Е.Портер "Полліанна". Інтерактивні вправи.

Про матеріал
Інтерактивні дидактичні вправи, прийоми та методи з теми : "Е.Портер "Полліанна"" можна використовувати вчителю на уроках зарубіжної літератури у 5 класі з метою активізацї навчально-пізнавальної діяльності учнів та підвищення їх мотивації до навчального процесу на різних етапах уроку.
Перегляд файлу

 

Інтерактивні вправи  з теми: «Е.Портер"Полліанна"»

5 клас

 

Літературна гра "Хто я? Що я?"

Правила прості: учень виходить, стає спиною до проектора і задає запитання, на які клас відповідає "так" чи "ні". Вгадавши картинку, потрібно розповісти про героя або предмет.

 

Метод сторітелінг

Від імені головної героїні розказати про перші враження від зустрічі з тіткою та від своєї кімнати.

 

Гра «Перевтілення» 

Пропоную дітям перевтілитись в  образ персонажа вивченого твору  та надати йому характеристику  (від 5-ти  речень і більше) .

 Отже, давайте попрацюємо над образами роману Елеанор Портер «Полліанна» .

1 група – перевтілюється в Полліанну.

2 група – перевтілюється в тітоньку Поллі.

 (Усі учасники обговорюють образи персонажів. Визначають особливості їхніх характерів, захоплення та погляди на життя, роль у житті мешканців міста.)

Експеримент

Учні називають проблеми в класі, а учень у ролі Полліанни вирішує її. Наприклад, учень не хоче чергувати після уроків. (Завтра йому будуть заздрити, що він уже почергував) і т. д.

Гра «Фанти»

Щоб вам було радісно так,  як мені у дитинстві, хочу навчити вас грати у мою дитячу  гру «Фанти» (перед уроком я  взяла ваші шкільні речі для гри в фанти. Я дістаю з корзинки ручки, пенали, олівці , а відповідь на моє питання  дає  той учень, кому належить цей фант).

- Хто у творі найчастіше вживає словосполучення «я рада»?

- Що вам відомо про Полліанну?

- Що ви дізналися про її сім’ю?

- Скільки років Полліанні? ( 11 років)

-  На честь кого мати назвала дівчинку? (мати назвала її на честь двох своїх сестер Полі та Анни.)

- Чи гарна дівчинка? ( Ні. Руда, має ластовиння на обличчі, якого соромиться)

- В якій родині виховувалася Полліанна? ( Тітки Поллі Гаррінгтон, бо вона вважала це своїм обов’язком.)

- Чому вона була вимушена покинути рідну домівку? (Залишилася круглою сиротою)

- Як відчувала себе Полліанна на новому місці? (Самотньою, бо в вмісті не було дітей і вона мусила дружити з дорослими.)

- Як називалася гра, у яку навчив гратись дівчинку її тато? (Гра у радість)

 

Вправа «Мозковий штурм».

 На аркуші вертикально записуємо «Полліанна». Шляхом вільного висловлювання запишіть ті слова, що асоціюються у вас із Полліанною, що починаються з літер «п», «о», «л», «л», «і», «а», «н», «н», «а». Це можуть бути іменники, прикметники та дієслова.

Приклад асоціації:

П - приклад

О - оптимістична

Л - любляча

Л - люб’язна

 І - ідеї

А – активна

Н - наполеглива

Н - натхненна

А – ангел

Міні-дискусія

Чи є «гра в радість» щирою, якщо інколи Полліанна грає в неї, ковтаючи сльози від образи й смутку? Чи не є ця гра втечею від дійсності з її проблемами та неприємностями? Чи справді вона може допомогти людині?

 

Вправа «Гірлянда асоціацій»

     Що таке радість? Як би ви пояснили?

Пропоную вам збудувати гірлянду асоціацій до цього слова.

Вправа проводиться в групах з опорою на індивідуальні особливості учнів сприймати інформацію.

Для І групи  – описати радість 3 іменниками, 3 прикметниками, 3 дієсловами

Для ІІ групи – намалювати радість

Для ІІІ групи  – створити квітку радості

Можливі результати:

І групи: Радість – щастя, усмішка , родина

                                        Чарівна, мила, грайлива

                                         Підбадьорює, лікує, допомагає.

         ІІ групи:  малюнок райдуги, салюту, феєрверку…

         ІІІ групи: квітка радості

Отже,  всі ваші асоціації наче ілюструють визначення із психологічного словника: радість – це позитивне емоційне переживання, яке відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби. Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радуватися подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь – якої людини. А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному.

 

Гра «Маска»

Завдання: розкажіть про мешканців Вермонта від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.

     Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору.

                                                                                                  (Міс Поллі)

     Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею.               

                                                                                                 (Місіс Сноу)

     Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити у себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею.

                                                                                         (Джон Пендлтон )

     Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько.

                                                                                                          (Ненсі)

     У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги.

                                                                                                 (Лікар Чилтон)

 

Інтерактивна вправа «Дерево характеру»

Пропоную побудувати дерево характеру головної героїні роману, і, можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Поліанні вдалося так вплинути на жителів містечка.

З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на листочку і прикріпіть до дерева.

Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність ,розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

Отже, які риси характеру Полліанни можна назвати головними? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)

 

Тренінгова вправа «Яка радість»

Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.

Завдання: продовжіть речення.

     Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

     Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

     Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

     На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

     Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

Завдання: складіть рецепт радості і щасливого життя від Полліанни.

Психологи говорять, що в нашому житті має значення не те, що з нами відбувається, а те, як ми до нього ставимося. Позитивне мислення не заперечує проблем, але воно додає внутрішніх сил для їхнього подолання. Люди, що звикли мислити негативно, досить часто надміру трагічно реагують на виниклу ситуацію та втрачають сили, фізичну енергію не на пошук її вирішення, а на скарги та відчай. Треба вміти радіти простим речам, як це робила Полліанна, тим більше, що радісні моменти є в житті кожного з нас. Поділіться своєю радістю.

Вправа «Намисто Полліанни»

Завдання: учням пропонується взяти «кристалик» (його можна зробити з кольорового паперу, з намистинок, використати підвіски старої люстри) і, прикріпивши його на зазлегідь підготовлену стрічку, пригадати найрадіснішу подію, найщасливішу мить останнього тижня, дня. (Наприклад, у мене розквітла квітка – я цього довго чекала; кішка народила кошенят; отримав подарунок; весело провів вечір з батьками; переміг у грі, пересадили на першу парту…)

Вправа показала, що доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

 

Тренінгова вправа «Світле дзеркальце скажи…»

Подивіться на себе у дзеркало. Чи подобається вам ваша зовнішність?

-         Чи була красивою Полліанна? Зачитайте її портрет у підручнику.

Які художні засоби використала письменниця для опису зовнішньості дівчинки?

(“…Худорлява дівчинка в сукенці в червону клітинку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталось то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось”.)

-         За допомогою яких художніх засобів створено портрет, яка його роль, як

він характеризує головну героїню?

(Епітети: “худорлява” – говорить про бідність та нелегке життя дівчинки; “миле” – говорить про привабливість, а також у поєднанні зі зменшувально-пестливим словом “личко” – про симпатії авторки до своєї героїні. Перші слова Полліанни, звернені до Ненсі, – “Я така рада, рада вас бачити” сповнені доброти і надії, дають оптимістичне спрямування всьому твору.)

-         Відшукайте і зачитайте епізоди, в яких Полліанна говорить про своїх

батьків. Як ці роздуми характеризують її? (часто у розмові згадує тата, цитуючи його слова, у думках зверталася до нього, розповідаючи, як їй самотньо і погано.

 «…І ніяк не можу зрозуміти, чому мій тато потрібен Богу та янголам більше, ніж мені.»

-         Чи  може зміна зовнішності зробити людину щасливою?

-         А що тоді для цього потрібно? (змінити ставлення до цього та навчитися помічати у собі прекрасне)

 

Робота в групах

На столі вчителя лежать предмети, які представники груп можуть взяти на свій власний розсуд, але не більше двох.

Завдання для груп.

Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

Очікувані результати.

     Крем проти ластовиння (для Полліанни)

     Троянда (любов тітоньки Поллі)

     Стетоскоп (лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)

     Будинок (для Джиммі)

     Скелет   (Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж          « тримати скелета у шафі»)

     Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)

     Бейджик з написом « Твоє ім’я найкраще» ( Ненсі)

     Біблія із червоною закладкою проповіді «Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

 

 

docx
Додано
14 квітня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку