Творча робота на тему: « Формування творчої компетентності учнів на уроках біології та позакласній діяльності з метою створення умов для самореалізації та всебічного розвитку особистості»
ЗМІСТ
1. ВСТУП.................................................
2. ПОНЯТТЯ ТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ.....................
2.1 Визначення творчої компетентності в контексті біологічної освіти....
2.2 Значення творчої компетентності для самореалізації та всебічного розвитку учнів....
3. РОЛЬ УРОКІВ БІОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ....
3.1 Сриятливі навчальні програми та методи......................
4. ПОЗАКЛАСНА РОБОТА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ТВОРЧУ КОМПЕТЕНТНІСТЬ....
4.1 Різноманіття позакласних заходів та їх застосування..............
4.2 Приклади успішних позакласних ініціатив.....................
5. ВИКЛИКИ ТА ПОТЕНЦІЙНІ РІШЕННЯ.......................
5.1 Проблеми у розвитку творчої компетентності в українській освіті та їх подолання....
6. ВИСНОВКИ.............................................
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...........................
Освітній процес, не може бути обмежений жорсткими рамками, оскільки не є процесом набуття виключно знань та розвитку академічних навичок, але є шляхом до самопізнання, виховання всебічно розвиненої особистості та самореалізації. Через зосередженість на традиційних методах викладання, що полягають у запам’ятовуванні матеріалу та здобуванню фактичних знань, і які сьогодні широко використовуються в Українських школах, розвиток творчих навичок мислення у дитини нехтується. З плином часу роль освіти змінилася, оскільки тепер ми живемо у сучасному та динамічному світі, в контексті чого, роль творчої компетентності в освіті є першорядною. Формування творчої компетентності учнів охоплює розвиток здібностей та навичок, які формують критичне та творче мислення учнів, що дозволить їм у майбутньому бути засновниками важливих та ефективних інновацій в різних галузях [1]. З кожним роком визнання творчості стає життєвою навичкою, постійно зростає. Під час викладання гуманітарних наук, серед яких варто виділити біологію, розвиток творчої компетентності виявляється вкрай важливим, оскільки це не лише робить складні речі простими для розуміння дитини, але ще є вагомим внеском для підготовки учнів до майбутніх викликів, з якими вони зіштовхнуться у своїй майбутній кар’єрі та дослідницькій діяльності.
Розвиток творчого мислення учнів на уроках біології є вкрай важливим, оскільки біологія, є дисципліною, що вимагає критичного мислення, аналізу даних та здатності дитини мислити за межами усталених концепцій. Наразі метою мого дослідження є розгляд процесу формування творчої компетентності учнів на уроках біології та в позакласній роботі з метою створення умов для їхньої самореалізації та всебічного розвитку. Цікавою темою для міркувань є інтеграція креативних методів навчання та позакласної роботи, а також простеження зв’язку між конкретними стратегіями навчання, позакласною діяльністю та розвитком навичок творчого мислення, на основі чого формується уявлення про сприятливі підходи для цілісного розвитку особистості та її реалізації у суспільстві. На основі поглибленого вивчення даної теми, також сформованих та аргументованих рекомендацій, ми зможемо створити таке освітнє середовище, яке стане значним стрибком уперед для розвитку нашої країни та усього світу
Як вже зазначалося, у сучасному світі, що стрімко розвивається, вміння творчо мислити вже не є необов'язковою навичкою, але необхідністю. Це стосується багатьох сфер, включаючи й науку. Вивчення життя з його хитросплетіннями, складнощами і таємницями створює благодатний ґрунт для розвитку креативності [2]. Однак, щоб по-справжньому зрозуміти значення творчої компетентності в контексті біологічної освіти, необхідно спочатку визначити, що таке творча компетентність.
Творча компетентність є здатністю генерувати інноваційні, оригінальні та цінні ідеї, володіючи при цьому навичками та знаннями для їх ефективного втілення. Вона виходить за рамки простого художнього самовираження; вона охоплює здатність критично мислити, розв'язувати проблеми та застосовувати свою творчість у різноманітні та практичні способи. Це передбачає підхід до будь-якої науки як до динамічної галузі, що розвивається, де допитливість, експериментування та творче мислення є центральними у навчальному процесі [3].
