1
Методична розробка виховного заходу з основ правознавства
Кресан Алла Олексіївна, учитель Ніжинської ЗОШ І-ІІІ ст. № 10
Мета. Формування громадянської компетентності учнів, поглибити знання з основ правознавства, здобутих учнями на уроках, сприяти розвитку правової культури школярів.
Розвивати вміння аргументувати відповідь, розвивати мовленнєву компетентність, критичне мислення, вміння застосовувати положення нормативно-правових актів про права людини, вміння розв’язувати життєві ситуації з правової точки зору.
Виховувати правосвідомість, інтерес до прав людини, розширювати світогляд, виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні.
Обладнання: на екрані назва турніру, картки із завданням, правила проведення, вислови видатних мислителів та юристів, відео фрагменти та презентації із завданнями.
Учасники: учні 9-10-х класів.
Форма проведення: гра- турнір.
Епіграф: «Держава – це спільна справа всіх людей» (Аристотель).
ХІД ПРОВЕДЕННЯ
Вступне слово вчителя
Право і закони супроводжують людину щодня. Людські вчинки також мають правову оцінку. Наскільки ви обізнані у правовій сфері, як оцінюєте неоднорідні життєві обставини покаже юридичний турнір. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших людей, потрібно знати закони. Запрошую всіх учасників проявити активність в змаганні, у ході якого зможете перевірити свої знання з питань права і, можливо, дізнаєтесь для себе щось нове.
Правила проведення турніру юних правознавців
В аудиторії присутні 3 команди. Правильна відповідь приносить команді поповнення рахунку балами. За неправильну відповідь команда не отримує і не втрачає бали. Якщо команда не знає відповідь на питання, що не передбачає однозначної відповіді (так, ні), то право відповідати надається іншим учасникам турніру. Протягом гри діє правило «піднятої руки».
Обирається склад журі, який записуватиме рахунок команд і оголошуватиме результати конкурсів. За порушення встановлених правил команда втрачатиме бали.
Конкурси турніру юних правознавців
Кожна команда відкриває свій рахунок, придумуючи назву, пов'язану з юридичною наукою. За назву отримують по 1 балу.
1 Конкурс «Бліц - розминка»
Проходить за принципом брейн - рингу: короткі чіткі запитання – такі ж відповіді. Кожна команда по черзі відповідає на запитання, на обдумування 5 секунд. За правильну відповідь - 1 бал.
(Журі підраховує бали)
2 Конкурс «Які права має людина в Україні?»
За слайдами презентації (або за ілюстрацією) кожна команда називає право або свободу людини і громадянина України відповідно до Конституції.
Оцінка правильної відповіді в 1 бал. Якщо команда надала відповідь, то за інші команди можуть доповнити, отримавши 1 бал.
|
||
Приклад |
Назва права чи свободи людини |
Примітка (з аргументуванням) |
|
Право на життя, право на любов і піклування |
|
|
Право на свободу та особисту недоторканість |
|
|
Право на працю, на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації |
|
|
Право на сім'ю, на рівність, на утримання і виховання дітей |
|
|
Право на працю, на літературну творчість |
|
|
Свобода літературної, наукової та технічної творчості, захист інтелектуальної власності, авторських прав |
|
|
Право на соціальний захист, на відпочинок, на достатній життєвий рівень |
|
|
Право на достатній життєвий рівень, що включає достатнє харчування, одяг, житло. Право на любов і піклування. |
|
|
Право на працю |
|
|
Право на участь у професійних спілках, на свободу думки і слова |
|
Ведуча. Більшість учасників турніру довели свою обізнаність щодо прав людини, а чи знають майбутні юристи зміст юридичних термінів – покаже третій конкурс.
3 Конкурс «Знавці термінів»
Завдання. «Відгадай термін зі слів однокласника». Запрошуються по одному представнику від команди, які вибирають картку з термінами.
Відповідаючий дає визначення, не називаючи поняття так, щоб учасники правильно визначили термін, тоді команда отримує 2 бали (по 1 балу заробляють учні, які правильно пояснюють і які відгадали).
Час на обдумування – 10 секунд.
4 Конкурс «Математичний»
Ведуча. У нашому бурхливому житті все так переплуталося. А, може, відповіді іноді і слід шукати на місці єдності протилежностей. Саме таким буде наступне завдання: злиття права і алгебри. Розв’язати його зможе тільки той, хто добре знає обидві ці науки.
Капітани вирішують правове рівняння.
По одному представнику від кожної команди обирають своєрідні SMS-картки з числом і перераховують якомога більше юридичних значень цього числа, отримуючи по 1 балу за кожне правильне значення. Час – 2 хв.
Наприклад, 40 – мінімальний вік судді Конституційного Суду України,
3 – кількість гілок державної влади; кількість суб'єктів, які мають право законодавчої ініціативи в Україні і т. п.
Пропонуються числа: 1, 3, 5, 10, 14, 16, 18, 21, 35.
Правове рівняння
Формула А+Б+В-Д=Г- (Є+Е)
Розв'яжіть правове рівняння, визначаючи замість літер числа.
Умовне позначення |
Юридичний зміст |
Цифрове значення |
А |
Вік повноліття особи |
|
Б |
Шлюбний вік в Україні для чоловіків / жінок |
|
В |
Мінімальна різниця у віці між неповнолітньою особою та усиновлювачем |
|
Г |
Строк короткострокової оренди землі |
|
Д |
Строк довгострокової оренди землі |
|
Е |
Кількість видів власності подружжя |
|
Є |
Кількість сторін, що укладають договір житлового найму |
|
Математичне рішення: |
||
Відповідь: |
Математичне рішення: 18+18+15-50=5-(2+2)
Правильна відповідь: 1.
5 Конкурс «Квітка прав людини»
Учасники від кожної команди обирають картку із зображеною квіткою, що містить назву певного виду прав людини (політичні, соціальні, економічні, особисті, культурні).
У вигляді пелюсток квітки перераховують і записують конкретні приклади прав і свобод людини за Конституцією України.
Оцінюється конкурс максимально в 5 балів за найповнішу і змістовну відповідь.
Час на виконання – 3 хвилини.
6 Конкурс «Куди звернутися»
Представники від команд обирають картки із завданням, за яким визначають, до якого державного органу чи посадовця потрібно звернутися за захистом своїх прав та законних інтересів. За правильну відповідь заробляють 2 бали. На обміркування ситуації – 15 секунд.
7 Конкурс «Яка відповідальність»
Оцінка – 2 бали. 1 – за названий вид відповідальності, 1 бал – за пояснення.
Учні називають за фрагментами презентації вид відповідальності, аргументують власну думку.
Яка відповідальність? |
Яка відповідальність? |
|
|
|
|
|
|
|
Яка відповідальність? |
Яка відповідальність? |
|
|
|
|
|
|
|
8 Конкурс «Обміркуй і поясни»
Учні команд обирають картки із завданням, що вимагає повної і змістовної, розгорнутої відповіді.
Час на обдумування – 3 хвилини. Оцінюється: 5-4-3 бали.
Питання за картками:
9 Конкурс для вболівальників
Підведення підсумків турніру правознавців
Визначається команда-переможець, за кількістю зароблених командами балів. Підсумки гри підводить журі. Нагородження учасників турніру.
Слово вчителя. Не за горами час, коли ви вступите у самостійне життя. Ви зможете успішно займатися дорученою справою, реалізувати свої права і свободи, виконувати громадянські обов’язки.
Держава буде враховувати вашу думку, пропозиції щодо проектів рішень, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно здобувати нові знання, які знадобляться у дорослому житті, оскільки ви - майбутнє України з активною громадянською позицією в суспільстві.
Автор: Кресан Алла Олексіївна