Урок "Юридична відповідальність"

Про матеріал
Конспект уроку спрямований на формування аксіологічної та громадянської компетентності старшокласників; розтлумачувати поняття «юридична відповідальність», називати ознаки, мету, підстави юридичної відповідальності; визначити види юридичної відповідальності, дати уявлення та порівняти обставини, що звільняють від юридичної відповідальності; наводити приклади необхідної оборони, крайньої необхідності. Форми та методи роботи спрямоані на формування вміння учнів аналізувати події суспільного життя з точки зору права; оцінювати вчинки та поведінку учасників ситуацій з точки зору її правомірності.
Перегляд файлу

Вчитель правознавства:User Кресан Алла Олексіївна

Методична розробка уроку у 9 класі з  курсу «Основи правознавства» на тему:

 

Мета.

Навчальна: розтлумачувати поняття «юридична відповідальність», на­зивати ознаки, мету, підстави юридичної відповідальності; визначити види юридичної відпові­дальності, дати уявлення про обставини, що звіль­няють від юридичної відповідальності; наводити приклади необхідної оборони, крайньої необ­хідності.

 Розвиваюча: формувати вміння учнів аналізувати події суспільного життя з точки зору права; оцінювати вчинки та по­ведінку учасників ситуацій з точки зору її правомірності.

Виховна: вихову­вати повагу до правомірної поведінки, законослухняність, сприяти становленню громадянської компетентності молоді, розширювати світогляд учнів.

Обладнання: підручник, комп’ютерне обладнання та проектор, шаблони таблиць, схеми «Крайня необхідність», «Необхідна оборона», презентації учнів, фрагменти відеоматеріалів, вислови мислителів, картки та слайди із завданнями.

Основні поняття: «юридична відповідальність», «види юридичної відповідальності», «крайня необхідність», «необхідна оборона».

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф уроку: «У біду потрапляють, як у прірву, - раптово, а в злочин сходять по щаблях» (А.А. Бестужев-Марлинський).

Хід уроку

  1.      Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 Завдання. Робота з епіграфом уроку: - Як ви вважаєте, чи можна погодитись з цими словами? / метод «прес».

  1.      Вивчення нового матеріалу
    Завдання. Визначте, до чого призводить вчинення будь-якого правопорушення.

 (До юридичної відповідальності). Учні записують тему уроку і домашнє завдання (Опрацювати за підручником  - С. 34-37, повторити С. 10-33, виконати завдання 10 на с.36)

 Завдання: Пригадайте, у яких літературних творах розповідається про порушення закону або відповідальність за протиправні вчинки? Відповіді учнів.

 Оскільки ви читали і знаєте зміст багатьох художніх творів з теми уроку, то пропоную всім працювати за технологією «знаю - хочу дізнатися - дізналися»: - Що вам відомо з названої теми. Заповнимо І колонку «знаю» на дошці. На які питання з названої теми ви хотіли б отримати відповідь? Заповнимо ІІ колонку – на дошці і в зошитах учнів.

У процесі вивчення нового матеріалу учні заповнюють ІІІ колонку про те, що дізналися на уроці.

План    вивчення нового матеріалу

  1. Поняття, ознаки, мета та підстави юридичної відповідальності.
  2.  Види юридичної відповідальності.
  3.  Обставини, що звіль­няють від юридичної відповідальності.

 

 

 

                                                                                                                

 

           

 

 

Актуалізація опорних знань

Мотивація

Результат

Тези, що відомо з названої теми

Запитання до нової теми

Відповіді учнів у процесі вивчення нового матеріалу

Відеосюжет з передачі «Критична точка». Обговорення фрагменту:

- Чи буде водій відповідати за свій вчинок?

- Чи могли знати дівчата, що це буде їхня остання подорож до сусіднього села на дискотеку?

- Які обставини потрібно врахувати суду, призначаючи покарання для винного? 

1.  Поняття, ознаки, мета та підстави юридичної відповідальності /презентація учнів

Бесіда: - Як ви вважаєте, що таке відповідальність людини?

Юридична відповідальність - це передбачені та врегульовані нормами права відносини між правопорушником і державою в особі уповноважених нею органів або іншою особою з приводу скоєного правопорушення.

Ознаки юридичної відповідальності:

  1.     Негативні наслідки, яких має зазнати винна особа.
  2.     Накладення компетентним державним органом.
  3.     Є наслідком порушення норм права.
  4. Деліктоздатність особи — здатність особи нести юридичну відпові­дальність певного виду.                                                    Формула Ю.В.= 14р.+ (ст.19ККУ), 16р.+, 18 р., – 65р.

- За статтями 55-68 Конституції України визначте принципи юридичної відповідальності в Україні. – Принципи законності, доцільності, справедливості, невідворотності, обґрунтованості, індивідуалізації тощо.

Мета Ю.В.не тільки покарання за вчинене правопорушення, а й виховання і перевиховання правопорушників та запобігання скоєнню правопорушень як ними, так й іншими особами.

2. Види юридичної відповідальності

Учні заповнюють таблицю за поясненням учениці на основі презентації. / див. зразок таблиця1. Колективна робота за таблицею.

- Відповідальність є різних видів залежно від виду правопорушення, яке скоєне.

- Які є види правопорушень за ступенем суспільної небезпеки?

- Які розрізняють  види правопорушень за сферою правовідносин, де вони скоєні?

Вид  правопорушення

за ступенем суспільної небезпеки

Проступки

 

Злочини

Вид правопорушення

за сферою правовідносин, де вони скоєні

Цивільні

Адміністративні

Дисциплінарні

Кримінальні

Види Ю.В.

Цивільно-правова

Адміністративна

Дисциплінарна (загальна, спеціальна)

Кримінальна

Індивідуальна робота учнів  за слайдами на екрані. - Визначити вид відповідальності за вказане правопорушення у кожному окремому випадку. 

Вчитель. Життя людське дуже різноманітне. Зараз триває безтурботне дитинство, ви відчуваєте опіку і любов батьків, допомогу старших, підтримку держави. Але трапляються випадки, які різко змінюють життя людини, яка опиняється по іншу сторону закону. Подивіться уважно відеоматеріал про вихованців колоній і визначте: у чому полягає моральний вплив покарання на героїв сюжету? Які висновки вони  зроблять?

Перегляд відеофрагменту «Відео 2» та обговорення у загальному колі за запитаннями:

  • Що відчувають герої сюжету?  Які переживання їх переповнюють? 
  •  Як ви вважаєте, як ставиться суспільство до людей, котрі вийшли з місць позбавлення волі?   Хто їх може підтримати? Чому?

Робота  у групах за слайдами та  завданнями на картках: Визначити, чи настане у наведених ситуаціях відповідальність і якщо настане, то яка саме.

3. Обставини, що звіль­няють від юридичної відповідальності

Бесіда:

- Як ви вважаєте, з якого віку правопорушник має відповідати за вчинене протиправне діяння?  Чи завжди особа відповідає за вчинене зло?

  • Які обставини можуть  виключати відповідальність?

Робота з документом. Витяги з кодексів України наведено на с. 36 підручника.

Учням пропонується визначити обставини, які виключають юридичну відповідальність, та спробувати навести приклади ситуацій, де мала місце кожна з цих обставин, вирішуючи правові задачі у групах. Обставини, які виключають відповідальність: необхідна оборона; крайня необхідність; уявна оборона; затримання злочинця; дії під впливом фізичного чи психічного примусу; дії в умовах виправданого ризику. / Див. таблиця 2 . Учитель зазначає, які обставини виключають будь-яку юридичну відпо­відальність, а в яких випадках виключені лише деякі види відповідальності.

Таблиця 2. Порівняльна характеристика необхідної оборони і крайньої необхідності.

Ознаки для порівняння

Необхідна оборона

Крайня необхідність

Джерело небезпеки, що відвертається

Неправомірне посягання

Стихійне лихо, дії людей, тварин

Кому завдається шкода

засто­суванням необхідної оборони чи крайньої необхідності

Лише винному в посяганні

Третім особам, що не при­четні до створення небез­пеки

Розмір шкоди, яка завдається

Може й перевищувати заподіяну чи відвер­нену шкоду, але не повинно бути явного перевищення меж необхідної оборони

Відвернена шкода повин­на бути більшою, аніж завдана

Право застосування

Незалежно від можли­вості уникнути пося­гання

Лише в разі неможливості відвернути небезпеку іншим шляхом

Які види юридичної

відпові­дальності виключено

Будь-які види

відпо­відальності

Можлива цивільна

відпо­відальність

 ІУ. Рефлексія  Метод «Квітка заборонених діянь»= Робота у  групах. Створюють три «квітки заборонених діянь» за Конституцією України, кодексами України.

 У. Підведення підсумків уроку

  

 

1

 

doc
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
11 грудня 2020
Переглядів
593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку