БОРОМЛЯНСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕС: ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ – ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД БОРОМЛЯНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ТРОСТЯНЕЦЬКОГО РАЙОНУ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ТВОРЧА РОБОТА
Підготувала Липченко Т.А.
Боромля, 2019
У збірнику пропонуються вправи ігрового характеру, які можна використовувати на уроках читання у 2-4 класах. Дана підбірка допоможе вчителю початкових класів урізноманітнити уроки, в ігровій формі розвивати виразність, техніку читання, творчі здібності дітей.
у о у
о а у а и о
в и мл я е скр а
е і е ю і є
и і є я ю
Читання вірша індивідуально й хором.
Учитель читає початок речення; учні відшукують і зачитують все речення.
Мама – мамочка, матуся …
Іра – Ірочка …
Кіт – котик …
Розповіді учнів із мікрофоном.
Перевірка готовності учнів до уроку.
Повернеться відчиниться
Відімкнеться прийде
Учні читають текст по реченню один за одним.
Хто був уважний, той легко впізнає слова.
В … вк (вовк) з … в … в (завив) гр … б … м (грубим) г … л … с … м (голосом).
Прочитати вірш із захопленням.
За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» – піднімають очі вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову лунає команда «Земля» – учні очима знаходять, де вони припинили читати.
Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
Діти читають хором:
Скільки разів зустрічається слово … в тексті (вірші)?
Напівголосне читання учнями, кожен у своєму темпі.
Читає той учень, на парту якого впала квітка.
Палка сорока піч
Палка сорока ніч
Палка сорока піч
Учні повертаються один до одного у парі і переказують текст.
Створюється пара з «сильнішого» та «слабшого» учнів. «Сильніший» учень веде у читанні, а «слабший» намагається досягти темпу читання «сильнішого» учня.
Першим починає читати «Заєць». Коли він прочитає декілька слів, починає читати «Вовк». Він намагається наздогнати «Зайця». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те саме.
Читання тексту за вчителем, або за учнем, який гарно читає.
До слів вірша дібрати свою риму.
Садок – холодок – рядок …
Впишіть слова у промінці.
За командою «Кидок» всі діти починають читати напівголосно текст. За командою «Засічка» – зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане слово. Цей текст таким саме чином читають ще раз. Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – «Засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже, з кожним разом результати поліпшуються.
Складіть слово з перших складів слів.
Бавились, янтар (баян).
Піраміда, акція, німий, нова (піаніно).
Із букв слова електростанція скласти слова.
Електростанція – лак, танці, роса …
Учні ставлять одне одному запитання, відповіді до яких підготували вдома.
Учитель читає вірш, замінюючи деякі слова. Учні повинні почути й виправити помилково прочитане слово.
Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, як хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше …
Вінок – нок + р + ші = (вірші)
Київ – їв – и + об + за + ря = (Кобзаря)
Команди ставлять запитання одне одному за змістом прочитаних творів.
Мовчазне читання.
Конкурсне читання віршів, прислів’їв, скоромовок, байок.
На дошці записані речення. На початку та в кінці кожного рядка у кружечках записані числа. Учні «стрибають» очима від кружечка на початку рядка до кружечка в кінці рядка.
Два хлопчики на ставочку
ловлять рибу в холодочку,
золотеньку і срібненьку,
і велику, і маленьку.
Читання деформованих слів, текстів.
До щільно стиснутих губ під час читання мовчки прикладається палець лівої руки, завдяки чому дитина припиняє проговорювати й пришіптувати, під час такого читання збільшується швидкість читання мовчки.
Учитель читає вірш не дочитуючи деякі слова. Учні їх згадують, доповнюють. Наприклад: Сама собою річка ця тече,
Маленька річечка, вузенька, як …
Написане прочитується таким чином, що останнє слово виявляється першим, передостаннє – другим і т.д.
Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, починаючи з останнього, озвучується по літерах у зворотному порядку.
Перше слово (у назві цієї вправи) читається звичайно: послідовне; друге – справа наліво; третє – як звичайно; четверте – справа наліво: оньламрон і т.д.
Під час читання ігнорується перша половина кожного слова й озвучується тільки остання; уявна лінія поділу проходить приблизно посередині слова, абсолютна точність не обов’язкова.
Дитині пропонують картки зі словами, прочитання яких ускладнене різними лініями, штрихами й простими малюнками, які перетинають літери.
Пропонуються картки зі словами, літери в яких написані не повністю, а без деяких їхніх частин, однак так, щоб зберігалася однозначність їхнього прочитання.
Слова на картках написані так, що одне «слово» «накладається» на інше, перетинається з ним.
Чистий аркуш паперу накладають на рядок так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем).
Вправа аналогічна до попередньої, тільки в цьому випадку чистий аркуш паперу накладається на текст так, щоб верхня частина рядка була прикритою, а нижня відкритою.
Дають 8-16 карток, на кожній з яких надруковане одне слово. Кажуть, що слова позначають загублені предмети і тепер треба їх швидко розставити по місцях. При цьому говорять, наприклад, що ліва частина столу – це кухня і туди треба покласти предмети, яким місце на кухні (каструлі, чайник), а права частина – дитячий садок, і там повинні бути малята (Ніна, Петя).
Дають 20-30 карток: на одній із них написані слова (наприклад: дорога, метро), на інших – псевдослова, тобто безглузді сполучення літер (наприклад: олубет, вунка). Пропонують картки зі словами скласти в одну групу, а з псевдословами – в іншу.
Задаються одне-три слова, які дитина повинна якнайшвидше знайти у тексті. Спочатку ці слова пред’являються візуально, а потім – на слух.
Як зразок (еталон) пропонують якесь довге слово або псевдослово (тобто слово, що не має змісту). Потім дитині дають набір із 10-15 карток, на яких написані як це слово – еталон, так і інші слова, що відрізняються від нього лише на одну-дві літери. Наприклад: еталон – слово фломандія, фломенадія, флонемедія тощо.
Дитині діють 12-15 карток, на кожній з яких написано одне з наступних трьох псевдослів, що мало відрізняються одне від одного: заркунсебул, зархулчебул і заркунчебул, – кожне з них зустрічається від трьох до шести разів. Завдання дитини – якнайшвидше розкласти їх на групи так, щоб до кожної групи потрапили лише тотожні за написанням псевдослова.
Сторінка звичайного тексту перевертається «догори ногами» (на 180о). завдання дитини – рухаючи очима вправо-вліво, прочитати текст.
Пред’являють надрукований текст із пропущеними літерами (кількість пропусків варіюється залежно від рівня підготовки дитини), пропуски позначаються рисками або крапками, наприклад: злякана ді_инка швидко пішла крут_ю стежкою.
Дається текст або окремі речення із пропущеними в них словами. Пропуски тут повинні бути двох видів: а) такі, заповнення яких можливе на основі сформованих мовних штампів; б) заповнення яких можливе лише з урахуванням більш менш широкого значеннєвого контексту.
Вправа подібна до попередньої, тільки тут пропущене слово підказуєте декількома літерами, що одночасно його визначають, наприклад: Ніколи ще королева так не лементувала, не була такою се_д_т_ю.
Пропонується спеціально підготовлений зв’язний текст або набір окремих речень, у якому поряд зі звичайними, правильними реченнями зустрічаються такі, що містять змістові помилки, які роблять описану ситуацію безглуздою та смішною, наприклад: Пізньою осінню, як зазвичай, буйно зацвіли яблуні.
Береться від трьох до десяти слів і кожне з них пишеться на двох маленьких картках так, щоб перша його частина (приблизно половина) була написана на одній картці, а друга – на іншій. Наприклад, слова корова, сходи можуть бути розділені так: коро–ва, схо–ди.
Дитині повідомляють, що слова можна записати не тільки у звичайній формі, а й використовуючи вертикальне розташування літер, наприклад:
ме мел
л од
одія ія
Речення пишуться на смужках паперу, потім смужки розрізаються так, щоб на кожному її шматку залишилося лише одне слово.
Читати треба не як завжди, а через кожне друге слово (наприклад, це речення треба прочитати так: Читати … не … завжди … кожне … слово).
Речення (спочатку коротке – із двох-трьох слів, потім поступово довжина збільшується) варто читати так, щоб кожне його слово вимовлялося двічі, наприклад: Дворазова дворазова вимова вимова.
На відміну від звичайного читання, окремі речення і цілісні тексти читаються з умовою, що деякі слова дитина вимовлятиме вголос двічі.
Дитині діють речення або строфу вірша і рекомендують багато разів підряд вимовляти її вголос, без пауз і якнайшвидше.
Завдання 1.
У цих словах замість рисок уявляй собі букву «О» і читай їх.
Д-бр-, м-р-з, г-л-с, ж-вт-к, г-л-д, м-з-к, с-р-м, г-р-х, к-л-, м-л-к-, б-л-т, к-мп-т, м-л-т-к, к-л-с-к, з-л-т-, б-р-шн-, м-т-др-м, п-в-р-т, п-т-п, п-р-ш-к, в-л-кн-о, г-л-д-м-р.
Тепер уявляй букву «А».
М-м-, б-б-, б-нк-, б-н-н, м-вп-, б-з-р, ф-рб-, х-л-т, хм-р-, ч-б-н, ч-шк-, ч-й к-, к-н-рк-, л-в-нд-, с-в-н-, -кв-л-нг, -н-н-с, з-в-рк-, ш-хт-р, з-д-ч-, з-пр-вк-, б-кл-ж-н, б-р-б-н, з-б-г-нк-.
А тепер букву «Е».
Л-в, ф-н, ж-л-, б-р-г, ш-рш-нь, с-кр-т, с-рц-, ч-р-п, ск-л-т, м-нш-, ц-м-нт, ф-рм-р, ц-нтн-р, м-ч, н-рв, ш-ф, н-р-ст, м-ч-ть, ш-д-вр, С-м-н.
Завдання 2.
У кожному слові читай лише першу букву.
А тепер читай в словах лише другу букву.
Завдання 3.
Прочитай частину вірша в першому стовпчику, а в другому – знайди його закінчення.
Тихо спить собі ведмідь, Здоровенна голова.
Сива кізка скік та скік Слово «мама» написало.
Стоїть баба снігова, Щоб родило житечко.
Ой мороз, який мороз! Хтось надворі гупотить.
По снігу дівча гуляло, Через річку на той бік.
Сійся жито і пшениця, Треба взяти нам лопату.
Принесла я вам літечко, Лиш над містом сонце встане.
Щоб город перекопати, Всіх пташок проймає дрож.
Ти прокинься рано-рано, Шкідників нам добуває.
Дзьоб міцний і гострий має, Буде дітям паляниця.
Завдання 4.
Червоною ручкою впиши пропущені букви й прочитаєш прислів’я.
Завдання 5.
Знайди в цих словах зайві букви.
Автобусс, бульцйон, верблюдь, гоойдалка, лисьтя, пальяниця, сиррота, сльон, хитьрість, траммвай, навчанння, зозулія, дзьооб, морроз, весьна, малюування.
Завдання 6.
Знайди зайве слово.
Завдання 7.
Дітям подарували гарні іграшки. Тарасику дістався тигр, а Каті – кошеня. А що подарували іншим дітям? Подумай!!!
Тарас Хом’ячок
Павлик Тигр
Христина Кошеня
Світлана Папужка
Катя Єнот
Микола Лисичка
Богдан Собака
Люба Мишка
Євгенія Оленятко
Оксана Білка
Завдання 8.
Розмалюй квадратики зі словами. Слова, в яких 4 букви – червоним, 3 букви – зеленим, 2 букви – не розмальовуй.
ми |
ой |
сила |
за |
яр |
от |
віра |
ре |
вухо |
що |
як |
на |
сіль |
це |
із |
сон |
до |
яма |
де |
час |
ви |
рід |
гра |
оса |
аз |
ти |
ля |
рік |
ян |
мі |
Завдання 9.
Замість крапок встав букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.
деся світ див
мі … се … бан …
мо теп капк
сі са сараф
4) чита 5) ур 6) ліс
варе сад час
бажа … рин … сір …
віта став ві
навча шлун сміт
Завдання 10.
У поданих словах склади великі букви справа на ліво і знайдеш назви казок.
Завдання 11.
Червоною ручкою впиши пропущені букви й прочитаєш нові слова.
Ін-тр-енти, і-плане-ян-н, ска-е-т-на, цві-нь-ати, по-ару-ти, нав-ти-я, куль-ля-ор, ві-пов-ати, п-слухати-я.
Завдання 12.
З’єднай правильні слова зі словами «навпаки».
мило ьнік
небо йарк
кінь отат
село літс
клей амам
край арів
стіл йелк
міст обен
мама абаб
віра агон
тато тсім
баба олим
нога олес
1