Вчитель правознавства:User Кресан Алла Олексіївна
Методична розробка уроку у 9 класі з курсу «Основи правознавства» на тему:
Мета.
Навчальна: розтлумачувати поняття «юридична відповідальність», називати ознаки, мету, підстави юридичної відповідальності; визначити види юридичної відповідальності, дати уявлення про обставини, що звільняють від юридичної відповідальності; наводити приклади необхідної оборони, крайньої необхідності.
Розвиваюча: формувати вміння учнів аналізувати події суспільного життя з точки зору права; оцінювати вчинки та поведінку учасників ситуацій з точки зору її правомірності.
Виховна: виховувати повагу до правомірної поведінки, законослухняність, сприяти становленню громадянської компетентності молоді, розширювати світогляд учнів.
Обладнання: підручник, комп’ютерне обладнання та проектор, шаблони таблиць, схеми «Крайня необхідність», «Необхідна оборона», презентації учнів, фрагменти відеоматеріалів, вислови мислителів, картки та слайди із завданнями.
Основні поняття: «юридична відповідальність», «види юридичної відповідальності», «крайня необхідність», «необхідна оборона».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Епіграф уроку: «У біду потрапляють, як у прірву, - раптово, а в злочин сходять по щаблях» (А.А. Бестужев-Марлинський).
Хід уроку
Завдання. Робота з епіграфом уроку: - Як ви вважаєте, чи можна погодитись з цими словами? / метод «прес».
(До юридичної відповідальності). Учні записують тему уроку і домашнє завдання (Опрацювати за підручником - С. 34-37, повторити С. 10-33, виконати завдання 10 на с.36)
Завдання: Пригадайте, у яких літературних творах розповідається про порушення закону або відповідальність за протиправні вчинки? Відповіді учнів.
Оскільки ви читали і знаєте зміст багатьох художніх творів з теми уроку, то пропоную всім працювати за технологією «знаю - хочу дізнатися - дізналися»: - Що вам відомо з названої теми. Заповнимо І колонку «знаю» на дошці. На які питання з названої теми ви хотіли б отримати відповідь? Заповнимо ІІ колонку – на дошці і в зошитах учнів.
У процесі вивчення нового матеріалу учні заповнюють ІІІ колонку про те, що дізналися на уроці.
План вивчення нового матеріалу
Актуалізація опорних знань |
Мотивація |
Результат |
Тези, що відомо з названої теми |
Запитання до нової теми |
Відповіді учнів у процесі вивчення нового матеріалу |
Відеосюжет з передачі «Критична точка». Обговорення фрагменту:
- Чи буде водій відповідати за свій вчинок?
- Чи могли знати дівчата, що це буде їхня остання подорож до сусіднього села на дискотеку?
- Які обставини потрібно врахувати суду, призначаючи покарання для винного?
1. Поняття, ознаки, мета та підстави юридичної відповідальності /презентація учнів
Бесіда: - Як ви вважаєте, що таке відповідальність людини?
Юридична відповідальність - це передбачені та врегульовані нормами права відносини між правопорушником і державою в особі уповноважених нею органів або іншою особою з приводу скоєного правопорушення.
Ознаки юридичної відповідальності:
- За статтями 55-68 Конституції України визначте принципи юридичної відповідальності в Україні. – Принципи законності, доцільності, справедливості, невідворотності, обґрунтованості, індивідуалізації тощо.
Мета Ю.В. – не тільки покарання за вчинене правопорушення, а й виховання і перевиховання правопорушників та запобігання скоєнню правопорушень як ними, так й іншими особами.
2. Види юридичної відповідальності
Учні заповнюють таблицю за поясненням учениці на основі презентації. / див. зразок таблиця1. Колективна робота за таблицею.
- Відповідальність є різних видів залежно від виду правопорушення, яке скоєне.
- Які є види правопорушень за ступенем суспільної небезпеки?
- Які розрізняють види правопорушень за сферою правовідносин, де вони скоєні?
Вид правопорушення за ступенем суспільної небезпеки |
Проступки
|
Злочини |
||
Вид правопорушення за сферою правовідносин, де вони скоєні |
Цивільні |
Адміністративні |
Дисциплінарні |
Кримінальні |
Види Ю.В. |
Цивільно-правова |
Адміністративна |
Дисциплінарна (загальна, спеціальна) |
Кримінальна |
Індивідуальна робота учнів за слайдами на екрані. - Визначити вид відповідальності за вказане правопорушення у кожному окремому випадку.
Вчитель. Життя людське дуже різноманітне. Зараз триває безтурботне дитинство, ви відчуваєте опіку і любов батьків, допомогу старших, підтримку держави. Але трапляються випадки, які різко змінюють життя людини, яка опиняється по іншу сторону закону. Подивіться уважно відеоматеріал про вихованців колоній і визначте: у чому полягає моральний вплив покарання на героїв сюжету? Які висновки вони зроблять?
Перегляд відеофрагменту «Відео 2» та обговорення у загальному колі за запитаннями:
Робота у групах за слайдами та завданнями на картках: Визначити, чи настане у наведених ситуаціях відповідальність і якщо настане, то яка саме.
3. Обставини, що звільняють від юридичної відповідальності
Бесіда:
- Як ви вважаєте, з якого віку правопорушник має відповідати за вчинене протиправне діяння? Чи завжди особа відповідає за вчинене зло?
Робота з документом. Витяги з кодексів України наведено на с. 36 підручника.
Учням пропонується визначити обставини, які виключають юридичну відповідальність, та спробувати навести приклади ситуацій, де мала місце кожна з цих обставин, вирішуючи правові задачі у групах. Обставини, які виключають відповідальність: необхідна оборона; крайня необхідність; уявна оборона; затримання злочинця; дії під впливом фізичного чи психічного примусу; дії в умовах виправданого ризику. / Див. таблиця 2 . Учитель зазначає, які обставини виключають будь-яку юридичну відповідальність, а в яких випадках виключені лише деякі види відповідальності.
Таблиця 2. Порівняльна характеристика необхідної оборони і крайньої необхідності.
Ознаки для порівняння |
Необхідна оборона |
Крайня необхідність |
Джерело небезпеки, що відвертається |
Неправомірне посягання |
Стихійне лихо, дії людей, тварин |
Кому завдається шкода застосуванням необхідної оборони чи крайньої необхідності |
Лише винному в посяганні |
Третім особам, що не причетні до створення небезпеки |
Розмір шкоди, яка завдається |
Може й перевищувати заподіяну чи відвернену шкоду, але не повинно бути явного перевищення меж необхідної оборони |
Відвернена шкода повинна бути більшою, аніж завдана |
Право застосування |
Незалежно від можливості уникнути посягання |
Лише в разі неможливості відвернути небезпеку іншим шляхом |
Які види юридичної відповідальності виключено |
Будь-які види відповідальності |
Можлива цивільна відповідальність |
ІУ. Рефлексія Метод «Квітка заборонених діянь»= Робота у групах. Створюють три «квітки заборонених діянь» за Конституцією України, кодексами України.
У. Підведення підсумків уроку
1