У контексті біологічної освіти творча компетентність означає розвиток здатності критично оцінювати біологічні дані, теорії та концепції. Вона також передбачає вміння визначати проблеми та виклики в галузі та формулювати творчі рішення для їх вирішення [4]. Біологія не є ізольованою дисципліною; вона перетинається з різними іншими галузями, включаючи хімію, фізику, екологію та генетику. Дитина повинна навчитися пов'язувати та інтегрувати знання з цих суміжних дисциплін, щоб отримати всебічне розуміння біологічних явищ. Творчо компетентні учні з біології не задовольняються тим, що зазубрюють. Вони активно беруть участь у дослідженнях та експериментах, розробляють нові дослідження та використовують креативні методології для вивчення біологічних питань. Творча компетентність формується за допомогою використання різних засобів масової інформації та технологій для ефективного роз’яснення наукових ідей, а також охоплює адаптивність, відкритість і готовність сприймати нові ідеї та підходи в міру того, як галузь розвивається. Біологічна освіта повинна також включати обговорення етичних аспектів наукових досліджень і практичних застосувань.
Самореалізація в контексті творчої компетентності означає процес усвідомлення свого справжнього потенціалу, сильних сторін, пристрастей і цінностей. Вона передбачає визнання своїх унікальних здібностей і використання їх для того, щоб жити повноцінним і цілеспрямованим життям. З іншого боку, всебічний розвиток стосується цілісного зростання особистості, що охоплює інтелектуальний, емоційний, соціальний та фізичний виміри.
Творча компетентність розвиває навички критичного мислення, що дає змогу аналізувати ситуації, оцінювати інформацію та приймати обґрунтовані рішення. Наприклад, учень, який володіє творчою компетентністю, може критично оцінювати суспільні проблеми, такі як зміна клімату, і шукати інноваційні рішення для пом'якшення її впливу. Ця здатність не лише веде до особистого зростання, але й сприяє покращенню суспільства. До того ж така компетентність наділяє людей здатністю адаптуватися до нових викликів і сприймати зміни. До прикладу можна взяти працівника, який демонструє креативну компетентність, адаптуючись до нових технологій і робочих процесів, забезпечуючи безперервне особисте та професійне зростання. Творча компетентність виховує допитливість і любов до навчання. Допитливі люди більш схильні досліджувати свої інтереси, шукати новий досвід і здобувати знання в різних сферах. Оскільки здатність ефективно спілкуватися має першорядне значення для особистісного зростання, творча компетентність також включає здатність висловлювати ідеї, ділитися досвідом і налагоджувати зв'язки з іншими. Наприклад, студент, який досягає успіхів у творчому письмі, не лише покращує свої комунікативні навички, але й отримує глибше розуміння власних думок та емоцій.
Впровадження інновацій сприяє особистому та економічному зростанню. Людина, яка володіє цією компетентністю, може виявляти незадоволені потреби в суспільстві та розробляти інноваційні рішення. Засновники стартапів використовують свою креативну компетентність для розвитку підприємницьких проєктів і досягнення особистого та фінансового успіху.
Всебічний розвиток виходить за межі індивідуального зростання й охоплює соціальне та емоційний добробут. Творча компетентність посилює емпатію та соціальні навички, дозволяючи людям будувати значущі стосунки та робити внесок у добробут своїх громад. Це можна прослідкувати в діях волонтера, який творчо використовує свої навички для розв'язання соціальних проблем і покращення добробуту інших [5].
Уявіть учня, який, виконуючи творчі письмові завдання в школі, відкрив у собі пристрасть до оповідання. Продовжуючи розвивати свої творчі навички письма, він не лише досягає успіхів у навчанні, але й відчуває особистісний ріст. Такі діти знаходять самореалізацію в усвідомленні того, що їхній унікальний голос і творчість мають силу надихати, розважати та змінювати світ на краще. Людина з творчими здібностями може ініціювати громадські проєкти та заходи, керуючись пристрастю до соціальних змін. Така активна участь у житті громади сприяє їхньому соціальному та емоційному розвитку, виховуючи почуття самореалізації та приналежності до спільноти. Пристрасний захисник довкілля, озброєний творчими здібностями, очолює ініціативи, спрямовані на боротьбу з екологічними викликами. Їхній всебічний розвиток включає особистісний ріст через лідерство та почуття відповідальності перед природою і майбутніми поколіннями.
Біологія, як наука про життя і живі організми, відіграє ключову роль у допомозі учням зрозуміти світ природи. Розвиток творчої компетентності в біологічній освіті має важливе значення для формування в учнів навичок і способу мислення, необхідних для розв'язання біологічних проблем і здійснення значущого внеску у світ наук про життя.
Сприятлива навчальна програма з біології має включати навчання, засноване на дослідженнях, яке заохочує учнів активно вивчати біологічні питання, планувати експерименти і проводити незалежні дослідження. Такий практичний підхід прищеплює навички розв'язання проблем і почуття допитливості. Біологія не існує ізольовано. Добре продумана навчальна програма повинна інтегрувати біологію з іншими науковими дисциплінами, сприяючи міждисциплінарному мисленню та здатності застосовувати біологічні знання в різних контекстах [6]. Навчальна програма повинна підкреслювати актуальність біологічних понять у реальному світі. Цього можна досягти, пов'язуючи уроки з актуальними проблемами, такими як екологічні виклики, кризи у сфері охорони здоров'я та етичні дилеми, пов'язані з біотехнологіями. Обговорення етичних дилем у біології, таких як редагування генів або стратегії збереження, має бути невіддільною частиною навчальної програми. Вивчення етичних питань не лише розвиває творче мислення, але й сприяє підвищенню етичної свідомості.
Творчі завдання є надзвичайно важливими у процесі формування творчої компетентності на уроках біології [7]. Коли учні працюють над дослідницькими проєктами, презентаціями або експериментами, які вимагають творчого розв'язання проблем і застосування біологічних знань, це дає змогу ознайомити їх з дослідницькою діяльністю. Також важливо розв’язувати відкриті запитання, щоб стимулювати критичне мислення та заохочувати учнів досліджувати різні можливості та рішення. Наприклад, замість того, щоб вимагати конкретної відповіді, запропонуйте учням проаналізувати й обговорити можливі результати біологічного експерименту. Практичні експерименти на уроках біології дозволяють учням застосовувати теоретичні знання і творчо підходити до розв'язання проблем. Вони навчаються планувати експерименти, збирати дані та аналізувати результати, сприяючи глибокому розумінню біологічних понять. Групові проєкти та спільна діяльність сприяють розвитку творчої компетентності, заохочуючи учнів працювати разом, обмінюватися ідеями та розглядати різні точки зору. Цей спільний підхід особливо корисний при моделюванні реальних наукових досліджень.
Наступним важливим кроком є інтегрування технологій та цифрових інструментів для творчого вивчення біології. Віртуальні лабораторії, симуляції та мультимедійні презентації можуть зробити навчання більш інтерактивним та захоплюючим. Екскурсії та заняття на природі дають учням можливість спостерігати за біорізноманіттям, екосистемами та світом природи з перших вуст. Цей досвід стимулює допитливість і дозволяє учням застосовувати свої біологічні знання в реальному контексті. Сюди відноситься і використання онлайн-інструментів генетичного моделювання, аби дозволити учням проекспериментувати з генетичними схрещуваннями і моделями успадкування. Цей інтерактивний підхід допомагає учням візуалізувати генетичні концепції, сприяючи творчому розв'язанню проблеми і глибшому розумінню [8].
Організація польових екскурсій до місцевого природного заповідника чи парку заохотить учнів спостерігати та документувати різні види рослин і тварин. Такий практичний досвід розпалює цікавість, заохочує учнів ставити запитання про біорізноманіття і закріплює поняття, вивчені в класі. Цікаво провести час можна і в стінах навчального закладу, організовуючи дебати на суперечливу тему біотехнології, наприклад, про генетично модифіковані організми (ГМО). Доручення учням надання аргументації як позитивних, так і негативних сторін питання, змушує їх проводити дослідження, критично аналізувати докази й творчо мислити, щоб ефективно представити свою позицію. Також можна заохотити учнів обрати дослідницький проєкт, пов'язаний з біологією, який їх цікавить [9].
Позакласна діяльність відіграє значну роль в освітній діяльності, формуючи не лише характер особистості, але її академічний досвід. Учні повинні бути заохочені брати участь у різноманітних позакласних заходах, пов'язаних з науками про життя, які сприяють розвитку творчої компетентності на уроках біології. Позакласні заходи, за своєю природою, пропонують учням унікальну можливість дослідити та застосувати свої творчі здібності таким чином, як це часто неможливо зробити в традиційному класі.
Одним із найцінніших аспектів позакласних заходів є можливість практичного навчання. Беручи участь у біологічному гуртку, у наукових виставках чи волонтерських проєктах зі збереження довкілля, діти занурюються у практичне застосування біологічних знань. Це експериментальне навчання дозволяє їм глибше зрозуміти складні концепції та розвинути навички творчого розв'язання проблем. Наприклад, під час прибирання річки учні застосовують свої знання про водні екосистеми для розробки інноваційних стратегій збереження місцевого довкілля [10]. Долучення до ініціатив зі збереження довкілля або участь в екскурсіях дозволяє учням побачити дію і стати свідками її реальних наслідків у реальному житті. Такий практичний досвід заохочує учнів творчо мислити про взаємозв'язок живих організмів та їхні надихаючі інноваційні ідеї щодо сталих рішень і зусиль зі збереження довкілля.
У той час як навчання в класі дає учням міцний теоретичний фундамент, який так само є важливим, позакласні заходи пропонують можливості застосувати і закріпити ці знання на практиці та в інноваційний спосіб. У сфері біології вони варіюються від участі в наукових виставках і дослідницьких проєктах до приєднання до біологічних клубів або участі в ініціативах зі збереження довкілля [11].
Позакласні заходи надають учням можливості для самостійного дослідження та само спрямованого навчання. Завдяки цій діяльності учні переслідують власні інтереси в галузі біології. Ця свобода дозволяє їм розвивати почуття власності та відповідальності за своє навчання, що призводить до підвищення мотивації та залученості. Проявляючи ініціативу і працюючи над проєктами, які відповідають їхнім особистим інтересам, учні можуть розвивати унікальні перспективи та інноваційні підходи до біологічних концепцій, тим самим підвищуючи свою творчу компетентність.
Крім того, участь у позакласних заходах сприяє розвитку навичок співпраці та командної роботи, які є важливими в науковій сфері. Наукові виставки, біологічні гуртки та проєкти вимагають від учнів працювати разом, ділитися ідеями, колективно розв'язувати проблеми. Завдяки такому спільному досвіду учні вчяться цінувати різноманітні погляди та навички своїх однолітків. Розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності та свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації. Це дозволяє підходити до біологічних проблем з різних боків, що призводить до розробки креативних рішень.
Отже, позакласні заходи значною мірою сприяють формуванню творчої компетентності на уроках біології. Надаючи практичний досвід, заохочуючи самостійні дослідження, сприяючи співпраці та пов'язуючи біологію з реальним світом, ці заходи дають учням можливість критично мислити та підходити до біологічних концепцій з унікальної точки зору. Саме завдяки такому позакласному досвіду учні розвивають не лише пристрасть до біології, а й мислення, необхідне для творчого розв'язання проблем.
У Фінляндії деякі школи запровадили лісові школи, де учні проводять значну частину навчального часу на свіжому повітрі в природних умовах. Ця ініціатива сприяє практичному навчанню, екологічній обізнаності та фізичній активності. Багато шкіл у Сінгапурі запровадили клуби кодування як позакласні заходи. Ці клуби навчають учнів навичкам комп'ютерного програмування, розвивають творчість, вміння розв'язувати проблеми та цифрову грамотність. Японські школи часто організовують програми культурного обміну з однолітками з інших країн. Ці ініціативи допомагають учням розвивати міжкультурне розуміння, мовленеві навички та сприяють глобальній обізнаності. Деякі школи в Німеччині запровадили зелені ініціативи, такі як створення садів на дахах або реалізація програм з перероблювання відходів. Ці заходи сприяють підвищенню екологічної свідомості, сталості та заохочують учнів брати на себе відповідальність за навколишнє середовище. багатьох Сполучених Штатах організовують наукові, технологічні, інженерні та математичні змагання (ці заходи заохочують учнів до наукових досліджень, розв'язання проблем і командної роботи). Вони виховують пристрасть до STEM-предметів і готують учнів до майбутньої кар'єри в цих галузях.
Впровадження креативних методів навчання в українських школах має потенціал революціонізувати систему освіти, розвиваючи критичне мислення, навички розв'язання проблем та заохочуючи учнів до активної участі. Однак існує кілька викликів, які перешкоджають ефективному впровадженню цих методів. У цьому есе ми обговоримо ці виклики та потенційні рішення для їх подолання.
Однією з головних проблем є відсутність належних ресурсів та підготовки вчителів. Багато шкіл в Україні борються з недостатнім фінансуванням та застарілими навчальними матеріалами, що ускладнює ефективне впровадження креативних методів навчання [13]. Традиційні методи викладання, що закріпилися в системі освіти, призводять до опору та скептицизму щодо впровадження нових та інноваційних підходів до викладання. Деякі викладачі можуть побоюватися відхилятися від встановленої навчальної програми та чинити опір впровадженню креативних підходів. Зосередженість на стандартизованому тестуванні та досягненні високих балів створює значний тиск як на вчителів, так і на учнів. Цей тиск може перешкоджати експериментуванню з креативними методами викладання, оскільки час на відхилення від стандартної навчальної програми та підготовку до іспитів обмежений.
Уряд і керівництво шкіл повинні мати в пріоритеті виділення достатніх коштів на покращення інфраструктури, забезпечення оновленими навчальними матеріалами та організацію навчальних програм для вчителів, а також забезпечити педагогів необхідними ресурсами та навичками для ефективного впровадження креативних методів викладання. Шкільна адміністрація та політики можуть відігравати вирішальну роль у впровадженні інновацій, просуваючи та підтримуючи креативні методи викладання. Вони повинні заохочувати та визнавати вчителів, які успішно застосовують креативні підходи, дозволяючи їм слугувати прикладом для наслідування для інших. Поступова інтеграція креативних методів викладання в існуючу навчальну програму допоможе зменшити опір змінам. Демонструючи, як ці методи узгоджуються з навчальними цілями й стандартами, викладачі можуть продемонструвати переваги й заохотити своїх колег до застосування креативних підходів. Зміщення акценту з виключно стандартизованого тестування на більш цілісний підхід до оцінювання може мотивувати як вчителів, так і учнів досліджувати креативні методи викладання. Цього можна досягти шляхом впровадження альтернативних методів оцінювання, таких як проєктні завдання та оцінювання портфоліо, які відображають реальні навички та заохочують творчість. Створення платформ для вчителів для обміну досвідом, історіями успіху та викликами може сприяти співпраці, взаємному навчанню та подоланню бар'єрів у впровадженні. Спільноти вчителів, онлайн-форуми та семінари з професійного розвитку для педагогів обмінюються ідеями та підтримують один одного у впровадженні креативних методів викладання.
Впровадження креативних методів навчання в українських школах пов'язане зі значними викликами, серед яких обмеженість ресурсів, опір змінам і тиск стандартизованого тестування. Однак за умови збільшення інвестицій у ресурси та навчання, створення сприятливого середовища, що сприяє інноваціям, інтеграції в навчальну програму, переосмислення методів оцінювання та співпраці, ці виклики можна подолати. Застосовуючи креативні методи навчання, українські школи можуть надати учням цікавий та ефективний освітній досвід, який розвиває їхнє критичне мислення та вміння розв'язувати проблеми
Творча компетентність на уроках біології та в позакласній роботі з метою створення умов для самореалізації та всебічного розвитку особистості підкреслює важливість формування творчої компетентності в біологічній освіті. З даного дослідження стає очевидним, що уроки біології закладають фундамент для набуття учнями знань, компетентність яких виходить за рамки простого засвоєння інформації. Вона містить критичне мислення, розв'язання проблем та інноваційні підходи до навчання. Завдяки використанню різних інтерактивних методів навчання, таких як дослідницьке навчання, групові дискусії та практичні експерименти, біологія стимулює допитливість учнів і заохочує їх до самостійного мислення. Позакласні заходи, як підкреслено, пропонують учням додатковий шлях для розвитку їхніх здібностей. Участь у наукових гуртках, проєктах, конкурсах та екскурсіях дає практичний, реальний досвід, який сприяє творчості, співпраці та самовираженню. Ця діяльність дозволяє учням застосовувати свої знання з біології в різних контекстах, сприяючи глибшому розумінню предмета.
Звичайно ми зіштовхуємося з низкою проблем, які сповільнюють процес розвитку творчої компетентності учнів, що в першу чергу пов’язано з недофінансуванням освітніх закладів та нестачею досвідченого персоналу. Однак це питання може ефективно бути вирішене, якщо комплексно запровадити найпростіші методи позакласної діяльності, які сприятимуть розвитку творчої компетентності учнів.
1.Мордоцева Т. В. “Розвиток творчої компетентності школярів” URL: https://vseosvita.ua/library/embed/000jah-e382.docx.html .
2.Творче мислення й результативність дитини. Розвиток дитини. URL: https://childdevelop.com.ua/articles/develop/3015/ .
3.Методичний матеріал за темою "Розвиток творчої компетентності учнів в умовах позакласної роботи у навчально-виховному закладі". Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/metodichniy-material-za-temoyu-rozvitok-tvorcho-kompetentnosti-uchniv-v-umovah-pozaklasno-roboti-u-navchalno-vihovnomu-zakladi-62700.html .
4. Розвиток творчих здібностей на уроках біології. Вступ. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/000yrg-880c.doc.html.
5. Особистість у розвитку. Психологічна теорія. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32309683.pdf .
6. Інтеграція курсу біології 9 класу з внутрішньоцикловими науками (фізикою, хімією, математикою). Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/integraciya-kursu-biologi-9-klasu-z-vnutrishnociklovimi-naukami-fizikoyu-himieyu-matematikoyu-156915.html .
7.Творчі завдання на уроках біології як засіб формування ключових компетентностей учнів. Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/tvorchi-zavdannya-na-urokah-biologi-yak-zasib-formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-uchniv-303576.html .
8.Інформаційно – комунікаційні технології як засіб розвитку творчої компетентності учнів на уроках біології URL: https://vseosvita.ua/library/embed/000bq2-7174.docx.html .
9.Гринцай Н.Б. Методика позакласної роботи з біології URL: http://grytsai.rv.ua/wp-content/uploads/2016/05/pozklas.pdf .
10. Методи вивчення організмів, застосування біологічних знань URL: https://vseosvita.ua/lesson/4-metody-vyvchennia-orhanizmiv-zastosuvannia-biolohichnykh-znan-za-pidruchnykom-liostapchenko-imlysenko-226062.html .
11. Любчак І. О. Екологічні ініціативи в закладах загальної середньої освіти URL:https://mmk.edu.vn.ua/uploads/gallery/ResursNUSH/Ljubchak/Любчак%20проект%20ЕКОЛОГІЧНІ%20ІНІЦІАТИВИ%20(проект)%20зззззззз.pdf.
12.Офіційний веб-сайт - Освітній омбудсмен України. URL: https://eo.gov.ua/yak-finansuiutsia-shkoly-ta-iak-pokrashchyty-systemu-ikh-finansuvannia/2021/06/24/ .