Позакласний захід у вигляді інтелектуальної гри "Слабка ланка" поглиблює й узагальнює знання учнів про Т. Шевченка, сприяє активізації пізнавальних інтересів, навчає учнів самостійно мислити, сприяє розвитку навичок міжособистісного спілкування.
Турнір шевченкознавців «Слабка ланка»
Мета: поглибити й узагальнити знання учнів про Т. Шевченка, сприяти активізації пізнавальних інтересів, навчити учнів самостійно мислити, сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування.
Правила гри
У грі беруть участь 7 учасників. Усього 5 раундів і фінал. Завдання учасників – правильно відповідати на запитання. Кожному гравцеві дається по 2 запитання. Якщо гравець не знає правильної відповіді, інші учасники мають право заробити собі бали, відповівши на дане питання. Чим більше правильних відповідей, тим краще. Після завершення кожного раунду, крім останнього, відбувається голосування. Кожен гравець пише на табличці ім′я того, хто повинен вийти із гри. Після цього ведучий спілкується з деякими учасниками, намагаючись дізнатися, чому вони проголосували саме так. Гравця, який повинен вийти з гри, визначають більшістю голосів. Якщо голоси розділилися порівну, то остаточне рішення приймає гравець раунду, котрий, за статистикою, був найсильнішою ланкою раунду. Після того, як гравець почув пророчі слова ведучого «Ви – слабка ланка. Бувайте!», той вибуває з гри. У фіналі двом останнім учасникам по черзі доведеться відповідати на 5 пар питань. Переможцем стане той, хто дасть більше правильних відповідей. Якщо після цих запитань рахунок гравців однаковий, то ведучий задає додаткові пари питань до «першої поразки».
Перебіг турніру
Учитель. Дев′ятого березня ми святкуємо день народження великого генія слова, неперевершеного художника, борця за волю і справедливість, улюбленого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. Сьогодні, уже більше як два століття потому, ми вшановуємо пам′ять Кобзаря і говоримо: «Шевченко живий, його мрії втілюються в життя, його заповіт виконано».
Ведучий 1. Живуть, Тарасе любий, поміж нас
І голос твій, і пензль твій, і слово.
Воно звучить усюди й повсякчас,
В поезіях твоїх жива рясніє мова.
Ведучий 2. Сьогодні у дні роковин Тараса Григоровича, ми проводимо турнір шевченкознавців «Слабка ланка».
Ведучий 1. На турнір прийшли кращі інтелектуали та знавці життя і творчості Кобзаря. І сьогодні ми виявимо найсильнішого із них.
Ведучий 2. Нумо, хлопці і дівчата,
Час турнір розпочинати
Знавців слова Кобзаря,
Шанувальників пера.
Ведучий 1. Всіх учасників вітаєм,
Гри цікавої бажаєм.
Розум хай вам допоможе,
Хай найкращий переможе.
Ведучий 2. За ходом нашого турніру буде спостерігати компетентне і професійне журі.(Представлення журі). Дозвольте познайомити вас з нашими учасниками. (Ведучий представляє учасників). Зараз ми проведемо жеребкування учасників.
Ведучий 1. Оголошуємо умови турніру. Кожному гравцеві дається по 2 запитання. Якщо гравець не знає правильної відповіді, інші учасники мають право заробити собі бали, відповівши на дане питання. Після кожного кола питань учасники обирають гравця – «слабку ланку», який залишає гру. До фіналу потрапляють двоє, які по черзі будуть відповідати на 5 пар питань. Переможцем стане той, хто дасть більше правильних відповідей. Готові? Отже, розпочинаємо.
Перший раунд «Розминка». Запитання учаснику № 1.
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6
№ 7
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6
№ 7
Ведучий 1. І я змушений зупинити гру. Час визначити, кому не місце серед гравців, хто почувається ні в сих ні в тих. Отже, голосуємо. Хто ж, на вашу думку, найслабша ланка в цьому раунді? (Назвали ім′я найслабшого гравця).
За статистикою, у цьому турі найменше дав правильних відповідей …, а найсильнішим був …
А гру залишає гравець … Для вас гра закінчилась. Ви – найслабша ланка. Бувайте!
Ведучий 2. Розпочинаємо другий етап турніру.
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6
№ 1
№ 2
№ 4
№ 5
№ 6
Ведучий 1. Зупиняємо гру. Прийшов час вирішити, хто ж весь час стояв всім на заваді, хто гальмував гру і не давав можливості набрати більшу кількість правильних відповідей. Прошу учасників визначити для себе, кому ж не місце серед сьогоднішніх гравців.(Учасники назвали ім′я).
За статистикою, найсильнішою ланкою цього раунду був гравець …, а найслабшою …
Ви - найслабший гравець. Бувайте!
Ведучий 2. Розпочинаємо третій раунд. А учасників стає все менше. На полі бою залишається 5 бійців. Боротьба буде ще напруженішою й запеклішою. Учасники готові? Поїхали!
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 1
-Скільки коштував «Буквар», написаний і виданий Шевченком? (3 копійки)
№ 2
-Де Тарас Григорович здобув освіту живописця? (У Петербурзькій Академії мистецтв)
№ 3
№ 4
№ 5
Ведучий 1. Стоп, гра. Один із гравців вичерпав свої можливості, тому повинен залишити гру ні з чим. Визначимо, хто ж це. Підняли таблички.
За статистикою, найсильнішою ланкою цього раунду був гравець …, найслабшою - …
А прощаємось ми з … Ви сьогодні найслабша ланка. Бувайте!
Ведучий 2. Отже, гравців тільки 4. Конкуренція стає ще жорстокішою. Починаємо гру з найсильнішого гравця. Час пішов.
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
Ведучий 1. Час вичерпано. Тепер залишилося визначити, хто всю гру плаває у своїх відповідях і не дає іншим піднятися на гору Олімп? Хто ж, на вашу думку, найслабша ланка у цьому турі? Підняли таблички.
За статистикою, найсильнішою ланкою цього раунду був гравець …, найслабшою - …
Ви почули думку більшості, Вам не місце серед сильніших. Прощавайте! Ви – найслабша ланка у цьому раунді.
Ведучий 2. Гравців залишилось троє. Розпочинаємо п′ятий турнір – «Літературний». Ви повинні назвати, з якого твору дані рядки.
№ 1.
Летим, дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає. (Поема «Сон»)
№ 2
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле. («Кавказ»)
№ 3
І мене в сім′ї великій,
В сім′ї вольній, новій
Не забудьте пом′янути
Незлим, тихим словом. («Заповіт»)
№ 1
Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть. («І виріс я на чужині»)
№ 2
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине;
От де, люди, наша слава,
Слава України! («До Основ′яненка»)
№ 3
Не дуріте самі себе,
Учітесь, читайте,
І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь. («І мертвим, і живим…»)
Ведучий 1.
Час вийшов. Зараз вам доведеться зробити вирішальний вибір. Хто ж не витримає напруги наступного раунду? Голосування закірчилося. Підняли таблички.
За статистикою, найсильнішою ланкою цього раунду був гравець …, найслабшою - …
Але учасники визначили найслабшу ланку. І це … Прощайте! Сьогодні ви – найслабша ланка.
Ведучий 2. Вас залишилося двоє. І вам доведеться грати один проти одного, переможе найсильніший. Найсильніша ланка попереднього раунду визначатиме, хто буде першим відповідати на питання. Отже, фінальний конкурс «Інтелектуальний марафон». Кожному гравцеві буде дано 10 запитань. Хто дасть більшу кількість відповідей, той і буде переможцем. Готові? Починаймо!
№ 1
№ 2
№ 1
№ 2
№ 1
№ 2
№ 1
№ 2
№ 1
( Іван Сошенко)
№ 2
№ 1
№ 2
№ 1
З якого твору дані рядки:
Сім′я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає… («Садок вишневий коло хати…»)
№ 2
У всякого своя доля
І свій шлях широкий. («Сон»)
№ 1
А качечка випливає
З качуром за ними…(«Тече вода з-під явора»)
№ 2
Та неоднаково мені
Як Україну злії люде
Присплять, лукаві… («Мені однаково, чи буду…»)
№1
Споконвіку Прометея
Там орел карає… («Кавказ»)
№ 2
Прости мене, мій синочку!
Я…я твоя мати. («Наймичка»)
№ 1
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями…(«Катерина»)
№ 2
Доборолась Україна
До самого краю. («І мертвим, і живим…»)
Ведучий 1. І у нас визначився переможець. Сьогодні найсильніша ланка - …, найслабша - … Це був турнір «Слабка ланка». Дякуємо вам за цікаву гру.
Ведучий 2. Шановні друзі! Продовжуйте славити дорогого Шевченка, слова українського не цурайтесь, звичаїв наших не забувайте.