Творча скарбничка: «МАНДАЛА мого настрою» (для учнів з ООП)
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги;зняття внутрішньої напруги, релаксація;розвиток дрібної моторики рук;виховання акуратності;активізація несвідомого, формування комфортного психологічного клімату для учня.
Обладнання: кольорові олівці або фарби, фломастери,аркуші паперу із зображенням мандали, музичний супровід.
Хід заняття
І. ВСТУП
Вчитель вітається з учнем і пояснює детально як буде проходити заняття. Сьогодні ми з тобою познайомимось з одним із напрямків арт-терапії, а саме мандалотерапія - зцілення мистецтвом. Протягом заняття ми спробуємо зрозуміти свої почуття,розкриємо свої творчі здібності навчимося прислухатися до своїх почуттів і висловлювати їх.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель демонструє учню малюнок і просить сказати на що він схожий та які асоціації викликає. (демонструвати можна, як на мультімедійній дошці так і в друкованому вигляді, можна проговорити всі фігури та кольори які є на зображенні) .
Коротке пояснення значення мандали (для кращого розуміння учнем поняття про яке говоримо можна використати схему роздруковану на папері) :
Мандала - буддійський символ (з санскриту - «коло», «простір», «єдність»), малюнок у колі. За уявленнями буддистів і ламаїстів, це міні-модель всесвіту. Мандала починається та закінчується в центрі. Із точки починаються всі форми, які можна побачити в мандалах – чи то промені, чи то кола навколо цього центру. Усі геометричні фігури зв’язані між собою. Центральна точка мандали описана колом. Коло належить до речей, які не можна об’єднати, тоді як точка в центрі є божественним ядром або власним “Я”. Щоб краще познайомитись з нею вчитель пропонує послухати легенду. (переглядають відео https://www.youtube.com/watch?v=LMgQrIohGm4).
Вправа «Я творець»
Учню пропонується сісти в зручну позу і закрити очі. Вмикається музичний
запис(наприклад, фортепіанного концерту «Ельвіра Мадіган» Моцарта).
Можна попрохати учня слухати музику не тільки вухами, але всім тілом і серцем.
Після цього учень малює мандалу : в порожньому колі
зображають всі почуття, які він відчував, слухаючи музику. Кольори, лінії і форми
повинні виражати почуття дитини. (10 хвилин.)
Обговорення
Дитина може показати свою мандалу. Має сенс обговорити
наступні питання:
• Як я себе відчував, слухаючи музику?
• Чи зміг я на ній сконцентруватися?
• Як я себе відчував, коли малював?
• Що було для мене незвичним?
• Деякі почуття ми можемо виявити, тільки якщо сконцентруємося на них. Чи
легко я роблю це?
• Чи важко мені було вибрати кольори для мандали?
• З якими квітами у мене асоціюються радість, сум, страх, любов, ревнощі,
роздратування, спокій?
• Який мій улюблений колір? Які звуки мені подобаються?
Вправа «Розмалюй свій світ»
Ти – це вся мандала. Ти залишаєшся сам на сам із собою, своїми
почуттями та думками, ти пробуджуєте в собі творця насичуючи кольором порожню
мандалу, даєш їй життя. Використовуй кольорову фарбу, олівці, фломастери.
Використовуй ті кольори, які підкаже інтуїція.
Розмальовану мандалу можна використовувати в діагностичній роботі. Для
розшифрування кожен колір має певне трактування:
червоний – колір крові, колір виживання, любові і пристрасті;
чорний – колір темряви, смерті, відчаю, небезпеки;
жовтий – символізує добробут, радість, щастя;
помаранчевий – амбітність, емоційність, суперечки;
блакитний – символізує джерело життя, воду і небо;
синій – містика, таємниця, конфлікт, інтуїція, страх;
зелений – підтримка, розуміння, бажання допомогти;
салатовий – слабке енергетичне поле;
фіолетовий – емоційна залежність;
бузковий – переживання, хвилювання, самопочуття.
Дитині можна запропонувати обрати та розмалювати вже готові шаблони,
можна увімкнути спокійну музику.
Рефлексія вправи
ІІІ ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Наша подорож до чарівної країни «Мандала» добігає кінця. Я
сподіваюсь, що здобуті знання допомогли тобі більше пізнати свій внутрішній світ, своє
Я, свої почуття, розкритися і дати творчій стороні творити і надалі, та досягати своїх
цілей та бажань.
Поділись, будь ласка, своїми враженнями, та що найбільш запам’яталося.
Вправа «Мандала побажань»
Учень і вчитель по черзі виголошує добре побажання. У кінці потім разом підіймають руки до центру, тим самим утворюють «Мандалу побажань».