«Тверді і м’які приголосні звуки. Смислорозрізнювальна роль твердості-м’якості приголосних.
Урок з української мови для 1 класу за системою розвивального навчання Д.Ельконіна – В.Давидова
Підготувала:
вчитель початкових класів
Петропавлівської загальноосвітньої
Школи І-ІІІ ступенів
Куп’янської районної ради
Харківської області
Шип Таїсія Олегівна
Тема уроку: тверді і м’які приголосні звуки. Смислорозрізнювальна роль твердості-м’якості приголосних.
Мета уроку: 1) шляхом спостереження відкрити з дітьми наявність в українській мові м’яких та твердих приголосних звуків.
2) виявити смислорозрізнювальну роль твердості-м’якості приголосних;
3) формувати дію моделювання шляхом складання звукових моделей слів;
4) формувати контрольно-оцінювальні дії на матеріалі побудування звукових моделей слів;
5) розвивати вміння працювати в групах, парах;
6) розвивати вміння оцінювати результати виконаної роботи.
Обладнання: малюнок калини, малюнки Буратіно, Мальвіни та П’єро, малюнки двох лисенят, фішки зі звуками.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку. ІІ. Вступна бесіда
ІІІ. Формування контрольно-оцінювальних дій на матеріалі наявних знань
Мальвіна
Буратіно
П’єро
Фізкультхвилинка Ранок починається, Сонце піднімається, Пташки прокидаються, Деревця гойдаються. Море прокидається, Хвилі підіймає, Рибки звеселяються, Човники гойдаються. ІV. Відкриття твердості-м’якості приголосних звуків як смислорозрізнювальної характеристики
Лес уважно визначив кількість звуків у своєму імені та вивісив таку модель.
Лесь теж уважно визначив кількість звуків у своєму імені та вивісив свою модель.
Та от біда: усі звірі плутали їхні домівки. Подивіться уважно на схеми та й скажіть, чому? (Моделі виявилися однакові)
≠
[ллллес] [ллллес’] – перші звуки однакові. [леееес] [леееес‘] – другі звуки теж однакові. [лесссс] [лесссс] – різні звуки.
≠ = = ≠
Отже, це різні звуки, звук [с] – твердий, звук [с‘] – м’який.
V. Формування дії моделювання - Тож, як на вашу думку, чи слід внести уточнення в наші моделі? Які звуки тепер ми будемо розрізнювати (приголосні тверді та м’які). Як це показати на моделі?
≠ = = ≠
VІ. Формування контрольно-оцінювальних дій на матеріалі нового знання
(Буквар «Сонечко» сто.32)
Фізкультхвилинка
Том полюбляє слова, які починаються на твердий приголосний, а Тім – слова, які починаються на м’який приголосний. Діти за малюнками на дошці називають слова, визначають перший звук у слові та «віддають» слово Тому або Тиму.
Вчитель підбирає бригаду з 5-6 дітей, до якої включає 1-2 учнів, які поки що «випадають» з роботи в класі. Вони будуватимуть будинок для слова «…». Завдання інших дітей у класі – розповісти бригаді, чи дружно вона працює. Кожну операцію звукового аналізу слова (виділення звука в слові, підбір відповідної фішки) глядачі оцінюють позначками «+», «-». Слова: лось, тюлень, рись.
VІІ. Підсумок уроку.
|
Вчитель на дошці вивішує малюнок калини. Перш ніж вимовити слово вчитель дає можливість дітям за малюнком назвати рослину. Вчитель до початку уроку на дошці вивішує малюнки Буратіно, Мальвіни та П’єро та під кожним з них малює варіант звукової моделі слова КАЛИНА. Учні по черзі перевіряють роботи казкових героїв, повторюючи алгоритм звукового аналізу слів.
Одна пара працює біля дошки. Після закінчення роботи, діти порівнюють результати своєї роботи з роботою на дошці та висловлюють згоду «+», чи незгоду «-». У разі незгоди вислуховуються думки та зверненням до алгоритму визначається правильний результат.
На дошці з’являються малюнки лисенят, і під кожним модель слова-імені.
Діти активно промовляють слова, порівнюючи звуки.
Діти спостерігають за тим, як рухаються губи.
Діти висловлюють пропозиції щодо моделей твердих та м’яких звуків.
|