кохану.