Тема. Спортивні ігри під час туристичних походів. Правила, безпека і умови їх проведення
Мета. Ознайомити гуртківців з правилами, умовами і видами спортивних ігор під час походу, та безпекою їх проведення
Обладнання. Мотузки, м’ячі, дерев’яні колони, палички, рюкзак
Тип заняття. Комбіноване
Хід заняття
План
Фізкультурно-оздоровчі та спортивно-масові заходи займають важливе місце в системі організації здорового способу життя населення України. Вони є методом залучення учнів до занять фізичною культурою, реабілітації організму, підвищення фізичної підготовленості, виховання необхідних рухових навичок і вмінь, сприяють підвищенню мотивації до занять спортивним туризмом.
У процесі організації та проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходів необхідно враховувати спортивну підготовленість, можливості, інтереси передбачуваних учасників, а також наявні можливості реалізації цих інтересів (наявність спортивного інвентарю й необхідних спортивних споруд, кліматичні умови, забезпеченість спортивними суддями, організаторами, матеріальними та фінансовими ресурсами)
Спортивні та рухливі ігри сприяють зміцненню здоров'я і правильного фізичному розвитку дітей, сприяють формування у юних орієнтувальників, туристів, життєво важливих рухових навичок, виховання морально-вольових якостей. З допомогою ігор успішно розвиваються швидкісно -силові якості, швидкість, спритність, витривалість
Практичне проведення ігор керівник будує з урахуванням складу групи, фізичної підготовленості що займаються, метеорологічних умов, характеру місцевості. Послідовність проведення ігор слід встановлювати відповідно з проходженням тим - це полегшує і прискорює процес навчання.
Пояснення гри слід давати коротко і ясно. В ході пояснення необхідно підкреслити:
а) назву гри,
б) принцип розміщення гравців на майданчику,
в) умови проведення гри,
г) систему підбиття результатів,
д) правила гри,
е) спортивну спрямованість гри.
Види ігор, іх правила та умови проведення
«Булави» по колу
Керівник розбиває групу на дві команди і розставляє учасників естафети на біговій доріжці стадіону через 50 м один від одного. На старті близько капітанів команд лежать по 6-8 «булав» (естафетних паличок).
За сигналом капітани команд беруть по однієї «булави», біжать до своїх товаришів і, передавши їм «булави», швидко повертаються назад за наступними. Другі номери команд також передають «булави» третім номерами, після чого повертаються на вихідну позицію для отримання інших «булави», і т. д.
Перемагає команда, яка перенесе по колу все «булави» першої.
«Хто далі»
Керівник розбиває групу на дві команди і вибудовує їх у дві колони на місці старту.
Всі учасники по черзі виконують потрійний стрибок. Причому кожен наступний стрибок обов'язково виконується з місця приземлення попереднього члена команди.
Перемагає команда, яка подолала стрибками більшу відстань.
«З купини на купину»
Керівник розбиває групу на дві команди. приватники кожної з них отримують порядкові номери. Для кожної команди встановлюють «купини» (керівник креслить на землі два низки гуртків діаметром не більше 30 см).
За сигналом перші номери команд, стрибаючи з «купини» на «купину», долають «болото». За кожного учасника хто може посковзнутись команда отримує штраф в 5 с. Після того як перші номери подолають «болото», вони швидко повертаються на старт для передачі естафети своїм товаришам по команді, які виконують то ж завдання.
Команда-переможниця визначається сумарною величиною часу, витраченого на подолання «болота», включаючи штраф за кожного хто може посковзнутись учасника.
«Переправа через болото»
Керівник розбиває групу на дві команди. Вішками розмічається початок і кінець «болота». Команди шикуються у дві колони на старт в 15-20 м від лінії початку «болота». Керівник видає капітанам команд пристосування для переходу з «болота» - (два фанерних гуртка діаметром не більше 30 см).
По команді керівника капітани біжать до лінії, що позначає початок «болота», і, перекладаючи по черзі з місця на місце кола, переходять по них «болото», не торкаючись землі ногами. Закінчивши переправу, швидко повертаються на старт для передачі гуртків. Так само діють наступні учасники гри.
Перемагає команда, яка закінчила естафету першою.
«Хто швидше»
1. Група розбивається на дві команди і вибудовується на старті в дві колони. Керівник встановлює для кожної команди бар'єри. Висота бар'єрів починаючи від старту поступово збільшується відстань між ними - 8-10 м.
За сигналом керівника перші номери команд швидко долають встановлені бар'єри (туди і назад), після чого передають естафету наступним номерами.
Перемагає команда, яка закінчила бар'єрний біг першою.
2. Група розбивається на дві команди і вибудовується на лінії старту в дві колони. Перші номери команд отримують естафетні палички. У 25-30 м від лінії старту керівник встановлює прапорець.
По команді керівника перші номери біжать до встановленої позначки, огинають її і повертаються назад Для передачі естафети другим номерами, які виконують таке ж завдання, і т. д.
Перемагає команда, яка закінчила естафетний біг першою.
3. Група розбивається на дві команди і вибудовується на старті в дві колони. У 30 м від лінії старту керівник встановлює перед кожною командою перешкоду у вигляді натягнутої на висоті 50-60 см мотузки або мотузки (довжина мотузки-10-15 м).
По команді керівника учасники ігри повинні добігти до перешкоди і подолати його, зробивши в ліву сторону стрибок боком через мотузку, а в праву - проповзаючи під нею. Всього одному напрямку необхідно 8 разів стрибнути і 8 раз проповзти. Потім оббігають перешкоду і починають аналогічні дії в протилежну бік. Закінчивши подолання перешкод, добігають до старту і передають естафету наступному члену команди.
Перемагає команда, яка закінчила естафету першою.
4. Група вибудовується на старті в дві колони.
30 м від лінії старту керівник креслить два великих шестикутника, на кожній вершини яких кладе по предмету.
За сигналом керівника хлопці добігають до свого шестикутника, збирають з зовнішньої сторони всі предмети і швидко повертаються на старт для передачі їх другим номерами. Ті, в свою чергу, повертають предмети на колишнє місце і т. д.
Перемагає команда, яка закінчила гру першої.
«Вудка»
Група вибудовується по колу. В центрі кола стоїть ведучий з мотузкою, на кінці якої знаходиться мішечок з піском.
За сигналом керівника ведучий починає обертати мотузку з мішечком-так, щоб він постійно торкався землі. Гравці перестрибують через обертову мотузку, намагаючись не зачепити її ногами. Зачепили мотузку вибуває з гри.
«Вклади рюкзак»
Група розбивається на дві команди і вибудовується на лінії старту в дві колони. На старт розміщують речі (спальник, надувний матрац, чоботи, кухлі, миски тощо), які необхідно покласти в рюкзак, що знаходиться в 30-50 м. Число речей має точно відповідати числу учасників гри.
По команді керівника капітани команд підбігають до рюкзака і укладають в нього взяту зі старту найбільш підходящу для початку укладання річ. Потім повертаються на старт і передають дотиком руки естафету гравцеві своєї команди. Той вибирає на свій розсуд яку-небудь іншу річ і біжить до рюкзака. Уклавши її, повертається для передачі естафети і т. д. Останні номери команд, завершивши укладку, приносять рюкзак на старт.
Команда-переможниця визначається за меншого часу, витраченому на укладання рюкзака. За кожну річ, укладену з порушенням встановленої черговості,- штраф у 10 с.
«Попади в кошик»
Група розбивається на дві команди. Перша утворює коло діаметром 10-15 м. В центрі кола встановлюють «кошик» (відкритий рюкзак, підвішений на кілочках). Учасники першої команди отримують 6-8 тенісних м'ячів (або камінчиків, паличок тощо).
За встановлене керівником час (1-2 хв), 1 не сходячи з місця, треба закинути всі м'ячі у «корзину». Після закінчення цього часу друга команда вважає м'ячі, які опинилися в «кошику». Після чого вона виконує таку ж завдання.
Перемагає команда, яка має на своєму рахунку більше закинутих в кошик м'ячів.
«Торкнися м'яча рукою»
Керівник разом з гуртківцями натягує між деревами мотузку, до якої підвішені на мотузці 6-8 м'ячів (або, наприклад, поліетиленових пакетів, наповнених опалого листям, сухою травою). Група розбивається на дві команди.
Обидві команди, переміщаючись по черзі уздовж лінії витягнутої мотузки (з інтервалом в 5-6 м між кожним учасником), намагаються торкнутися стрибку підвішених м'ячів.
Команда-переможниця визначається за більшою кількістю торкань м'яча.
«Вгору по косі»
Цю гру можна проводити на крутому березі річки або озера. Мета гри - навчитися швидко і вправно підніматися по крутому схилу. Грають дві ланки.
Заздалегідь слід підготувати чотири відра (або чотири каструлі) і кілька однакових горняток, в залежності від числа учасників. На гребені схилу або прибережного укосу ставлять два порожні відра.
По команді «Руш» гравці спускаються вниз, черпають гуртками воду і швидко піднімаються наверх, щоб вилити воду в відро. Завдання команд-якомога швидше наповнити відро водою. Передавати по ланцюжку гуртки не дозволяється.
Повітряна переправа на паралельно натягнутих мотузках
Через річку, обрив, рів або рівну майданчик натягують одну над одною дві мотузки. По нижній учасник йде, а за верхню тримається руками. Довжина прохідної частини-15-20 м. Причому, нижня мотузка знаходиться на такій висоті, щоб встати на неї було досить складно, щоб потрібна власна спритність і допомогу товаришів по команді. Верхню мотузку натягують на рівні приблизно 1,5 м від нижньої. Якщо мотузки туго натягнуті, учасники вільно проходять цей етап: хтось швидше, хтось повільніше. Але варто послабити мотузку, зробити переправу «рідкою», як все значно ускладнюється. Суддя слідкує за тим, щоб одночасно знаходився на переправі тільки одна людина. Всі учасники повинні бути попереджені, що зістрибувати з мотузки не можна, перед свистком треба сісти на неї. Не можна ходити по мотузці босоніж - взуття з підборами переправа долається легше.
Якщо переправа розташовується високо або над річкою, то кожен учасник обов'язково використовує індивідуальну страховку - грудну обв'язку через карабін. Карабін закріплюють на реп шнурі на відстані витягнутих рук від грудної обв'язки. При організації переправи особливе увагу потрібно звернути на в'язання вузлів при закріплення мотузки до дерева. Види завдань при переправі: рух по мотузці з різним натягом; рух по мотузці приставними кроками або рух прямо; рух у взутті без підборів і з підборами; влізання на мотузку і злізання з неї. (Мотузку можна натягнути з невеликим нахилом в яку-небудь сторону, тоді ступінь труднощі переправи різко зросте, особливо при русі вниз.
Під час ігор обов'язковий акцент на правильність і точність виконання гуртківцями рухів; поступово (у міру засвоєння навичок) збільшуються темп і швидкість.