Творча робота "Ігри на уроках літературного читання"

Про матеріал
У збірнику пропонуються вправи ігрового характеру, які можна використовувати на уроках читання у 2-4 класах. Дана підбірка допоможе вчителю початкових класів урізноманітнити уроки, в ігровій формі розвивати виразність, техніку читання, творчі здібності дітей.
Перегляд файлу

 

БОРОМЛЯНСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕС: ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ – ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД БОРОМЛЯНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ТРОСТЯНЕЦЬКОГО РАЙОНУ  СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВОРЧА РОБОТА

 

 

                                                                                        Підготувала Липченко Т.А.

 

     

 Боромля, 2019

 

 

 

         У збірнику пропонуються вправи ігрового характеру, які можна використовувати на уроках читання у 2-4 класах. Дана підбірка допоможе вчителю початкових класів урізноманітнити уроки, в ігровій формі розвивати виразність, техніку читання, творчі здібності дітей.

 

 


  1. Гра «Сонечко»

у    о     у

о        а  у    а           и    о

 в       и  мл      я      е  скр        а

е  і  е   ю          і     є

 и           і       є       я     ю

 

  1. Гра «Оркестр»

Читання вірша індивідуально й хором.

 

  1. Гра «Хвости»

Учитель читає початок речення; учні відшукують і зачитують все речення.

  1. Гра «Доберіть ласкаве слово»

Мама – мамочка, матуся …

Іра – Ірочка …

Кіт – котик …

 

  1. Гра «Мікрофон»

Розповіді учнів із мікрофоном.

 

  1. Гра «Миттєво перевір»

Перевірка готовності учнів до уроку.

 

  1. Гра «Знайдіть пару»

Повернеться     відчиниться

Відімкнеться     прийде

 

  1. Читання «ланцюжком»

Учні читають текст по реченню один за одним.

 

  1. Гра «Редактор»

Хто був уважний, той легко впізнає слова.

В … вк (вовк)    з … в … в (завив)    гр … б … м (грубим)   г … л … с … м (голосом).

 

  1.        Гра «Актори»

Прочитати вірш із захопленням.

 

 

  1.        Гра «Земля – небо»

За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» – піднімають очі вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову лунає команда «Земля» – учні очима знаходять, де вони припинили читати.

 

  1.        Гра «Диктор телебачення»

Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.

 

  1.        Гра «Дощик»

Діти читають хором:

  • накрапає дощ (тихо);
  • дощ пускається сильніше (голосніше);
  • злива (голосно);
  • дощ слабшає (тихіше);
  • дощ перестав (читання припиняється).

 

  1.        Гра «Розвідники»

Скільки разів зустрічається слово … в тексті (вірші)?

 

  1.        Гра «Бджілка»

Напівголосне читання учнями, кожен у своєму темпі.

 

  1.        Гра «Квіточка»

Читає той учень, на парту якого впала квітка.

 

  1.        Гра «Знайдіть пеньок»

Палка  сорока   піч

Палка   сорока   ніч

Палка   сорока   піч

 

  1.        Гра «Обличчям до обличчя»

Учні повертаються один до одного у парі і переказують текст.

 

  1.        Гра «Буксир»

Створюється пара з «сильнішого» та «слабшого» учнів. «Сильніший» учень веде у читанні, а «слабший» намагається досягти темпу читання «сильнішого» учня.

 

 

  1.        Гра «Заєць і Вовк»

Першим починає читати «Заєць». Коли він прочитає декілька слів, починає читати «Вовк». Він намагається наздогнати «Зайця». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те саме.

 

  1.        Читання «Луною»

Читання тексту за вчителем, або за учнем, який гарно читає.

  1.        Гра «Поети»

До слів вірша дібрати свою риму.

Садок – холодок – рядок …

 

  1.        Гра «Сонечко»

Впишіть слова у промінці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.        Гра «Засічка – кидок»

За командою «Кидок» всі діти починають читати напівголосно текст. За командою «Засічка» – зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане слово. Цей текст таким саме чином читають ще раз. Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – «Засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже, з кожним разом результати поліпшуються.

  1.        Гра «Складіть слово»

Складіть слово з перших складів слів.

Бавились, янтар (баян).

Піраміда, акція, німий, нова (піаніно).

 

  1.        Гра «Конструктори»

Із букв слова електростанція скласти слова.

Електростанція – лак, танці, роса …

 

  1.        Гра «Ти – мені, я – тобі»

Учні ставлять одне одному запитання, відповіді до яких підготували вдома.

 

  1.        Гра «Незнайко»

Учитель читає вірш, замінюючи деякі слова. Учні повинні почути й виправити помилково прочитане слово.

 

  1.        Гра «Хвиля»

Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, як хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше …

 

  1.        Гра «Шифрувальники»

Вінок – нок + р + ші = (вірші)

Київ – їв – и + об + за + ря = (Кобзаря)

 

  1.        Гра «Дуель»

Команди ставлять запитання одне одному за змістом прочитаних творів.

 

  1.        Гра «Рибки»

Мовчазне читання.

 

  1.        Гра «Хто краще?»

Конкурсне читання віршів, прислів’їв, скоромовок, байок.

 

  1.        Гра «Сонячний зайчик»

На дошці записані речення. На початку та в кінці кожного рядка у кружечках записані числа. Учні «стрибають» очима від кружечка на початку рядка до кружечка в кінці рядка.

Два хлопчики на ставочку  

ловлять рибу в холодочку,  

золотеньку і срібненьку,  

і велику, і маленьку.   

 

  1.        Гра «Прочитай – розшифруй»

Читання деформованих слів, текстів.

 

 

 

 

  1.        Гра «Губи»

До щільно стиснутих губ під час читання мовчки прикладається палець лівої руки, завдяки чому дитина припиняє проговорювати й пришіптувати, під час такого читання збільшується швидкість читання мовчки.

 

  1.        Гра «Уважний читач»

Учитель читає вірш не дочитуючи деякі слова. Учні їх згадують, доповнюють. Наприклад: Сама собою річка ця тече,

    Маленька річечка, вузенька, як …

 

  1.        Гра «Читання рядків навпаки за словами»

Написане прочитується таким чином, що останнє слово виявляється першим, передостаннє – другим і т.д.

 

  1.        Гра «Читання рядків навпаки по літерах»

Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, починаючи з останнього, озвучується по літерах у зворотному порядку.

 

  1.        Гра «Послідовне читання слів нормально і навпаки»

Перше слово (у назві цієї вправи) читається звичайно: послідовне; друге – справа наліво; третє – як звичайно; четверте – справа наліво: оньламрон і т.д.

 

  1.        Гра «Читання тільки другої половини слів»

Під час читання ігнорується перша половина кожного слова й озвучується тільки остання; уявна лінія поділу проходить приблизно посередині слова, абсолютна точність не обов’язкова.

 

  1.        Гра «Читання «прихованих» слів»

Дитині пропонують картки зі словами, прочитання яких ускладнене різними лініями, штрихами й простими малюнками, які перетинають літери.

 

  1.        Гра «Читання пунктирно написаних слів»

Пропонуються картки зі словами, літери в яких написані не повністю, а без деяких їхніх частин, однак так, щоб зберігалася однозначність їхнього прочитання.

 

  1.        Гра «Читання накладених одне на одне слів»

Слова на картках написані так, що одне «слово» «накладається» на інше, перетинається з ним.

 

  1.        Гра «Читання рядків із прикритою нижньою половиною»

Чистий аркуш паперу накладають на рядок так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем).

 

  1.        Гра «Читання рядків із прикритою верхньою половиною»

Вправа аналогічна до попередньої, тільки в цьому випадку чистий аркуш паперу накладається на текст так, щоб верхня частина рядка була прикритою, а нижня відкритою.

 

  1.        Гра «Класифікація слів за групами»

Дають 8-16 карток, на кожній з яких надруковане одне слово. Кажуть, що слова позначають загублені предмети і тепер треба їх швидко розставити по місцях. При цьому говорять, наприклад, що ліва частина столу – це кухня і туди треба покласти предмети, яким місце на кухні (каструлі, чайник), а права частина – дитячий садок, і там повинні бути малята (Ніна, Петя).

 

  1.        Гра «Відокремлення слів від псевдослів»

Дають 20-30 карток: на одній із них написані слова (наприклад: дорога, метро), на інших – псевдослова, тобто безглузді сполучення літер (наприклад: олубет, вунка). Пропонують картки зі словами скласти в одну групу, а з псевдословами – в іншу.

 

  1.        Гра «Пошук у тексті заданих слів»

Задаються одне-три слова, які дитина повинна якнайшвидше знайти у тексті. Спочатку ці слова пред’являються візуально, а потім – на слух.

 

  1.        Гра «Вибір карток зі словами, що збігаються з еталоном»

Як зразок (еталон) пропонують якесь довге слово або псевдослово (тобто слово, що не має змісту). Потім дитині дають набір із 10-15 карток, на яких написані як це слово – еталон, так і інші слова, що відрізняються від нього лише на одну-дві літери. Наприклад: еталон – слово фломандія, фломенадія, флонемедія тощо.

 

  1.        Гра «Класифікація карток із подібними псевдословами»

Дитині діють 12-15 карток, на кожній з яких написано одне з наступних трьох псевдослів, що мало відрізняються одне від одного: заркунсебул, зархулчебул і заркунчебул, – кожне з них зустрічається від трьох до шести разів. Завдання дитини – якнайшвидше розкласти їх на групи так, щоб до кожної групи потрапили лише тотожні за написанням псевдослова.

 

 

  1.        Гра «Читання переверненого тексту»

Сторінка звичайного тексту перевертається «догори ногами» (на 180о). завдання дитини – рухаючи очима вправо-вліво, прочитати текст.

 

  1.        Гра «Встановлення пропущених літер у словах»

Пред’являють надрукований текст із пропущеними літерами (кількість пропусків варіюється залежно від рівня підготовки дитини), пропуски позначаються рисками або крапками, наприклад: злякана ді_инка швидко пішла крут_ю стежкою.

 

  1.        Гра «Встановлення пропущених слів у реченні»

Дається текст або окремі речення із пропущеними в них словами. Пропуски тут повинні бути двох видів: а) такі, заповнення яких можливе на основі сформованих мовних штампів; б) заповнення яких можливе лише з урахуванням більш менш широкого значеннєвого контексту.

 

  1.        Гра «Встановлення пропущених слів у речення з підказкою  деяких їхніх літер»

Вправа подібна до попередньої, тільки тут пропущене слово підказуєте декількома літерами, що одночасно його визначають, наприклад: Ніколи ще королева так не лементувала, не була такою се_д_т_ю. 

 

  1.        Гра «Пошук змістовних нісенітниць»

Пропонується спеціально підготовлений зв’язний текст або набір окремих речень, у якому поряд зі звичайними, правильними реченнями зустрічаються такі, що містять змістові помилки, які роблять описану ситуацію безглуздою та смішною, наприклад: Пізньою осінню, як зазвичай, буйно зацвіли яблуні.

 

  1.        Гра «Складання слів із половинок»

Береться від трьох до десяти слів і кожне з них пишеться на двох маленьких картках так, щоб перша його частина (приблизно половина) була написана на одній картці, а друга – на іншій. Наприклад, слова корова, сходи можуть бути розділені так: коро–ва, схо–ди.

 

  1.        Гра «Походження словесних лабіринтів»

Дитині повідомляють, що слова можна записати не тільки у звичайній формі, а й використовуючи вертикальне розташування літер, наприклад:

ме   мел

л   од

одія   ія

  1.        Гра «Складання речень з окремих слів»

Речення пишуться на смужках паперу, потім смужки розрізаються так, щоб на кожному її шматку залишилося лише одне слово.

 

  1.        Гра «Читання тексту через слово»

Читати треба не як завжди, а через кожне друге слово (наприклад, це речення треба прочитати так: Читати … не … завжди … кожне … слово).

 

  1.        Гра «Дворазова вимова кожного слова»

Речення (спочатку коротке – із двох-трьох слів, потім поступово довжина збільшується) варто читати так, щоб кожне його слово вимовлялося двічі, наприклад: Дворазова дворазова вимова вимова.

 

  1.        Гра «Читання з повторним вимовлянням деяких слів»

На відміну від звичайного читання, окремі речення і цілісні тексти читаються з умовою, що деякі слова дитина вимовлятиме вголос двічі.

 

  1.        Гра «Швидке багаторазове вимовляння речень»

Дитині діють речення або строфу вірша і рекомендують багато разів підряд вимовляти її вголос, без пауз і якнайшвидше.

 

Завдання 1.

У цих словах замість рисок уявляй собі букву «О» і читай їх.

Д-бр-, м-р-з, г-л-с, ж-вт-к, г-л-д, м-з-к, с-р-м, г-р-х, к-л-, м-л-к-, б-л-т, к-мп-т, м-л-т-к, к-л-с-к, з-л-т-, б-р-шн-, м-т-др-м, п-в-р-т, п-т-п, п-р-ш-к, в-л-кн-о, г-л-д-м-р.

 

Тепер уявляй букву «А».

М-м-, б-б-, б-нк-, б-н-н, м-вп-, б-з-р, ф-рб-, х-л-т, хм-р-, ч-б-н, ч-шк-, ч-й к-, к-н-рк-, л-в-нд-, с-в-н-, -кв-л-нг, -н-н-с, з-в-рк-, ш-хт-р, з-д-ч-, з-пр-вк-, б-кл-ж-н, б-р-б-н, з-б-г-нк-.

 

А тепер букву «Е».

Л-в, ф-н, ж-л-, б-р-г, ш-рш-нь, с-кр-т, с-рц-, ч-р-п, ск-л-т, м-нш-, ц-м-нт, ф-рм-р, ц-нтн-р, м-ч, н-рв, ш-ф, н-р-ст, м-ч-ть, ш-д-вр, С-м-н.

 

Завдання 2.

У кожному слові читай лише першу букву.

  1. Місто, ананас, ложка, екзамен, щука, експрес, небо, ялинка, трон, апельсин, йод, тарілка, електрика, город, арка, внук, кіт, ас, єнот.
  2. Тінь, афіша, кінь, асфальт, воля, жито, егоїст, вправа, дно, атака, чобіт, арфа, село, омар, бант, апетит, черевик, ангел.
  3. Ніч, імперія, сонце, іржа, лак, оцет, нога, Іра, вечірка, палац, автор, луска, область, зірка, їжак, віник, край, інфекція, Толік, смак, абетка, люк, олія.

А тепер читай в словах лише другу букву.

  1. Агроном, море, алея, сонце, один, ананас, сім, ай, океан, муха, арка, ацетон, вісім, азарт, сер, крик, сни, золото, знак, мама, удар, сум, сміх, сцена, місяць.
  2. Агент, клас, сало, одяг, тьотя, ткач, томат, сніг, в’яз, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, абияк, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль.

 

Завдання 3.

Прочитай частину вірша в першому стовпчику, а в другому – знайди його закінчення.

Тихо спить собі ведмідь,     Здоровенна голова.

Сива кізка скік та скік    Слово «мама» написало.

Стоїть баба снігова,     Щоб родило житечко.

Ой мороз, який мороз!    Хтось надворі гупотить.

По снігу дівча гуляло,    Через річку на той бік.

Сійся жито і пшениця,    Треба взяти нам лопату.

Принесла я вам літечко,    Лиш над містом сонце встане.

Щоб город перекопати,    Всіх пташок проймає дрож.

Ти прокинься рано-рано,    Шкідників нам добуває.

Дзьоб міцний і гострий має,    Буде дітям паляниця.

 

Завдання 4.

Червоною ручкою впиши пропущені букви й прочитаєш прислів’я.

  1. Твер..ий, мудр..й, о..ечка, гомон..ть, по..ягнулись, крил..ця, ве..ело, звір..та, бо..тися, кач..а, до..ре, смет..на, сі..енький, бр..тик, вес..а, карти..а, жур..вель, дреме..ув, гор..д, во..чик, прив..т, промо..чав, вис..ко, сер..да, відп..відає, сві..ло, гл..денький.
  2. З..еселився, їжач..к, мо..чить, при..рашати, м..ленький, роди..а, к..ріння, ба..атий, скр..ня, мА..ніт, п..ле, бі..няк, с..усіди, кл..чі, та..о, сил..ний.

 

Завдання 5.

Знайди в цих словах зайві букви.

Автобусс, бульцйон, верблюдь, гоойдалка, лисьтя, пальяниця, сиррота, сльон, хитьрість, траммвай, навчанння, зозулія, дзьооб, морроз, весьна, малюування.

 

Завдання 6.

Знайди зайве слово.

  1. Слон, тигр, курча, мавпа, жирафа.
  2. Вчитель, лікар, продавець, директор, сестра.
  3. Мужній, сміливий, охайний, хоробрий, сильний.
  4. Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.

 

Завдання 7.

Дітям подарували гарні іграшки. Тарасику дістався тигр, а Каті – кошеня. А що подарували іншим дітям? Подумай!!!

Тарас     Хом’ячок

Павлик     Тигр

Христина    Кошеня

Світлана     Папужка

Катя     Єнот

Микола     Лисичка

Богдан     Собака

Люба     Мишка

Євгенія     Оленятко

Оксана     Білка

 

Завдання 8.

Розмалюй квадратики зі словами. Слова, в яких 4 букви – червоним, 3 букви – зеленим, 2 букви – не розмальовуй.

ми

ой

сила

за

яр

от

віра

ре

вухо

що

як

на

сіль

це

із

сон

до

яма

де

час

ви

рід

гра

оса

аз

ти

ля

рік

ян

мі


Завдання 9.

Замість крапок встав букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.

  1. абе    2) чис   3) каж

деся       світ       див

мі        се         бан  

мо       теп       капк

сі        са        сараф

 

4) чита   5) ур    6) ліс

    варе       сад       час

    бажа        рин       сір  

    віта       став       ві

    навча       шлун       сміт

 

Завдання 10.

У поданих словах склади великі букви справа на ліво і знайдеш назви казок.

  1. Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя.
  2. Андрій, Кирило, Петро, Ірина, Руслан.
  3. Олександр, Корній, Розалія, Ігор, Світлана.
  4. Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Ліля, Анна, Степан, Уляна, Роман.
  5. Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана.
  6. Валентина, Еліза, Люба / Раїса, Аза, Цезар.
  7. Аманда, Зоя, Ентон, Римма, Едуард, Дмитро / Аркадій, Захар, Олег, Ксенія.
  8. Адам, Богдан, Артем, Жанна / Арсен, Ніна, Валерія, Іван, Руслан, Алла, Цибуліно.
  9. Олена, Люк, Андрій, Серафима, Ельміра, Роксолана, Кирило.
  10.        Яна, Неля, Еліза, Чак, Ася, Катерина / Ерік, Келлі, Данило, Ир, Григорій.

 

Завдання 11.

Червоною ручкою впиши пропущені букви й прочитаєш нові слова.

Ін-тр-енти, і-плане-ян-н, ска-е-т-на, цві-нь-ати, по-ару-ти, нав-ти-я, куль-ля-ор, ві-пов-ати, п-слухати-я.

 


Завдання 12.

З’єднай правильні слова зі словами «навпаки».

мило       ьнік

небо        йарк

кінь       отат

село        літс

клей        амам

край       арів

стіл        йелк

міст       обен

мама       абаб

віра        агон

тато       тсім

баба       олим

нога        олес

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
3411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку