Тема. Туве Янсон «Комета прилітає». Життя і творчість фінської художниці і казкаря.
Робота над змістом казки .
Мета – формувати компетентності: предметні (ознайомити із цікавими фактами життя і творчості фінської письменниці, поглиблювати навички аналізу тексту, розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, вміння працювати з текстом; вмінні аналізувати текст); ключові (інформаційну: уміння систематизувати здобуті знання та критичної їх осмислювати; загальнокультурну: творчі здібності, прагнення досягати високого результату, виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому; комунікативну: вміння знаходити спільну мову, працюючи колективно).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Оголошення теми уроку
- Вгадайте країну за цікавими фактами:
- Це – Фінляндія. Це країна яка налічує 70 000 островів, майже 200 000 озер, столиця Гельсінкі, фіни дуже люблять сауну, найкраща шкільна освіта, найчистіша у світі вода, щорічно в Фінляндії проходять змагання з метання мобільних телефонів, визнана найдемократичнішою державою з найнижчим рівнем корупції у світі, саме у Фінляндії живе Санта-Клаус.
(Учні можуть ці факти самостійно знайти в інтернеті та зачитати).
- Саме в цій чудовій країні народилася Тува Янсон - фінська художниця, романістка, дитяча письменниця, ілюстраторка, політична карикатуристка шведського походження. Авторка всесвітньо відомих казкових творів про мумі-тролів. Книги Янссон, написані шведською, були перекладені 45 мовами. Після «Калевали» та книг Міки Валтарі це найбільш перекладені твори фінської літератури.
- Давайте визначемо завдання сьогоднішнього уроку та запишемо їх на дошці.
Дізнатися про життя і Дізнатися більше про її книжки
творчість Туве Янсон
Дізнатися історію створення
казка «Комета прилітає»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Туве Янссон народилася 9 серпня 1914 року в творчій родині в Гельсінкі (Фінляндія), де і прожила все життя. Її батько був скульптором, мама – художницею та ілюстраторкою книг. У родині було 3 дітей, д них батьки відносилися з повагою, і найбільше цінували творчість і внутрішню свободу. В дитинстві письменниця кожного літа їздила з батьками на острів Клувхару. Цей острів став основою образу долини Мумі-тролів.
Закінчила середню школу в Гельсінкі. У 15 років Туве Янссон їде вчитися до Швеції, отримавши диплом факультету образотворчих мистецтв Коледжу мистецтв, вона проходить стажування в художніх школах Франції, Німеччини, Італії. До цього часу на батьківщині вона вже домоглася певного визнання, оскільки мало не з 10 років виконувала ілюстрації для популярного дитячого журналу
Перша виставка робіт Туве Янссон відбулася в 1943 в місті Гельсінкі. Її живописні роботи були представлені на багатьох виставках Фінляндії і Швеції, вона багато працювала для театру, який був її пристрастю, і ілюструвала книги. Янссон любила англійську літературу і тому з особливим натхненням працювала над малюнками до книг Л.Керролла і Дж. Р. Толкіна.
Перша книга з серії робіт про мумі-тролів вийшла друком в 1945 – «Маленькі тролі і велика повінь», проте популярність завоювала її друга повість «Мумі-троль і комета» (1946), в якій був поданий докладний опис Долини мумі-тролів (Мумі-дален), що стала місцем дії більшості подальших історій. Наступна книга – «Капелюх чарівника» (1949) – дала поштовх «мумі-буму» в багатьох країнах світу. До серії казок про Мумі-тролів належить 8 творів.
З 1953 по 1959 Туве Янссон малювала комікс про мумі-тролів для The London Evening News, який потім (до 1970) малював її брат, Ларс Янссон.
Вражаюче, але сама Янссон завжди підкреслювала, що в першу чергу вона – художник, і дуже серйозно до своєї літературної діяльності не ставилася. Однак її картини завжди привертали набагато менше уваги, ніж книжки про мумі-тролів.
Її твори для дорослих відомі гірше.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/tuve-yanson-biografiya-skorocheno
- Прочитати статтю «Цікава історія про народження мумі-троллів».
- Завдяки кому з’явився мумі-троллів.
- Визначте жанр твору. (Повість-казка).
- Якою була перша назва твору? («Гонитва за кометою»).
IV. Закріплення матеріалу
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Д/з