Турнір з криптографії «Код да Вінчі»

Про матеріал
Усі матеріали та додатки можна скачати за посиланням https://drive.google.com/drive/folders/1F1dXGXvi9_sf9WxFMvmQYJPJusXAoZWp?usp=sharing
Перегляд файлу

Позакласний захід з інформатики для учнів 8-х класів

«Турнір з криптографії «Код да Вінчі»»

Вчитель: Кравченко Наталія Вікторівна

Мета: створення умов для розвитку інтересу до предмета і творчої активності учнів.

Завдання:

  • перевірити практичні навички та вміння при роботі з кодуванням інформації;
  • розвивати в учнів навички спілкування при спільній роботі;
  • прищеплювати навички розвитку культури мовлення.

Учасники гри: учні 8-х класів.

Обладнання: мультимедійний проектор, комп'ютер, екран, роздатковий матеріал, презентація із завданнями.

Хід заходу

Учитель. Добрий день! Я дуже рада нашій зустрічі.

Коди з'явилися в глибокій старовині у вигляді криптограми (з грецької -  тайнопис), коли ними користувалися для засекречування важливого повідомлення від тих, кому воно не було призначене. Спартанці мали спеціальний механічний прилад, за допомогою якого важливі повідомлення можна було писати особливим способом, що забезпечує збереження таємниці. Власна секретна абетка була у Юлія Цезаря. З плином часу почали з'являтися по-справжньому складні шифри. Разом з мистецтвом шифрування розвивалося і мистецтво дешифрування, або, інакше кажучи, криптоаналізу.

Для того, щоб боротьба була чесною і для вирішення спірних ситуацій, які можуть виникнути під час гри нам необхідне журі.

До складу журі запрошуються: (представлення членів журі) Привітаймо наше журі оплесками.

Журі представлене, учасники готові? Ми з повним правом можемо розпочати наш турнір.

Сьогодні ми з вами будемо в ролі кодувальників. Кожне наступне завдання пов'язане з попереднім, тому, не виконавши чергового завдання, ми не зможемо перейти до наступного завдання.

За правильно розв’язане завдання команда отримує 5 балів.

А перший конкурс – найпростіший.

 

Завдання 1.

1

АБВ

2

ГДЕ

3

ЄЖЗ

4

ИІЙ

5

КЛМ

6

НОП

7

РСТ

8

УФХ

9

ЧШ’Ь

 

0

ЦЮЯ

 

Сьогодні ми працюватимемо з кодами. Але що ж це таке?

Код – система умовних знаків, сигналів для передавання, опрацювання та збереження повідомлень.

Походить це слово від латинського codex. А як перекладається це слово українською мовою? Переклад дізнаєтесь, якщо виконаєте завдання.

5 6 4 2 1   _______________ (книга)

Яка команда першою впорається з завданням, підіймає руку.

Вітаю! Ви впорались з завданням. Отже, як ви зрозуміли, виконати наступне завдання нам допоможе книга, а саме підручник з інформатики для 8-го класу.

 

Завдання 2.

За допомогою таблиці на сторінці 10 вам потрібно відтворити ім’я людини, що створила свій власний шифр для передачі повідомлень. Завдання ускладнюється тим, що таблиця, призначена для розшифрування, не містить українських літер. Тому після розшифрування потрібно перекласти ім’я на українську мову.

74 117 108 105 117 115    

67 97 101 115 97 114

(Julius Caesar)

 

Вітаю з перемогою команду __________ класу.  Саме Юлій Цезар придумав свій спосіб кодування повідомлень, що полягав у зсуві на декілька літер вбік (наприклад, на 3 літери праворуч, на 4 літери ліворуч).

 

http://abetka.ukrlife.org/abetka106.jpgЗавдання 3.

Тепер ви можете переходити до наступного завдання.

Повідомлення записане шифром Цезаря зі зсувом на 3 літери праворуч. Декодуйте повідомлення, записане на картці. Завдання ускладнюється тим, що абетки у вас немає, а потрібно її відтворити самостійно (пригадати, скільки літер в українській абетці).

У з ґ ц ф й

(Ребуси)

 

Я дуже рада, що ви так швидко впоралися з завданням. Як ви розумієте, наступний етап нашого турніру  -- розгадування ребусів, бо ребуси – це також закодовані слова, але закодовані за допомогою картинок та умовних позначень.

 

Завдання 4.

 

 

(алгоритм, системний блок, інформація, веб-камера, напрямок)

Все вірно. Останній ребус підказав нам наступне змагання.

Завдання 5

Коли винахідники  створюють роботів, вони пишуть для них програми, щоб роботи могли, наприклад, рухатися. Але роботи не розуміють команди, написані людською мовою. Тому, для того, щоб робот рухався, йому дають короткі вказівки, що вказують напрям руху і кількість кроків. Відтворити механізм руху робота ми можемо за допомогою наступного завдання.

Зображення, створене олівцем на аркуші паперу у клітинку, закодоване за таким правилом: стрілка вказує напрямок, у якому переміщується олівець по лінії сітки, а число вказує кількість клітинок для переміщення. Від початку руху проведіть лінію:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 3 ;
  2. 3 ;
  3. 1 ;
  4. 5 ;
  5. 3 ;
  6. 1 ;
  7. 1 ;
  8. 1 ;
  9. 1 ;
  10. 3 ;
  11. 1 ;
  12. 3 .

 

 

Ви впізнали, що це за предмет? Правильно, це старовинний ключ. Він нам буде потрібен для того, щоб ми змогли відкрити скриньку з останнім завданням.

 

Завдання 6.

У скриньці, яку ми відрили нашим ключем, знаходиться лист. Але прочитати його ми не можемо, адже він написаний незрозумілою мовою. Але якщо придивитися краще, можна помітити особливість написання цього листа. Його було закодовано за допомогою коду да Вінчі.  Леонардо да Вінчі був великим вченим, дослідником, архітектором, винахідником, художником, інженером, анатомістом епохи італійського Відродження. Характерною особливістю да Вінчі було те ,що більшість своїх записів він робив лівою рукою, а писав справа наліво.

Як ви думаєте, навіщо він це робив?

А для того, щоб розкодувати записи Леонардо да Вінчі, достатньо було піднести до зображення дзеркало. Такий спосіб кодування вчені називають «Дзеркальним кодом да Вінчі».  То ж, спробуймо розшифрувати листа?

 

Добрий день! Прошу    допомоги   у розшифруванні   загадкового   послання, яке    знаходиться   у    конверті   на підвіконні.   Буду    дуже    вдячний   за допомогу.

 

 

Завдання 7.

Конверт знайшли. Завдання дістали. Допоможемо розгадати?

Погляньте, жодної літери, лише багато танцюючих чоловічків. Але ви зможете розгадати послання, якщо скористаєтесь напрацюваннями найвидатнішого і найвідомішого  детектива світу, Шерлока Холмса, пригоди якого у 56 розповідях описав англійський письменник Артур Конан Дойль. Саме цей письменник і вигадав такий цікавий шифр

 

 

Лист:

Ведучий Ну а поки журі рахує, то я розповім вам щось цікавеньке:

  • Близько 400 років тому винайшли механічну обчислювальну машину.
  • Близько 150 років тому винайшли друкарську машинку.
  • 80 років тому була здійснена перша телевізійна передача.
  • 70 років тому зроблений перший електронний комп’ютер.
  • 57 років тому початок кольорового телемовлення.
  • 30 років тому виник Інтернет

Ведучий 1: Ну а тепер журі підведе підсумки нашого турніру. Слово журі. Нагородження переможців

 

ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ

 

КОНКУРС

БАЛИ

8-А

8-Б

1

КОД

5

 

 

2

Юлій Цезар

5

 

  

3

Шифр Цезаря

5

 

  

4

Ребуси

0-5

 

  

5

Ключ

5

 

  

6

Код да Вінчі

5

 

  

7

Чоловічки

10

 

 

 

 

 

 

  

 

РЕЗУЛЬТАТ

 

 

 

Привіт. Вітаю з перемогою  останньому конкурсі. Бажаю успіхів.

docx
Додано
31 травня 2021
Переглядів
2906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку