Дроняк А.П. - учитель-методист,
учитель географії СЗШ №41 м. Львова
6 клас. Розділ IV. «Планета людей». Тема 3 «ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ПРИРОДУ».
Урок 1. Тема уроку. «Людина і природа. Зміни компонентів географічної оболонки під впливом
людської діяльності. Забруднення довкілля та його охорона».
Мета: навчальна: оцінити вплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього середовища в результаті різних видів господарської діяльності, дослідити власний стиль життя для зменшення кількості відходів і їх сортування; розвиваюча: розвивати в учнях громадянську й соціальну компетентності, комунікативні навички, уміння співпрацювати, логічно, критично й образно мислити, аналізувати власну поведінку та стиль життя; виховна: виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, мотивувати учнів до зменшення відходів.
Методи і методичні прийоми: пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий, робота в групах.
Дидактичні матеріали: роздруківки з QR-кодами (додатки); таблиці домашній аудит «Я і моя родина» (всім учням), аркуші паперу А 4, фломастери, маркери,
Обладнання: проєктор або інтерактивна дошка (за наявності); доступ до мережі Інтернет; смартфони зі сканерами QR-кодів.
Методичний коментар: залежно від обраних вправ учитель роздруковує в необхідній кількості відповідні дидактичні роздаткові матеріали (QR коди, таблиці), подані в додатках. Для візуалізації та кращого сприйняття учнями нової інформації бажано щоб урок супроводжувався комп’ютерною презентацією і відео сюжетами, QR коди яких є в додатках до уроку. Для того, щоб створити творчу атмосферу для взаємодії дітей, учнівські парти можна розташувати як 4 осередки. Об’єднання учнівства в групи та їх розміщення в цих осередках можна здійснювати шляхом жеребкування (при вході діти обирають собі бейджик із зображеннями хмаринки, квітки, краплинки чи листочка).
Хід уроку
I.Організація діяльності учнів.
•Поділ на групи (при вході в клас учні обирають собі бейджик із зображеннями хмаринки, квітки, краплинки чи листочка). Таким чином створюються 4 групи дослідників.
•Повідомлення теми, пояснення змісту діяльності учнів на уроці, чого вони повинні досягнути в результаті уроку, що від них очікує вчитель, чого очікують самі учні.
II.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Вправа 1 «Фантастична добавка» (Учитель моделює фантастичну ситуацію, яка допоможе розв'язати реальні навчальні завдання. Одна із учениць класу попередньо отримала завдання зіграти роль дівчинки з майбутнього).
Дівчинка з майбутнього: «Дорогі наші пращури, рідні наші краяни! Ви рубали ліси, засмічували озера. Залишали в степах вогонь-ненажеру. Вам повітря і води на всіх вистачало… Подивіться тепер, що з планетою стало! Ви в нас вкрали здоров’я і життя! Без скафандру ми не можемо й кроку ступити. В повітрі у нас немає кисню, адже ви знищили всі ліси на планеті! І планета наша тепер мертва. Через вас ми змушені жити на цвинтарі з радіаційних відходів! Врятуйте нас! Не дайте нам загинути! Ми хочемо жити!»
Вправа 2 «Мікрофон». (Учні за допомогою «мікрофона» висловлюють свої думки, дискутують).
Вчитель. Поміркуйте:
• Чи можлива така ситуація у майбутньому на нашій планеті?
• Чи справді так у нас все буде погано?
• Чи є рішення тих проблем, які озвучила дівчинка з майбутнього?
III . Вивчення нового матеріалу.
Вчитель Сучасний світ зіткнувся з проблемами порушення зв’язків у географічній оболонці, тобто з екологічними проблемами. Сьогодні ми говоримо про деградацію екологічних систем та поступове виснаження природних ресурсів, від яких залежить наш добробут. Під загрозою саме існування людини на Землі. Ми змушені визнати, що стан географічного середовища стає непридатним для життя людини, тобто існує екологічна криза. Зміна складу атмосфери, випадання кислотних дощів, глобальне потепління, виснаження ґрунтових та енергетичних ресурсів, руйнування озонового шару, зменшення запасів прісної води, загроза біорізноманіттю природи – це далеко не повний список основних екологічних загроз.
1)«Перегляд відеоматеріалів» (на вибір вчителя). Можна заходити за QR- кодом з додатку.
2)Робота в групах. Вправа 3 «Куди прямуємо?»
Виявіть негативні і позитивні наслідки впливу господарської діяльності людини.
У лівій частині піраміди запишіть ті блага, які люди отримують завдяки використанню природних багатств, а у праву частину – негативні наслідки для природи у результаті одержання цих благ. Час – 10 хвилин. Після цього виступає представник від кожної команди.
Освоєння космосу
Інформаційні технології
Промисловість
Транспорт
Тваринництво
Землеробство
Орієнтовні відповіді:
Позитивні: рослинництво- рослинна їжа; тваринництво- їжа, одяг, взуття; транспорт – засіб пересування; промисловість – матеріально-технічна база людства; інформаційні технології – засіб передачі і зберігання інформації; освоєння космосу – перспективи гарантованого існування людства.
Негативні: рослинництво- зміна видового складу рослинності; тваринництво- зникнення багатьох видів тварин; транспорт – вихлопні гази, зміна ландшафтів; промисловість – техногенні форми рельєфу, забруднене повітря і води, «міські» види хворіб; інформаційні технології – шкідливі для здоров’я випромінювання; освоєння космосу – руйнування і зміна складу атмосфери.
Висновок: у результаті господарської діяльності виникла низка екологічних проблем, які ставлять під загрозу існування людства.
3)Робота в групах. Вправа 4 «Наша Земля у майбутньому»
Вчитель: Існує багато питань, які пов’язані з впливом на стан довкілля. Які, на вашу думку, питання, пов’язані з охороною довкілля на глобальному рівні, є найактуальнішими для нашого майбутнього?
Проблеми:
На обговорення всередині групи виділяється 5 хв. Група 1 – обговорює першу проблему, друга – другу проблему і т.д. Групи презентують свої результати на листках А-4, аргументуючи чому їх проблема є найактуальнішою. Вчитель заохочує учнів до дискусії.
Вчитель. Прискорений розвиток людської цивілізації веде до прискореного використання природних ресурсів, а значить і до їх вичерпання. Для раціонального використання природних ресурсів необхідно здійснювати „комплексний підхід” до вивчення всіх видів землекористування, підвищувати ефективність заходів для збереження лісів та біорізноманітності, розробляти комплексні плани забезпечення готовності до посух, повеней і ліквідації їх наслідків, запобігати руйнуванню озонового шару, підкисленню грунтів, забрудненню вод . Потрібно застосовувати принцип „забруднювач платить” та економічні стимули для зниження забруднення морів, передусім синтетичними матеріалами, токсичними відходами, нафтопродуктами і сміттям, змитими азотними, фосфорними та іншими добривами й пестицидами, своєчасно виявляти місця складування небезпечних, побутових твердих і рідких відходів і утилізувати їх.
Сьогодні людству необхідно використовувати ресурси в такій кількості, аби бути впевненим, що їх всім вистачить і наступним поколінням. Такий підхід до життя, коли прогрес суспільства спрямований не тільки на те, щоб задовольнити потреби нинішніх поколінь, а забезпечити можливість існування майбутніх мешканців нашої планети, називається сталим розвитком. Щоб забезпечити сталий розвиток, людям необхідно розумно витрачати наявні ресурси, багато з яких використовується у повсякденному житті (вода, енергія, речі, які ми купуємо). Зрозуміло, що майбутнє наше і нашої планети залежить від кожного з нас. Голос і приклад кожної людини може бути почутий. Як приклад – історії шведської школярки Грети Тунберг та її прихильників в Україні.
5) «Перегляд відеоматеріалів» (на вибір вчителя) та їх обговорення.
(Можна заходити за QR- кодом з додатку).
Вчитель.
Як бачимо, приклад навіть однієї людини щодо раціонального ставлення до ресурсів, сортування сміття, енергозбереження може змінити спосіб життя багатьох людей, знайти своїх послідовників у цілому світі. А що ви можете зробити для нашої планети? Можливо, потрібно починати саме з себе, з твоїх дії, твого способу життя? Давайте розглянемо це на прикладі конкретних ситуацій.
6)Робота в групах. Вправа 5 «Дерево рішень».
(Учні пропонують розв'язання проблеми та заповнюють своїми листками А-4 «дерево»).
Завдання для учнів:
1)Восени чи навесні ви помітили, як спалюють суху траву біля лісу та лук. Що ви зробите?
2)Ви зустріли людину, яка збирає лікарські трави, які використовуються як ліки. Чоловік вириває рослини з коренем, аби зекономити час та сили. Що ви зробите?
3) Ви бачите, як ваш сусід застосовує сильний пестицид на картопляному полі, де є колорадський жук. Поле знаходиться поблизу природних луків, на яких розміщені вулики. Що ви зробите?
4)Ваш сусід спалює на вулиці сміття, що містить пластик та клей. Від цього утворюється густий сморід. Як вирішити цю проблему?
5)Уявіть, що у вашій родині не сортується сміття, а скидається в один пакет. Що ви зробите? Яке ваше рішення?
IV. Закріплення нових знань
Вправа 6. «Експрес-тести»
Для закріплення нових знань учні проходять тестування на тему «Вплив людини на природу» (тести «Всеосвіти» ). Додаток 8.
V. Самооцінка і оцінка роботи .
Вчитель оцінює участь учнів у роботі на уроці, враховуючи оцінки, отримані при проходженні тестів.
Учні оцінюють свою роботу на уроці, відповідають на питання:
VI. Домашнє завдання
1.Провести домашній аудит «Я і моя родина» (кожен учень). Додаток 9
2. По бажанню учні зробити невелику презентацію в Tik Tok «Відходи – в доходи».
3. Кожна група отримує випереджальне завдання – підготувати міні-проект з утилізації побутових відходів.
Теми досліджень:
Додатки
Додаток 1. Презентація «Екологічні проблеми та їх розв’язування» (5 хв.)
Додаток 2. Презентація "Екологічні проблеми та їх розв’язання» (23 слайди)
Додаток 3. Глобальне потепління: чи можна зупинити зміни клімату? (відео 4 хв.)
Додаток 4 Як змінюється світ через глобальне потепління (3 хв.)
Додаток 5. Грета Тунберг (інформація Вікіпедії)
Додаток 6.Виступ Грети Тунберг на кліматичному саміті у 2019 році
Додаток 7. Кліматичний марш в Україні («Як Грета Тунберг: молодь вимагає захистити клімат в Україні» (5 хв.)
Додаток 8. Тестування на тему «Вплив людини на природу» (тести «Всеосвіти» )
https://vseosvita.ua/test/vplyv-liudyny-na-pryrodu-344785.html
Додаток 9. Домашній аудит «Я і моя родина».
Твердження |
так |
ні |
часто |
У моїй родині сортують сміття для переробки |
|
|
|
У моїй родині збирають використаний папір |
|
|
|
Я використовую папір ще раз з іншого боку |
|
|
|
Харчові відходи ми збираємо окремо |
|
|
|
Моя сім'я компостує відходи |
|
|
|
Ми не купуємо поліетиленові пакети, а носимо з собою сумку для покупок |
|
|
|
У моїй сім'ї віддають перевагу багаторазовим товарам |
|
|
|
Ми віддаємо непотрібні речі тим, хто може ними скористатись |
|
|
|