8 клас. Тваринний світ України.
Мета: систематизувати знання учнів про тваринний світ України та його різноманітність сформувати уявлення про фауністичний склад України; удосконалити навички опрацювання різних джерел інформації; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, як частини живої природи.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра „Закінчити речення”.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Природа нашої планети є живим організмом, який розвивається і постійно оновлюється. Органічний світ пройшов тривалий шлях еволюції. Пригадаймо велетенські папороті, вимерлих динозаврів та безліч інших видів, які або зникли, або змінилися, пристосовуючись до нових умов існування. В антропогенний період людина змінює умови існування тварин. І далеко не завжди ці умови існування покращують життя тварин.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Різноманітність видового складу тварин.
Різноманітність природних умов території України визначила багатство її тваринного світу, видовий склад якого налічує понад 44 тис. видів.
До складу фауни України входять:
180 видів ссавців;
344 види птахів;
170 видів риб.
Інтенсивне полювання, господарська діяльність призвели до зникнення деяких видів тварин та зменшення чисельності інших.
2. Тварини, які зовсім перестали мешкати на території України.
А) Це 9 видів ссавців – тюлень-монах, тарпан, кулан, тур,
сайгак, соболь, росомаха степова,
заєць-біляк.
Тарпан (дикий кінь) свого часу був поширений у Європі, де на нього здавна полювали. Але вполювати прудкого та витривалішого за домашнього коня тарпана було нелегко: стада тарпанів заганяли до крутих схилів, звідки вони падали та розбивалися насмерть, чи у круті яри, звідки вони не могли вибратися і їх можна було вловити арканом. Але господарське освоєння та розорювання земель винесли тарпанам смертний вирок: вони зникли остаточно. Схожа доля спіткала тура (дикого бика), кулана та сайгака, хоча останній мешкав у межиріччі Південного Бугу, Дніпра й Дону ще наприкінці ХІХ ст.
Б) Це 5 видів птахів – куріпка біла, кроншнеп
тонкодзьобий, стерв’ятник, орел
степовий, кречітка.
Чому це трапилося? Звернімося до історії деяких названих тварин. (стор. 127 „Географія” посібник для вчителя, 8 клас).
3. Фауністичний склад лісів, боліт, водойм, луків.
Самостійна робота.
За допомогою карт атласу визначте представників фауни природних зон України.
1 ряд (група) – лісостепу;
2 ряд (група) – степу;
3 ряд (група) – мішаних лісів.
(виступи учнів із демонструванням зображення тварин даної природної зони).
- Характеризую тваринний світ Карпат і Кримських гір.
У гірських районах Карпат мешкають: ссавці – косуля, олень, білка, куниця, борсук, буро зубка, а також ведмідь, рись, дикий кіт; птахи – глухар, дятел, тетерук, беркут, сова, шуліка; плазуни – полоз, гадюка, мідянка. У гірських районах Криму мешкають: ссавці – олень, косуля, куниця, кажан, борсук, муфлон; птахи – гриф чорний, сойка чорноголова, мухоловка, синиця; плазуни – гекон кримський, ящірки.
4. Словникова робота.
(Учні самостійно шукають визначення цих понять у словнику).
Акліматизація – пристосування рослин і тварин до нових умов існування.
Реакліматизація – акліматизація, відновлення на конкретній території з якихось причин зниклих чи знищених місцевих видів рослин або тварин.
5. Вплив людини на тваринний світ.
Цікавий факт!
До першого видання Червоної книги України (1976 р.) було занесено: 29 видів ссавців,
28 видів птахів,
6 видів плазунів,
4 види земноводних,
18 видів комах.
У 1994 р. було занесено 382 види тварин:
41 вид ссавців,
67 видів птахів.
1976 рік |
29 видів ссавців |
28 видів птахів |
1994 рік |
41 вид ссавців |
67 видів птахів |
Зробіть самостійно висновок про вплив людини на тваринний світ.
6. Тварини, занесені до Червоної книги України.
Користуючись атласом, визначити тварин, занесених до Червоної книги України.
Виступи дітей про тварин Червоної книги України.
7. Тварини Черкащини.
(Виступ дітей).
V. Закріплення одержаних знань. Хто більше запише біля дошки представників фауни Лісостепу.
Біля дошки три учні. Перемагає той, хто за 1 хвилину найбільше запише тварин Лісостепу.
VI. Підсумки уроку:
- про пристосованість тварин до навколишнього середовища;
- вплив господарської діяльності людини;
- Червона книга зазначає ті види тварин, існування яких залежить тільки від людини.
VII. Оцінювання учнів.
Домашнє завдання: вивчити § 26, підготувати цікаве про тварин.