Творча робота "Використання самоосвітніх ресурсів як інструменту формування ключових компетентностей"

Про матеріал
Робота містить практичні приклади застосування самоосвітніх веб-ресурсів на уроках інформатики для формування ключових компетентностей НУШ
Перегляд файлу

 

 

1

 

 

Творча робота

«Використання самоосвітніх ресурсів як інструменту формування ключових компетентностей»

Автор: Легуцька Ганна Олександрівна,

Вчитель інформатики ЗЗШ №65


 

ЗМІСТ

ВСТУП.............................................................................................................31. КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ПИТАННЯ САМООСВІТИ.......5

   1.1 Ключові компетентності за концепцією НУШ...................................5

   1.2 Самоосвіта в житті людини..................................................................6

2.САМООСВІТНІ ВЕБ РЕСУРСИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ ФОРМАУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ...........7

   2.1 Спілкування державною і, у разі відмінності, рідною мовою..........7

   2.2 Спілкування іноземними мовами........................................................8

   2.3 Математична грамотність.....................................................................9

   2.4 Компетентності у природничих науках та технологіях...................10

   2.5 Інформаційно-цифрова компетентність............................................11

   2.6 Соціальні та громадянські компетентності.......................................12

   2.7 Підприємливість..................................................................................13

   2.8 Загальнокультурна грамотність.........................................................14

   2.9 Екологічна грамотність та здорове життя.........................................15

   2.10 Уміння навчатись впродовж життя..................................................16

ВИСНОВКИ..................................................................................................18

ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ ПОСИЛАННЯ............................................................19

 

 

 


ВСТУП

 

Інформаційне суспільство ставить перед сучасною людиною декілька завдань. Процеси глобалізації, нові технології, постійно зростаючий обсяг інформації – таке оточення вимагає від людини постійного розвитку. Особистість, що не розвивається, автоматично відстає від усього світу.

Зважаючи на зміну світових тенденцій, також змінюється і парадигма шкільної освіти. Раніше основною задачею школи було надати учневі набір знань. Зараз навчально-виховний процес має на меті формування нової особистості – освіченого українця. Це всебічно розвинений, відповідальний громадянин і патріот, людина, здатна до інновацій. На рисунку 1 представлена коротка характеристика випускника сучасної української школи.

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\-4-638.jpg

 

Для того, щоб відповідати критеріям випускника нової української школи, учень має оволодіти 10 ключовими компетенціями. В даній роботі представлені приклади самоосвітніх веб-ресурсів, спрямованих на розвиток компетентностей учня, а також приклади їх застосування на уроках інформатики.


1.КЛЮЧОВІ  КОМПЕТЕНТНОСТІ 

ТА ПИТАННЯ САМООСВІТИ

 

1.1 Ключові компетентності за концепцією НУШ

Концепцією нової української школи визначено 10 ключових компетентностей, якими повинна оволодіти дитина в процесі шкільного навчання. Вони представлені на рисунку 2.

 

Результат пошуку зображень за запитом "10 ключових компетентностей нової української школи презентація"

 

Серед означених компетентностей саме уміння навчатись впродовж життя сприяє постійному розвитку учня. Тому самоосвіта стає одним з ключових інструментів отримання якісної освіти та становлення сучасної особистості.

 

1.2 Самоосвіта в житті людини

Самоосвіта, за визначенням, це самостійна пізнавальна діяльність, спрямована на досягнення певних освітніх та культурних цілей. Самоосвіта є добровільним та усвідомленим процесом, який включає декілька складових. Такими складовими є, насамперед, самовизначення, потреба саморозвитку,  самоорганізація,  самооцінка, самокритичність, самоконтроль та самореалізація.

Отже, самоосвітній процес починається з самовизначення. Людина, спираючись на власну систему цінностей, вибудовує лінії пріоритетів у житті. При цьому у неї проявляється потреба саморозвитку. Визначившись із напрямком саморозвитку, людина приступає до пошуку та опрацювання тих самоосвітніх ресурсів, які забезпечать їй найкраще сприйняття, розуміння та засвоєння нової інформації. Цей процес потребує від особи навичок критичного мислення, а саме здатності критично оцінювати свої результати, корегувати у разі потреби освітній процес. Також самоосвіта вимагає від людини деяких вольових зусиль. Цілодобовий доступ до ресурсів, відсутність контролю з боку вчителя/ментора потребують самоконтролю для забезпечення безперервного та якісного навчання. Саме такий підхід до питання самоосвіти дозволить особистості самореалізуватися в сучасному суспільстві.


2. САМООСВІТНІ ВЕБ – РЕСУРСИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

 

2.1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.

 Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди. Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування та формування практичних навичок у цьому напрямку.

Цікавим ресурсом для формування даної компетенції є портал  “Мова - ДНК нації”. Цей сайт має декілька розділів, в яких розташовані різноманітні вправи та завдання. Окрему увагу варто приділити бібліотеці проекту. В ній у формі наочних карток розташовані різні правила української мови, структуровані за темами. На рисунку 3 представлений приклад правила з порталу “Мова - ДНК нації”.

 

 

Даний ресурс можна використовувати з учнями при вивченні текстового редактора (створи диктант, додай зображення до тексту тощо), презентацій (наприклад, проект “Антисуржик”). Оскільки портал має можливість реєстрації та фіксації прогресу, його можна використовувати як один зі складників індивідуального освітнього середовища. У темі “графічний редактор” учням можна запропонувати створити власні картки з Лепетуном.

 

2.2. Спілкування іноземними мовами.

Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.

Прикладом самоосвітнього веб - ресурсу для вивчення іноземних мов є сайт Busuu. Це проект ЮНЕСКО, на якому можна вивчати мови шляхом виконання завдань та спілкування з іншими користувачами. На рисунку 4 представлений інтерфейс стартової сторінки Busuu.

 Ресурс містить більше 1000 уроків, для кожного користувача створюється індивідуальний план навчання. Завдання перевіряються носіями мови. Кожному учневі відображається його прогрес, що є досить потужним стимулом. На рисунку 5 представлений приклад учнівського прогресу.

Даний ресурс можна використовувати як один зі складників індивідуального освітнього ресурсу. На прикладі розмов з іншими користувачами сайту можна пояснювати тему “Спілкування в мережі Інтернет. Етикет електронного листування”.

 

2.3. Математична грамотність

Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.

Прикладом самоосвітнього ресурсу для розвитку математичної компетенції може слугувати сайт Fizma.net. Це український проект, створений для опанування основних знань з математики та інформатики. Він містить розділи “Математика”, “Алгебра”, “Геометрія” та “Інформатика”, в яких подається теорія, приклади розв’язку та завдання з різних тем. На рисунку 6  зображено фрагмент сторінки з теми “Стереометрія”:

 

Цей сайт стане в нагоді при вивченні теми “Алгоритми” з учнями всіх паралелей. Учням 8 класу можна запропонувати створити програмний проект - аналог конструктору завдань, представленому на рисунку 7.

 

2.4. Компетентності в природничих науках і технологіях

Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.

Яскравим прикладом самоосвітнього ресурсу для учнів може слугувати сайт PHET. Він містить яскраві інтерактивні  симуляції з фізики, хімії, біології, географії, математики. Матеріал також систематизований за ланками (початкова, середня, старша школа, університет). На рисунку 8 представлена одна із симуляцій проекту.

 

 

Цей сайт можна використовувати, в першу чергу, в темах “Моделі та моделювання”  та “Алгоритми”. Оскільки всі симуляції доступні для вставки на веб-сторінки, їх також можна використати у темі “Веб - технології”.

 

2.5. Інформаційно-цифрова компетентність

Вона передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).

Для розвитку цієї компетенції існує найбільша кількість проектів. Окремої уваги заслуговує проект cs 50. Це всесвітньо відомий курс Гарвардського університету, присвячений комп’ютерним технологіям. Оскільки вивчення курсу мовою оригіналу є надто складним для більшості учнів, цей курс переведений багатьма мовами, та розташований не лише на офіційній сторінці університету. Як приклад, всі лекції цього курсу, викладені на порталі Habr. Курс являє собою відеолекції з цікавими прикладами для кращого сприйняття інформації. На рисунку 9 представлений приклад такої лекції

Учням можна пропонувати знайомитись із цим курсом протягом всього навчання у середній та старшій ланках.

 

2.6. Соціальні і громадянські компетентності

Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

Нараз існує безліч сайтів, спрямованих на формування даної компетентості. Серед українських проектів гідним є проект "3D демократії: думає, дбаємо, діємо”

Для користувачів викладено матеріали, систематизовані за темами, є можливість спілкування зі спільнотою однодумців. На рисунку 10 зображено один із розділів проекту.

 

На уроках ресурс буде корисним при створенні текстових документів, презентацій, при вивченні електронного спілкування, при вивченні тем, що стосуються спільного документообігу тощо.

 

2.7. Підприємливість

 Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.

Розвиток даної компетентності є вкрай важливим у наш час. Фінансова грамотність є наскрізною лінією багатьох шкільних програм. Якісним самоосвітнім ресурсом з цього питання можна назвати проект ВУМ (Відкритий університет Майдану) Тут є навчальні курси, сформовані з відео-лекцій, практичних завдань та контрольних запитань (для перевірки набутих знань). Це курси від провідних викладачів бізнес-шкіл, громадського сектору, практиків з бізнесу та соціальної сфери. Теми навчальних курсів пов`язані з: персональним розвитком та реалізацією вашого потенціалу, підприємництвом, як механізмом якісного розвитку громади і суспільства, розумінням побудови та діяльності відкритого суспільства і його формування в Україні. На рисунку 11 відображено перелік курсів, доступних на ресурсі ВУМ.

Маючи на меті застосування цього сайту на уроках інформатики, учням у темі “Мультимедіа” можна запропонувати завантажити декілька відео та за допомогою відеоредактора виконати монтаж, створивши один ролик, наприклад з базовими поняттями даної теми.

 

2.8. Загальнокультурна грамотність

Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

Потужним засобом для формування даної компетентності є проект Google Art and culture. У ньому представлені витвори мистецтва з усього світу, панорамні відео з найвідоміших культурних місць планети, екскурсії по найвизначнішим пам’яткам. На рисунку 12 представлений фрагмент віртуальної подорожі до Тадж - Махалу.

На уроках цей ресурс можна застосовувати як джерело зображень та тексту для відповідних тем. Також, при роботі з електронними картами, можна запропонувати учням знайти ту пам’ятку, яка їх зацікавила, та прокласти до неї маршрут.

 

2.9. Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

Якісне формування даної компетентності є надзвичайно важливим для нашого регіону. На території нашої області знаходяться як найпотужніші промислові гіганти України, так і природні заповідники національного значення. Розвиток перших та збереження других - одна з основних задач громади Запорізького краю. Для самоосвіти в цьому напрямку можна порекомендувати екологічні курси від Studway. Цей проект містить 35 онлайн - курсів з екологічних тем від різних платформ. На рисунку 13 відображено частину користувацького інтерфейсу проекту.

 

 

Матеріали цього сайту можуть бути джерелом зображень, текстів, відео. Англомовні курси можна використати при вивченні алгоритмів роботи з перекладачами.

 

2.10. Уміння навчатися впродовж життя

Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

Як інструменти самоосвіти, в цьому пункті слід виділити платформу масових безкоштовних курсів Prometheus. Це потужний ресурс, який містить матеріали, що сприятимуть розвитку усіх компетентностей учня. Курси доступні українською мовою, слухачі мають можливість отримати безкоштовні сертифікати. На рисунку 14 відображена сторінка з циклами курсів даного ресурсу.

 

Матеріали платформи Prometheus можна використовувати при вивченні будь – якої теми, оскільки вони містять інформацію, що охоплює практично весь курс інформатики.


ВИСНОВКИ

 

На даний момент людина живе в інформаційному світі, в умовах процесу глобалізації. Щоби відповідати вимогам сьогодення, ефективно реалізувати себе у суспільстві початку ХХІ століття, людина має постійно змінювались та вдосконалюватись.

Зважаючи на переорієнтацію суспільства, змінені і принципи навчання, і вимоги до майбутнього випускника. Так, тепер це не просто людина, яка має певний вантаж знань, умінь та цінностей. Новий випускник – це всебічно розвинений, освічений українець, громадянин та патріот, здатний до інноваційної діяльності. Лише така особистість зможе зорієнтуватися у сьогоденні та вести усвідомлене, конструктивне життя. Для реалізації нової стратегії навчань було визначено 10 ключових компетентностей учня. Завдання учня, вчителя та батьків – сформувати у дитини ці компетентності для її подальшого розвитку та успіху у суспільстві. Робити ці можна як на  навчальних заняттях, так і в позаурочний час. При цьому все більшу роль почав відігравати процес самоосвіти.

Сучасні діти у якості джерела інформації обирають, в першу чергу, веб – ресурси, через їх доступність та безкоштовність. Тому вчителеві у своїй роботі слід приділити значну увагу самоосвітнім сайтам. Матеріали, що розміщені в цих проектах, є чудовим матеріалом до уроків, які дають можливість створити сучасні завдання. Самоосвітні сайти є підґрунтям для проектно– пошукової діяльності, проблемного навчання. Дитина засвоює в такому випадку не лише базові алгоритми дії з інформатики, а й отримує нові знання з різних аспектів діяльності людини, що формують ключові компетентності учня.


ПЕРЕЛІК  ДЖЕРЕЛ ПОСИЛАННЯ

1. Сталовєрова Л. О. Самоосвіта як безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення професійної компетентності педагога [Електронний ресурс] / Лідія Олексіївна Сталовєрова – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/library/samoosvita-ak-bezperervnij-proces-samorozvitku-ta-samovdos.konalenna-profesijnoi-kompetentnosti-pedagoga-9286.html.

2. Кові С. 7 звичок надзвичайно ефективних людей / С. Р. Кові. – Харків: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2016. – 384 с.

3. 12 лучших сайтов для саморазвития [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://club.esetnod32.ru/articles/analitika/12-luchshikh-saytov-dlya-samorazvitiya/.

4. 15 лучших сайтов для изучения английского языка [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://say-hi.me/obuchenie/15-luchshix-sajtov-dlya-izucheniya-anglijskogo-yazyka.html.

5. 10 компетентностей нової української школи [Електронний ресурс]–Режим доступу до ресурсу: http://school44.edukit.mk.ua/aktualjno/ 10_klyuchovih_kompetentnostej_novoi_ukrainsjkoi_shkoli/

6. Творчий проект "Модель випускника Нової Української Школи" [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/library/tvorcij-proekt-model-vipusknika-novoi-ukrainskoi-skoli-8993.html.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гнатюк Олена Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
4 березня 2019
Переглядів
4093
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку