Творчість О. Пчілки. Зимовий пейзаж. Олена Пчілка «Діброва сумная…»

Про матеріал
ознайомити учнів з творчістю Олени Пчілки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвивати зв'язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Перегляд файлу

Тема. Творчість О. Пчілки. Зимовий пейзаж. Олена Пчілка «Діброва сумная…»

Мета: ознайомити учнів з творчістю Олени Пчілки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвивати зв'язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. Організаційний момент

1. Привітання

Біля парти станем чемно,

Плине час хай не даремно.

Руку друзям подамо,

Посміхнемось всім довкола.

Настрій на урок візьмемо

Й працювати знов почнемо.

(Діти стають у групи, торкаються одне  одного долоньками і висловлюють гарні побажання. )

II. Мовленнєва розминка

  1. Вправи для розвитку артикуляції, дихання.

Де ж наш пустун – язичок?

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо!

- Поплямкаємо губами!

- Поклацаємо зубами!

2. Гра „хто як говорить?”

— Пригадаймо, друзі, вмить,

Як пшениченька шумить? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш...

Як в гайку струмок дзвенить? Джр-джр-джр-джр-джр...

Як бджола в саду бринить? Дз-дз-дз-дз-дз-дз...

Як шумлять у птаха крила? Ш-щ-ш-ш-ш-ш-ш...

В морі синьому вітрила? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш...

Вітер з гаєм розмовляє? Ш-ш-ш-ш-ш...

Поміж листячком гуляє? Ш-ш-ш-ш-ш-ш...

Й ми всі трохи пошуміли,

Від роботи відпочили.

3. Робота за таблицею Шульте

4. Промовляння самостійно складених чистомовок.

5. Робота над скоромовкою.

У діброві – дуби,

Під дубами – гриби,

Трава – між грибами,

Хмарки – над дубами.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Гра «Юні поети»

(На сніжинках розміщені строфи вірша. Діти розташовують їх у правильній послідовності)

           Хуртовина загуляла.                  Ще недавно у віконце               

           А тепер -  пора настала            Кожен день світило сонце

  Ще недавно у віконце                                                    

  Кожен день світило сонце                                                      

  А   тепер – пора  настала –                                                 

  Хуртовина загуляла.     


-Чи здогадались ви про що ми будемо говорити на уроці?

 - Коли осінь чекає в гості зиму?

 - У якому місяці можна бачити ознаки пізньої осені й ранньої зими?

 - Де ми можемо милуватися красою природи.?

2. Опрацювання вірша Олени Пчілки «Діброва смутная…»

  - Сьогодні на уроці ми познайомимось з віршем унікальної поетеси  Олени Пчілки «Діброва смутная…», прочитаємо, як поетеса описує осінь і якими художніми засобами передає осінні переживання та емоції.

 

3. Відомості про життєвий шлях Олени Пчілки (повідомлення юних біографів)

Олена Пчілка (псевдонім Ольга Петрівна Косач) українська письменниця,  драматург, перекладач, етнограф.  Народилася 5 (17 липня) 1849 року в містечку Гадяч на Полтавщині в родині небагатого поміщика Петра Якимовича Драгоманова. Початкову освіту отримала вдома. Батьки прищепили їй любов до літератури, до української народної пісні, казки, обрядовості. В 1866 році закінчила київський «Зразковий пансіон шляхетних дівиць».

            Влітку 1868 року разом з чоловіком виїхали на Волинь до місця служби П. А. Косача у містечко Звягель (ниніНовоград-Волинський), де записувала пісні, обряди, народні звичаї, збирала зразки народних вишивок. 

    25 лютого1871 року тут народилася дочка Лариса, яка ввійшла в світову літературу як Леся Українка. Два сини й чотири дочки виростила сім’я Косачів.

       Свій творчий шлях розпочала з перекладів поетичних творів Пушкіна і Лермонтова. Перша збірка поезій -  «Думки - мережанки».

 - Померла Олена Пчілка 1930 року. Їй належить поважне місце в українській дитячій літературі. Нині Волинську обласну бібліотеку у місті Луцьку названо ім’ям цієї видатної письменниці.

4. Вправа «Передбачення»

 - Пригадайте, якими виглядають зараз парки та сквери.

 - Які кольори переважають?

- слухання вірша

 - Як ви вважаєте, який настрій передала Олена Пчілка у вірші ?

5.  Словникова робота.

Учні читають слова у стовпчиках і об’єднують їх у синонімічні пари.

  • Діброва                                     білизна
  • пишати                                      вінок
  • багряниця                                 ліс, у якому переважає дуб
  • чоло                                          багряне листя
  • вінець                                        лоб
  • біль                                           розквітати

6. Гра «Рибка»

Самостійне мовчазне читання вірша.

7.  Аналіз вірша з елементами вибіркового читання.

 - Які картини уявляєте, читаючи вірш?

 - Поміркуйте, чому діброва засумувала?

 - Про що діброва просить зиму? Прочитайте рядки, які свідчать про те, що зима відступила?

Яким є, на вашу думку, ставлення поетеси до настання зими?

8.  Повторне читання вірша. Аналіз фактичного змісту.

(Складання ментальної карти.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Групова робота (У кожної групи є картка № 1 із завданням. Потрібно прочитати, вірші та виконати завдання).

Перша група - визначає головну думку твору (що саме хотіла донести до читача поетеса). Думку потрібно підтвердити рядками з вірша.

Основна думка: холодна зима відступила перед щирим благанням діброви.

Друга група  - аналізує мову вірша, відшукує епітети.

Епітети: діброва смутная, безрадісним кінцем, холодним вінцем, гордим поглядом, слізьми гіркими, дідусь старий та сивий.

Третя група  - аналізує мову вірша, відшукує уособлення.

Уособлення: діброва у журбі клонилася чолом; зима, скрадаючись, повіяла крилом; дібровонька зголосила; сніг слізьми поливсь.

Четверта група  - аналізує мову вірша, відшукує порівняння.

 Порівняння: «розтопивсь, неначе слізьми гіркими поливсь».

П’ята група  - аналізує мову вірша, відшукує рими.

Рими: ронила – покрила, чолом – крилом, зголосила – сила, кінцем – вінцем, подивлюсь – уп'юсь, палає – заспіває, розтопивсь – поливсь. 

Висновок: мова віршів багата, барвиста, казкова, увиразнена  означеннями, словами в переносному значенні, порівняннями.

9.  Виразне читання за строфами, передаючи за допомогою

     інтонації  його журливий настрій.

Вправа «Диктор телебачення»

10. Творча робота над твором

- Вправа «Ромашка Блума»

IV. Підсумок уроку

  • На уроці ми ознайомилися з твором …
  • Олена Пчілка описує у вірші …
  • Найбільше мене вразило …
  • Написання ЕСЕ.

 

 

docx
Додав(-ла)
Пастух Євгенія
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку