Творчі вправи на уроках української мови у 2 класі. Тема "Текст"

Про матеріал

Різноманітні цікаві вправи та граматичні ігри саме й дають можливість у захоплюючій формі розвивати, збагачувати мову учнів, поглиблювати знання, закріплювати вивчений на уроках матеріал.

Виконання творчих вправ, розв'язування цікавих завдань вимагає від школяра кмітливості, гнучкості розуму, змушує повторювати вивчене, заглядати у словник. Все це, безумовно, збуджує інтерес до мови, сприяє збагаченню лексичного запасу, запам'ятовуванню норм і правил літературної вимови та письма.

Перегляд файлу

ТЕКСТ

НАЗВИ ТЕКСТ

 До нас у гості завітав горобчик і попросив допомогти йому заховатися від кішки. Для того щоб йому допомогти, потрібно дібра­ти до тексту заголовок.

Кошеня захотіло зловити пташку. Воно причаїлось на гілці бі­ля годівнички. Це помітив горобець. Він сміливо кинувся на розби­шаку. Котик упав на землю.

 Поміркуйте, який заголовок найбільше підходить до тексту.

  • Кошеня
  • Невдале полювання
  • Полювання

 

ДОБЕРИ  ЗАГОЛОВОК

Прочитай текст. Про що він? Запиши одним реченням. Добери заголовок.

Після жаркого літа в садах хазяйнує осінь. Вона потай перемальовує на деревах листя на жовте, червоне, руде. Обважнілий від .плодів стоїть сад.

 

ЗАПИШИ  РЕЧЕННЯ  ПО  ПОРЯДКУ

Запиши речення так, щоб вийшов текст. Добери заголовок.

Лисичка сидить у норі. Прийшла зима. Холодно. Зай­чатко тремтить під ялинкою. Голодний вовк бродить лі­сом.

 

ДОПОВНИ  ТЕКСТ

Прочитай речення. Чи відповідає їхній зміст заголовку? Якими речен­нями слід доповнити текст?

 

 

                                              Снігова баба

Взимку діти гралися у дворі. Руки у них мерзли. Але баба снігова вийшла гарна.

 

УТВОРИ  ТЕКСТ

Прочитай речення. Чи зв'язані вони за змістом? Перестав речення так, щоб вийшов текст. Запиши його. Добери заголовок.

Всім було весело. Хлопчики зробили паперового змія. Вийшли за село. Змій піднімався все вище і вище. Сашко швидко побіг по полю.

 

ДОПОМОЖИ ЛИСИЧЦІ

 Хитра лисичка хоче з вами погратися. Вона пропонує вам зі
слів кожного рядка скласти речення, а потім ці речення об'єднати
в текст.

ХИТРА ЛИСИЦЯ

  • на, лежить, хитра, снігу, лисиця;
  • над, кружляють, нею ворони;
  • лисиця, ноги, очі, витягнула, заплющила;
  • одна, клюнула, лисицю, в хвіст, ворона;
  • тут, спіймала, ворону, і побігла, в, лисиця, ліс.

 

ПОБУДУЙ ТЕКСТ

 Для того щоб проплисти на човні по чудовій річці, необхідно розташувати речення в такій послідовності, щоб вийшов текст
і записати його.

Але люди поступово забруднювали їх. У Стародавньому Києві було багато чудових річок. Зникають річки, і бідніє наша прекрасна земля. І частина річок зникла (або майже зникла).

 

ГРА «СКЛАДИ ТЕКСТ»

Клас  ділиться  на  дві  групи.

Кожна група отримує конверт, у якому є зайве речення. Із цих речень потрібно скласти текст.

«Науковці» - скласти наукову роз­повідь.

«Письменники» - художній опис.

1-а група. Береза - це високе, струнке дерево з білим стовбуром і довгими гнуч­кими вітами. Існує близько 20 видів бе­рези. В Україні поширена бородавчаста, або плакуча береза. Береза живе 50 років. (Зайве речення: «Вітерець легенький по­віває, і листячко з берези опадає»).

2-а група. Стоїть на узліссі струнка, білокора, тендітна берізка. Вона схожа на молоду дівчинку у білій мережаній сорочці. Навесні берізка особливо гарна. (Зайве речення: «Взяла осінь фарби та пензлик і розфарбувала берізку в золо­таво-жовті кольори» ).

 

ПОДІЛИ  ТЕКСТ  НА  ЧАСТИНИ

Прочитай текст. На скільки частин його можна поділити? Добери заголовки до цих частин.

Мурашка спустилася до струмка. Захотіла напитися. Хвиля заплеснула її і мало не втопила. Голубка несла гілку, вона побачила — мурашка тоне — і кинула їй гілку. Мурашка сіла на гілку і врятувалася.

 

УТВОРИ  ТЕКСТ

Прочитай речення. В якому порядку слід розмістити частини, щоб утво­рився текст? Це опис чи розповідь? Доведи.

Розсердилася лисиця на глечик. Вирішила його утопити  в річці.

Були собі дід та баба. Пішли вони в поле жати та й взяли глечик молока. Баба поставила глечик під кущем.

 Побігла вона до річки. Встромила голову в воду. На­повнився глечик і потягнув за собою лисицю у воду.

Підбігла лисичка до глечика. Випила з нього молоко, а голови не витягне.

 

ТАК ЧИ НІ?

 Прочитайте текст. Чи відповідає зміст тексту до заголовка
Складіть розповідь про Мурку-витівницю. Доберіть заголовок до
цього тексту.

Витівниця

Моя Мурка — велика витівниця. Вона вся чорна. Тільки вушка
І ніс білі, наче сніг. Та ще на передній лівій лапці нібито біла шкарпетка надіта. Шерсть у Мурки гладенька і блищить на сонці.

 

  ЛІСІ".

Запиши речення в такому порядку, щоб вийшов текст

Ось і ліс. Чиста й холодна водичка дзюрчала  великим струмком. Діти знайшли джерельце. Натраплять люди на джерело і покуштують холодної родички. Діти напилися води і залишили кухлик.

 

                                               ДОБЕРИ  ПОТРІБНІ  СЛОВА

Прочитай текст. Які слова повторюються в ньому? Заміни їх іншими словами. Запиши виправлений текст.

Зайчик зупинився на галявині. Зайчик злякано при­слухався до шелесту дерев. Лячно зайчикові самому в лісі.

 

                                                    ЯКИЙ  ЦЕ  ТЕКСТ

Прочитай тексти. Який з описів можна зустріти в художній книзі?

а) Ой хвалилася березонька: 
— Та на мені кора білесенька,

та на мені гілля та високе.

(Народна пісня)

б) Листяне дерево з білою корою і дрібненькими листочками.

 

                                             ПОРІВНЯЙ  ТЕКСТИ

Прочитай і порівняй тексти. Який з них можна вмістити до підручника

з природознавства, а який — до художньої книги? 

а) Червона, солодка, духмяна, росте низько, до землі
близько.

б) Суниці — трав'яниста рослина. Цвіте білими квіточ­ками і дає їстівні ягоди червоного кольору.

 

ПОЛІПШ  ОПИС

Прочитай текст. Яке   речення  у  ньому  не  відповідає  змісту? Як  би  ти  поліпшив  опис?

ТЮЛЬПАН

Коли мама принесла тюльпан, він був закритий, ніби чекав чогось. І раптом на квітку впав промінь сонця. Тюльпан став розкривати свої пелюстки і запломенів, як факел. У  тюльпана пряме стебло з м'ясистими листками. 

ЗАПИШИ  ТЕКСТ  ЗА  ПЛАНОМ

Прочитай початок тексту. Склади  текст  за поданим  планом.  Запиши  його.

ПО ЯГОДИ

Влітку Оксанка з подружками часто ходила в ліс по гриби та ягоди. Одного разу.

План

  1. В ліс з подружками.
  2. Білка.
  3. Заблудилися.
  4. Лісник.

 

ЯКЩО ПОРЯД БУДЕ ДРУГ

Розкажіть   про   те,   який   настрій   у   борсучка  на малюнках,  а потім  пофантазуйте  і  складіть  невеличку розповідь  про  борсучка,  використовуючи слова «сумний» — «веселий», «самотній» — «друг».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СКЛАСТИ  РЕЧЕННЯ

Скласти речення зі слів.

  • Прийшла, осінь, у ліс, чарівниця. (Прийшла чарівниця осінь у ліс)
  • фарби, вона. Дістала, пензлик, та, різнокольорові. (Дістала вона різнокольорові фарби та пензлик)
  • листя, осінь, колір, у. Розфарбу­вала, золотий, клена. (Розфарбувала осінь листя клена у золотий колір)
  •     додала, кольору. Білим, сірого, хма­ринкам, вона. (Білим хмаринкам вона додала сірого кольору)
  • пташкам, у вирій. Побажала, до­роги, щасливої, осінь. (Побажала осінь пташкам щасливої дороги у вирій)
  • шубки. Лісовим, приготувала, тва­ринкам, осінь, теплі. (Лісовим тварин­кам приготувала осінь теплі шубки)

 чарівниця, всіх. Про, осінь, подбала.
(Про всіх подбала чарівниця осінь)

- Що ви складали? (Речення).

- Що  отримали?  (Текст).

- Доберіть  заголовок.  (Осінь).

 

ЯК СЛОНИК ШУКАВ ДРУЗІВ

Слоник Бамбі дуже любив подорожувати. Коли після мандрів він повертався додому, то складав розповіді про свої пригоди та малював комікси. Ось і цього разу після   чергової мандрівки Бамбі намалював комікс, але забувся пронумерувати картинки, й тому заплутався.

Допоможіть слонику впорядкувати малюнки, з'ясувати, що було спочатку, а що потім, і визначити послідовність подій. Для цього цифри від 1 до 6 потрібно поставити у кружечки.  Склади  розповідь  про  слоника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               ДОПИШИ  КІНЦІВКУ

Склади і запиши текст за поданою кінцівкою…..     ……

Бабуся подякувала дітям і пригостила їх горішками

 

ДОПОВНИ  ТЕКСТ

Прочитай тексти. Порівняй їх. Доповни текст-міркування.

  1. Я іскринка-голубинка,

 золота у мене спинка,

                     хоч не зірка, не ліхтар —

                     сяю в темряві, як жар.

2)   Світлячок — невеличкий жучок, він світиться темряві.

3)  Невеличкого жучка недарма називають світлячком, бо...

 

СКЛАДИ  ТЕКСТ  ЗА  ПОЧАТКОМ

Склади і запиши текст за початком.

                     ВІРНИЙ ТОВАРИШ

Іван і Степан — товариші. Вони живуть в одному бу­динку, вчаться в одному класі. Вони разом граються, роб­лять уроки.

Одного разу Степан захворів..

 

 ХТО  ЖИВЕ  У  ЛІСІ

Восени дні стають коротшими, а ночі довшими. Осіннє сонце піднімається не так високо, як улітку, тому його промені вже не прогрівають землю. Повітря стає

холоднішим. Розкажіть, як готуються до зими звірі, зображені на малюнку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРИБНА  ІСТОРІЯ

Оленка та Дмитрик пішли по гриби. Як ви гадаєте, що було спочатку, а що потім? Розставивши потрібні цифри в кружечках, ви зможете розповісти історію подорожі дітей від початку до кінця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЧОМУ  СТУРБОВАНІ  ЗВІРЯТА

Розкажіть, дивлячись на малюнок, який настрій у тварин? Напишіть невеличку розповідь про те, чому звірята стурбовані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «ТАЄМНА  РОЗМОВА»

Розглянь малюнок. Пофантазуй, про що можуть розмовляти між собою герої малюнка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЧИ  ПРАВИЛЬНО  ВЧИНИЛИ  ДІТИ ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянь малюнок. Чого він нас навчає?  Склади  невеличку  розповідь.  Запиши  її.

 

«ПРО  ЩО  РОЗПОВІЛА  БІЛОЧКА»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянь малюнок. Пофантазуй, склади оповідання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Білєвцова Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Переходько Зоя Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
25597
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку