Тверді та м’які приголосні звуки
Тема. Тверді та м’які приголосні звуки. Легенда Наддніпрянщини «За добро — добром». Порівняння заголовка та кінцівки легенди (с. 47-49).
Мета. Навчальна: поглибити знання учнів про позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; активізувати і поповнювати словниковий запас учнів;
удосконалювати читацькі навички. Розвивальна: розвивати усне мовлення, пам’ять, увагу, вміння порівнювати, аналізувати. Виховна: виховувати бажання творити добро, бережне ставлення до природи.
Засоби навчання. Мішечок, кольорові паперові листочки дерев.
Перебіг уроку
І. Вступна частина.
Організація класу.
• Вправа «Чарівний мішечок».
— Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. Для того, щоб вам працювалося добре, ніщо не заважало, пропоную всі ваші страхи, поганий настрій, негативні емоції скласти до чарівного мішечка. Заховаємо його якнайдалі, а з собою візьмемо лише добрий настрій, старанність та кмітливість.
• Вправа «Очікування».
— Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
• Відгадування загадки.
У садах, лісах блукає, золотисту стелить постіль —
в жовті шати одягає, жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
Джерело: http://web.archive.org/web/20191001114121/http://doshkolenok.kiev.ua/zagadki/489-zagadky-pro-osin.html
— Які зміни відбулися в природі з настанням осені? Чому стало менше птахів, комах?
— Пригадайте на́зви комах, які треба писати з буквосполученнями «дж», «дз». (Джміль, бджола, ґедзь.) Назвіть ланцюжки звуків кожного слова. Які з цих слів не можна перенести з рядка в рядок?
2. Робота над легендою Наддніпрянщини «За добро — добром».
• Підготовка до читання легенди.
Опрацювання слів на с. 47 (вправа 1).
— Прочитайте всі слова. Які з них односкладові? Яке слово найдовше? Яке найкоротше?
• «Щоденні 5». Слухаю і розумію (вправа 2).
— Хто дійові особи легенди?
— Чи просила бджола про допомогу?
• «Щоденні 5». Читаю для себе.
Після самостійного перечитування легенди виконують завдання вправи 3 (с. 48).
— Пригадайте, з яких частин складається текст . У якій частині є народна мудрість (прислів’я)?
• Визначення головної думки легенди (вправа 4).
Учні працюють у групах. Перечитують заголовок та кінцівку легенди. Обговорюють, чим вони схожі. Визначають, що легенда вчить допомагати одне одному, незалежно, просять тебе про допомогу, чи ні.
У легенді «За добро — добром» є 9 слів зі знаком м’якшення.
3. Мовна розминка «Вірю не вірю».
• Вправа 5.
Учні розглядають малюнок, визначають, що відображення букви «ер» у ставочку — буква «знак пом’якшення».
— Чим особлива ця буква? (Вона не позначає ніякого звука, вказує, що попередній приголосний треба вимовляти м’яко.)
4. Мотивація навчальної діяльності.
— Розгляньте малюнки.
5. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
• Виконання вправи 6.
Хто це? (Учитель демонструє зображення козулі, оленя та лані.)
— Що спільного у написанні слів лань і олень? (Знак м’якшення у кінці.)
— Побудуйте звукову модель слова козуля. Назвіть м’який приголосний звук.
Як позначити на письмі м’якість приголосного [лˊ]?
• Виконання вправи 7.
Мовне дослідження. Роль знака м’якшення у слові.
Ознайомлення з правилом.
Дослідження букв, які позначають м’якість попереднього приголосного.
Перегляд відеоролика про значення слова за QR-кодом, поданим у підручнику.
Повторення правила.
6. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
Запишіть у зошит слова з зі знаком м’якшення з наступних слайдів. Побудуй звукові моделі двох слів (на вибір).
• Гра «Мовні кошики». Робота в групах.
Дітям пропонується «розкласти» слова у два кошики. В один кошик вони складають малюнки, у назвах яких треба писати знак м’якшення, а в інший — з літерами я, ю, є, і.
ІІІ. Заключна частина.
1. Домашнє завдання.
Вправа 9 на с. 49. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
2. Рефлексія.