Конспект уроку геометрії 9 клас
Тема уроку. Тригонометричні тотожності. Синус, косинус, тангенс кутів від 0° до 180°
Мета: активізувати знання учнів про залежності між сторонами і кутами прямокутного трикутника; формування понять синуса, косинуса, тангенса кутів від 0° до 180°; формування вмінь визначати тригонометричні функції довільних кутів.
Формування предметних компетентностей:
ознайомити учнів зі знаходження значень синуса, косинуса і тангенса тупих кутів, повторити тригонометричні формули, розв’язання практичних завдань,; удосконалювати вміння учнів працювати з QR-кодом, диференційованими завданнями; розвивати аналітичне мислення, техніку швидких обчислень, пам’ять, увагу; виховувати допитливість.
Формування ключових компетентностей:
спілкування державною мовою (уміння усно і письмово висловлювати власну думку, тлумачити поняття та ін.);
уміння навчатися впродовж життя (уміння сприймати й аналізувати інформацію, визначати головне, формулювати, складати алгоритм навчальної діяльності та дотримуватися його, організовувати робоче місце, оцінювати результати роботи – своєї та однокласників);
соціальні та громадянські (здатність працювати в групі (команді) на результат, досягати компромісів, виховувати почуття відповідальності за успіх команди);
загальнокультурну грамотність (бережливе ставлення до шкільного майна і оханість при письмі);
математична компетентність (вміння знаходити тригонометричні функції тупих кутів, застосовувати вивчені означення і властивості).
Обладнання: лист оцінювання знань, картки із завданнями, підручники, LEGO, QR-коди.
Очікуваний результат:
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Перевірка готовності класу до уроку. Учні об'єднані у 4 групи. Кожна група має консультанта, який отримає лист оцінювання знань.
№ |
Прізвище |
Д.з. |
Завдання і вправи |
QR- код |
Робота в парах |
Активність у групі |
Середній бал |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дій
Перевірка домашнього завдання
1) Кут, як геометрична фігура. Міри кутів і дуг.
2) Прямокутна система координат.
3) Визначення тригонометричних функцій довільного кута.
4) Знаки тригонометричних функцій за кутами.
ІІІ. Формування нових знань і способів дій
Означення синуса, косинуса і тангенса кутів від 0° до 180°
Побудуємо коло з центром у початку координат і радіусом 1 (рис. 2). Таке коло називається одиничним. Побудуємо гострий кут а, який утворює радіус ОА цього кола з додатним напрямом осі Ох. Нехай точка А має координати (х; у). Тоді для прямокутного трикутника АОВ маємо:
sinα = = = у; cosα = = = x; tgα = = .
Таким чином: синусом кута α є ордината точки А одиничного кола, причому радіус ОА утворює з додатним напрямом осі Ох кут α. Косинусом кута α є абсциса точки А одиничного кола, причому радіус ОА утворює з додатним напрямом осі Ох кут α. Тангенсом кута α є відношення ординати точки А до абсциси цієї точки, причому радіус ОА утворює з додатним напрямом осі Ох кут α.
Знаходження значень синуса, косинуса і тангенса тупих кутів
Користуючись наданими означеннями, дамо означення для будь-якого кута α, 0° < α < 180°.
Тоді sin 0° = 0, cos 0° = 1, tg 0° = 0; sin 180° = 0, cos 180° = -l, tg 180° = 0.
Якщо кут α — тупий (0° < α < 90°), то ордината точки А (рис. 3) додатна (тобто sin α > 0), абсциса — від'ємна (тобто cosα < 0), і відношення ординати до абсциси — від'ємне (тобто tgα < 0).
Отже, косинус, тангенс тупого кута від'ємні.
Якщо α – тупий кут (рис. 4), то cos α = ОС = - OD = -cos (180°- α),
sinα = AC = AD = sin (180° - α), тоді tg α = = - = -tg(180° - α).
Отже, щоб знайти синус тупого кута, досить знайти синус суміжного кута; щоб знайти косинус, тангенс тупого кута, треба знайти число, протилежне косинусу, тангенсу суміжного кута.
Наприклад, sin 120° = sin (180° - 120°) = sin 60° = ,
cos 150o = - cos (180° - 150°) = - cos 30° = - ,
tg 135° = -tg (180° - 135°) = - tg 45° = - 1.
Якщо учні класу мають недостатню математичну підготовку, то можна спростити пояснення. Досить сказати, що синус тупого кута дорівнює синусу суміжного кута, а косинус і тангенс тупого кута дорівнюють числу, протилежному косинусу і тангенсу суміжного кута.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Формування вмінь і навичок
а) 1 + sin2α + cos2α; б) 2cos2α + sin2α – 1.
|
|
|
|
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності
Робота з LEGO. кожна пара має на парті два кубики lego, учні самостійно встановлюють колір для правильної відповіді та для невірної. Вони працюють над завданням 2 хвилини. Консультанти разом з учителем оцінюють роботу всіх учасників.
Робота в парі
а) 120°; б) 135°; в) 150°.
a) sin 100°, sin 132°, sin 175°; б) cos 95°, cos 127°, cos l70°;
в) tg 93°, tg 129°, tg 172°.
Що нового ви дізналися на уроці?
Яких значень(додатних чи від’ємних) набуває синус, косинус, тангенс кутів від 0° до 180°. На що слід орієнтуватися?
Що ви повторили? Що закріпили? Які вміння вдосконалили?
Домашнє завдання: Розробити проект.