Тверді та м’які приголосні звуки. Легенда Наддніпрянщини «За добро — добром». Порівняння заголовка та кінцівки легенди

Про матеріал
Мета. Навчальна: поглибити знання учнів про позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; активізувати і поповнювати словниковий запас учнів; удосконалювати читацькі навички. Розвивальна: розвивати усне мовлення, пам’ять, увагу, вміння порівнювати, аналізувати. Виховна: виховувати бажання творити добро, бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тверді та м’які приголосні звуки

          Тема. Тверді та м’які приголосні звуки. Легенда Наддніпрянщини «За добро — добром». Порівняння заголовка та кінцівки легенди (с. 47-49).

Мета. Навчальна: поглибити знання учнів про позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; активізувати і поповнювати словниковий запас учнів;

удосконалювати читацькі навички. Розвивальна: розвивати усне мовлення, пам’ять, увагу, вміння порівнювати, аналізувати. Виховна: виховувати бажання творити добро, бережне ставлення до природи.

Засоби навчання. Мішечок, кольорові паперові листочки дерев.

Перебіг уроку

І. Вступна частина.

Організація класу.

• Вправа «Чарівний мішечок».

— Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. Для того, щоб вам працювалося добре, ніщо не заважало, пропоную всі ваші страхи, поганий настрій, негативні емоції скласти до чарівного мішечка. Заховаємо його якнайдалі, а з собою візьмемо лише добрий настрій, старанність та кмітливість.

• Вправа «Очікування».

— Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

• Відгадування загадки.

У садах, лісах блукає, золотисту стелить постіль —

в жовті шати одягає, жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

Джерело: http://web.archive.org/web/20191001114121/http://doshkolenok.kiev.ua/zagadki/489-zagadky-pro-osin.html

— Які зміни відбулися в природі з настанням осені? Чому стало менше птахів, комах?

— Пригадайте на́зви комах, які треба писати з буквосполученнями «дж», «дз». (Джміль, бджола, ґедзь.) Назвіть ланцюжки звуків кожного слова. Які з цих слів не можна перенести з рядка в рядок?

2. Робота над легендою Наддніпрянщини «За добро — добром».

• Підготовка до читання легенди.

Опрацювання слів на с. 47 (вправа 1).

— Прочитайте всі слова. Які з них односкладові? Яке слово найдовше? Яке найкоротше?

• «Щоденні 5». Слухаю і розумію (вправа 2).

— Хто дійові особи легенди?

— Чи просила бджола про допомогу?

• «Щоденні 5». Читаю для себе.

Після самостійного перечитування легенди виконують завдання вправи 3 (с. 48).

— Пригадайте, з яких частин складається текст . У якій частині є народна мудрість (прислів’я)?

• Визначення головної думки легенди (вправа 4).

Учні працюють у групах. Перечитують заголовок та кінцівку легенди. Обговорюють, чим вони схожі. Визначають, що легенда вчить допомагати одне одному, незалежно, просять тебе про допомогу, чи ні.

У легенді «За добро — добром» є 9 слів зі знаком м’якшення.

3. Мовна розминка «Вірю не вірю».

• Вправа 5.

Учні розглядають малюнок, визначають, що відображення букви «ер» у ставочку — буква «знак пом’якшення».

— Чим особлива ця буква? (Вона не позначає ніякого звука, вказує, що попередній приголосний треба вимовляти м’яко.)

4. Мотивація навчальної діяльності.

— Розгляньте малюнки.

 

5. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

 • Виконання вправи 6.

Хто це? (Учитель демонструє зображення козулі, оленя та лані.)

— Що спільного у написанні слів лань і олень? (Знак м’якшення у кінці.)

— Побудуйте звукову модель слова козуля. Назвіть м’який приголосний звук.

Як позначити на письмі м’якість приголосного [лˊ]?

• Виконання вправи 7.

Мовне дослідження. Роль знака м’якшення у слові.

Ознайомлення з правилом.

Дослідження букв, які позначають м’якість попереднього приголосного.

Перегляд відеоролика про значення слова за QR-кодом, поданим у підручнику.

Повторення правила.

6. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.

Запишіть у зошит слова з зі знаком м’якшення з наступних слайдів. Побудуй звукові моделі двох слів (на вибір).

• Гра «Мовні кошики». Робота в групах.

Дітям пропонується «розкласти» слова у два кошики. В один кошик вони складають малюнки, у назвах яких треба писати знак м’якшення, а в інший — з літерами я, ю, є, і.

ІІІ. Заключна частина.

1. Домашнє завдання.

Вправа 9 на с. 49. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

2. Рефлексія.

docx
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку