Через дослідження системи найбільш вживаних художніх засобів у поетичній творчості Т.Г.Шевченка скласти літературознавчий словник, визначити функції цих тропів на прикладах із віршів поета, проаналізувати вплив народної творчості на використання художніх засобів. Даний матеріал забезпечюує розуміння учнями поняття художніх засобів і формує творчий підхід до аналізу поезій Шевченка.
Тема «Корифеї української літератури. Словник художніх засобів,
найбільш вживаних у творах Т.Г.Шевченка»
Мета: дослідити систему найбільш вживаних художніх засобів у поетичній творчості Т.Г.Шевченка, склавши літературознавчий словник, визначити функції цих тропів на прикладах із віршів поета, проаналізувати вплив народної творчості на використання художніх засобів.
Завдання проекту: – забезпечити розуміння учнями значення художніх засобів у творчості Шевченка;
– сприяти поглибленню розуміння учнями літературознавчих термінів;
– формувати в учнів творчий підхід до аналізу поезій Т. Шевченка.
Методи отримання інформації: літературні джерела, електронні бази даних, електронна картинна галерея
Методи обробки інформації: аналіз, узагальнення, зіставлення поезій Шевченка з творами усної народної творчості, висновки
Алітерація — повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку, строфі для підсилення звукової або інтонаційної виразності й музичності.
«За горами гори хмарою повиті, Засіяні горем, кровію политі» (передача негативного ставлення до російського самодержавства - алітерація на “”Р” у поемі «Кавказ»)
«І заплакала Лілея, А цвіт королевий Схилив свою головоньку Червоно-рожеву На білеє пониклеє Личенько лілеї» (ніжне змалювання портрету дівчини –алітерація на «л» у баладі «Лілея»)
«Мовчи, чеше смілий...» — Гадюкою зашипіли, Звіром заревіли. «Ти єретик! ти єретик!.. Ти сієш розколи!» (психологічні портрети, намальовані звуковими фарбами, у поемі «Єретик» створені за допомогою ритмічних повторень приголосних р і ш)
Гіпербола — різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
Предметами гіперболізації у Шевченка є:
Серед гіпербол найтиповішими є:
Градація — стилістична фігура, що полягає в поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості.
До градації Шевченко охоче вдається, коли:
Епітет — образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку.
Найбільш вживані у Шевченка епітети з такими словами:
Вітер — сердитий, буйний, холодний, тихий, святий, легкий, крилатий.
Дніпро — широкий, дужий, синій, ревучий, глибокий, крутоберегий, старий, круторогий, далекий.
Воля — козацька, божа, вольна; свята, ненагодована, гола, сердита, братерська, молодая, співаная, добра, сподівана, ясна.
Земля — чужа, шляхетська, козацька, чорна, сонна, широка, вольна, безконечна, праведна, велика, оновлена, обкрадена.
Море — синє, глибоке, безкрає, червоне, криваве, слов'янське, нове, огненне, вольне, нікчемне.
Слово — ласкаве, божеє, добре, химерне, розумне, єдине, дівоче, тихе, забуте, тихо-сумне, великеє, зле, живе, слово істини, слово правди, слово любові, веселеє, незле, святеє, найкраще, мудре, нове, пророче, огненне.
Серце — козацьке, дівоче, щире, єдине, ніжне, жіноче, погане, трудне, розбите, старе, чисте, живе, одиноке, нелукаве, убоге.
Епітети постійні — епітети, які у фольклорних творах, а іноді в інших, часто вживаються з тими самими словами.
Можна виділити декілька семантичних груп:
1. Портретні характеристики людини: карі очі, чорні брови, дрібні сльози, стан гнучкий, дівчина чорнобрива, біле тіло, личко біле, козаченько молодий, дрібні сльози;
2. Опис природи: зелений байрак, степ широкий, хмара чорна, дуб зелененький, калина червона, чисте поле, вітер буйний, шлях битий, верби високі, блідий місяць, зелений гай, тополя висока, синє море;
3. Характеристика тварин, птахів: кінь вороненький, орел сизий;
4. Характеристика абстрактних понять: горе люте, щире серце, білий світ, щира правда.
Літота (гр. “простота”) – образний вислів, який становить художнє применшення.
У Шевченка фігура виявила величезні можливості естетичного здійснення. Літота зустрічається в «Кобзарі» близько тисячі разів. Через літоту поет передає глибокі переживання, людське горе.
Та люте панство проклинав»
Персоніфікація — вид метафори: уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям, олюднення їх.
Порівняння — троп, який полягає у зіставленні одного предмета з іншим для того, щоб глибше розкрити, яскравіше змалювати його.
Різновиди порівнянь:
Символ — предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища, має філософську смислову наповненість, тому не тотожний знакові.
Образи – символи у творах Т.Шевченка:
Література
Білецький Л. Світогляд Шевченка // Шевченко Т. Кобзар; [за ред. Л. Білецького]. – Вінніпег, 1954. – Т. 4. – С. 357–398.
Грабович Г. Шевченко як міфотворець: Семантика символів у творчості поета. — К.: Рад. письменник, 1991. — 212 с.
Дзюба І. М. Тарас Шевченко. Життя і творчість / І. М. Дзюба. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 720 с.
Лесин В.М., Пулинець О.С. Словник літературознавчих термінів. – К.: Радянська школа, 1971.- 486 с.
Рильський М. Т. Поетика Шевченка. К.: Вид-во Акад. наук УРСР, 1961. — 24 с.
Смілянська В. Л. Стиль поезії Шевченка. — К.: Наук. думка, 1981. — 263 с.
Шевченко Т. Г. Твори: В 5 т. — К.: Дніпро, 1984–1985