Тема: Нема без корення рослини, а нас людей, без Батьківщини.
А Костецький « Батьківщина» , М Чернявський « Рідний край».
Мета: Виховувати любов до Батьківщини, викликати у дітей почуття гордості за неї, удосконалювати навички виразного читання, переказу, розвивати увагу, збагачувати словниковий запас, діалогічне мовлення, виховувати повагу до народних символів і сумісної праці.
Обладнання: Карта України, демонстраційна таблиця з символами України, роздатковий матеріал: квіти - ромашки, волошки, маки; макет телевізора, мікрофон, карточки із завданнями, презентація « Моє село», презентація
« Державні і народні символи України», відео «Нема України без калини».
Хід уроку.
І .Організаційний момент
Дзвоник всім нам дав наказ :
-До роботи , швидше в клас !
Біля парти станем чемно ,
Хай мине час недаремно .
Будемо уважні і старанні всі,
Сядемо тихенько на місця свої.
ІІ.Повідомлення теми уроку.
- Урок в нас сьогодні "Урок - телепередача" Прошу диктора оголосити програму передач.
Виходить учень, сідає за макет телевізора і зачитує програму телепередач.
1. Новини.
2. Читаємо разом.
3.Мультимедійний перегляд ( про народні символи України).
4.Студія юних дикторів.
5. Творча сторінка - проба пера.
6. Фізична хвилинка.
7. Мандрівка Лепетихою.
8. Пісня і Україна - завжди поруч.
Новини
Новини нам проведе телеведуча Запорожченко В.І. А допоможе їй наш спеціальний кореспондент , що знаходиться в відрядженні в селі Лепетиха .
Вступне слово вчителя
- Кожний народ створив десятки тисяч слів. Одні з них звучать гордо і тривалий час існують у мові, інші поступово зникають.
Але є слова, які можуть зникнути лише тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. Одне з них - Батьківщина.
Батьківщина - це отча земля, наш рідний край, місце, де ми народилися, уперше побачили світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку. Вона для кожного з нас одна, як і мама, адже , як сказав відомий український письменник Василь Симоненко :
"Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину".
(Звучить запис пісні " "Виростеш ти, сину". )на протязі всієї промови вчителя.
А зараз з нами на прямому зв'язку наш спеціальний кореспондент (ім'я, прізвище)Филипенко Варвара
-Ви мене чуєте ?
-Чудово чую ?
Гра « Озвуч малюнок»
Півень – ку –ку –рі-ку –у
Коник – іго-го-о-о-о
Собака – гав , гав
Котик – няв – в
Чистомовка
Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі?
Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ря-ря-ря: Небо синє, як моря.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ри-ри-ри: Там літають комари.
Ра-ра-ра: З комарами мошкара.
Ра-ра-ра: Розбігаймось до утра!
- Що або кого ви уявляєте, коли чуєте слово Батьківщина?
- Що для вас означає слово Батьківщина?
Складання павутинки до слова Батьківщина.
II. Виразне читання вірша А. Костецького "Батьківщина".
Послухайте що є Батьківщина для Анатолія Костецького і Миколи Чернявського.
1.Словникова робота
Читання за вчителем « луною» слів : Батьківщина , домівка , найщиріші , бджола , веснянім , дотримане .
2.Виразне читання вірша вчителем
3.Опрацьвання змісту вірша .
- Про що цей вірш ?
- З чим автор порівнює Батьківщину ?
Висновок : Батьківщина це все те що нас оточує .
- А як по іншому можна назвати Батьківщину ?
Вчитель читає вірш М.Чернявського "Рідний край".
Словникова робота .
Святиня –найбільша цінність.
- Уяких словах вірша передано головну думку ? Зачитай.
Ознайомлення з поняттям « акровірш».
-Прочитайте перші літери кожного рядка згори вниз .
- Яке слово утворилося ?
- Вірші , у яких із перших літер кожного рядка можна утворити слово називають акровіршем .
4. Студія юних дикторів.
- Діти , а ви хочете спробувати себе в ролі диктора ?
Методика « Диктор телебачення»
(Учні виходять до телевізора і читають текст,
періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів),так як це роблять диктори телебачення.
Виразне читання віршів на вибір.
- Які ваші улюблені українські свята?
- Які ви знаєте українські державні символи ,а символи - рослини?
3. Мультимедійний перегляд .
- Як називається наша Батьківщина ?(показувати все на карті).
- Назвіть її столицю .
- Яка найбільша річка в Україні ?
-Що ще ви знаєте про Україну ?
4. Творча сторінка - проба пера.
Діти діляться на групи за допомогою квіточок: ромашки,
волошки, маки.
-Ще одними народними символами є ромашка, волошка , мак .
Вчитель зачитує, що означає кожна квітка.
Ромашка - дає людям не тільки здоров'я, але й доброту і
ніжність.
Волошка - це символ кохання.
Мак - він дає дитині сон.
• - Отже, працюйте з добротою,ніжністю, любов'ю і спокійно.
♦ Кожна група отримує завдання на аркушах паперу: дописати вірш.
І група ........ Батьківщина,
..................... поля.
................. Україна
..................... земля.
ІІ група . Методика « Сенкан» (Батьківщина)
ІІІ група . Підібрати рими до слів :
Батьківщиною - билиною , хвилиною ,
край – рай ,
рослина - маслина, слина, перлина, світлина, пухлина ,
святиня - пустиня, , скриня, ,
рідна - необхідна, безвихідна, похідна, східна, .
♦ Кожна група розказує прислів'я про Батьківщину .
IV.Фізична хвилинка.
Під мелодію пісні "Гей, школярики - соколи" проводять фізхвилинку.
"Ми мандруєм (2 р.)
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця:
-Не торкнутися нам дна!
Так ми довго, довго йшли
І до Лепетихи ми прийшли.
8. Мандрівка Лепетихою.
♦ Телеведучий проводить прямий ефір на тему "Лепетиха".
9. Пісня і Україна завжди поруч.
Учні співають пісню "Немає України без калини". Після
виконання пісні прикріплюють вирізану долоньку і сердечко кольорового паперу навколо карти України, щоб наша Батьківщина була захищена любов'ю, теплом наших сердець і долонь .
Немає України без калини, Музика М. Ведмедері
як і нема без пісні солов'я: Слова Г. Клок
а ми народ, зернина від зернини, «Немає України без калини».
в біді і щасті ми одна сім'я.
а ми народ, зернина від зернини
в біді і щасті ми одна сім'я.
Немає України без тополі,
як і нема без сонця сяйва дня.
Ти без коріння перекотиполе,
а корінь там, де вся твоя рідня.
Ти без коріння перекотиполе,
а корінь там, де вся твоя рідня.
Без рушників немає України,
як без любові і життя нема.
Душа без Украіни мов руїна,
пуста і мертва, холодно німа.
Душа без Украіни мов руїна,
пуста і мертва, холодно німа.
Немає України без вербиці,
без сивого Славутича Дніпра.
Нап'юся живодайної водиці,
в ній зачерпну любові і добра!
Нап'юся живодайної водиці,
в ній зачерпну любові і добра
V.Підсумок уроку.
Що таке Батьківщина?
За що ми любимо нашу Вітчизну?
Які народні символи України ви знаєте?
Що нового і цікавого ви дізналися на уроці?
Рефлексія .
Невід’ємною частиною українського національного костюма є віночок . Який зараз слугує лише прикрасою . А в сиву давнину він дув оберегом . Плели його з живих квітів. Я пропоную вам сплести свій віночок оберіг , який покаже ваше ставлення до сьогоднішнього уроку . У вас на партах є квіти .
Група «Ромашка» , якщо вам сподобався урок , то прикріпіть ромашку . Якщо ні , то чорнобривець.
Група « Мак» , мак або безсмертник .
Група « Волошка» , волошку або барвінок.