Тваринний світ України - конспект уроку з географії 8 клас

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть:  називати видовий склад тваринного світу;  наводити приклади акліматизації та реакліматизації тварин;  характеризувати фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм;  розпізнавати тварин, які занесені до Червоної книги України;  аналізувати карту тваринного світу України;  характеризувати основні типи рослинного покриву України;  аналізувати вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив;  робити висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні;  оцінювати стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини;  усвідомлювати наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України та своєї місцевості.
Перегляд файлу

Тема уроку: Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірно-

                       сті поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Черво-           

                       ної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси

                       України, заходи з  їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї

                       місцевості.

Мета уроку: систематизувати знання учнів про тваринний світ України, спираючись

                       на знання з біології, сформувати знання учнів про фауністичний склад

                       лісів, луків, степів, боліт, водойм; видовий склад і поширення тварин;

                       тваринні ресурси України; про закономірності поширення тваринного

                       світу; познайомити з видами тварин, що занесені до Червоної книги

                       України; з’ясувати значення понять акліматизації та реакліматизації

                       тварин; продовжувати розвивати навички критичного мислення; сприя-

                       ти формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до

                       тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма приро-

                       дними компонентами.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати видовий склад тваринного світу;
  • наводити приклади акліматизації та реакліматизації тварин;
  • характеризувати фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм;
  • розпізнавати тварин, які занесені до Червоної книги України;
  • аналізувати карту тваринного світу України;
  • характеризувати основні типи рослинного покриву України;  
  • аналізувати вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив;
  • робити висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні;
  • оцінювати стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини;
  • усвідомлювати наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України та своєї місцевості.

Наскрізні  змістові  лінії:

       Екологічна безпека та сталий розвиток

Усвідомлює необхідність збереження тварин та їх угрупувань.     

      Здоров’я і безпека

Дотримується правил безпечної поведінки в природі.

       Громадянська відповідальність

Сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який:

- розуміє необхідність раціонального використання тваринних ресурсів;

- усвідомлює наслідки впливу господарської діяльності людини на тваринний світ України та своєї місцевості.      

       Підприємливість і фінансова грамотність

Оцінює можливості використання тваринних ресурсів у господарській діяльності людини.

Обладнання: підручники, зошити, атласи, мультимедійна презентація, відеоролик.

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та  

                                     інтерактивних методів.

Тип уроку: Особистісно зорієнтований

СТРУКТУРА УРОКУ

I. Організаційний момент.

Приєднання дітей. Привітання.

 

Хвилина мовчання.

 

Обмін самопочуттями словесно та за допомогою емодзі, вбудованих в додаток Google Мeet.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

           Прийом «Знайди пару»

Встановіть відповідність. Кожна правильна відповідь принесе вам 1 бал.

1) Релікти;

2) Ендеміки;

3) Рослинні угрупування;

4) Ліси;

5) Червона книга України;

 

а) нині уже понад 600 видів рослин;

б) 15 % території України, найбільше у гірських районах і на півночі країни;

в) види рослин, які залишилися від давніх геологічних епох;

г) рослини, що ростуть на певній території, пристосувавшись до однакових природних умов;

д) рослини, що трапляються тільки на даній території.

 

             Бліцопитування 

1) Назвіть основні типи рослинності поширеної на території України.

2) Які ліси за видовим складом рослинності є в нашій країні? Наведіть приклади

3) Назвіть степові види рослин.

4) Які болотні види рослинності Ви знаєте?

5) Якими різноманітними ресурсами забезпечує людину рослинний світ?

6) Назвіть рослини, що занесені до Червоної книги України.

7) Які лікарські рослини Вам відомі?

 

ІІІ. Мотиваційний етап.

        Молодці! Як ви вже багато знаєте про рослинний світ України. А я хочу розповісти вам дещо цікавеньке про тварин, які живуть в Україні.

          Прийом «Дивуй!»

           Факти про тварин, які ви навряд чи знали:

1. З усіх тварин тільки кролики та папуги можуть дивитися назад, не повертаючи голови.

2. Домашні кішки — це єдиний різновид котячих, здатний тримати хвіст вертикально при ходьбі. Усі дикі кішки тримають свої хвости горизонтально або між ногами.

3. У комарів є зуби. Під мікроскопом у них у роті видно 22 зуби.

4. Метелики відчувають смак лапками.

5. Найшвидші сухопутні комахи - таргани. Вони можуть бігти зі швидкістю шість з половиною кілометрів на годину.

6. Швидкість блохи на початку стрибка більша, ніж швидкість космічної ракети на орбіті.

7. Найсильніша тварина на Землі - жук-носоріг. Він може підняти вантаж в 850 разів важчий за себе.

             Сьогодні ви матимете змогу ще більше дізнатися нової інформації про  тваринний світ України, бо саме такою і є тема нашого уроку.

 

IV. Етап цілевизначення і планування    

 

Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота.

Тема уроку: Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з  їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості.

           Запрошую вас до співпраці.

           Оголошую мету уроку та пропоную дітям сформулювати свої очікування в чаті, кому не зручно писати – озвучують і я сама записую.

(Очікування).

           Знайомлю дітей зі своїми спрогнозованими очікуваними результатами.

           Ми будемо працювати за ось таким планом:

1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИННОГО СВІТУ

2. ПОШИРЕННЯ ТВАРИН.

3. ТВАРИННІ РЕСУРСИ.

4. ОХОРОНА І ВІДНОВЛЕННЯ ТВАРИННИХ РЕСУРСІВ.

 

Прийом «Проблемне питання»

 Який вплив має господарська діяльність людини на тваринний світ України?

 

V. Етап опрацювання навчального матеріалу.  

1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИННОГО СВІТУ

              Тваринний світ України постійно змінювався впродовж історії розвитку Землі. Під впливом геологічних, кліматичних та інших чинників одні види зникали, інші з’являлися. З розвитком людини зростав і її вплив на формування тваринного світу.

             Метод «Мозковий штурм» 

             Висвітлюю тему разом із учнями, застосовуючи їх знання, отримані при вивченні інших предметів у попередніх класах (природознавство, біологія, географія). 

             З’ясовуємо зміст понять «фауна» та тваринний світ.

             Нині тваринний світ України налічує понад 45 тис. видів. Серед них більш як 100 видів ссавців, понад 300 видів птахів, 20 видів плазунів, 17 видів земноводних, 240 видів риб і більш як 26 тис. видів безхребетних.

 

2. ПОШИРЕННЯ ТВАРИН.

            Різні види тварини поширені по території України нерівномірно. Це пояснюється відмінностями умов життя в різних її частинах, такими як особливості клімату, рельєфу, внутрішніх вод, ґрунту, рослинності. Ці чинники взаємодіють між собою, забезпечуючи потреби тварин в їжі, захисті від негоди, хижаків тощо. Певні види поширені переважно там, де їх існування найкраще забезпечене. Такими природними комплексами в Україні є ліси, степи, гірські райони, болота, річки, заплави, дельти, лимани, моря.

             Пропоную дітям назвати, які види тварин живуть у нашій місцевості (по черзі).

              Прийом «Творча робота» - робота в групах

              Для того, щоб дізнатися, які представники тваринного світу живуть на інших територіях  у нас є чотири джерела інформації:

  1.      підручник - пункт 2 с. 169-170 параграфа 35, 2) карта атласу «Тваринний світ України» с.30-31, 3) презентація (classroom), 4) відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=dlpZYGMMJbk

             Пропоную вам співставити інформацію з цих джерел, тобто, з’ясувати, яке ж із них містить найбільш повну інформацію.

             Опрацювавши його заповнити таблицю «Поширення тварин» (перші три типи природних комплексів)

Типи    природних комплексів

 

Типові тварини

Ліси

 

Лісостеп

 

Степ

 

Кримські гори

 

Азово-Чорноморське    узбережжя

 

Прісні водойми

 

Чорне море

 

Азовське море

 

 

            Даю вам на виконання завдання 10 хвилин. Повністю виконане завдання буде дорівнювати 6 балам.

            А потім використовуючи критичне мислення порівнюємо отриману інформацію.

           Один із учнів читає свої записи, а інші помічають галочками назви тварин, які зустрічаються і в них. Робимо висновки про надійність різних джерел інформації.

 

«Фізкультхвилинка»

 Виконаємо гімнастику для очей по схемі (у слайд презентації вбудовано відеогімнастику).

 

Молодці! Добре відпочили. Продовжуємо роботу.

3. ТВАРИННІ РЕСУРСИ.

4. ОХОРОНА І ВІДНОВЛЕННЯ ТВАРИННИХ РЕСУРСІВ

Прийом «Асоціативне гроно»

            Пропоную дітям скласти асоціативне гроно «Роль тварин у природі», за потреби доповнюю його.

            Знайомлю дітей з поняттями акліматизації та реакліматизації тварин.

Значення понять записують в зошит. 

            Прийом «Випереджальне завдання»

            Надаю слово учневі, який підготував повідомлення про тварини нашої місцевості, занесених до Червоної книги.

            В Україні прийнято Закон «Про тваринний світ», в якому однією з головних вимог щодо охорони і раціонального використання тварин є збереження природних умов їх існування. До Червоної книги України (3-тє видання, 2009 р.) занесено 542 види тварин. Серед них: їжак вухатий, кажани, ховрах, зубр, кіт лісовий, рись звичайна, тхір степовий, тхір-перев’язка, землерийка, орел степовий, беркут, орлан-білохвіст, журавель сірий, лелека чорний, сапсан, змієїд, пугач, тритон гірський та ін. На жаль, список рідкісних і зникаючих тварин постійно поповнюється. Серед них опинилися навіть вовки. Їх на території нашої країни налічують не більш ніж 2 тис. особин, і за 10 років вони можуть бути всі знищені. На численні види тварин полювання обмежується або повністю заборонено. Багатьох тварин охороняють у заповідниках, заказниках, зоологічних парках.

  

              Метод «Прес»

Обговорюємо проблемне питання. 

 Який вплив має господарська діяльність людини на тваринний світ України?

1. «Я вважаю, що …» 

2. «…тому, що…», 

3. «…наприклад…»

4. «Отже (тому), я вважаю…» 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.  

             Тваринний світ України представлений лісовими, степовими, болотними і водними видами. Внаслідок господарської діяльності людини тваринний світ збіднюється, багато видів тварин зникають або стають рідкісними, тому потребують охорони.            

          Прийом «Знайди помилку»

  • Тваринний світ України бідний і одноманітний;
  • Тварини будь-якої природної зони певним чином не можуть пристосуватися до

навколишнього середовища та змін, що відбуваються у ньому;

  • Активна господарська діяльність людини та нераціональне природокористу

вання призвели до появи різних видів тварин та різкого збільшення чисельності інших видів;

  • Червона книга України зазначає ті види тварин, саме існування яких залежить

тільки від людини;

  • Охорона тваринного світу є справою не тільки природоохоронних закладів, але

й кожного громадянина України.

 

          Рефлексія. 

Висловіть, будь ласка, свої враження від сьогоднішнього уроку.

Чи справдилися ваші очікування?

Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому уроці ...

На уроці мені особливо сподобалося (не сподобалося)...

Знання із сьогоднішнього уроку мені знадобляться ...

На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...

          Домашнє завдання. 

Опрацювати параграф 35, продовжити заповнення таблиці, повторити параграфи 28-35.

         Оцінювання

         Самооцінювання.

         Аналізую поставлені оцінки і назвавши свої, співставляю і коментую, чому саме так.

         Дякую дітям за роботу на уроці. Бажаю гарного дня! 

 

 

 

docx
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
1974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку